gangaj pisze:Bardzo fajna maszyna.
Interesuje mnie rejestracja na zabytek i mam do Ciebie pytanie. Czy aby zarejestrować motocykl na zabytek trzeba mieć na niego jakiś dowód własności? np. Umowę K-S albo coś?
Dzięki. Tak, musisz potwierdzić ze motocykl jest twoja własnością, najlepiej umowę k-s z prawdziwym właścicielem. Możesz tez, jeśli masz znajomości, iść na złom i pogadać z nimi żeby ci kwit napisali ze kupiłeś od nich ja, tylko ze właściciel złomu musi bodajże 90%(nie jestem pewien ile dokładnie) maszyn zezłomować co przyjął i nie zawsze maja możliwość.
Jak zacząć cala rejestracje na zabytek? : Otóż najpierw piszemy do odpowiedniego dla naszego miejsca zamieszkania Wojewódzkiego Konserwatorium Zabytków czy jest wymagana opinia rzeczoznawcy. Przepisy mówią ze taka opinia jest wymagana, jednakże sam na forum wyczytałem ze nie każde konserwatorium taka opinie potrzebuje(w przypadku wymagania opinii rzeczoznawcy niestety zostawimy prawdopodobnie najmniej 200zł za wykonanie ekspertyzy u rzeczoznawcy...)
Ja uzyskałem następująca odpowiedz od konserwatorium Poznańskiego, dział zabytków ruchomych :
Kartę ewidencyjną można dostarczyć osobiście lub pocztą.
Opinie rzeczoznawcy na ogół jest wymagana- WWKZ ma prawo zażądać takiej opinii i z uwagi na jakość niektórych pojazdów wymaga. Można jednak złożyć 2 egz. karty z wnioskiem bez opinii, po przeprowadzonych oględzinach podjęta zostanie decyzja czy wniosek należy uzupełnić czy też pojazd zostanie włączony do ewidencji.
Sporządziłem zatem kartę ewidencyjna, potocznie nazywana białą karta. Jak ja wypełnić oraz wszelkie wzory podań/dokumentów które będą nam potrzebne znajdziemy tutaj :
http://weteranszos.pl/zolte-tablice oraz dużo innych ciekawych informacji które jak narzazie mogę potwierdzić ze są prawdziwe. Ja swoja kartę przesłałem 3 maja a decyzje o wpisaniu jej do rejestru w czwartek, wiec całość zajęła 2 tygodnie. W moim przypadku nawet nie chcieli ode mnie pieniędzy(coś kolo 5zl) za wpis do rejestru ewidencyjnego ani nawet wizyty delegata konserwatorium który ogląda czy sprzęt jest zgodny z tym co się opisało w białej karcie. Ja swoja wypełniłem krótko, zwięźle i tylko rzetelnymi informacjami, we wkładce wrzuciłem zdjęcia przodu, tylu, lewej oraz prawej strony Wiesławy.
Gdzie drukować białe karty(sam miałem spore problemy żeby znaleźć takie miejsce)? Najlepiej uderzyć prosto do drukarni, tam mają dobre maszyny i nawet papier a3 o gramaturze 250g/m2(gładki) oraz około 150g/m2 formatu a4 na wkładkę gdzie wkleja się zdjęcia.
Gdy już otrzymamy list od konserwatorium z pismem zawiadamiającym o wpisie do krajowego rejestru zabytków, pchamy Wiesławę na Okręgową Stację Kontroli(na podstawowej tego zrobić nie można) na przegląd, na stronie weteranszos jest wzór dokumentu z którym powinniśmy się udać na OSK, ale tak jak jest napisane u nich w poradniku można iść bez tego bo duża część diagnostów korzysta z programu komputerowego w którym już jest wzór tego dokumentu z lekko skróconą liczbą pytań. W moim przypadku, diagnosta powiedział że on mi wydrukuje ten papier i z nim mam się udać do Wydziału Komunikacji.
Ja stoję na tym etapie, jeszcze nie byłem w WK ani na przeglądzie z maszyną, zrobię to w tym tygodniu i napiszę resztę przebiegu.
Jak narazie koszta jakie poniosłem to :
druk bialej karty : 10zł
zdjęcia do białej karty : 15zł
przesyłka białej karty : 10zł