Strona 1 z 2

przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-05-24, 21:04
autor: jahoo
chcialbym podyskutowac na temat plusow silnikow 2sowowych. mianowicie ostatnio miedzy mna i kilkoma znajomymi wynikla debata na temat tego ktory z silnikow jest lepszy. argumenty za 2t sa nastepujace:
- duze predkosci obrotowe nawet pow. 15 tys/min
- brak zaworow co za tym idzie lancucha rozrzadu i innych ruchowych czesci wymagajacych regulacji co wyklucza ich awarie
- dosyc wysoki stopien kompresii (w nowszej generacji silnikach)
- wieksza elastycznosc silnika
- mniejsza waga jednostek

prosze o przedstawienie swoich pogladow i zkonfrontowanie ich na forum pzdr. jahoo

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-05-24, 21:39
autor: Jezus
Temat może i dobry, ale to zależy czy mówimy o silnikach samochodowych, motocyklowych czy jakich?
Do każdego możemy zabrać się z innej strony i dać inne argumenty.

Poza tym kiedyś 2t były jedynym wyborem. Teraz używanie ich jest niedopuszczalne ze względów na środowisko.

Napisz dokładnie silniki w jakich pojazdach mamy porównywać i wtedy można zacząć dyskusję.

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-05-24, 21:43
autor: jahoo
dotyczy to silnikow w motocyklach tudzierz jednostek o mniejszej pojemnosci (mowimy tu o np motorowerach) silniki 2t w dzisiejszych czasach przezywaja 2 mlodosc w sportach motocrossowych czy freestyle motocross.

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-05-24, 22:10
autor: Tukan
Warto dodać, ze dwusuwy maja lepsze przyspieszenie kosztem mniejszej kultury pracy. Ważnym faktem jest tez to, że silniki 4t potrzebują 2 obrotów na pełen cykl, podczas gdy 2t robi tylko 1 obrót co daje 2 razy większą moc (dwusuwa) w tym samym odstępie czasu pracy obydwu silników.

(Przepraszam jeśli coś pokręciłem.)

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-05-24, 22:34
autor: regis440
jahoo pisze: - duze predkosci obrotowe nawet pow. 15 tys/min
4t tez mogą mieć takie obroty np yamaha r6 -> max moc przy 15,5k a to motocykl uliczny o dosc duzej pojemnosci, moto gp 4t kreca sie do chyba ponad 20k, ale w 2t ze wzgledu prostszą konstrukcje jest łatwiej takie obroty uzyskać

jezeli chodzi o wady to

- problemy z ekologia(dla mnie to nie ma zadnego znaczenia)
- 4t maja przyjemniejszy dźwiek i są cichsze
- mniejsza trwałość 2t i to jest główny powód mniejszej popularności
- wieksze zużycie paliwa niż 4t o tej samej mocy

zalety to

+ wieksza moc z litra pojemności
+ prostsza konstrukcja
+ mniejsza masa

Dodatkowo nie nalezy porównywac silników np z WSK z współczesnymi konstrukcjami np z enduro czy skuterków to jest przepaść jezeli chodzi o technologie, materiały i wykonanie

sadze,że jeżeli by wyprodukowano silnik wsk w fabryce KTM czy suzuki z obecnie uzywanych materiałów i obrobiono na maszynach na których wytwarzane sa obecnie silniki to poczciwa wsk przelatała by bez problemów 50+kkm

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-05-25, 20:33
autor: Wojtek
- wieksza elastycznosc silnika
Aby na pewno? Dwusuw to synonim wąskiego zakresu użytecznych obrotów.

Mając porównanie motocykli MX mogę stwierdzić że dwusuw fajny, szczególnie w dużej pojemności ze względu na to że narowisty, fajnie ryczy i prostszy w samodzielnej obsłudze jednak każdy zakochany w dwusuwie po przejażdżce czterosuwem zaczyna się zastanawiać nad tą miłością :) Na 4t po prostu fajowo się jeździ. Silnik jest elastyczny, przyjemnie brzmi i nie ma takiej kanciastej charakterystyki. Czterosuwowe silniki w motocyklach MX spalają znacznie mniej paliwa.

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-05-25, 20:41
autor: jahoo
jednakze porownujac 2 motocykle o poj. 250ccm np popularnej marki KTM to silnik 2t ma wieksza moc i osiagi niezaprzeczalnie jednak ma on wieksze spalanie rozwarzajac wszystkie za i przeciw trzeba sie zdecydowac do czego przywiazujemy wieksza wage czy do osiagow czy do spalania? moznaby dyskutowac przez dluzszy czas ale czy naprawde jest to jedynie kwestia upodoban?

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-05-26, 00:59
autor: regis440
jahoo pisze: czy naprawde jest to jedynie kwestia upodoban?
tak :mrgreen:

jeżeli chodzi o enduro to najwieksze znaczennie ma tutaj masa - królewska klasą tutaj nie jest 500 cc tylko 250 ze wzgledu na to że 250 są lżejsze przez co szybsze w terenie i wyżej lataja :evil: silnik 2t o takiej samej mocy jak 4t jest lżejszy, a że enduro nie robi sie dużo kilometrów to o spalanie i o trwałość nie ma sie co martwić

w enduro 2 czynnikiem jest smarowanie silnika, a właściwie jego brak w pewnych położeniach motocykla, 2t można jeździć po suficie i dopóki dopływa paliwo nie ma strachu że sie silnik zatrze(a jak i paliwa nie ma to nie ma wiekszego problemu bo i tak nie bedzie pracował), w 4t ten problem wystepuje i jak odchylimy silnik od pionu za bardzo to może przestać dopłwyać oliwa tam gdzie trzeba

Aby na pewno? Dwusuw to synonim wąskiego zakresu użytecznych obrotów.
to że ma węższy zakres obrotów użytecznych wcale nie oznacza że nie może być elastyczny, tak jak Diesle są uważane za bardziej elastyczne od benzyn a mają zakres obrotow użytecznych węższy

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-06-05, 12:33
autor: Kos
Silniki dwusuwowe ( konkretnie zasada ich działania jest stosowana w duzych silnikach, np. na statkach, lokomotywach spalinowych (Gagarin, Fablok, Wala)). Są prostrze, bo wyobrazcie sobie, że trzeba by remontować/wymieniać zawory, rozrząd, itp. elementy.

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-06-05, 15:38
autor: regis440
Kos pisze:Silniki dwusuwowe ( konkretnie zasada ich działania jest stosowana w duzych silnikach, np. na statkach, lokomotywach spalinowych (Gagarin, Fablok, Wala)). Są prostrze, bo wyobrazcie sobie, że trzeba by remontować/wymieniać zawory, rozrząd, itp. elementy.
ale te silniki maja zawory i rozrzad , zamkniety układ smarowania i zewnętrzną turbinę,

http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke1.htm

konstrukcyjnie przypominaja bardziej silniki 4t,

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-06-05, 18:51
autor: rutkowski
według mnie 2t jest lepszy od 4t ze wzgledu na prostote budowy jest mniej rzeczy które moga sie zepsuć a jeśli juz cos sie sypnie to możnaq to szybko naprawić
wyobraźcie sobie taka sytuacje jedziecie sobie w trase i peka wam pasek rozrządu gdy pasek peknie silnik sklepie zawory i kaplica na trasie sie tego nie naprawi

ja wyznaje zasade ze im prostsze tym lepsze i bardziej niezawodne

jeśli chodzi o spalanie to ja nie przywiązuje do tego dużej wagi bo jak sie kupuje duży motor to nie patrzy sie ile on pali, co silnik ma spalic to i tak spali weźmy takiego hummera jesli już sie kupuje taki samochód to nie zwraca sie uwagi na to pali 20l/100km

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-06-05, 22:55
autor: Kos
Słusznie :) mają zawotry itp. ale zasadą działania przypominają dwutakty. Nie jestem w stanie przytoczyć przykładu konkretnego silnika, ale wiem, że ostatnio rozmówiłem się na ten temat z kumplem i on właśnie pracował przy tego typu silnikach. Zapytam i odezwę się.


http://science.howstuffworks.com/two-stroke.htm" target="_blank


ta sama strona :-> Przykładowy 2-takt diesel, z lokomotywy

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-06-05, 23:15
autor: macin2
Kos pisze:Słusznie :) mają zawotry itp. ale zasadą działania przypominają dwutakty. Nie jestem w stanie przytoczyć przykładu konkretnego silnika, ale wiem, że ostatnio rozmówiłem się na ten temat z kumplem i on właśnie pracował przy tego typu silnikach. Zapytam i odezwę się.


http://science.howstuffworks.com/two-stroke.htm" target="_blank" target="_blank


ta sama strona :-> Przykładowy 2-takt diesel, z lokomotywy

Nikt tu nie wspomniał o cenie,silniki 2 suwowe są tańsza i prostsze w budowie

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-06-06, 00:20
autor: Kos
marcin2 o jakiej cenie mówisz?

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-06-06, 11:39
autor: regis440
Kos pisze:Słusznie :) mają zawotry itp. ale zasadą działania przypominają dwutakty. Nie jestem w stanie przytoczyć przykładu konkretnego silnika
jeżeli chodzi o zasade działania to nie przypominają tylko to są 2takty, tylko posiadają elementy takie jak w znanych nam 4T

jeżeli chodzi o duze silniki to nie mam mowy o pekających paskach rozrządu itp, bo ich tam nie ma, napęd jest przekazywany kołami zębatymi, takie rozwiazania są stosowane nawet w konstrukcjach z samochodów osobowych , np V10 TDI AUDI , albo archaiczny silnik w seicento 900 z łańcuszkiem, ktory wymienia sie przy remoncie kapitalnym.

Nikt tu nie wspomniał o cenie,silniki 2 suwowe są tańsza i prostsze w budowie
jeżeli chodzi o małe konstrukcje ,to są tańsze, ale jeżeli mowimy o dieslach z lokomotyw to do tanich nie należą, pompa wtryskowa, turbo czy kompresor, to nie są ani proste w budowie ani tanie rzecy dodatkowo smarowanie, rozrząd i w sumie to daje skompikowanie i wage wieksza niż w niejednym silniku 4T
"you will never find a diesel two-stroke on a chain saw -- it would simply be too expensive."

jeżeli chodzi o występowanie silnikow 2T Diesel , to są powszechne w amerykańskich ciężarówkach, zamiast 60l pojemności wystarczy 30l :mrgreen:

ktoś pisał, że spalanie nie ma znaczenia jak sie kupuje duzy drogi samochod, to spoalanie nie ma znaczenia - tu sie baaaaaaardzo mylisz, przy obecnych cenach paliw ma to znaczenie, amerykanie juz nie chca hamvee bo pali za duzo , a on nie ma dwusuwa , po co kupowac pojazd ktory jezdzi tak samo a pali 2x wiecej

natomiast 2T są montowane do tanich pojazdów, które są kupowane powszechnie przez ludzi niezamożnych, ktorzy zwracają na to uwage za ile wlewaja paliwa

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-06-06, 14:19
autor: Kos
ale te silniki maja zawory i rozrzad , zamkniety układ smarowania i zewnętrzną turbinę,

http://auto.howstuffworks.com/diesel-two-stroke1.htm" target="_blank

konstrukcyjnie przypominaja bardziej silniki 4t,


Zgadzam się z tym co mówisz, ale dlaczego najpierw mówisz, że przypominaja bardziej 4T, a potem, że to są 2T :P

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-06-06, 19:33
autor: regis440
Kos pisze:
ale dlaczego najpierw mówisz, że przypominaja bardziej 4T, a potem, że to są 2T :P

bo mają wszystkie te same elementy co silniki 4t, zawory grzybkowe sterowane walkiem, zamkniety obieg oleju, jakby dorobic inny wałek rozrzadu i przebrbic oprogramowanie do sterowania wtryskiem i zapłonem , dodać odpowiednią sprężarke to taki silnik 4T by działał w cyklu 2T, chodziło mi tylko o podobieństwo w występowaniu elementów w obu silnikach, ale o tym czy silnik jest 2t czy 4t decyduje fakt w ilu obrotach wału zamkną się wszystkie cykle pracy

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-06-06, 22:57
autor: macin2
Kos pisze:marcin2 o jakiej cenie mówisz?



Chodzi mi o silniki stosowane w motocyklach,2t są mniej skomplikowane a co za tym idzie tansze

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-08-12, 21:56
autor: squorpion
2 suwowe są zdecydowanie lepsze i mniej skomplikowane potrafią uzyskać dużye obroty spalają za każdym pociągnięciem tłoka a 4 suwowe raz spalają raz wypychają spaliny tak że wiadomo

Re: przewaga motocykli 2t nad 4t

: 2008-08-12, 22:06
autor: ŻbiKu
Teoretycznie tak, tylko zwróć uwage jakie przebiegi wytrzymują dwusuwy a jakie czterotakty.