Strona 1 z 1

Analiza porównawcza silników W2A i M21Wx

: 2007-01-07, 00:27
autor: marianek_spox
Witam ,mam przyjemność zaprezentować wam różnice między oboma tymi silnikami. (To przez Wojtka zaczynam ten temat ,dał mi do myślenia ze swoim silnikiem :P). Tak więc silnik M21Wx, jest wszystkim doskonale znany ,był on montowany w seryjnych WSK o pojemności 175 ccm. Jego protoplastą jest właśnie silnik SHL ,który można traktować również jako formę przejściową miedzy silnikami 175 S32 3-biegowymi z zapłonem iskrownikowym, 175 4-biegowymi W2A z zapłonem iskrownikowym a silnikami 175 M21Wx 4 biegowymi z zapłonem bateryjnym. Podstawowe różnice w budowie i wyglądzie zewnętrznym postaram się omówić na przykładzie zdjęć które zrobiłem. Przepraszam że "pokazowe" silniki są brudne ,ale taka ich dola ;) . Aha Dodam jeszcze jako ciekawostkę że
silnik od WSK 175 posiada tłok z 3 pierścieniami (przy zakupie nawet nie sprawdzałem jego stanu ,bo kupiony za 5 dyszek ;))

Zaczynamy:

-Głowica: Głowica SHL'ki ma z prawej strony więcej żeberek ,nie posiada gumowych wkładek tłumiących ,a jej spasowanie z cylindrem nie wymaga uszczelki (fajna sprawa).

głowica SHL:
Obrazek
głowica WSK:
Obrazek

- Cylinder: Co nie zdziwiło najbardziej to fakt iż SHL'ka starsza od poczciwych wuesek 125 posiada aluminiowy cylinder - co pozwalało na odrobinę innowacji ;) Poza tym dowodzi faktu że 125 były produkowane jak najmniejszymi nakładami finansowymi (niestety).
Cylinder SHL M11W jest przesunięty względem środka silnika w prawo. Stało się tak dlatego że silnik posiada magneto ,i jest szerszy od wueskowego. Aby zachować proporcje rozmiarów i spasić całość w ramę SHl M11 cylinder musiał podlec modyfikacji. Nie posiada on gumowych wkładek tłumiących ,jest więc głośny (Silnik WSK 175 zamiast wkładek ma pionowy odlew ). Na uwagę zasługuje również sposób mocowania kolanka wydechu. W SHL jest ono przykręcone specyficzną nakrętką pod kątem prostym. WSK to inna historia i pod tym względem silnik jest usprawniony.
Średnica dolotowa gaźnika wynosi 24mm , w WSK już 26mm. Średnica wydechu SHL to 36mm (tak samo jak WSK 125) ,a w WSK już 40mm.

Nakrętka kolanka SHL:
Obrazek
cylinder SHL:
Obrazek
cylinder WSK:
Obrazek

-Kadłub silnika :
Obydwa silniki wykonane są z aluminium dosyć dobrej jakości (por. z wsk 125)
Poza prawymi częściami obu karterów silniki są identyczne . Silnik WSK M21Wx posiada dodatkowo korek spustowy nadmiaru paliwa ze skrzyni korbowej.


Silnik SHL:
Obrazek
Sinik WSK:
Obrazek

Dekle lewe są identyczne ,tyle że silnik SHL posiada Napis "WIATR" - od nazwiska twórcy.
Dekiel SHL:
Obrazek
Dekiel WSK:
Obrazek

Dekle prawe to zupełnie inna parafia. W silniku SHL wymuszona przez zastsowane magneto.
Dekiel SHL:
Obrazek

-Zapłon: Podstawowa różnica obu jednostek. W SHL zastosowano archaiczny iskrownik z przerywaczem - identyczny jak w WSK 125 ,jednak kondensatory w statorach były montowane w innym miejscu. Inne są także dociskacze sprzęgła.

Zapłon SHL:
Obrazek
Zapłon WSK:
Obrazek

Na uwagę zasługuje również tłumik SHL ,odmienny niż w zwykłej SHL ,ponieważ posiada on inną budowę wewnętrzną. Kolanko "nietypowo" zwęża się na swoim końcu.
Obrazek

Pomijam porównanie tych silników pod względem pracy. Zrobił to pięknie Fenix :

Artykuł ze stron Fenixa

: 2007-01-07, 11:37
autor: V BIEG
Dzień dobry,

Nie jestem znawcą silników WSK ale przedstawiony materiał trzeba ( dla jasności oczywiście) mocno usystematyzować, szczególnie pod względem użytych oznaczeń i oddzielenia od siebie poszczególnych wątków.. Jeżeli piszemy o silnikach to nie mieszajmy oznaczeń typów silników z markami motocykli. :shock: O ile się orientuję nie było silników o oznaczeniu Wx :?:
marianek_spox pisze:Na uwagę zasługuje również tłumik SHL ,odmienny niż w zwykłej SHL
-- brzmi podobnie jak w reklamie o proszkach do prania;-)

Moim zdaniem pomysł tematu świetny ale materiał do dopracowania. Wzór inżynierskiego podejścia do tematu jest w podanym przez Ciebie linku do stron Fenixa.

Postaram się coś napisać w tym temacie najbliższym czasie :->

PS. Proszę przyjmij to co napisałem jako konstruktywną krytykę a nie "czepianie się" ;-) - w końcu wszyscy dążymy do doskonałości :-D

: 2007-01-07, 13:14
autor: marianek_spox
Nie obrażam się ,gówniarzem nie jestem :P To mój pierwszy "artykuł" ,w którym starałem się coś konstruktywnego napisać. Z tym tłumikiem to żadna przesada ,zakup czegoś takiego graniczy z cudem. Myśląc więc o restauracji mojej SHL mam spory problem ,bo stan mojego widać na zdjęciach ;) A z tym Wx ,to sprawa prosta. Pominąłem podtypy silników ,jak np. M21 W2 - Wojtkowa. Racja mogłem to zaznaczyć na początku . Miło że znalazł się ktoś kto widzi tu błędy ,zapraszam do wniesienia konkretów w temat.

: 2007-01-07, 14:42
autor: V BIEG
Parę konkretów źródłowych dotyczących literki "x" stosowanej w oznaczaniu silników W2 - patrz załączniki

W skrócie:

Silnik S32 stosowany w SHL M11 zakończył swój żywot wraz z wejściem do produkcji motocykla SHL M11W z silnikiem W2A.

- silnik W2 został zaprojektowany jako źródło napędu dla natępcy motocykla SHL M11 czyli jak wiadomo motocykla M17 Gazela

- silnik W2 został zastosowany w modelu przejściowym SHL M11W pod oznaczeniem W2A
(róznice pomiędzy W2 a W2A doskonale przedstawił Fenix na swojej stronie).

- w Gazeli stosowany był silnik pod oznaczeniem W2

- po zakończeniu produkcji motocykli w SHL silnik W2 ( i jego kolejne modyfikacje ) stosowano w motocyklach WSK: kolejno W2; W2 Bx;W2BxS; W2B; W2Ex; W2BT;059;059-1;059-3;

To tyle "na szybko". Oczywiście temat jest bardzo interesujący i o wieeele bardziej rozległy niż wynika z mojego pisania.


Pozdrawiam

: 2007-01-20, 02:08
autor: marianek_spox
Jeszcze 2 zdjęcia o których zapomniałem.

Chodz tu o rozwianie wątpliwości Żbika ,który pytał czy da się spasować krociec od W2a do wueskowego gara.

SHL
Obrazek

WSK
Obrazek

[ Dodano: 2007-03-23, 21:39 ]
Dadaje zdjęcia z rozbiórki sinika.

Obrazek
tu widać odlew w którym znajduje się 3 łożysko wału ,smarowane olejem ze skrzyni.

Obrazek
Obrazek
wywiercone kanaliki smarujące

Obrazek
wodziki silnika W2A

dla porównania dodaje zdjęcie skrzyni wueskowej.
Obrazek

Nie jest to pełny profesjonalizm z mojej strony ,ale mam nadzieję że robię coś pożytecznego.

Zdjęcia wału mam zamiar wysłać Fenixowi ,ponieważ prosił o nie na swojej stronie.

: 2007-08-29, 16:39
autor: grzech7
Witam chciałem nieco rozszerzyć zgromadzoną wyżej wiedze o kilka szczególików, które zauważyłem po rozebraniu nowego nabytku.

Otóż po pierwsze wodziki

Obrazek

Obrazek

Następnie automat zmiany biegów
Obrazek

No i tryby zdawcze
Obrazek


Podpinając się nieco pod temat chciałbym zapytać znawców tematu, co to za wał? Dostałem go razem z silnikiem od SHL jednakże pierwszy raz się spotykam z czymś takim. Jeśli ktoś go rozpozna proszę o info.


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

: 2007-08-30, 01:38
autor: ŻbiKu
Na oko jest to wał z silnika W2A. Krótszy czop wału ma dziwne frezy - "zaokrąglone". Lewy czop rowek na klin też ma dziwnie "zaokrąglony". Prawdopodobnym wydaje się być, że może to być wał od silnika W1, całokształt wału nawiązuje do rodziny silników WIATR, jednak te drobne szczegóły...

: 2007-08-30, 09:00
autor: grzech7
No właśnie jest on delikatnie krótszy od typowego wału z silnika W2A

Obrazek


A co do tego że pochodzi z W1 to może Gaceczkos sie wypowie wkońcu on posiada takowy silnik. pozdro i dzięki za pomoc

: 2007-08-30, 22:47
autor: Gaceczkos
Zmierzyłem prawy czop wału. OD końca czopu DO przeciwwagi jest 13 cm. Wał jest w silniku, więc należy wziąć poprawkę +/- 2 - 3 mm.

Re: Analiza porównawcza silników W2A i M21Wx

: 2009-06-05, 10:37
autor: kamil_Ziomek
A ja mam takie pytanie czy kąty otwierania sie okien w silniku shl-ki są takie jak w wsk ?

P.S. sorki za odgrzebanie temaru.

Re: Analiza porównawcza silników W2A i M21Wx

: 2009-06-12, 03:09
autor: ŻbiKu
Na sto procent nie. Odmienna charakterystyka obu silników jest również związana z tym.

Re:

: 2009-11-26, 13:08
autor: Stary
Gaceczkos pisze:Zmierzyłem prawy czop wału. OD końca czopu DO przeciwwagi jest 13 cm. Wał jest w silniku, więc należy wziąć poprawkę +/- 2 - 3 mm.
Jak rozumiem to silnik W1. A ile ma czop w W2A ?