CDI w 175

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
Odpowiedz
Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4114
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: AudioBas » 2012-09-24, 22:38

Ciekawe ciekawe :)
Cieszę się, że ktoś idzie jeszcze dalej do przodu z zapłonem!
Naprawdę!

Przynajmniej coś działasz, a nie pierdolisz 3 po 3 jak Muciek :)

Możesz coś więcej napisać o tej przetwornicy?
I tym hallotronie?
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: szymon_wolebez » 2012-09-24, 22:45

To i tam praktycznie bez znaczenia dla stopnia mocy.
Sam układ będzie miał swój stabilizator 5V LDO i będzie mógł działać z instalacją 6V jak i 12V.
Tylko kwestia cewki butelkowej na 12V.

Ja sprawdzałem to przy pracującym silniku zapłon pobierał ok 0,2A a jak stał na zapłonie to 2,3A w instalacji 6V.

Układ TCI w czasie pracy i tak będzie pobierało o wiele mniej prądu niż przerywacz. Do tego zabezpieczenie gdy zapłon włączony a silnik nie pracuje to też oszczędności z prądem.

Chcę zrobić i przekonać się jak to jest w praktyce a nie tylko gadać i snuć domysły. Fizyczny układ łatwiej jest ocenić, sprawdzić prąd itp.

Chcę zobaczyć jaka to jest różnica pomiędzy przerywaczem, CDI i TCI.
TCI bardziej do mnie przemawia bo myślę, że iskra będzie silniejsza.

Teraz tylko od takie próby ogólnie bo miałem chęci podłubać :P


EDIT:
Ciekawe ciekawe :)
Cieszę się, że ktoś idzie jeszcze dalej do przodu z zapłonem!
Naprawdę!

Przynajmniej coś działasz, a nie pierdolisz 3 po 3 jak Muciek :)

Możesz coś więcej napisać o tej przetwornicy?
I tym hallotronie?
Kiedyś naprawiałem taki mały zapłon CDI do silnika modelarskiego, który był zasilany z 6V DC.
I na tej podstawie teraz chce zrobić uniwersalny impulsator podobnie jak w tym małym silniku było.

Przetwornica to prosty układ podwyższający napięcie DC z np 12V na 250V od świateł neonowych czy świetlówek samochodowych na 12V. Ta co mam jest dość słaba i nadaj się tylko pewnie do testów. Sądzę, że przy większych obrotach nie zdoła dobrze naładować kondensatora. Przy CDI zasilanych napięciem stałym w środku są takie przetwornicy tylko o odpowiedniej sprawności. Jest to to samo co cewka ładująca tylko z cewką jest prościej bo mniej jest do zepsucia się w całym układzie.

Czujnik halla działa na pole magnetyczne, jest ich cała gama do koloru do wyboru. Ten co wydłubałem z wentylatora jak sprawdziłem w katalogu ma dwa wyjścia OC czyli otwarty kolektor. Czyli jak znajdzie się w polu magnetycznym to ściąga wyjście do masy i to jest nasz sygnał który trwa ciągle do czasu aż wyjdzie z pola magnetycznego. Oczywiście są dwie strony halotronu i czujnik reaguje w zależności od strony albo na N albo na S magnesu. Jest z powodzeniem stosowany tak jak pisałem do silników modelarskich, tylko tam niema prądnicy i innych źródeł pola magnetycznego poza magnesem stałym. Tu natomiast mogą pojawić się zakłócenia. Jest taki typ hallotrona i nazywa się zatrzaskowy i jest najbardziej odporny na zakłócenia tylko trudniej jest zrobić do tego odpowiednią piastę. Działa na zasadzie, że jak zmieni się nagle pole z N na S to zmienia sygnał. Czyli trzeba by zrobić piastę namagnesowaną w 80% jednym polem np. N a w 20% czyli wyzwolenie zapłonu S. Przez to, że czujnik ciągle jest w oddziaływaniu silnego pola N nie reaguje na jakieś inne śmieci elektromagnetyczne w tle a zareaguje na S. Ja chcę zrobić to jak najprościej czyli i też zarazem najskuteczniej więc daję ten czujnik co mam na jeden magnes.

Impulsator co jest zazwyczaj stosowany jest to cewka i aby otrzymać impuls musi być w ciągłym ruchu by coś tam mogło się z indukować i wysterować tyrystor. To sprawia, że nie da się zamontować monitora stanu czujnika jak w przypadku czujnika hallotronowego.

Cała reszta jest bez zmian, czyli mogę dać swój układ modułu CDI albo już jakiś gotowy i podpiąć się zamiast tego cewkowego impulsatora.

Piasta o jakiej myślę to wytoczona z aluminium tuleja zamiast tej krzywki, tylko nieco grubsza. Nawiercony jedne otwór 2,9mm im wyżej tym dalej od pola magnetycznego prądnicy. W ten otworek wprasowany magnes neodymowy (podgrzać piastę i na ciepło coś ok 80stopni bo magnesy nie lubią być przegrzewane) albo wklejony na żywicę , wałek fi3mm i odpowiedniej wysokości pewnie coś ok 3-4mm na ile pozwoli piasta. Taka piasta prawdopodobnie mniej wpłynie na wirujące masy niż ta blaszka co lata i jeszcze coś się może w nią wkręcić.

W silniku modelarski śmigało to bardzo dobrze, jak widać w testach na stole też jakoś to się sprawdza.

Kiedyś robiłem zapłon TCI do piły spalinowej i jako impulsatora użyłem kontaktronu od licznika rowerowego. Silnik odpalał i nawet nieco się wkręcał, pewnie do możliwości stykowych kontaktronu :) ale to było dawno i nie miało miejsca bytu z wielką cewką butelkową od samochodu przy tak małym silniku.

Wychodzę, z założenia, że trzeba próbować różnych pomysłów. Często coś puszczę z dymem z półprzewodników później dochodzę dlaczego :P. Jeszcze mam obawy czy taka samoróbka pochodzi długo, dlatego pewnie powstaną 2x moduły i jedne na zapas w trasę.
Ostatnio zmieniony 2012-09-24, 23:15 przez szymon_wolebez, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4114
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: AudioBas » 2012-09-24, 22:50

Na moc iskry nie patrz, w CDI mam iskrę, którą ledwo widać w dzień, a motorek pali na dotyk i jedzie 500 km bez najmniejszego strzelenia nawet w gaźnik, większość na pełnym gazie :)

Mam aktualnie świeży zakup WSK 125 już mnie zapłon tam wkur... i chcę coś tam wsadzić na testy :)
Nawet na mega krótko czyli aku żelowy + sama krzywka i jakiś czujnik...

Powiedz mi z czego zastosowałeś przetwornice?
Po włączeniu cały czas daje napięcie czy jest jakiś układ sterujący tym?
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: Muciek » 2012-09-24, 22:52

AudioBas pisze:Ciekawe ciekawe :)

Przynajmniej coś działasz, a nie pierdolisz 3 po 3 jak Muciek :)

http://www.youtube.com/watch?v=I2ubkmMRvIU 360v przy kopaniu działa od 7V :mrgreen:

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4114
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: AudioBas » 2012-09-24, 23:11

Szkoda, że nie zrobiona przez Ciebie :P
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: Muciek » 2012-09-24, 23:12

Ha ha ha , po czym tak sądzisz?

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4114
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: AudioBas » 2012-09-24, 23:15

Swoje wiem :)
Też taki czeka dla mnie do odebrania i testów :)


Ale bez zbędnego (bardzo ulubionego dla ciebie) spamu :)



Czekamy na efekty autora i trzymam kciuki!
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: Muciek » 2012-09-24, 23:16

No Co TY nie powiesz ;D Testy :lol:

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: szymon_wolebez » 2012-09-24, 23:33

AudioBas pisze:
Powiedz mi z czego zastosowałeś przetwornice?
Po włączeniu cały czas daje napięcie czy jest jakiś układ sterujący tym?
Ta co mam jest zła do zastosowania w CDI CD. Kłóci się gdy jest wspólne zasilanie przetwornica - moduł gdyż ma zmasowaną cewkę w środku. Pracuje ciągle po uruchomieniu, i z 12V na kondensatorze jest coś ok 200-220V. Więc szału niema bo to od neonówki ustrojstwo po ok 12 czy też 15zł.

Takich przetwornic trzeba szukać albo samemu zrobić, kłopot może być z dobraniem małego transformatorka tak by kupić gotowy bez przewijania. Do tego generator np. NE555 i już jest gotowa przetwornica.
Tylko układ nie może zbyt długo otwierać tyrystora bo w tym czasie przetwornica się dusi i prąd wzrasta coś jak stanie na zapłonie z przerywaczem. Więc może z tego powodu będę musiał coś dorobić aby tak nie było gdy czujnik stanie na magnesie (praktycznie podobny układ jak w lampce do zapłonu na kostce NE 555 :P). Tyczy się to tylko wersji CDI DC bo jak z cewki ładuje to niema opcji aby ładowało gdy silniki stanie :P.

Jak chcesz taki układ zapłonowy to można kupić ten modelarski do silników benzynowych. Kiedyś były po 170zł, masz DC z 4,8-6V do tego jest tam łatwy rozruch czyli zmiana wyprzedzenia kąta zapłonu przy małych obrotach (jak ręką się odpala za śmigło to pomaga). Tylko moduły są z fajką na małe świece i mają masę na fajce ( do przerobienia ) i trzeba uważać jak to bywa w CDI aby bez świecy nie prowokować iskry bo może przebić cewkę a jest to cały moduł i już tego nie naprawiasz bo zalane żywicą.
Dorobisz tylko piastę zamiast krzywki z tym magnesem i cześć. Do ustawienia zapłonu stroboskop albo podpinasz się pod czujnik i na diodę LED. Fajna sprawa ale jeszcze nie widziałem, żeby ktoś to do moto wstawił, sam chciałem tylko taniej mi wyjdzie zrobić samemu zapłon.

To jest chyba najtańszy zapłon o jakim piszę. http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Plug.html

Taki naprawiałem a w sumie to padł ten procek co odpowiadał za przesuwanie zapłonu do łatwego rozruchu. Był to jakiś mały 8 nożny PIC. Więc jedyne co mogłem to obejść procek i podać sygnał z czujnika halla na wyjście proca co prowadziło do tyrystora. Na szczęście przetwornica i cewka była sprawna. Moduł działał już na stałym kącie i miał inna obudowę. Trudno było rozkuć tą żywicę w środku. Więc poza przetwornicą i prockiem nic tam w środku nie było nadzwyczajnego.

EDIT:

Znalazłem mój wątek o naprawie silnika modelarskiego i zapłonu CDI
http://pfmrc.eu/index.php?/topic/9506-jaki-to-silnik/
Jednak to nie był zapłon TURNIGY tylko XYZ http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... gines.html

Ha i tam też pisałem, że jest cienka iskra jak w zapalniczce, dawno to było i już wyleciało z głowy.
Ostatnio zmieniony 2012-09-25, 15:47 przez szymon_wolebez, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: Muciek » 2012-09-24, 23:35

Tylko jaka sprawność jest takiego układu na ne555 i transformatorka sieciowego.... Masz różne cewki WN czy tylko 1? DO TCi załatw sobie kilka i testuj :)

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: szymon_wolebez » 2012-09-24, 23:48

Muciek pisze:Tylko jaka sprawność jest takiego układu na ne555 i transformatorka sieciowego.... Masz różne cewki WN czy tylko 1? DO TCi załatw sobie kilka i testuj :)
Sprawność zależy od stopnia mocy i odpowiedniego transformatora, nie mówię tu konkretnie o sieciowym.
NE 555 jako generator więc nie jest on niczemu winny, należy tylko odpowiednio ustawić częstotliwość i wypełnienie.

Mam zbudowany układ lampy plazmowej w oparciu o generator prostokątny i cewkę butelkową z samochodu. Iskra w powietrzu co spokojnie 2-3cm. Potrafi wypalić dziurę w szkle żarówki jak się kabelkiem z masą potrzyma przy szkiełku.
Jako stopień mocy idzie tam MOSFET jakiś IRF już nie pamiętam. Układ może pracować bez przerwy. Czyli jest to taki TCI z generatorem.

Oczywiście są dedykowane układy przetwornic, które nawet to kontrolują napięcie wyjściowe itp. Kwestia poszukać i sprawdzić czy jest dostępne i w jakiej cenie. Nawet na jednym tranzystorze widziałem takie przetwornice do CDI i to chodzi. Ta którą mam też jest na jednym tranzystorze.

Dobra będę pisał jak już coś tam zrobię bo widzę, że piszę o przetwornicach a i tam nie mam potrzeby ich stosować poza układem testowym.

EDIT:

Trochę mieszam w temacie dając coś o TCI ale to później się posprząta jakoś :)

To tak w skrócie kilka danych.

Hallotron do pozyskania praktycznie z każdego wentylatora z żółtym kabekiem. Jak na 4 nóżki i oznaczenie 277 lub 27X to tu jest karta katalogowa co to dokładnie jest za element i jakie ma parametry. http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 38whwy.pdf

Dalej odnośnie TCI to posiłkując się gotowym już schematem z tego wątku/strony http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1661570.html postanowiłem dostosować to do swoich potrzeb.

Wywaliłem cały układ wejściowy bo był dedykowany pod przerywacz. Dodałem stabilizator napięcia 5V LDO tak, zęby było można stosować do instalacji 6V i 12V. Na tym LDO minimalne napięcie wejściowe jakie może być to 5,5V czyli nawet jak jest słaby (a nie zdechły) akumulator to ma coś ok 5,8V i zaraz po odpaleniu ładowanie podbija napięcie do ok 7-6,8V.
Dodałem monitor stanu czujnika czyli poprzez tranzystor PNP i dwa rezystory oraz diodę LED, wszystko po to aby nie obciążać wyjścia czujnika. Wszystko jak na razie jest tylko teoretycznie tak na szybko zestawione na prowizorycznym schemacie.
Myślę, że powinno to działać ale rzeczywistość może okazać się bardziej brutalna niż próby na biurku.
zapłon TCI 6-12V hallotron 277.JPG
Co o tym sądzicie?

Wiem, że taki zapłon na hallotronie ma albo miał Brat w swoim kobuzie, tylko nie wiem jaki rodzaj u niego siedział bo jak taki zwykły tak blisko altka i to chodziło bez zakłóceń to bomba a jak zatrzaskowy to trzeba coś kombinować z piastą będzie.
Machnę też schemat tego co mam teraz pająka CDI, ale już wiem, że muszę nad tym jeszcze popracować.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: szymon_wolebez » 2012-09-26, 23:44

Może nikt mnie za uszy nie wytarga za post pod postem. Poprzedni już edytowałem ale ileż to można dodawać do wczorajszego dnia skoro dziś jest kolejny :).

Dziś przymiarka czujnika pod zapłon. Trochę strugania i może coś z tego wyjdzie. Obecnie liczę na to, że żywica z żeluje i jutro będzie można dokończyć impulsator. Magnesy neodymowe już do mnie idą. Zamówiłem 10szt walce 3x3mm powinny być w sam raz.
Jak przykładam walec 6x6mm do krzywki to jest zbyt mocny bo czujnik łapie zbyt mocno.

Zamiast krzywki planuję dorobić aluminiową/mosiężną albo z brązu (w zależności co tam pan tokarz będzie uważał za słuszne i tanie). Wałek jaki będzie wystawał już z podstawy czujnika będzie miał średnicę 20mm i to właśnie w niego wcisnę/wkleję mały magnes neodymowy. W podstawce zrobiłem dwa razy większy zakres regulacji na fasolkach niż fabryczny. Magnes zamontuję na samym końcu po wstępnym oznaczeniu/zrobieniu znaków z wyprzedzeniem przed GMP 4mm tak aby było to na środku regulacji.
Gdy magnes będzie mniejszy i wciśnięty w piastę to powinno reagować praktycznie tuż przed albo dosłownie nad czujnikiem. Akurat jest mała średnica piasty i to może nieco sprawiać kłopot.

Podstawa wycięta z płytki laminatu 1,5mm grubości. Kartery złożone tylko z wałem w środku. Wał ma obcięty korbowód bo był pogięty :(. To ma służyć do przymiarki jak i później testów zapłonu na stole. Przygotowałem wiertarkę, tylko nez regulacji obrotów i to sprawia nieco kłopotu.

Co ja będę pisał macie ruchome obrazki.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Pq6JJbOxNYE[/youtube]

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: Muciek » 2012-09-27, 00:18

Zatrzaskowych się nie stosuje , hall daje prostokąt coś jak platynki a ten moduł "ładuję" cewkę jak masz zwarte platyny a iskra pojawia się przy rozwarciu, zobacz sobie jak robią np w Jawach 350 są tarczki które powodują ładowanie cewki przez określony czas

Kod: Zaznacz cały

http://i.imgur.com/E7Srw.jpg
Zbyt długa tarczka spowoduje duży pobór prądu.

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: szymon_wolebez » 2012-09-27, 09:43

Muciek pisze:Zatrzaskowych się nie stosuje , hall daje prostokąt coś jak platynki a ten moduł "ładuję" cewkę jak masz zwarte platyny a iskra pojawia się przy rozwarciu, zobacz sobie jak robią np w Jawach 350 są tarczki które powodują ładowanie cewki przez określony czas

Kod: Zaznacz cały

http://i.imgur.com/E7Srw.jpg
Zbyt długa tarczka spowoduje duży pobór prądu.
Podałem kartę katalogową tego 277 wiec nie wiem jak to sobie wywnioskowałeś.
Wszystko się zgadza to co piszesz poza tym zatrzaskowy (poza tym myślę, że zatrzaskowy spokojnie też można wykorzystać dając dwa magnesy i wtedy silnik nigdy nie załapie lewych obrotów).
Piszę, że będzie piasta w kształcie walca o średnicy 20mm, prawie podobnie jak tarcza tylko z tą różnicą że średnica o wiele mniejsza bo tarcze można dać dużo większą

Wyzwalanie zwarciem czy rozwarciem to pikuś. Sygnał i tak trzeba dopasować czyli odwrócić fazę jednym tranzystorem i już śmiga.

Patrzę jak robią to inni ale tez mam swoją wizję. Transoptor szczelinowy niezbyt ciekawe rozwiązanie na dłuższą metę bo może się zabrudzić. Robota sama się nie zrobi od patrzenia :roll:

Idę z krzywką do tokarza i dowiem się co on myśli i jakie przedstawi propozycje modyfikacji. Wiem, że sporo sobie liczy za byle pierdółkę :/ . Sprawdzę jak tam z żelowaniem żywicy w czujniku.

Teraz pracuję nad impulsatorem i jak już fizycznie skończę to przejdę już do samego modułu (tu temat jest już szeroki i mam kilkanaście opcji do sprawdzenia).

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: Muciek » 2012-09-27, 10:26

TO na zdjęciu to czujnik halla z samochodu... Rób zobaczymy co z tego wyjdzie.

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: szymon_wolebez » 2012-09-28, 00:06

Muciek pisze:TO na zdjęciu to czujnik halla z samochodu... Rób zobaczymy co z tego wyjdzie.
Jak robić to robić i bez opier... niema lipy :P

Chciałem skończyć dziś tylko impulsator a jakoś tak wyszło, że uruchomiłem maszynę.

Plan prac od rana był następujący:

-opiłować czujnik z nadmiaru żywicy
-zalać distalem połączenie elektryczne z dołu płytki
-udać się do tokarza (pół dnia za tym łaziłem, ale udało się)
-odebrałem zamówione magnesy neodymowe walce 3x3mm (rozmiar wyszedł w sam raz idealnie)
-dopasować i wyznaczyć miejsce pod magnes tak zgrubnie na ok 4mm przed GMP (wyszło trochę przesunięte ale regulacja w zakresie 4-3,5mm jest a jak będzie trzeba to powiększyć fasolki)
-Przetestować sam impulsator przy pomocy diody LED (i to już mi nie dało spokoju więc sięgając do szuflady znalazłem jakiś mosfet IRF530 i na podstawie tego co miałem pod ręką zrobiłem prosty stopień mocy )

Piasta to stara krzywka po modyfikacjach. Nie opłacało się toczyć wszystkiego on początku i wystarczyło dorobić tylko tuleje.
Po ustaleniach padło na brąz bo aluminium to lipa w tym przypadku :P, musiał to przecież być metal niemagnetyczny.
Niby tylko zrobić/dorobić a roboty przy tym było na tyle, że wiem skąd tak cena. Stoczona została krzywka jako baza nowej piasty. Dorobiona z brązu tuleja, nabita bardzo topornie więc niema szansy aby coś się tam przekręciło czy spadło. Później złożyłem prądnicę, podstawę zapłonu, czujnik itp. w celu ustalenia miejsca magnesu. Celowałem wtedy na oślep czujnika sądząc, ze bierze tylko na samym środku ale jedna nieco wyprzedza. Otwór wywiercony wiertłem 2,8mm i magnes po sprawdzeniu bieguna czy jest odpowiednią stroną w stosunku do czujnika został wprasowany imadłem (miał być na równo i prawie tak jest bo minimalnie wystaje). Średnica tulei miała być 20mm ale z powodu iż nieco tarło o czujnik poprosiłem o zebranie 0,5mm ze średnicy. Jeszcze trochę tarło o czujnik to podpiłowałem obudowę samego czujnika zarobioną z płytki laminatu 1,5mm bo i tak w środku jest żywica i miałem to zeszlifować gdy z żeluje. Teraz odstęp pomiędzy czujnikiem a magnesem to może na grubość kartki papieru. Jestem zadowolony z zakresu pracy czujnika bo bardzo przypomina zakres pracy przerywacza. Mały magnes zawęził pracę hallotronu tak jak to planowałem.

Moduł a raczej sam stopień mocy to jeden tranzystor IRF530 bo akurat taki miałem. Jedynie zabezpieczony na zaś zwykła diodą prostowniczą 1n4007 więc bez szału tylko dla św. spokoju. Brak zabezpieczenia czasowego itp. Najprostszy stopień mocy podpięty do czujnika i już działa. Oczywiście są straty ale nie wyczułem aby tranzystor robił się ciepły. Iskra tez nie robi szału ale w porównaniu do CDI jest nieco lepiej. Sprawdziłem na stole aby upewnić się czy oby ten tranzystor nie padnie po pierwszym strzale. Wszystko grało więc podpinam do moto i sprawdzam.

Ha ha ale mam nieszczelny wydech przy cylindrze :lol: . Pierwsze odpalenie i tu coś nie tak jak trzeba po oddaniu ssania pracuje za wysoko. Patrzę i nie widzę co jest, więc głupi pokręciłem w gaźniku a to tylko pancerzyk linki gazu zahaczył.wyskoczył o kołnierz regulacyjny w gaźniku. Ogólnie gaźnik jest już zużyty i ostatnio jak czyściłem poza domem to załamka bo podkładka od komory pływakowej spuchła się rozwarstwiła, pozostał uszczelki też już się pocą. Nawet teraz miałem świecę jakąś starą założoną o nieznanej ciepłocie. Mniejsza o to, złapało mnie zdziwienie, że silnik ruszył i nawet już czuć, że równiej pracuje. Zapłon ustawiłem na diodę LEd kontrolną na ok 4mm przed GMP a dlaczego piszę około bo ustawiam suwmiarką a nie zegarem.
Po trzecim odpaleniu pochodziło o wiele dłużej i zaczęło dławić. I to chyba coś z układem paliwowym bo iskra jest przy każdym obrocie i próbuje łapać, odpali i gaśnie.

Więc na dziś tyle z testów i prób. Sprawdzę tez schemat ten co podałem wcześniej, dodam regulowane odcięcie zapłonu.
Teraz jak już jest czujnik zamontowany to można testować.
Jak na złość od stania maszyna niszczeje i już tylna żarówka nie świeci :/ .

Posłuchałem jak silnik nieco inaczej pracuje i już chce się przejechać.

Ładuję materiał dowodowy...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KGUDVyDWyss[/youtube]

EDIT:

Znalazłem to dokładnie do czego dążę na podstawie tego materiału z ETZ.
Wcześniej nie widziałem tego filmiku.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aPGP3WO6iy0[/youtube]

Muszę dorobić czasowe odłączenie zapłonu i wszelkie zabezpieczenia przepięciowe.
Diodę kontrolną do ustawiania już mam :P

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4114
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: AudioBas » 2012-09-29, 22:00

Czekamy na dalsze testy :)
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: szymon_wolebez » 2012-09-29, 23:56

AudioBas pisze:Czekamy na dalsze testy :)

Słabo mi idzie z dalszymi pracami. Operuję na tym co mam pod ręką bo nie mogę teraz nic kupić.
Znalazłem kilka sztuk nowych tranzystorów tych IRF530 więc przydadzą się do ekstremalnych testów.
Wczoraj zrobiłem prototyp odłączenia czasowego zapłonu na NE 555. Ustawiłem czas na ok 3s, każdy impuls z impulsatora wydłuża czas o kolejne 3s a jak brak impulsu to po tym czasie nastąpi odcięcie prądu na cewce. Układ prosty ale zwiększa liczbę elementów, do tego jeszcze trzeba dostawić z dwa tranzystory coś w rodzaju bramki AND.
Szukam informacji o stopniu mocy, przeglądam oferty w TME itp.,czytam o zabezpieczeniach tranzystorów.

Mam jeszcze kilka kostek 555 to zrobiłem na szybko generator o wypełnieniu 70%. Częstotliwość zmieniam kondensatorem, znalazłem tylko dwa ze zrobionej wcześniej listy. Więc mam symulację coś około 1800 Obr/min i 4000 Obr/min.

Nic ze stopniem mocy nie ruszałem, nadal jest to prowizorka i ciągle działa. Układ przepracował dziś ponad 2 godziny a może i 3 bo sporo siedziałem. Dłubałem DC CDI ale jak się okazało przetwornice dawały tylko 150V i cienko z iskierką.
Odginałem elektrodę świecy i praktycznie może pracować bez elektrody :P oczywiście żarcik.
Jest iskra może nadal nie taka jak bym chciał (bo chciał bym, żeby była na 1mm i o grubości 1mm taka wyraźna, niebieski błysk).

To tyle w temacie.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qJeqoSmeqAA[/youtube]

Awatar użytkownika
szymon_wolebez
Posty: 416
Rejestracja: 2012-08-22, 14:01
GG: 0
Moje maszyny: kiedyś - WSK 175 Kobuz z 1982
obecnie - Honda Transalp 650
Lokalizacja: Korsyka- Francja
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: szymon_wolebez » 2012-10-04, 17:16

Post dopisuję bo potrzebuję pomocy. Nikt nic nie pisał więc ja ja napiszę.

Rozrysowałem sobie już schemat i zamawiam elementy. Jednak tranzystor jaki upatrzyłem to IGBT (konkretnie o ten mi chodzi http://pl.farnell.com/on-semiconductor/ ... gbt+zaplon) dedykowany do zapłonu.
Więc stopień mocy znalazłem w Farnell, zapoznałem się z kartą katalogową i przypadł mi do gustu aby sprawdzić w praktyce.
Jednak pojawił się kłopot z zakupem, bo nie mogę się zarejestrować jak osoba fizyczna i dokonać płatności. Znalazłem na elektrodzie info. http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1878027-30.html mówiące, że można kupić jako osoba fizyczna ale zamówienie nie może być na mniejszą kwotę niż 300zł netto bez przesyłki.
Niestety i tu powstała ściana bo tranzystor kosztuje ok 10zł szt. a ja chciałem do testów z 2-3szt. i garstkę elementów za kolejne 20zł. Więc z kwotą ok 50zł w koszyku nic nie zwojuję a na więcej nie mam.

Więc może ktoś tu ma konto w Farnell i robi jakieś obecnie zakupy i chciał by pomóc?

Jak nie to będę musiał użyć czegoś innego co niekoniecznie jest dedykowane do tych celów. Na pierwszy ogień padnie ten IRFP460 (czytam, że robili na tym zapłon jednak nigdzie nie mogę znaleźć relacji z jazdy na takim zapłonie i to czy tranzystor daje radę).

Więc prace fizyczne stoją w miejscu a dumam nad schematem i czekam na oscyloskop. Głównie zastanawiam się jakie mogą być przepięcia w instalacji, chcę zabezpieczyć na zaś układ wejściowy. Instalacja 6V bez regulatora napięcia może być ciekawa do obserwacji na oscyloskopie. Popatrzę, jakie szpile generuje uzwojenie pierwotne cewki WN 6V i będę wiedział na jakie napięcie ten tranzystor dobrać.

Jak coś z tego wyjdzie to założę temat i zrobię opis bo co prawda dłubie w TCI a temat jest o CDI (którego jeszcze konkretnie nie ruszyłem pod ten impulsator).

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: CDI w 175

Post autor: Muciek » 2012-10-04, 20:14

Napisz mi co i jak chcesz to jutro pomierzę bo mam czas i oscyloskop.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości