Strona 15 z 15

Re: CDI w 175

: 2013-05-03, 23:46
autor: piotrBe
final pisze:Sporo ludzi do mnie pisze i dzwoni w sprawie zapłonu C.D.I. do wsk 175 ala gotowiec z allegro do 125. Mam pytanie: Czy ktoś ma pożyczyć albo sprzedać prawy karter i wał(chociaż jego prawą część) do 175 ? Stan złom byle stożek był dobry na wale. Wiem że były 2 wały i tutaj pytanie którego rodzaju było więcej(pod ten rodzaj chciałbym zrobić zapłon).
Na chwile obecną mogę Ci 'pożyczyć' prawą stronę silnika razem z wałem i pokrywą. Mam już ten silnik po zmianie skrzyni ale 059.

Co do zasad "pożyczki" i odbioru będziemy ustalać przez PW (100 km aż tak daleko nie jest)

Nie ukrywam że chce wywalić platyny i mieć cdi w swojej czwórce :evil:

Re: CDI w 175

: 2013-05-11, 11:37
autor: sawekwsk175
Czy cewkę nr.3 (pierwszy post) można wykorzystać na cewkę cdi? Czy lepiej zrobić tak jak Audiobas?

Re: CDI w 175

: 2013-05-24, 17:03
autor: Kamil*
Chciałbym się poradzić w sprawie cewki zasilającej cdi w moim minsku 125.
To tak:
oporność zespołu cewek ładowania CDI 265 ohm
oporność impulsatora 38 ohm
napięcie impulsatora 3V
przy energicznym kopnięciu z wykręconą świecą
napięcie zasiłania CDI 18-20V a przy kręceniu wiertarką wałem 42V.

I mam teraz pytanie czy to będzie chodzić module takim jak wy stosujecie w waszych CDI ? Czy raczej nie obejdzie się bez przewyjania cewek zasilających CDI ? A nie chcę kupować modułu org do minska bo po pierwsze są dosyć drogie koszt ok 70zł a po drugie są bardzo wadliwe.
Z góry dzięki za pomoc.

Re: CDI w 175

: 2013-05-25, 09:47
autor: rafalgb
Tak powinno chodzić bez problemu jeśli jest takie napięcie do zasilania CDI.
i nie sa bardzo wadliwe co nie znaczy ze sa bezawaryjne;)

Re: CDI w 175

: 2013-05-25, 10:10
autor: Kamil*
rafalgb ? :roll:

Re: CDI w 175

: 2013-05-25, 10:29
autor: rafalgb
Tak powinno chodzić bez problemu jeśli jest takie napięcie do zasilania CDI.
i nie sa bardzo wadliwe co nie znaczy ze sa bezawaryjne;)

Re: CDI w 175

: 2013-05-25, 10:51
autor: Kamil*
rafalgb pisze:Tak powinno chodzić bez problemu jeśli jest takie napięcie do zasilania CDI.
i nie sa bardzo wadliwe co nie znaczy ze sa bezawaryjne;)
Dzięki za pomoc, nawet jeśli siądzie taki moduł to koszt 10-20zł a nie 70zł ;-)

Re: CDI w 175

: 2013-06-22, 22:24
autor: Kamillos
A jeżeli bede miał wirnik royala, wszystko podłaczone itp. to czy nie zagotuje mi sie aku czy coś innego sie nie przegrzeje jeżeli bede jeździł bez jakichkolwiek świateł?

Re: CDI w 175

: 2013-06-22, 22:27
autor: Matej
Aku sie będzie gotować lub regiel spłonie

Re: CDI w 175

: 2013-06-22, 22:54
autor: AudioBas
Matej pisze:Aku sie będzie gotować lub regiel spłonie
Nie do końca, nikt nie testował, ale lepiej, aby regulator był czymś obciążony, bo może mu się zrobić ciepło :)

Re: CDI w 175

: 2013-06-22, 22:58
autor: Muciek
Nie ma co testować spłonie wpizdu :mrgreen: jak macie tam te swoje 120W mocy.

Re: CDI w 175

: 2013-07-09, 20:57
autor: raflo87
Jak macie puszczony kabel od cewki cdi ? U mnie wywaliłem cewke to wykorzystałem niebieski kabel orinalny więc nic nie musiałem przeciągać. Kabel od impulsatora też mam przeprowadzony przez całą orginalną wiązkę.
Zapytam tak - czy możliwe są jakieś zakłócenia od cewek a szczególnie cewki CDI na prace impulsatora tzn bardziej chodzi o jego przewód jak idą wszystkie blisko siebie.
Mam moduł New Racing Cdi . Zauważyłem na lampie stroboskopowej że jest wyprzedzenie zapłonu jak przygazowuję.
Najlepsze jest to że lampa stroboskopowa jak swiecę to iskra występuje jak znacznik jest jakieś 2-3mm od impulsatora przed wejściem znacznika na teren impulsatora.
Jak nie ogarnę tego to pójdzie zamówienie do Audiobasa.
Co do tego modułu New Racing Cdi , poznaczyłem sobie znaczki jak audiobas i wyczaiłem że coś tam przyspiesza zapłon.

Re: CDI w 175

: 2013-07-09, 21:23
autor: AudioBas
Zawsze w tych chińskich regulatorach po dodaniu gazu lekko się wyprzedzenie zmieni... Czyli poznaczone kreski się DELIKATNIE rozjadą! Delikatnie :)

Re: CDI w 175

: 2013-08-05, 22:53
autor: szymon_wolebez
Z tym rozjeżdżaniem się kresek to też może być wina lampy. Dobra nie wnikam w to teraz.

Kamil pytałeś na zlocie ileś prądu potrzeba na zasilenie czujnika halla. Można powiedzieć, że sam czujnik pobiera bardzo mało prądu jeżeli chodzi o odbiorniki w moto. Dużo więcej połyka dioda LED która jest wskaźnikiem stanu czujnika :) (to co na filmiku czyli dwie diody i kilka podciągających rezystorów łyka coś ok 25mA a jak pracuje to ok 6mA).

Czy można samemu zrobić jakiś moduł CDI co będzie mniej awaryjny niż te tanie Chińskie? Tego nie wiem czy mniej awaryjny ale na pewno droższy bo własną pracę trzeba w to włożyć. Przeglądałem ostatnio i czytałem na temat tego co najczęściej pada w modułach CDI. Przestudiowałem kilkanaście schematów i podanych tam elementów. To wychodzi na to, że można by było dać diody prostownicze na większy prąd oraz dużo szybsze np. UF5408 to jest szybka dioda prostownicza na 3A i 1000V w porównaniu do tych 1A zwykłych jakie montują 1N4007 powinno być o wiele lepiej. Kolejna sprawa to tyrystor też można by coś dobrać o zawyżonych parametrach (widziałem, że w większości można stosować i sam mam takie pod ręką BT151-800R. SCR, 12 A, 15mA, 800 V do zapłonów jak i regulatorów napięcia). Kolejna sprawa to dobrze gdyby kondensator był też na wyższe napięcie niż 275V np. 1uF na 400V. Pozostałe elementy to rezystory i kondensatory filtrujące.
Dlaczego padają wam cewki tego nie wiem. Nawet nie znam objawów i tego czy to bardziej chodzi o cewki ładujące czy cewki WN.

Z tego co znalazłem pod ręką zrobiłem ponownie prosty moduł CDI. Oczywiście nie na takich elementach wypasionych na jakich bym chciał ale na tym co przeważnie siedzi czyli zwykłe diody prostownicze 1n4007 tyrystor BT151 650r, 2x 470nF na 275V .
Plan był taki aby sprawdzić czy czy da się to ogarnąć z czujnikiem halla bez akumulatora. Tylko nic nie bierze się z powietrza i trzeba jakoś ten czujnik zasilić (w przeciwieństwie od indukcyjnego). Wydłubałem jakiś transformator 230V/5V Na wejściu jest jeden mostek prostowniczy i wyprostowane napięcie wędruje na kondensator 2200uF 25V a dalej przez stabilizator na diodzie zenera do czujnika i układu zapłonu tyrystora. Po drugiej stronie transformatora podobnie jest mostek prostowniczy i napięcie idzie już na ładowanie kondensatora. Plan jest taki aby całe CDI zasilać z cewek od ładowania i przy pomocy transformatora podnosić napięcie. W takim układzie nic nie trzeba przewijać i całość się upraszcza, zasilanie do czujnika jest na poziomie od 3-18V z tego co pamiętam. Stabilizacja na zenerce jest bardziej zabezpieczeniem (dałem 8V2 przy zasilaniu z prądnicy 6V).

Niskie napięcie z prądnicy jest prostowane i gromadzone w kondensatorze i zasila nasz czujnik halla, zmienne niskie wędruje na transformator i jest podwyższone do ładowania CDI.

Na początki testowałem w domu, zamiast prądnicy zastosowałem transformator sieciowy ok 9V AC (wysadziłem bezpieczniki w domu, szklane wyparowały i upaliłem mostek przez chwilę nieuwagi :evil: ). Później już w moto układ został podpięty pod cewkę ładowania brązowy i niebieski. Na makiecie jest tarcza i impulsator podpięty pod silnik 3F. Są dwie diody stanu czujnika, jedna przy samym czujniku i druga na module CDI (tak jakoś wyszło). Kręciłem aparatem i słabo widać iskrzenie na świecy ale słychać, że jest. Przy tym CDI ta iskra wygląda na marną bo taka cienka ale jak się oddali masę to widać, że spokojnie ok 1 cm w powietrzu daje radę. Nie podoba mi się napięcie na kondensatorze, jak moduł nie pracuje to dochodzi nawet to 690V, jak pracuje to wygląda w normie i jest ok 230-260V. Myślę, że jak na tej cewce od ładowanie stał by regulator napięcie to w miarę ogarnął by ten temat i ustabilizował napięcie.
Jak widać układ to zlepek/pająk a wnioski ciekawe.


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hKzzQxA ... e=youtu.be[/youtube]

Re: CDI w 175

: 2013-09-23, 13:52
autor: szymon_wolebez
Czy przy ustawianiu impulsatora bierzecie pod uwagę fazę ładowania kondensatora?
Jeżeli jest mostek jedno połówkowy (czyli jedna dioda prostownicza) to przez pewien czas napięcie jest zerowe i wtedy powinna być zapłon tyrystora. Jeżeli impulsator jest umieszczony tak, że zapłon tyrystora jest w momencie ładowania kondensatora to powstaje zwykłe zwarcie. Trwa to dość krótko ale jednak moc musi się gdzieś rozproszyć. Może to powodować grzanie się cewki ładującej, diody prostowniczej itp. Przy CD-CDI w momencie zapłonu tyrystora jest odcinana przetwornica. Przegrzebałem w dostępnych schematach oraz z własnych prób i testów to wynikło. Więc wydaje mi się, że tak to jest fabrycznie projektowane aby impulsator dawał sygnał w odpowiedniej fazie cewki ładującej. Tak coś mi się wydaje, że może to być jedna z przyczyn uszkodzenia się cewki ładującej lub modułu gdzie np. dioda prostownicza się zmęczyła.

Chciałem to zbadać w Kobuzie u Koszu ale chyba jeszcze nie uruchomił moto z powodu braku gaźnika i kopnika.Przypuszczam, że czujnik był zamocowany losowo w stosunku do fazy (sam widziałem montaż :P i wszystko działało).

Dumam, siedzę nad tymi swoimi zabawkami i przy okazji chciał bym wiedzieć czy to co napisałem jest prawdą. Jak tak to trzeba by pomyśleć nad jakimś sprytnym modułem co by eliminował problem fazy ładowania zabezpieczając cewkę ładującą. Oraz ogólnie zabezpieczenia wszelkiej maści i elementy o nieco zawyżonych parametrach.

Za jakiś czas przedstawię kolejną wersję (opcję minimum) TCI, obecnie program raczkuje na makiecie i podglądam na oscyloskopie. Dałem teraz stały czas ładowania cewki. Jednak z ostatnich pomiarów wynikło, ze te cewki od układu klasycznego strasznie długo się ładują. Błędnie wcześniej oszacowałem co na 4,5ms bo wychodzi na to, że potrzeba ok 10ms aby iskra była konkretna. Tylko taki czas można zapewnić do okresu trwającego 13ms. Więc mam kilka zakresów "stałego" czasu ładowania cewki. Pierwszy to 10ms i później schodzę tak aby czas był jak najdłuższy i czas rozładowania cewki nie był mniejszy jak 2,5-3ms. Do tego jeszcze ocięcie przy iluś tam RPM
Przy jakim RPM dla zwykłego silnika 175 bez rasowania powinno odcinać?

Re: CDI w 175

: 2013-09-23, 14:39
autor: Muciek
szymon_wolebez pisze:Czy przy ustawianiu impulsatora bierzecie pod uwagę fazę ładowania kondensatora?
Jeżeli jest mostek jedno połówkowy (czyli jedna dioda prostownicza) to przez pewien czas napięcie jest zerowe i wtedy powinna być zapłon tyrystora. Jeżeli impulsator jest umieszczony tak, że zapłon tyrystora jest w momencie ładowania kondensatora to powstaje zwykłe zwarcie. Trwa to dość krótko ale jednak moc musi się gdzieś rozproszyć. Może to powodować grzanie się cewki ładującej, diody prostowniczej itp. Przy CD-CDI w momencie zapłonu tyrystora jest odcinana przetwornica. Przegrzebałem w dostępnych schematach oraz z własnych prób i testów to wynikło. Więc wydaje mi się, że tak to jest fabrycznie projektowane aby impulsator dawał sygnał w odpowiedniej fazie cewki ładującej. Tak coś mi się wydaje, że może to być jedna z przyczyn uszkodzenia się cewki ładującej lub modułu gdzie np. dioda prostownicza się zmęczyła.
Tak jest to prawda. Zazwyczaj nikt tego nie bierze pod uwagę w AC CDI, w DC bez synchronizacji przetwornicy po prostu się nie wkręci motor bo sprawdzałem, mowa o tych bardziej wyszukanych , a nie układzie na tranzystorach który sobie oscyluje na jakiejś tam częstotliwości. . Żadnych wymyślnych modułów nie trzeba bo takie przypadki zdarzają się 1/1000 zapłonów wyrzeźbionych ręcznie. Co do Tego TCI to już kiedyś napisałem co o tym sądzę na 6v...

Re: CDI w 175

: 2013-09-23, 20:39
autor: szymon_wolebez
Cały sezon na takim TCI 6V śmigam :P i nawet do świecy nie muszę zaglądać. Tylko układ w pająka przenoszę teraz na PCB i piszę nowy program.

TCI uniwersalny robię, zarówno na instalację 6V jak i 12V.
Dla samego tranzystora nie robi to różnicy co kluczuje. Zasilam z przetwornicy step-up która jest ustawiona na ok 15-17V i dopiero z takiego napięcia jest zasilany driver do mosfeta, i przez stabilizator 5V układ logiki. Przetwornica zapewnia mi odpowiednie napięcie pracy układu przy stosunkowo małych stratach (nic z powietrza się nie bierze) pracuje już od 3,5V. Więc klucz/tranzystor robi swoje zadanie, iskra jest dla cewki WN 6V nawet przy 3,5V.
W układzie zasilania 12V można zrezygnować z przetwornicy albo zostawić (nikt nawet by nie myślał bo i po co).

Przejść na instalację 12V można zawsze jednak nadal próbuje z 6V (ma to coś, tą inność, takie napięcie to kłopot i ja to wiem).


Jak bym robił sobie AC DCI to jednak chciał bym aby było tak jak w fabrycznych układach. Może nie jest to takie proste ale warto spróbować. Więc w jakimś stopniu może to być przyczyną upalania się cewek ładujących.

Re: CDI w 175

: 2013-10-21, 19:19
autor: final
Byłby ktoś w stanie zrobić taki moduł cdi na halotron ? Jak tak to jaki koszt 10 sztuk ?

Re: CDI w 175

: 2013-10-22, 00:45
autor: szymon_wolebez
final pisze:Byłby ktoś w stanie zrobić taki moduł cdi na halotron ? Jak tak to jaki koszt 10 sztuk ?
Do jakiego to motocykla/silnika, jaki zakres RPM.

To miało by być coś w rodzaju hybrydy AC CDI z doprowadzeniem DC z aku do zasilania halla?
To rozwiązanie będzie dobre dla typowo DC CDI. Co nie oznacza, że się nie da z AC tylko wymagało by wiekszej ingerencji w instalacji aby pozyskać zasilanie z cewki od światła.
Czujnik halla trzeba jakoś zabezpieczyć przed przepięciami jakie to się pojawiają czasem (szczególnie gdy brakuje regulatora albo takowy się uszkodzi). Inaczej nie wiadomo dlaczego i przestanie działać. Sam tez już tego doświadczyłem i szybko poprawiłem/zabezpieczyłem układ.

A ten czujnik halla to z czego miał by być zasilany?
Jaki rodzaj/typ czujnika, jak miała by wyglądać znacznik?
W grę wchodzi jakaś własna konstrukcja układu czujnika i znacznika (magnes stały/blaszka), czy czujnik samochodowy i przysłaniająca blaszka (najmniej pracochłonne ale droższe i bez możliwości dodatkowego zabezpieczenia przy samym czujniku)?

Bawiłem się, sprawdzałem z ciekawości. Jednak nadal mnie nie kręci AC CDI aby tym się zająć w tej chwili.
Mam priorytet teraz aby skończyć TCI na hallu tak aby uznał już że jest dobrze.
Walczę obecnie z drobnymi błędami w kodzie jakie przypadkiem zaobserwowałem na przebiegu. Przepisałem kod w inny sposób i już wygląda lepiej. Pewnie za jakiś czas znowu będę chciał coś usprawnić :P

Re: CDI w 175

: 2016-05-05, 23:39
autor: Michal6959
wujcio pisze:Dobra udało mi się obczaić jak są połączone cewki w zapłonie z RE foto poniżej:
schemat polaczenia stojanu z CDI.jpg
P - oznacza początek nawijanej cewki
K - oznacza koniec nawijanej cewki
wszystkie cewki są w jednym kierunku nawinięte drutem 0.8 mm jedynie cewka CDI drutem 0.2 mm
Przy wirniku z Royala cewka CDI gotuje się początkowo miałem 130 Ohm teraz zszedłem do 100 Ohm ale dalej jest ciepła.
wiem że to już dawno było :D ale mógł by mi ktoś to dokładniej wytłumaczyć ? a może ktoś ma zdj z lutowania tej prądnicy ?