!! Coroczna zbiórka na forum oraz Kalendarze Forumowe na rok 2014 !!
Więcej informacji : TUTAJ.

Anodowane i modyfikowane tłoki

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.

Anodowane i modyfikowane tłoki

Postprzez Alien » 2012-02-15, 02:40

Witam,

temat dotyczy twardych powłok anodowych (anodowanie typu III) na tłoki. Powłoka jest grubości co najmniej ~0.01mm (~0.02mm na średnicy). Jest twarda, odporna na ścieranie, ma zauważalnie mniejszy współczynnik tarcia. Mniejsze tarcie to mniej wydzielanego ciepła i mniejsze skłonności tłoka do puchnięcia. Powłoka anodowa jest porowata dzięki czemu zdecydowanie lepiej zachowuje film olejowy na swojej powierzchni poprawiając smarowanie. Dodatkowo wysoka twardość utrudnia zatarcie, czyli zczepienie się materiału tłoka z tuleją.

Wykonuje też dodatkową obróbkę mechaniczną mająca na celu zminimalizowania puchnięcia tłoka, poprawienie utrzymania filmu olejowego lub całościowe przystosowanie tłoka do większych obciążeń. Poprawiam odlew, obrabiam piasty, otwory smarujące, robie fazy. Zakres obróbki zależy od konstrukcji tłoka – paradoksalnie im gorszy tłok tym więcej jest do zyskania. Zakres jak i cena dodatkowego skrobania do uzgodnienia indywidualnie. Pasowanie piasta-sworzeń pozostaje fabryczne.

FAQ powstałe po pewnym czasie wykonywania zestawów:

- dobry tłok to tylko 50% sukcesu, trzeba jeszcze dobrze zrobic szlif,
- po anodowaniu tłok jest grubszy na średnicy, dlatego NIE MOŻNA zakładać go do cylindra szlifowanego pod tłok bez powłoki lub cylindra który już pracował. Konieczne jest wykonanie szlifu. Oczywiście w określonych przypadkach takie zabiegi można stosować, jednak wyłącznie na własną odpowiedzialność, bez mojej gwarancji.
- tłoki inne niż oryginały i ALMOT nie posiadają owalu - co za tym idzie aby uzyskać fabryczne pasowanie teoretycznie konieczny jest szlif na 0,15mm. CX-y i inne twory pokrywam na Twoja odpowiedzialność!
- pasowanie sworzeń-tłok pozostaje bez zmian, zakładasz jak do oryginału,
- anodowany tłok podlega procesowi docierania tj. każdy standardowy tłok, skład mieszanki pozostaje niezmienny w stosunku do tego co jest napisane w serwisówce WSK
- ja stosuje u siebie pasowanie tłok-cylinder na 7 setek, na takim jeździ garbata.
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
Ostatnio edytowano 2012-09-18, 15:59 przez Alien, łącznie edytowano 2 razy
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490
Alien

Avatar użytkownika
 
Ranga: Moderator
Posty: 1706
Wiek: 24
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy
Dołączył(a): 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82

Re: Anodowanie tłoków

Postprzez Johnny » 2012-02-15, 09:32

Jak się ma anodowanie (w kwestii zmniejszenia tarcia, puchnięcia tłoka i utrzymywania filmu olejowego) do powłok molibdenowych na ściankach bocznych i pokryć zmniejszających przewodność cieplną na denku tłoka (http://www.hipeco.com/), które stosowałeś u siebie :?: Może połączyć obie technologie :?:
Johnny
 
Ranga: Moderator
Posty: 621
Wiek: 31
Lokalizacja: Gliwice
Podziękował : 10 razy
Otrzymał podziękowań: 16 razy
Dołączył(a): 2011-05-26, 17:46
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 B1
WSK 125 B3
WSK 125 B3 Bąk
JAWA TS 350

Re: Anodowanie tłoków

Postprzez Alien » 2012-02-15, 11:04

Technologie da się połączyć i powstaje wtedy wersja de lux :D powierzchnia anody ze względu na pory jest idealnym podkladem do dwusiarczku molibdenu i innych podobnych powłok tarciowych, nazywa sie to ładnie impregnacją powierzchni anodowej. Nie ogłaszam się z tym ze względu na wysokie koszty, ale sam się chyba na to skusze :)

Różnica jest taka że w hipeco powłoki są kładzione wybiórczo na powierzchnie (widać na moich zdjęciach), a anoda pokrywa dosłownie każdy zakamarek. Powłoka tlenkowa ze względu na swoją twardość i słabą przewodniość cieplną tlenku alu także działa jak izolacja, oczywiście nie tak mocno jak ceramika na denku, ale progres jest.

Co do tarcia to wyraźna róznica jest na korzyść anody (w stosunku do oryginału), czuć to pod palcem :) wiadomo ze w porównaniu do dwusiarczku jest większy współczynnik tarcia bo to jak na razie najwyższy dostępny high-tech w powłokach. Co jednak jest na plus:
- cena :D
- trwałość (powłoka molibdenowa jednak bardzo szybko się wyciera, wprawdzie pozostaje niewidoczna w porach ale materiału ubywa)
- obecność porów (widać to pięknie na zdjęciach z netu, mikroporowatosć anodowanej powierzchni jest zacna. W tych miejscach olej idealnie się trzyma poprawiając smarowanie, które pozytywnie wpływa na wszystko od zużycia po wytwarzanie ciepła i puchniecie tłoka)

To tak w dużym skrócie, moim zdaniem warto.
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490
Alien

Avatar użytkownika
 
Ranga: Moderator
Posty: 1706
Wiek: 24
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy
Dołączył(a): 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82

Re: Anodowanie tłoków

Postprzez huligans12 » 2012-02-15, 19:49

A jak jest z zamkami?
huligans12
 
Posty: 20
Wiek: 20
Lokalizacja: Krosno
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz
Dołączył(a): 2011-01-28, 00:56
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125,
Komar

Re: Anodowanie tłoków

Postprzez Alien » 2012-02-15, 20:40

Zamki odpowiednio zabezpieczam i pozostają nietknięte. Demontaż i ponowne osadzanie jest zbyt ryzykowne, zamki lubią wtedy wypadać.
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490
Alien

Avatar użytkownika
 
Ranga: Moderator
Posty: 1706
Wiek: 24
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy
Dołączył(a): 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez dropsik95 » 2012-02-24, 15:25

Witam. Jest możliwość wykonania tej usługi na tłoku z Simsona?? Tłok firmy MZA
dropsik95
 
Posty: 27
Wiek: 18
Lokalizacja: cieciułów
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz
Dołączył(a): 2011-09-15, 23:13
GG: 0
Moje maszyny: karpaty

simson s77/7/1/1M LC

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Alien » 2012-02-24, 15:32

Nie ma problemu, trzeba mi go tylko wysłać razem ze sworzniem.
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490
Alien

Avatar użytkownika
 
Ranga: Moderator
Posty: 1706
Wiek: 24
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy
Dołączył(a): 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Borewicz » 2012-02-24, 15:48

Panie na ile wyceniasz ten tłoczek, (s32, 175ccm) Fotki z rozmiarami :
- http://www.bikepics.com/pictures/2332899/
- http://www.bikepics.com/pictures/2332890/
Borewicz

Avatar użytkownika
 
Posty: 1277
Wiek: 18
Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Dołączył(a): 2009-05-14, 15:05
GG: 0
Moje maszyny: WFM Osa M52 '63

MZ ETZ 251e '90

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Alien » 2012-02-24, 16:00

To ma być do jakiegoś wariata typu membrana? :D
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490
Alien

Avatar użytkownika
 
Ranga: Moderator
Posty: 1706
Wiek: 24
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy
Dołączył(a): 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Borewicz » 2012-02-24, 16:11

Jop. Tylko, że to nie jest ani gorzyce ( bo tłoków do s32 nie robili, ani almot bo do s32 też nie robi ).
Borewicz

Avatar użytkownika
 
Posty: 1277
Wiek: 18
Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Dołączył(a): 2009-05-14, 15:05
GG: 0
Moje maszyny: WFM Osa M52 '63

MZ ETZ 251e '90

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Alien » 2012-02-24, 17:26

To kto jest producentem tego tłoka? To oryginał czy dzisiejsze rzemiosło?
Jak chcesz to mogę z niego wycisnąć ile się da...
A ile się da? Nie wiem, musiałbym go pomierzyć żeby obczaić konstrukcje.
paradoksalnie im gorszy tłok tym więcej jest do zyskania.


Mogę Ci zrobić najlepszy tłok jaki można urobić z tego kawałka aluminium, ale nie dam Ci gwarancji że to wystarczy bo nie wiem jakie są założenia dla modów silnika. Na ogólny bilans cieplny ma wpływ bardzo wiele czynników i efekt zależy tylko od tego z jaką świadomością projektujesz tą przeróbkę :)
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490
Alien

Avatar użytkownika
 
Ranga: Moderator
Posty: 1706
Wiek: 24
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy
Dołączył(a): 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez 125 arek » 2012-02-24, 22:05

Alien a ile chcesz za tłok od wsk 125 gorzycki na 1 szlif tak po starej znajomości ??? trochę zacząłem modzić
ale tylko trochę XD
Ekipa Południe®
125 arek

Avatar użytkownika
 
Posty: 418
Wiek: 23
Lokalizacja: marcinkowice
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 2 razy
Dołączył(a): 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Muciek » 2012-02-26, 17:21

Jakaś różnica jak anodujesz do hardkorowego zestawu a serii?
Muciek

Avatar użytkownika
 
Posty: 843
Wiek: 21
Lokalizacja: Radziechowy okolice Żywca
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 13 razy
Dołączył(a): 2010-08-22, 23:28
GG: 0
Moje maszyny: Jawolot, :D

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Alien » 2012-02-26, 17:26

W powłoce nie ma różnicy, inaczej tylko obrabiam.
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490
Alien

Avatar użytkownika
 
Ranga: Moderator
Posty: 1706
Wiek: 24
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy
Dołączył(a): 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez dawidEX » 2012-04-05, 13:24

witam mial bym pare tlokow w liczbie 3 lub 4 byla by jakas znizka ? i drugie pytanie
może mi wysłać ktoś fotke gorzyckiego tłoka
i drugi problem do wfm
widzialem tłoki FSO poznan z czerwonymi napisami u gury z czarnymi a jak wyglądaja te orginalne ?

tłok FSO oplacalo by sie anodowac czy lepiej znalesc gorzycki ?
gg7357624
email:dawidex@hotmail.com
jak cos te fotki
dawidEX
 
Posty: 44
Wiek: 18
Lokalizacja: Dąbie
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz
Dołączył(a): 2012-01-01, 20:51
GG: 0
Moje maszyny: WSK b1
wsk m06 1958r
Cz 125/516 cross
Simson s51
motorynka

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Alien » 2012-04-05, 14:08

Zapoznaj się z tym tematem: viewtopic.php?f=53&t=11430&p=506659#p506659
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490
Alien

Avatar użytkownika
 
Ranga: Moderator
Posty: 1706
Wiek: 24
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy
Dołączył(a): 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Belushi » 2012-04-07, 23:54

A ja zapytam - kolory anodowania mozna sobie wybrac ??

Belushi
Belushi
 
Posty: 3
Wiek: 41
Lokalizacja: Rzeszow
Podziękował : 0 raz
Otrzymał podziękowań: 0 raz
Dołączył(a): 2012-03-24, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06
DRZ 400
KX 85
DU TICO

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Savier » 2012-04-08, 00:00

Co to za różnica...
Chyba, że czerwony szybszy?
Savier

Avatar użytkownika
 
Ranga: Administrator
Posty: 4131
Wiek: 17
Lokalizacja: Działdowo
Podziękował : 49 razy
Otrzymał podziękowań: 64 razy
Dołączył(a): 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Dwie trójki, jedna czwórka i Kitaniec

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Borewicz » 2012-04-08, 00:13

Chodzi na pewno o zewnętrzne elementy, nie wiesz o co chodzi to nie pisz.
Borewicz

Avatar użytkownika
 
Posty: 1277
Wiek: 18
Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
Podziękował : 2 razy
Otrzymał podziękowań: 8 razy
Dołączył(a): 2009-05-14, 15:05
GG: 0
Moje maszyny: WFM Osa M52 '63

MZ ETZ 251e '90

Re: Anodowanie tłoków - Usługa

Postprzez Alien » 2012-04-08, 00:22

Jeśli chodzi o tłoki to nie ma możliwości uzyskania innego koloru niż odcień alu wynikający ze składu stopu. Nie wiem w ogóle anodowanie III typu można robić w kolorze, ja w każdym razie nie mogę.

Inne elementy jak najbardziej, ale kolor i cena to już sprawa do indywidualnego obgadania. Jak masz konkrety to pisz na maila.
Ekipa Południe®
Moja Garbi '72
http://polskajazda.pl/Motocykle/WSK/175/128490
Alien

Avatar użytkownika
 
Ranga: Moderator
Posty: 1706
Wiek: 24
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Podziękował : 3 razy
Otrzymał podziękowań: 18 razy
Dołączył(a): 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82

Następna strona

Powrót do Usprawnienia



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości