Mój silnik

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
Odpowiedz
rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Mój silnik

Post autor: rykun » 2007-12-01, 19:14

Chciałem przedstawić część usprawnień w moim byłym motorze. Niestety stoi teraz na
policyjnym parkingu. Popełniłem wykroczenia: stwarzanie zagrożenia na drodze, jazda bez świateł i ważnego przeglądu, przekroczenie prędkości na terenie zabudowanym powyżej 51km/h, wymuszenie pierwszeństwa. Cieszę sie bo udało mi się dogadać z policjantami (jednego znałem ze szkoły) i zostałem ukarany za jazdę bez świateł i przeglądu. Inaczej straciłbym prawo jazdy. Może kiedyś odzyskam maszynę i porobię foty. W co trochę wątpię bo o motor warty 100zł będzie kosztować odebrać z parkingu kilkaset złotych. Na razie jeżdżę do pracy rowerem.

Jedną najważniejszych modyfikacji jest sprzęgło. Upchałem 5 tarcz. Przerobiony został zabierak. Każda przekładka ma 1mm grubości w miejscu stryku z tarczą sprzęgła. Dałem trochę dłuższą sprężynę. Dźwignia popychacza została wydłużona bo manetka ciężko chodziła. Przełożenie między silnikiem a koszem wynosi teraz 15:30. Wpływa to na trwałość skrzyni i sprzęgła przez zmniejszenie momentu obrotowego na nie przekazywanego. Zębatka zdawcza ma 14 zębów. Co i tak zwiększyło przełożenie w porównaniu z serią. Przeróbka nie kosztuje dużo a wpływa na trwałość przeniesienia napędu. Łańcuch sprzęgłowy sam przedłużyłem. Zębatkę wyfrezował mi ze starej znajomy. Przekładki były szlifowane szlifierką magnetyczną.

Skrzynia biegów ma seryjne wałki i tryby. Zostało zmienione łożyskowanie. Wałek główny został podparty łożyskiem kulkowym o luzie c3 i oryginalnym jednorzędowym łożyskiem igiełkowym. Wałek pośredni otrzymał łożyska igiełkowe zamiast tulejek z brązu. Prowadnica wodzików została osadzona na tulejkach z brązu samosmarującego II gat. W planach miałem założenie jakiś wytrzymalszych wodzików najlepiej kutych ale nie mogłem nic podpasować.

Instalacja elektryczna została przerobiona całkowicie na 12V. Seryjne cewki zostały przewinięte. Koło magnesowe zostało lekko stoczone i wyważone. Instalacja na dobre rozstała się z akumulatorem. Dwie cewki zasilają układ zapłonowy. Cewka zapłonowa 12v nie wiem od czego. Prądu starcza na wszystko. W przedniej lampie jest żarówka H4 55/55W. Napięcie waha się między 9,5V a 13V na włączonych światłach. Światło stop jest zasilane z cewek. Na manetce przedniego hamulca był jego włącznik. Klakson na początku był oryginalny później z Jawy 50. Podświetlenie licznika było na diodach. Kierunków nie montowałem bo i tak by się urwały. Kombinowałem nad czujką luzu ale nie miałem dobrej koncepcji. Świece zapłonowe używałem dwu lub trzy elektrodowe zależnie co wygrzebałem.

Tłok wykonany ze stopu AK20 (20% zwartości krzemu jakby ktoś nie wiedział). Jeden pierścień. Owalizowany. Poza tym wymiary takie same jak dla seryjnego tłoka nominalnego.

Cylinder ma fabryczne ożebrowanie. Została wytoczona tuleja i wciśnięta nowa. Została dorobiona przez mojego znajomego tokarza z żeliwa krotoszyńskiego z dodatkiem chromu i molibdenu w stopie (przynajmniej tak twierdzi producent). Luz montażowy 0,04mm. Wszystkie okna zostały na nowo wypiłowane.
Czasy otwarcia okien:
ssący: 160° o.k.w
płuczące: 128° o.k.w
wydechowe: 182° o.k.w
Zostało zrobione podwójne okno wydechowe. Są jeszcze rezerwy można by było zrobić szersze ale nie chciałem przesadzać. Okno ssące jest pojedyncze. Szerokość jak w oryginale tylko jest podwyższone. Są cztery okna płuczące. Wszystkie kanały zostały odpowiednio powiększone i wyprofilowane. Na miejscu przylegania cylindra z karterami musiałem napawać trochę materiału gdyż są mocno powiększone kanały. Trzeba było to wszystko czymś zasilić. Na koniec wszystkie kanały były wypolerowane. Ta przeróbka najwięcej kosztowała ok. 60zł materiał i 100zł robocizna. Głowica nie była nigdy obniżana. Została tylko dobrze dopasowana i dotarta z cylindrem.

Wał korbowy otrzymał nową korbę zrobiona na zamówienie w agmocie. Jest grubszy sworzeń na stopie korbowodu o 2mm. Sam korbowód był cieniowany i polerowany. Przeciwwagi zostały roztoczone na nowy sworzeń. Zostały również obrobione w celu poszerzenia stopy korbowodu. Cały układ korbowo-tłokowy był od nowa wyważany. Zostały w tym celu powiększone seryjne otwory do wyważania. Również na obwodzie zostały nawiercane otwory wyważające. Na koniec wał został wypełniony korkiem. Sworzeń na główce jest łożyskowany igiełkowo takim samym łożyskiem jak w MZ 251. Łożyska na czopy wału wstawiłem SKF 6305 P63. Simmeringi CORTECO z podwójnym kołnierzem, żaroodporne.

Gaźnik polski PEGAZ. Roztoczony do 29mm (nie polecam tak dużo bo zostają chude ścianki). Dysza główna 140, dysza wolnych obrotów standard. Filtr powietrza od malucha. Dolot ma obliczony rezonans na ok. 8000 obr/min. Był w planach od mz 30mm gardziel lub od cz cross 34mm. Na tym zestawie szybko sie wkręcał na obroty ale nie dochodził do maksimum.

Wydech zaadaptowany z MZ 150. Daje niezły rezonans od ok 7000obr do końca. To jest największa wada tego silnika. Miałem materiały na nowy dyfuzor ,ale nie zdążyłem go zrobić. W moim tłumiku wstawiłem całkiem nowy stożek z nowym wkładem tłumiącym.
Daleko było do ideału ,ale dawał radę.

To taki skrót jeśli chodzi o ten silnik. Nie będę mówić już o oczywistych pierdołach. Eksploatowany w okresie docierania na oleju mineralnym a na co dzień na syntetyku lub półsyntetyku. Nie miałem dużych problemów tylko pierścień tłoka trzeba było zmieniać co 2500km. Najdroższe inwestycje to była nowa tuleja ok. 180zł za całość, łożyska ok. 250zł. Wszystkie potrzebne obrabiarki i spawarki miałem w większości w pracy a więc odchodziły pieniądze za obróbkę.
Ostatnio zmieniony 2007-12-01, 22:24 przez rykun, łącznie zmieniany 1 raz.

andi
Posty: 376
Rejestracja: 2007-01-22, 14:03
GG: 0
Lokalizacja: Wołczyn
Kontaktowanie:

Post autor: andi » 2007-12-01, 22:13

Napisz choć o jakim motocyklu i silniku piszesz, bo jakoś nie mogę się doczytać .
Bardzo ciekawią mnie te łożyska igiełkowe na wałku pośrednim, ale mogę dopiero pytać gdy będę wiedział o jakim silniku piszesz .

szef1990
Posty: 94
Rejestracja: 2007-03-20, 19:51
GG: 0
Lokalizacja: Net
Kontaktowanie:

Post autor: szef1990 » 2007-12-02, 19:03

Z przedstawionych danych wnioskuję że to silnik w2a 059 175ccm, widzialem już takie tuningi ale itak czekam na zdjęcia

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Post autor: 1angel » 2007-12-02, 19:06

a ja wnioskuje że to silnik 060 bo od początku w opisie tematu to pisze tylko jakoś nikt tego nie zauważa :shock:
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

Fenix
Posty: 494
Rejestracja: 2007-01-30, 20:17
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOBUZ
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Post autor: Fenix » 2007-12-02, 19:35

A ja mam bardzo mieszane uczucia po tym pierwszym poście rykuna. No bo jak spojrzałem na jego wiek, to wychodzi że to jest poważny, dorosły już mężczyzna (chyba że podał wiek... swojego motocykla). Ale nawet same fotki - na które zwracał uwagę gdzieś wcześniej - też nie wskazują na to żeby w ten motor włożono aż tyle pracy, wysiłku i pieniędzy.
No a to zdanie rykuna
Może kiedyś odzyskam maszynę i porobię foty. W co trochę wątpię bo o motor warty 100zł będzie kosztować odebrać z parkingu kilkaset złotych. Na razie jeżdżę do pracy rowerem.
=nie zastanawia was że po takich głębokich przeróbkach sam właściciej wycenia wszystko na... 100 zł !!?? Wy też zostawilibyście taką maszynę na policyjnym parkingu? To trzeba było mówić wcześnie: przecież za sam silnik dałbym ci więcej...
.

Awatar użytkownika
ŻbiKu
Posty: 1624
Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontaktowanie:

Post autor: ŻbiKu » 2007-12-02, 19:48

I tu Fenixie trafiłeś w sedno. Rykun podaje tyle informacji i to niektóre sprzeczne ze sobą, czekamy na sprecyzowanie wszystkiego dokładnie - łącznie z przeróbkami - a może dojdziemy do porozumienia.

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 362
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Post autor: bing17 » 2007-12-02, 20:29


andi
Posty: 376
Rejestracja: 2007-01-22, 14:03
GG: 0
Lokalizacja: Wołczyn
Kontaktowanie:

Post autor: andi » 2007-12-02, 23:48

Po wizycie na PJ już nie chcę o nic pytać, jeszcze jeden psuj który nie ma odwagi pokazać na tym forum własnego "Dzieła' i słusznie , już dawno nie widziałem takiego szrotu .
Dziwisz się Fenixie że wycenił go na 100 zł ja też się dziwię że aż tak drogo .
Rykun proponuję Ci grzecznie byś zmienił Forum na inne .

Awatar użytkownika
Mtx50
Posty: 247
Rejestracja: 2007-10-15, 16:45
GG: 2188809
Moje maszyny: WSK i inne
Kontaktowanie:

Post autor: Mtx50 » 2007-12-03, 16:06

andi pisze:Dziwisz się Fenixie że wycenił go na 100 zł ja też się dziwię że aż tak drogo .
Rykun proponuję Ci grzecznie byś zmienił Forum na inne .
Ostre pociski tu idą :mrgreen: Dajcie człowiekowi szansę :-D
Polskie motocykle ymmm klasa :-)

Awatar użytkownika
125 arek
Posty: 535
Rejestracja: 2007-06-12, 20:53
GG: 6055683
Moje maszyny: M 06 B1
Lokalizacja: marcinkowice
Kontaktowanie:

Post autor: 125 arek » 2007-12-03, 20:44

dokładnie dajcie mu szanse ja też chce pojeździć rakietą bo mam jeszcze 2 silniki w zapasie
Ekipa Południe®

Awatar użytkownika
rezik
Posty: 196
Rejestracja: 2007-08-11, 20:14
GG: 667778
Moje maszyny: WSK 175 Kobuz
Lokalizacja: Lubin/Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: rezik » 2007-12-03, 20:52

eee co paranoja - coraz czesciej zdarza mi sie widziec ludzi (nie mam nikogo tutaj konkretnego na myśli!) co to robia temat, 1 post i później śladu brak! brak czasu jest oczywiście całkowitym usprawiedliwieniem
co do opisu przeróbek to są bardzo ciekawe-ja bym takiego sprzęta nie wycenił na 100zł
w życiu... :mrgreen:
Piszę poprawnie po polsku!

Fenix
Posty: 494
Rejestracja: 2007-01-30, 20:17
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOBUZ
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Post autor: Fenix » 2007-12-03, 21:22

Mtx50 pisze:Ostre pociski tu idą :mrgreen: Dajcie człowiekowi szansę :-D
W pełni się z tobą zgadzam - szkoda wypychać rykuna poza forum/nawias: jest jednak "jedno ale..." Pobyt na naszym forum rozpoczął od ostrego ataku na... najmłodszych (stażem i wiekiem) forumowiczów. Nie będę już przypominał całej historii (było - nie było; nie wracajmy do szczegółów). Ale rykun ma sporo doświadczenia w wueskowaniu i bez wątpienia bardzo by się na forum przydał (nawet z jakimiś jego wadami!!). Wszakże kto mieczem wojuje, to od miecza dostaje... w dupę i nie może mieć do miecza żalu, że mu miecz zrobił ku-ku.

Przyglądałem się zdjęciom rykuna i jest tam sporo szczegółów, wskazujących, że rykun jednak przeprowadził kilka istotnych i głębokich zmian w silniku swojej wiesi. Warto jednak pogadać z rykunem - nawet jeśli coś tam się nie układa.

Pamiętacie WojtekW ze starszego forum? Nie wiem dlaczego "wycięto" go z forum: chyba jednak ze sporą stratą dla samego... forum. Nie warto popełniać podobnego błędu raz jeszcze.

A teraz 3 fotki rykunowej modernizacji:

Awatar użytkownika
ŻbiKu
Posty: 1624
Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontaktowanie:

Post autor: ŻbiKu » 2007-12-03, 22:23

Fenixie WojtekW na własne życzenie został wycięty.

Fenix
Posty: 494
Rejestracja: 2007-01-30, 20:17
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOBUZ
Lokalizacja: Kielce
Kontaktowanie:

Post autor: Fenix » 2007-12-03, 22:37

Jak bym go nie znał, to bym ci uwierzył!!! Ja też się parę razy z nim ściąłem, ale do końca uważałem że jest na forum bardzo pożyteczny!! Powiadasz na własne życzenie: pewnie TAK. Ale co było przyczyną tego"własnego życzenia" ?

Awatar użytkownika
Kapiii
Założyciel
Posty: 601
Rejestracja: 2007-01-01, 23:11
GG: 2256655
Moje maszyny: .
WSK MR16T
WSK 2.66
Promot NC125
MTX 3-03
SKM 250
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Post autor: Kapiii » 2007-12-04, 11:19

Skoro znasz WW, to pewnie wiesz Fenixie, ze nie lubił sprzeciwu :) W jednym temacie scielo się z nim kilka osób o WSK Gnom, a że wypowiedzieli się nie po jego myśli to postanowił odejść. Do tego ciągle żalił się, iż dużo użytkowników tylko korzysta, a nie daje nic w zamian co jest niestety nie do uniknięcia itp. sprawy. Znałem się z nim bardzo dobrze i fakt, czesto miał coś ciekawego do powiedzenia. :offtopic:

Bardzo ciekawe modyfikacje. Z bratem właśnie coś kombinujemy, ale nie są to aż tak radykalne modyfikacje. Zastanawia mnie efekt końcowy jaki osiągnełeś. Szkoda, że nie można tego poprzeć jakimiś dowodami typu zdjęcia, jakbyś mógł dowiedz się ile kosztuje odzysk twojej wiesi z parkingu. Bardzo mądrze sklepane, a skoro ktoś pisze o w miarę realnych modyfikacjach do tego świetnie połączonych, to nie wydaje mi się, ażeby to była ściema.

[ Dodano: 2007-12-04, 10:30 ]
Hmm, rykun zagląda na forum, tylko coś się nie udziela...
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: kapiii@o2.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości