Cześć
pora na małą aktualizację
Wyniki czekają już prawie miesiąc, ale przez brak czasu nic się z nimi nie dzieje..
Udało mi się przeprowadzić pomiary dla 3 sprężyn i 2 kompletów tarcz.
Wyniki jakie otrzymałem:
1. Sprężyna oryginalna używana
- tarcze używane - ~55,3 Nm
- tarcze nowe współczesne - ~63,8 Nm
2. Sprężyna oryginalna nowa
- tarcze używane - ~62,6 Nm
- tarcze nowe współczesne - ~63,8 Nm
3. Sprężyna nowa dorabiana
- tarcze używane - ~70,7 Nm
- tarcze nowe współczesne - ~79,8 Nm
Do sprawdzenia mam jeszcze tarcze oryginalne nowe, ale ostatnio niestety nie zdążyłem ich sprawdzić.
W najbliższych dniach postaram się dokonać kilku pomiarów (grubość tarcz, napięcie sprężyny) i udoskonalić model liczbowy nad którym kiedyś siedziałem i uzupełnić temat o brakujące informacje.
Na koniec kilka spostrzeżeń i przemyśleń
- olej w warunkach jakich przyszło mi dokonywać pomiarów tj ok 25 stopni Celsjusza, i przy sposobie pomiarów (można je nazwać statycznymi) nie wpływa na wyniki, rozbieżności mieszczą się w przedziale błędu pomiarowego
(dysponowałem Hipolem półsyntetycznym 75W90 i Shell Advence Gear W80 GL4),
- tarcze używane były mocno zdarte,
-tarcze nowe, które mierzyłem był nieużywane,
- patrząc na otrzymane wyniki i wcześniejsze obliczenia można śmiało stwierdzić, że aż tak dużo z tą nową sprężyną się nie zyskuje (na skutek źle przyjętego współczynnika tarcia),
- a także, że nawet na współczesnych tarczach dobrze poskładane sprzęgło w silniku bez przeróbek powinno działać bezproblemowo i wg mnie jedyną przyczyną wszelkich problemów jest olej, którego nie miałem jak sprawdzić w wyższej temperaturze,
- tak jak pisałem na początku sprężyna (jeżeli mieści się w przedziale zużycia wg literatury) nie ma dużego wpływu na przenoszony moment w przeciwieństwie do grubości tarcz sprzęgłowych.
Jak zawsze czekam na wszelkie spostrzeżenia uwagi i pytania