Strona 2 z 3

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2013-08-04, 23:06
autor: jedrek124
Obliczenia i teorie snute w temacie silników i ogólnie naszych maszyn nie maja jakiegokolwiek sensu, wszystko to jest o kant du** rozbić. I na potwierdzenie tej tezy mam dużo różnych przykładów, a jednym z najtrafniejszych jest ten, że inżynierowie którzy projektowali nasze maszyny również się nad tym, głowili i jakoś im nie wyszło. Odnośnie sprzęgła do 175 to dam jedną rade, która jest niezawodna i skutkuje 100% sprawnością sprzegła w każdych warunkach. Mianowicie dorobić sprężyne z odrobine grubszego drutu i mniejszej ilości zwojów i przerobienie kosza i zabieraka na 7 tarcz( 2 godziny roboty na migomacie no i dużo czasu na wykańczanie. Należy także dorobić dystans z pleksy pod klape.

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2013-08-05, 13:11
autor: raflo87
Jakies zdj lub opinie uzytkownikow ktorzy upchali 7 tarcz?? 6 moze jeszcze zrozumie , poreszta 5 daje rade na org sprezynie. Przeciez dorobienie sprezyny o ktorej mowisz da podobny skutek co robia powyzej.

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2013-11-05, 18:39
autor: lisek13
Przyszła pora na małe odświeżenie tematu.

Niestety obecnie z czasem u mnie ciężko, ale w miarę możliwości będę się starał doprowadzić temat do jakiegoś końca..
Udało mi się dzisiaj przeprowadzić kolejne pomiary sprężyn.

Tym razem została zbadana sprężyna oryginalna nowa, nieużywana (dł 35mm) i jedna z tych dorobionych, którą przedstawiałem w pierwszym poście (przez 3,5 miesiąca była maksymalnie ściśnięta co skutkowało zmianą długości z 35 na 33 mm).

Wyniki jakie otrzymałem to:
- nowa oryginalna - 740 N
- dorabiana - 930 N

Dla porównania oryginalna używana miała 676 N a dorabiana świeża 1118 N.

Nadal największa przeszkodą jeśli chodzi o dalsze rozważania na temat momentu przenoszonego przez to sprzęgło jest współczynnik tarcia. Informacje na jakie natrafiłem są bardzo rozbieżne a poza tym nie wiem jakiej jakości są te współczesne materiały z których wykonują wkładki do tych tarcz... Dlatego w planach mam przeprowadzenie jakichś pomiarów mających na celu przybliżone wyznaczenie tego współczynnika.

W celu urzeczywistnienia tych teoretycznych rozważań, które nie przemawiają do wszystkich rozważam również wykonanie pomiarów złożonego sprzęgła na różnych tarczach i sprężynach, ale do tego potrzebuję czasu i specjalnych uchwytów... Czas zweryfikuje moje plany.

Przy okazji gdyby ktoś miał na sprzedaż używane tarcze (4 sztuki) współczesnej produkcji, które np zaczęły ślizgać (ale nie są jeszcze spalone :) ), albo używane indyjski (4 sztuki) w rozsądnej cenie proszę o kontakt, najlepiej pw.

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2013-11-05, 22:22
autor: AudioBas
Te gówniane indyjskie mogę Ci wysłać mam 5 sztuk.
I to za darmo, bo nie chcę tego na oczy widzieć!

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-02-09, 12:46
autor: zzaspa
Jak tam temat coś się ruszyło. Przy okazji ktoś może wie gdzie można dostać nową sprężynę centralną. Bo znając sposoby dobierania części i innych pojazdów nie dziwię się gdyby taka sprężyna była stosowana gdzieś w głowicy ciągnika czy jakiegoś autobusu.

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-02-11, 16:58
autor: lisek13
Niestety przez ciągły brak czasu temat stoi w miejscu :-/

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-02-11, 21:20
autor: raflo87
Nie próbowałeś ściskać klamką na skręconym sprzęgle z nową spreżyną? Jeszcze jak tam grzebałeś przy tym.

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-02-11, 23:20
autor: Garry1
Audiobas co z indyjskimi jest nie tak? :p

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-02-11, 23:25
autor: AudioBas
Są z lipnego materiału, na dniach będę wyciągał i zrobię zdjęcia tarcz po około 2000 km...

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-02-18, 12:08
autor: lisek13
raflo87 pisze:Nie próbowałeś ściskać klamką na skręconym sprzęgle z nową spreżyną? Jeszcze jak tam grzebałeś przy tym.
auriol77 napisał(a):Co do twojej sprężyny pytanie brzmi jak ciężko działa dźwignia w stosunku do seryjnej i czy nie ma niebezpieczeństwa zerwania gwintów przy automacie lub docisku.

Tak jak już wspomniałem była tylko jedna przymiarka na szybko. Co do działania dźwigni ciężko jest to określić bo jest to odczucie subiektywne dla mnie nie było jakoś szczególnie ciężej...
Od tamtego momentu nie było dalszych przymiarek..

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-06-17, 09:50
autor: AudioBas
Ruszyło coś?

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-06-17, 19:30
autor: lisek13
Niestety na razie nie bardzo, choć są widoki na przyszłość.
Przez całkowity brak czasu na cokolwiek te badanie poszły w odstawkę, ale wymyśliłem już jak ma wyglądać tor pomiarowy i jak to wszystko zrobić. Teraz w zasadzie czekam na chwilę wolnego czasu i na udostępnienie mi czujnika momentowego, który jest obecnie wykorzystywany do innych badań.

Wymyśliłem sobie żeby sprawdzić:
- tarcze (nowe korkowe starej produkcji i może współczesne, używane korkowe, te indyjskie nowe i używane)
- sprężyny (używana, nowa oryginalna, nowa dorabiana)
- oleje (motul, shell, hipol)
Wszystkie możliwe konfiguracje.

W związku z powyższym muszę dokonać pewnych zakupów nim się do tego zabiorę, przede wszystkim
- potrzebuję uszkodzony wałek główny skrzyni biegów ( najlepiej z wyłamanymi zębami, ale z dobrym gwintem od strony sprzęgłą).
- Tarcze indyjskie używane i nowe,
- Tarcze korkowe nowe współczesne,
- olej motul (najlepiej gdyby ktoś mi odsprzedał tak ok 200 -300 ml)


Jeżeli ktoś by miał coś z rzeczy które wymieniłem proszę o informację :)

Jeżeli ktoś ma jakieś uwagi lub zastrzeżenia do mojego planu działania również proszę i informację ;)

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-06-17, 19:39
autor: wujcio
Indyjskich to nawet nie kupuj... bo szkoda czasu i kasy...

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-06-17, 20:24
autor: lisek13
Chciałem je sprawdzić z czystej ciekawości o ile są gorsze od zwykłych korkowych :D

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-06-17, 21:07
autor: AudioBas
Daj adres na PW

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-08-13, 20:26
autor: lisek13
Cześć
pora na małą aktualizację :)
Wyniki czekają już prawie miesiąc, ale przez brak czasu nic się z nimi nie dzieje..
Udało mi się przeprowadzić pomiary dla 3 sprężyn i 2 kompletów tarcz.
Wyniki jakie otrzymałem:
1. Sprężyna oryginalna używana
- tarcze używane - ~55,3 Nm
- tarcze nowe współczesne - ~63,8 Nm
2. Sprężyna oryginalna nowa
- tarcze używane - ~62,6 Nm
- tarcze nowe współczesne - ~63,8 Nm
3. Sprężyna nowa dorabiana
- tarcze używane - ~70,7 Nm
- tarcze nowe współczesne - ~79,8 Nm

Do sprawdzenia mam jeszcze tarcze oryginalne nowe, ale ostatnio niestety nie zdążyłem ich sprawdzić.
W najbliższych dniach postaram się dokonać kilku pomiarów (grubość tarcz, napięcie sprężyny) i udoskonalić model liczbowy nad którym kiedyś siedziałem i uzupełnić temat o brakujące informacje.

Na koniec kilka spostrzeżeń i przemyśleń :)
- olej w warunkach jakich przyszło mi dokonywać pomiarów tj ok 25 stopni Celsjusza, i przy sposobie pomiarów (można je nazwać statycznymi) nie wpływa na wyniki, rozbieżności mieszczą się w przedziale błędu pomiarowego
(dysponowałem Hipolem półsyntetycznym 75W90 i Shell Advence Gear W80 GL4),
- tarcze używane były mocno zdarte,
-tarcze nowe, które mierzyłem był nieużywane,
- patrząc na otrzymane wyniki i wcześniejsze obliczenia można śmiało stwierdzić, że aż tak dużo z tą nową sprężyną się nie zyskuje (na skutek źle przyjętego współczynnika tarcia),
- a także, że nawet na współczesnych tarczach dobrze poskładane sprzęgło w silniku bez przeróbek powinno działać bezproblemowo i wg mnie jedyną przyczyną wszelkich problemów jest olej, którego nie miałem jak sprawdzić w wyższej temperaturze,
- tak jak pisałem na początku sprężyna (jeżeli mieści się w przedziale zużycia wg literatury) nie ma dużego wpływu na przenoszony moment w przeciwieństwie do grubości tarcz sprzęgłowych.

Jak zawsze czekam na wszelkie spostrzeżenia uwagi i pytania ;)

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-08-13, 20:33
autor: Muciek
Dał byś radę zrobić test z 5 tarczami sprzęgła? (Z tego co wiem nie da się złożyć tego na 5 nowych tarczach tylko muszą być trochę obrobione). Tutaj masz post Rykuna jak to złożyć viewtopic.php?f=23&t=1977#p18838

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-08-13, 21:28
autor: lisek13
Spróbować można, ale obecnie jest problem z czasem u mnie. (jedynie pod koniec września, ale to też nic pewnego)
Będę miał to na uwadze.
Złożenie 4 nowych tarcz nie jest już takie proste jak się nie ma jak docisnąć :-)

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-08-13, 21:46
autor: rss
i mala prosba ode mnie (dla potomnych):
czy moglbys przeprowadzic probe ze dowolna sprezyna (najchetniej ori zuzyta)
pod ktora podkladasz podkladke 1.5-2 mm?
dziekuje z gory.

Re: Sprężyna sprzęgła WSK 175

: 2014-08-14, 23:08
autor: raflo87
Niezła robota lisek.

Apropo podkładki pod sprężynę , właśnie mam taką podkładkę 1,5mm pod sprężyną i sprzęgło (5 tarcz) ciężej chodzi , ale tragedii nie ma. Jest to dobra alternatywa. Wcześniej spaliłem trochę tarcze , ale teraz wątpię by uległy.
W sumie to nic nowego , dawniej było to robione w shl 250.
Czasem takie stare , proste rozwiązania są najlepsze:)
Noi umiejętnie to poskładać a nie myśleć ,że to nadmierna moc :roll: ;D