Tuning silnika dwusuwowego

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
Awatar użytkownika
ari4
Posty: 12
Rejestracja: 2009-05-24, 18:26
GG: 8763854
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: ari4 » 2009-07-20, 16:18

witam
chciałbym odświeżyć temat i zapytać o coś innego. Teoretycznie komora wstępnego sprężania w 2-suwach powinna być jak najmniejsza. Myślałem nad zmniejszeniem tej komory w mojej wuesce 125. Tak myślę zmienić układ łożysk wału korbowego po stronie magneta. Oryginalnie elementy występują w następującej kolejności (od strony wału korbowego):
- łożysko (otwarte smarowane mieszanką);
- pierścień Seggera;
- dystans;
- łożysko (otwarte smarowane mieszanką);
- simmering.
Myślałem nad taką zmianą kolejności:
- łożysko (otwarte smarowane mieszanką);
- pierścień Seggera;
- simmering;
- dystans
- łożysko (zamknięte smarowane smarem stałym).
W karterze występuje otwór z kanału płukania, smarujący łożyska wału. Po moim tuningu zostałby zamknięty przez simmering, przez co wystąpiłaby konieczność zastosowania łożyska uszczelnionego i smarowanego fabrycznie smarem stałym.
Co Wy o tym myślicie? Zdałoby egzamin? Komora wstępnego sprężania dużo by się zmniejszyła (na oko ok. 100 ccm).
Łożysko zamknięte wytrzymałoby taką temperaturę pracy?
"Długie proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców" - Colin McRae

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: Skinder » 2009-07-20, 17:19

Ja mam łożysko zamknięte (gumowe osłonki) od strony sprzęgła (patent jakiegoś młotka niestety :/) i jest ok. Myślę że dało by to radę, od strony sprzęgła nawet można w sumie zaryzykować jak w przypadku mińska simmering przy samym wale korbowym. Uważam, że jak by się mocno przerobiło kartery to po drugiej stronie też by zrobił takie smarowanie, trzeba byłoby wymyślić jakiś kanalik lub zastosować dwa simmeringi i między nimi dwa łożyska i wlana niewielka ilość oleju między simmeringi aby łożyska miały smarowanie stałe olejem...

Awatar użytkownika
ari4
Posty: 12
Rejestracja: 2009-05-24, 18:26
GG: 8763854
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: ari4 » 2009-07-20, 17:48

hmmm...
nie głupie. Skrócić dystans o grubość simmeringu i wlać oleju do powstałej komory (między simmeringami), żeby smarowało łożysko (bo temperatura przy magnecie jest dość wysoka i może nie wystarczyć zwykłe smarowanie). Najlepiej byłoby zastosować simmeringi z podwójną wargą.

O robieniu rowka smarującego nie ma mowy, bo tym samym patent nie zda egzaminu, bo tym samym zwiększymy pojemność komory.

Tylko widzisz nie pytam się o wykonanie tego tuningu (ale dobry pomysł podsunąłeś ;) ), tylko o to czy warto go robić. Czy zyskam moc, lepszą kulturę pracy? :-?
"Długie proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców" - Colin McRae

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: Skinder » 2009-07-20, 18:03

Czy ja wiem, lepiej zastosować podkowę, ona lepiej wypełni...

Awatar użytkownika
ari4
Posty: 12
Rejestracja: 2009-05-24, 18:26
GG: 8763854
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: ari4 » 2009-07-20, 20:42

Tylko że z podkową jest więcej zabawy. Myślę, że na podkowie mniej objętości zyskam. A to nad czym myślę jest wg mnie dosyć łatwym w zrobieniu.
"Długie proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców" - Colin McRae

Awatar użytkownika
Anzel
Posty: 615
Rejestracja: 2008-05-15, 11:06
GG: 0
Moje maszyny: Kilkanaście
Lokalizacja: Okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: Anzel » 2009-07-21, 20:30

Łożyska zamknięte nie mają prawa bytu na wale korbowym.jedno smarowane jest z olejem ze skrzyni/sprzęgła ,reszta zaś olejem zawartym w mieszance, więc jeśli mamy olej w silniku i paliwie to nie istnieje ryzyko zatarcia w normalnej eksploatacji.Nie mamy pewności co do zastosowanego w krytych łożyskach smaru,ani na ile on w nich wystarczy.Poczytaj temat o wypełaniaczach komory korbowej,może tam znajdziesz coś co pozwoli Ci usprawnic swój silnik.
""Yes Rico...Kaboom""


Ekipa Południe® ;)

jannex
Posty: 665
Rejestracja: 2008-09-28, 10:33
GG: 0
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: jannex » 2009-07-21, 21:28

Łożysko wału smarowane smarem stałym ? :hihi: :hihi: :hihi:
Ta przestrzeń pomiędzy łożyskami nie ma żadnego wpływu na pojemność szkodliwą skrzyni korbowej. Przecież ono jest szczelnie zalane olejem i nie przepuszcza podczas pracy wirującej tam mieszanki. Samo smarowanie łożysk głownych walu olejem ze skrzyni to więcej problemów niż pożytku szczególnie z uszczelnieniem.
Chcesz więcej mocy to nie problem - polecam znane wszystkim opisy i parę mniej znanych patentów ale uprzedzam - to kosztuje.

Awatar użytkownika
ari4
Posty: 12
Rejestracja: 2009-05-24, 18:26
GG: 8763854
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: ari4 » 2009-07-21, 21:42

jannex pisze:Łożysko wału smarowane smarem stałym ? :hihi: :hihi: :hihi:
Ta przestrzeń pomiędzy łożyskami nie ma żadnego wpływu na pojemność szkodliwą skrzyni korbowej. Przecież ono jest szczelnie zalane olejem i nie przepuszcza podczas pracy wirującej tam mieszanki. Samo smarowanie łożysk głownych walu olejem ze skrzyni to więcej problemów niż pożytku szczególnie z uszczelnieniem.
Chcesz więcej mocy to nie problem - polecam znane wszystkim opisy i parę mniej znanych patentów ale uprzedzam - to kosztuje.
Cały czas mówię o łożyskach po stronie MAGNETA, a nie galopkastry (skrzyni) - czytanie ze zrozumieniem się kłania 8-)
"Długie proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców" - Colin McRae

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: wujcio » 2009-07-21, 21:59

było pisane w jakimś temacie że w wersjach sportowych w wsk 175 i chyba 125 próbowano komorę korbową zmniejszyć przez zmianę kolejności łożysk i simeringów ale niestety nie dało to dużego zysku mocy więc konstruktorzy zrezygnowali z tego typu prób.

kamil_Ziomek
Posty: 140
Rejestracja: 2008-07-21, 19:48
Lokalizacja: Żyraków
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: kamil_Ziomek » 2009-07-21, 22:51

W starych simsonach uszczelniacze były od strony wału a puźniej łążyska smarowane olejem ze skrzyni biegów. Myśle że zysk kilku cm3 za tyle zabawy nie ma sensu. Lepiej wypełnić wał.

P.S. Myślał ktoś o regulatorze zapłonu odśrodkowym zamiast krzywki w wsk 175?
Dzięki za opere z automatycznym słownikiem :)

Awatar użytkownika
Anzel
Posty: 615
Rejestracja: 2008-05-15, 11:06
GG: 0
Moje maszyny: Kilkanaście
Lokalizacja: Okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: Anzel » 2009-07-22, 08:09

Co to ma za znaczenie,od której strony zastosujemy kryte łożyska?Nawet jeśli od strony sprzęgła zostawisz otwarte,to montując kryte odpowiedniki od strony magneta nie zapewnisz im należytego smarowania.W przypadku łożysk i systemu smarowania połączonego z kolejnością i uszczelnieniami fabryki nie poprawisz.Jeśli brak ci mocy w stockowym silniku a masz zdrowy dół zlec tokarzowi obniżenie głowicy to na początek wystarczy :)
""Yes Rico...Kaboom""


Ekipa Południe® ;)

Awatar użytkownika
ari4
Posty: 12
Rejestracja: 2009-05-24, 18:26
GG: 8763854
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: ari4 » 2009-07-22, 10:08

aha, ale myślą że spróbować nie zaszkodzi (mam nadzieję). Myślę nad propozycją Skindera.
Jak będę miał czas, to się tym zajmę :)
"Długie proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców" - Colin McRae

rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: rykun » 2009-07-22, 16:45

Zauważcie że w simsonie s50 i mz es przy smarowaniu łożysk głównych olejem ze skrzyni ich trwałość przewyższa albo przynajmniej dorównuje tym na korbowodzie. Mi się wydaje że to powinien być główny cel tej przeróbki. Jest wiele możliwości wypełnienia skrzyni korbowej można zsunąć przeciwwagi dać podkowę lub jeszcze inne wymyślne przeróbki Lepiej zrobić wszystkie przeróbki jakie podał Sałek bo tak nie odczuje się praktycznie efektu. Ja zacząłbym od zmiany wydechu.

Awatar użytkownika
Anzel
Posty: 615
Rejestracja: 2008-05-15, 11:06
GG: 0
Moje maszyny: Kilkanaście
Lokalizacja: Okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: Anzel » 2009-07-22, 19:13

Moim zdaniem lepiej zacząc od rzeczy najprostszych i najbardziej efektywnych przy relatywnie niewielkim nakładzie pracy.Obniżona głowica,korekta kanałów,polerka dolotu - w miarę szybko i niewielkim nakładem pracy (nakład finansowy bliski zeru) można usprawnic silnik.Nowy wydech,gaźnik czy obróbka tłoka to zmiany wymagające większej ingerencji i wiedzy.Wszystko zależy od tego,jaki efekt końcowy chcemy osiągnąc.Bez sensu jest pisac na ten temat poematy,wszystko oddają artykuły p.Sałka.
""Yes Rico...Kaboom""


Ekipa Południe® ;)

jannex
Posty: 665
Rejestracja: 2008-09-28, 10:33
GG: 0
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: jannex » 2009-07-22, 21:04

Ja wiem co napisalem więc mnie nie pouczaj .
Skoro smarownie łożysk wału było takim super rozwiązaniem to dlaczego z niego zrezygnowano? Albo co mi tam - zamień te łożyska i napisz jak było. Uchronisz kolejnego przed takimi głupimi pomysłami :lol:

z-tomek
Posty: 695
Rejestracja: 2008-07-29, 19:16
Moje maszyny: WSK M06 64
WSK M21W2
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: z-tomek » 2009-07-22, 22:21

Tak apropo tych uszczelnień na wale doda że widziałem ju ż2 silniki które miały plomby a simeringi na wale od strony sprzęgła i magneta były tak samo ułożone tzn od strony sprzęgła simmering,łożysko,łożysko a od strony magneta normalnie jak we wszystkich WSK. Jakie macie wytłumaczenie na tak umieszczony simmer? Co do zmiany kolejności łożysko to jak da łożyska zamknięte to one w środku jużmają smar przecież a wsk nie ma jakiś super wysokich obrotów. Zrobi jak zechce w końcu to nie mój silnik to się nie wtrącam

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: Skinder » 2009-07-23, 02:54

Jak już coś takiego robisz to przynajmniej zamknij to szczelnie i wypełnij czymś stary kanalik...

Awatar użytkownika
ari4
Posty: 12
Rejestracja: 2009-05-24, 18:26
GG: 8763854
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: ari4 » 2009-07-23, 09:13

Będzie szczelnie (dwa simmeringi, pomiędzy nimi łożysko i wleję kapkie oleju) :-). Kanalika nie będę musiał wypełniać, bo simmering go uszczelni. Połowa kanalika będzie odkryta przez ten simmering bo będzie smarować to pierwsze łożysko zaraz przy wale korbowym.
"Długie proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców" - Colin McRae

rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: rykun » 2009-07-23, 17:03

Powiększyli ostęp po to aby zwiększyć sztywność wału. 17mm średnicy i 9,5cm długości czopu przy kilku kilogramowym kole magnetycznym obracającym się 5000 obr/min jest dosyć nieszczęśliwym rozwiązaniem. Nie umiejętne przestawianie łożysk może skończyć się w najgorszym wypadku urwaniem czegoś.

Awatar użytkownika
ari4
Posty: 12
Rejestracja: 2009-05-24, 18:26
GG: 8763854
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Tuning silnika dwusuwowego

Post autor: ari4 » 2009-07-23, 17:08

rykun pisze:Powiększyli ostęp po to aby zwiększyć sztywność wału. 17mm średnicy i 9,5cm długości czopu przy kilku kilogramowym kole magnetycznym obracającym się 5000 obr/min jest dosyć nieszczęśliwym rozwiązaniem. Nie umiejętne przestawianie łożysk może skończyć się w najgorszym wypadku urwaniem czegoś.
rykun, układ łożysk będzie ten sam. Dojdzie tylko simmering między nimi i zostanie skrócona tuleja o jego grubość, więc myślę, że sztywność wału będzie ta sama :-). Co o tym sądzisz?
Ostatnio zmieniony 2009-07-23, 19:17 przez ari4, łącznie zmieniany 1 raz.
"Długie proste są dla szybkich samochodów, zakręty dla szybkich kierowców" - Colin McRae

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości