Strona 1 z 2

Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-08, 19:39
autor: Rafał_74
Witajcie, niedawno odzyskałem moją "czwórkę" z kawalerskich czasów i postanowiłem ją odnowić. Trafiła do mnie w opłakanym stanie, ale nie o tym będzie w tym poście. Otóż jak każdy użytkownik wski w latach 90-tych próbowałem modyfikować lub poprawiać oryginalną (i niezbyt wytrzymałą) konstrukcję silnika. Najczęstszym problemem na jaki trafiałem przy jeździe "wyczynowej" był rozciągający się i brzęczący łańcuszek sprzęgłowy. Mając już odrobinę doświadczenia z mechaniką pojazdową i szukając mocniejszego łańcuszka, wpadł mi w ręce łańcuch rozrządu SKODY 105. Co ciekawe, idealnie pasował ilością ogniw i podziałką łańcucha, pozostawał jedynie problem kół zębatych. Z pomocą zaprzyjaźnionego tokarza z dwóch kompletów sprzęgieł udało się dorobić podwójne koła koszyczka sprzęgłowego oraz podwójną zębatkę napędową. Co ciekawe, mimo wcześniejszych obaw, całość zmieściła się w pokrywie i funkcjonowała dość długo, aż do momentu uszkodzenia piasty łożyska wałka sprzęgła. Mam zamiar wrócić do tego rozwiązania, lecz ciekaw jestem waszych opinii. Załączam zdjęcia zmodyfikowanego sprzęgła, i czekam na Wasze komentarze i sugestie.

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-08, 20:24
autor: grzechu212
Dla mnie bomba!!! sam bym taki kupił jak byś robił na handel ;-).

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-08, 20:33
autor: Rafał_74
Rozwiązanie działało do momentu uszkodzenia piasty łożyska wałka sprzęgłowego (uszkodzony karter). Nie znalazłem przyczyny, pozostaje domniemanie, że albo karter nie wytrzymał większej masy koszyczka i łańcucha, albo po prostu przypadek. Zalety - cicha praca, i równiejsza praca na wolnych obrotach, ponieważ dodatkowa masa łańcucha i sprzęgła działa jak koło zamachowe, co w przypadku małego momentu obrotowego przy niskich obrotach jest dość pomocne.

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-08, 20:45
autor: radza76
Dość ciekawe rozwiązanie chociaż już znane np. Jawa 350.
Czy wydłużyła się żywotność łańcuszka w układzie dwurzędowym i jak sie łańcuszek zachowywał od skody podczas eksploatacji?

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-08, 21:07
autor: Rafał_74
Miałem do dyspozycji łańcuszek rozrządu skody 105 z demontażu, czyli już nie pierwszej młodości, mimo to zachowywał się znakomicie do momentu uszkodzenia kartera. Był to prototyp, więc nie inwestowałem w nowy, ale ten nie miał większego luzu niż oryginalny nowy łańcuszek, więc zaryzykowałem. Oczywiście poprawił bym teraz nitowanie oraz zębatkę napędową, bo złożyłem ją z dwóch połówek bez scalania, ale mimo tych niedoskonałości całość pracowała bez zarzutu. Do pracy silnika doszło jeszcze takie ciche "mruczenie" łańcucha, ale przynajmniej nie kołatał się jak oryginalny:)

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-08, 21:16
autor: Rafał_74
Oczekuje propozycji, jak wzmocnić karter:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-08, 22:02
autor: Muciek
Adresu nie dawaj bo potem tam już nic nie zostanie :lol: . Patent dobry z tym łańcuszkiem, coś jeszcze miałeś w silniku porobione?

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-08, 22:08
autor: ziorko
Też tak przeglądam i ciekawie to wygląda. Taki łańcuszek może być wytrzymalszy niż oryginalny a z zębatkami zawsze można pokombinować. Ciekawe tylko jak z wytrzymałością wałka i łożyska na takim zestawie?

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-08, 22:14
autor: Rafał_74
Poza sprzęgłem, zmieniłem zapłon na 12v, zmieniając cewki, prostownik diodowy do tego, i kombinowałem na czeskim gaźniku Jikov, chyba od motopompy, ale bez rewelacji. W erze bez internetu ( bo to było dobre 16 lat temu) i tak nieźle udało mi się pokombinować:) Teraz zaczynam od nowa, trochę bogatszy w doświadczenie, ale materiał mam dużo gorszy, bo rama i koła to kupa rdzy.

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-08, 23:03
autor: Sebastian440
Żywotność jest taka sama pozostałych elementów. Jak zakładacie sobie koła dociążające na wał to też zastanawaicie się czy łożysk po 500 km nie rozwali... Super rozwiązanie eliminujące jeden z wielu problemów tego gównianego silnika :mrgreen:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-10, 19:18
autor: Rafał_74
Sprawdziłem z ciekawości, koszt wykonania takiego zestawu wg cen na allegro:)
zębatka mała x 2 - 45 zł
zębatka duża x 2 - 70 zł
łańcuch rozrządu skoda favorit- 15 zł (cena jakaś mała, ale taką znalazłem:)
czyli za całość z nowych części 130 zł + wysyłka
do tego potrzebujemy koszyczek sprzęgłowy, tokarza i nity:)
całość można wykonać z materiałów własnych, każdy czwórkomaniak ma przecież wiadro zapasowych części:)

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-10, 21:03
autor: grzechu212
A masz jakiś silnik żeby założyć to na gotowo i porobić wtedy fotki? Ciekawi mnie ile jest luzu pomiędzy łańcuszkiem, a zębatką startera oraz jak głęboko te dwie małe zębatki nachodzą na wieloklin wału i jak wygląda naciąg łańcuszka...

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-22, 12:03
autor: Rafał_74
Rozgrzebałem stary silnik i założyłem zmodyfikowane sprzęgło. Odległość łańcuszka od zębatki rozrusznika to ok 2-3 mm, w zależności czy założymy oryginalną podkładkę pod kosz. Mój pracował bez podkładki, żeby nakrętka sprężyny sprzęgła wkręcała się głębiej na wałek skrzyni biegów.

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-22, 12:18
autor: raflo87
Kosz sprzęgłowy chyba jest wysunięty bardziej na tych 2 zębatkach. Mierzyłeś ile to wyżej wychodzi?
Nie obcierał Ci kosz o dekiel?

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-22, 12:59
autor: Rafał_74
Udało się to wszystko zmieścić, i nie było otarć o dekiel, podwyższył się o ok 5mm, ale nie mierzyłem tego, skoro działało:)

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-22, 13:14
autor: bing17
Też mam taki zestaw, dotychczas myślałem, że do jego wykonania użyto łańcucha od 125p, a tu proszę od Skody :)

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-25, 09:38
autor: rss
a sprawdzales czy kola zebate sa "w linii" ?
jesli nie, to to moze byc przyczyna rozwalenia sie karteru.

za pomysl (a przede wszystkim wykonanie) brawa :)

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-25, 19:30
autor: Gondek
Sebastian440 pisze:Super rozwiązanie eliminujące jeden z wielu problemów tego gównianego silnika :mrgreen:
Gość.... Problem ?? :cool:

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-10-26, 14:43
autor: Szymon_1998
Gondek pisze:
Sebastian440 pisze:Super rozwiązanie eliminujące jeden z wielu problemów tego gównianego silnika :mrgreen:
Gość.... Problem ?? :cool:
Zaraz dostaniesz bana od Seby to Ty będziesz miał problem.

;D ;D ;D ;D

Re: Dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy WSK 175

: 2014-12-03, 20:41
autor: jasiu
Fajne rozwiązanie z tym łańcuszkiem. Czy przy jego zastosowaniu jest jeszcze na wale miejsce aby zastosować koło zamachowe takie jak ma Gazela ?? W planach mam zbudowanie drugiego silnika, który będzie zawiera wszystkie pomysły forumowiczów tj.koło zamachowe, dwurzędowy łańcuszek , korba YZ , CDI, i może zwiększenie stopnia sprężania komory spalania :)