Łożyska na wał WSK 175 z koszykiem z tworzywa.

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
RP150
Posty: 5
Rejestracja: 2017-09-22, 09:27
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 gil
Kontaktowanie:

Re: Łożyska na wał WSK 175 z koszykiem z tworzywa.

Post autor: RP150 » 2017-10-07, 18:38

Nie zgodzę się z kolegą, PTFE, to potocznie teflon, konkretnie tworzywo a nie żadna rodzina, konkretne : politetrafluoroetylen a nazwy teflon używa się potocznie od prekurora, jak np mówienie na szlifierkę kątową "boszka" u mnie w rejonie, natomiast poliamidy to jest jak najbardziej rodzina. Wszystko są to różne odmiany polimerów, ale jedno nie ma nic wspólnego z drugim. Co do patelni to chyba jest jakiś problem z patentem firmy dupont, która wymyśliła teflon i określa tym terminem całą rodzinę polimerów z tą samą grupą w łańcuchu co ma właśnie bazowy ptfe. W polsce telflon chyba się produkuje pod nazwą tarflen w grupie azoty, ale nie jestem pewien, czy dalej.

Nie będę się tutaj rozwodził, kolega powinien szukać bardziej w terminie łożyska niż termin powłoki. jest tego mnóstwo, np tu:

http://www.skf.com/my/products/bearings ... index.html

To są bazowe wytyczne, jest napisane że dla potocznie TNG temperatura pracy nie powinna przekraczać 70 stopni, a 120 można uznać za granicę, ale trzeba rozpatrywać wykresy starzenia przy projektowaniu. To już wyższa szkoła i tutaj nie miejsce.

Statyczny pomiar temperatury jest nic nie warty, dlatego, że na koszyk działają rozmaite siły. A reakcji jaka zaszła w tworzywie, kolega też na oko nie stwierdzi. Stal odpuszcza się powyżej 150 stopni, trzeba stosować łożyska stabilizowane termicznie, oznaczenie s1, s2, s3. To jakby nagrzać zahartowaną stal do czerwoności odłożyć i stwierdzić, że przecież dalej wygląda tak samo i nic się nie stało. Nie ma sensu wymyślać koła na nowo :)

bayu
Posty: 404
Rejestracja: 2012-07-15, 00:25
GG: 0
Moje maszyny: vs800
Pannonia
WSK125x2
Honda XL-500
Junak M10 skradziony
Lokalizacja: Krakow
Kontaktowanie:

Re: Łożyska na wał WSK 175 z koszykiem z tworzywa.

Post autor: bayu » 2017-10-07, 19:33

Wszedzie na szlifierke kontową mówią "boszka" hehe :) ale kazdy wie oco chodzi, tak jak z tą Patelnią.:)

No tak, ale ja własnie napisałem, a przynajmniej o to mi chodziło ze teflony i poliamidy to podobne tworzywa a konkretnie ze są to tworzywa, potocznie ruznie nazywane, teflon itd, a textolit to Laminat i to zupełnie co innego, chodzi mi o to aby nie mylic textolitu z Tworzywami typu teflon, poliamid czy pochodne. i aby je umiec rozruznić od textolitu który jest Laminatem.

Czyli by nie mylić Laminatu z Tworzywami sztucznymi

Wchodzenie w szczegóły wiązan atomowych ctp jest zbędne bo nie oto chodzi, :) a kolega napewno ma wiedze w tym zakresie, ale nie o tym bedzie ktos rozmawiał przy zakupie łozysk, byle by sie dogadac w kwesti rozróżnienia poliamidu czy pochodnych od textolitu. Oto tylko chodziło kolego.

Powłoka czy materiał ma te same własciwości jesli jest tym samym materiałem (lub bardzo zbliżone) link poprostu był czytelny co do posdawowych Parametrów. i te materiały maja tam podane temp pracy. Jesli jest napisane ze wytrzymuje 260stc to tak jest. i to potwierdza próba. Jesli natomiast łozysko jest dostosowane do tem pracy ok 200st o czym byłem zapewniany to musi byc z odpowiedniego materiału.

W zasadzie temat o temperaturach jest niepotrzebnie poruszany i jakoby poboczny bo temat pytania Autora był inny.
A my rozważamy co pokombinowali konstruktorzy i co tam wsadzili.

Kolego a jak wytwarzają koszyki na wtryskarkach to w jakiej temperaturze?? (przeciez muszą doprowadzić granulat do płynności,wtrysnąć do formy i ostudzić, po czym stanowi on pełnowartościowy produkt) wiec jakie zmiany po podgrzaniu tworzywa niby miały by go zdyskwalifikować, puki nie zacznie płynąć?? skoro do 260stC jest stabilny. (tak naprawde nie wiemy co to dokładnie za materiał, a i jakie odmiany stosują ruzni producenci, dałeś link SKF ja sprawdzałem FAG. moze sa inne. SKF ma koszyk brązowy, lub słomkowy, FAG ma czarny, Skf C3 FAG C4 moze są ruznice w nich.

Co moze oznaczać symbol M168-1513.HB?? (HB -jednosta Twardosci ale czy to oto chodzi?)

Natomiast Patrząc inaczej, jesli temperatura pracy łozyska zwykłego nie powinna przekraczać zbytnio 150stC, (odpuszczanie) a takie zwykłe łoż sa stosowane do naszych silników, (z czego wniosek ze nie Przekracza tej temp) to tym bardziej nie ma sie co obawiać o koszyk który wytrzymuje pow 200st C. a o tym mowa. bo taka temp tam nie wystepuje.

Temat był czy jest sens je stosować, i co to daje, w czym są lepsze itd.
Wiec trzymając sie tematu,

Tak większość renomowanych marek motocykli, na wał w swoich maszynach stosuje łożyska z koszykiem z Tworzywa sztucznego w celu wydłużenia czasu eksploatacji (nie mylić z textolitem), wiec ja tego nie wymyśliłem tylko polecam zastosowanie tego typu rozwiązania skro jest sprawdzone, tam gdzie jest potrzeba, to wszystko:)

RP150
Posty: 5
Rejestracja: 2017-09-22, 09:27
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 gil
Kontaktowanie:

Re: Łożyska na wał WSK 175 z koszykiem z tworzywa.

Post autor: RP150 » 2017-10-07, 20:06

bayu pisze:
2017-10-07, 19:33
Powłoka czy materiał ma te same własciwości jesli jest tym samym materiałem (lub bardzo zbliżone)
Owszem, ale mówienie o materiale bez uwzględnienia gdzie ma pracować i w jakich warunkach i nie uwzględnianie tego jest zbytnim skrótem myślowym. Bo jak kolega zauważył klocek poliamidu nagrzany do 200 OPTYCZNIE nie wykazuje zmian, to już przyłożenie siły nie koniecznie pozostanie bez echa. Kolor to pigment, ważne co producent pisze. FAG zarówno c3 jak i c4 ma koszyk czarny, bo koszyk nie zależy od luzu. Kolega poszuka i sprawdzi :)

Ja w pierwszym swoim poście, chciałem tylko wyprostować pewnie nieścisłości zgodnie z moją wiedzą w tym zakresie, tj, oznaczenie luzów, cichobieżności itp itd, które się przewinęły przez temat, a które to informacje czytane przez osoby nieobeznane w temacie będą dalej błędnie powielane. Zasady stosowania są takie jak napisałem, co oczywiście można sprawdzić w katalogach :)

Co do samej możliwości stosowania w silniku czy to poliamidu czy tekstolitu jak najbardziej. Przecież skoro inni stosują, dlaczego by w wuesce nie miały się kręcić z korzyścią względem oryginału. Tekstolit nie jest stosowany przez koszt wytworzenia i bezsens stosowania, zbyt wysoka półka jak na silnik popularny, natomiast teflon to już w ogóle wysoka półka, zwykle w połączeniu z ceramiką do bardzo specjalnych zastosowań, np próżniowych.

Można uznać temat za zamknięty ;)

bayu
Posty: 404
Rejestracja: 2012-07-15, 00:25
GG: 0
Moje maszyny: vs800
Pannonia
WSK125x2
Honda XL-500
Junak M10 skradziony
Lokalizacja: Krakow
Kontaktowanie:

Re: Łożyska na wał WSK 175 z koszykiem z tworzywa.

Post autor: bayu » 2017-10-07, 22:39

Prawie sie zgadzamy :) . Ja koledze bardzo dziękuje za fachowe wytłumaczenie luzów oznaczeń itp by własnie nie powielać błędu, to bardzo pomocne informacje, które na pewno sie przydadzą wielu forumowiczom. Co do koloru koszyków to ja nigdzie nie twierdziłem ze jego kolor jest uzależniony od luzu, ewentualnie od producenta, a czemu czarny to ja pojęcia nie mam pewnie to pigment ale FAG np w łozyskach do wsk 125 C3 w koszyku z tworzywa nie jest czarny tylko słomkowy czy brązowy. Czy to jet kwestia pigmentu całkiem mozliwe skoro tak piszesz. Rozumie też co miałeś na myśli odnośnie przyłożenia siły względem temperatury danego Materiału, zdaje sobie z tego sprawę ale sam koszyk wielkich sił nie przenosi jedynie prowadzi i stabilizuje kulki, musi być na tyle sztywny by się nie odkształcił, i nie zmienił wymiaru pod ich wpływem przy jakiejs tam temp pracy, sprawdzałem go termicznie przy 210stC był sztywny i twardy do 266stC był stabilny i nie wykazywał plastycznosci, zrobił sie plastyczny przy 300stC i zaczął płynąć, wiec pewnie jak podają w opisach przy 340stC zmienił by stan w płynny. Wiec wszystko się zgadza co do opisanych parametrów które podałem.
Odkopując moje linki tam były podawane max temp pracy gdzieś do 260st czyli wiadomo ze jak ponizej tej temp to lepiej.

Co do textolitowych koszyków
Nie spotkałem sie zeby jakiś producent wkładał textolity na wał, to raz a dwa to laminat a laminat ma inne właściwości, na pewno szybciej sie starzenje i jest bardziej kruchy, mniej odporny na wibracje, czy temp, choć absorbuje olej we włókna tkaniny która jest wewnątrz laminatu i najczęsciej stosuje sie go we wrzecionach szybkoobrotowych i precyzyjnych maszyn czy obrabiarek. o ile dobrze pamiętam.

Poliamidowe też trzymają olej, ale trochę inaczej, zobaczcie prosze na zdjecie samego koszyka, zatrzaski w których sa stabilizowane kulki są mikro porowate:) Uważam ze tak trzymają film olejowy, (coś jak anoda Aliena) a do tego sam koszyk nie wytwarza tarcia, wiec kulka raz ze sie nie zużywa trąc o koszyk. to jeszcze jest ciągle zwilżana olejem który przenosi na bieżnie, czyli taki koszyk poprawia smarowanie łozyska i tak ubogie w 2T a o to miedzy innymi chodzi.

P.S co oznacza M168-1513.HB???

RP150
Posty: 5
Rejestracja: 2017-09-22, 09:27
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 gil
Kontaktowanie:

Re: Łożyska na wał WSK 175 z koszykiem z tworzywa.

Post autor: RP150 » 2017-10-08, 10:42

W kwestii samych łożysk mamy odrębne zdanie, więc nie ma sensu ciągnąć tego tematu. Na koszyk działają siły np. odśrodkowa. Koszyk poliamidowy jest prowadzony na kulkach i kulki ciągną koszyk. Napęd jest przekazywany na pierścień wewnętrzny jeżeli chodzi o wał. On napędza kulki a kulki ciągną koszyk. Co do HB, to już chyba na pw.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość