Paliwo

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
Awatar użytkownika
ŻbiKu
Posty: 1624
Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontaktowanie:

Post autor: ŻbiKu » 2007-02-03, 01:29

akurat 98 nie powinno się lać (spalanie stukowe), ponieważ ją można lać do silnika 2t, który ma stopień sprężania większy od 10,0 (jak dobrze pamiętam)- a w 4T to jest chyba jakoś inaczej.

Michał91
Posty: 12
Rejestracja: 2007-01-23, 22:28
GG: 0
Lokalizacja: Gogołowa(śląskie)
Kontaktowanie:

Post autor: Michał91 » 2007-02-03, 10:26

Właśnie że 98 ma większą odporność na spalanie stukowe i nic to silnikowi nie szkodzi , ale także nic nie daje :-P
Chętnie naprawię dwignie ssania do SHL gazela
kontakt gg lub mail

Awatar użytkownika
hades10
Posty: 145
Rejestracja: 2007-01-03, 17:12
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3 '77
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: hades10 » 2007-02-03, 12:02

Stopień sprężania diesla- od 14 do 23

silnik S01 ma stopień sprężania 7,8

benzynę 98 leje się do silników o dużej pojemności, gdzie komora spalania jest duża, ilość mieszanki też jest spora i żeby mieszanka szybko się spaliła w komorze, a nie w kolektorze, powinno stosować się benzynę 98.

niestety niektórym ludziom nie przetłumaczy się tego i leją do samochodu 98, jak np. mój sąsiad i jego Seicento.
"jeżeli ktoś twierdzi, że mnie słuchał uważnie i zrozumiał, to albo mnie nie uważnie słuchał, albo mnie nie zrozumiał"
Alan Greenspan
__________________
widze, że staję się coraz sławniejszy:D

ira initium insaniae est

Awatar użytkownika
Firewall
Posty: 225
Rejestracja: 2007-01-02, 18:38
GG: 0
Lokalizacja: Tychy
Kontaktowanie:

Post autor: Firewall » 2007-02-03, 12:05

Czy ktoś może próbował jeździć WueSKą na Vervie albo V-Powerze ? Podobno różnica jest odczuwalna, ale ja nigdy nie próbowałem może Wy macie jakieś info na ten temat ?

Awatar użytkownika
ŻbiKu
Posty: 1624
Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontaktowanie:

Post autor: ŻbiKu » 2007-02-03, 15:57

Ktoś kiedyś na 2 forum pisał o jeździe na 100oktanowym - chyba Vpower i podobno przyrost mocy jakiś tam był. Kup sobie 2 litry takiego paliwka, wyjeździj i obczaj :) Chociaż na dłuższą mete gdyby jeździć na takiej benzynie, to na dobre by to chyba nie wyszło silnikowi :)

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 954
Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Wojtek » 2007-02-03, 16:43

Paliwo można uszlachetnić ale nie żadnym olejem do placków czy specyfikiem dostępnym na stacji. Teraz substancje z których można komponować bardzo dobre paliwa nie są dostępne dla każdego, ponadto kosztują wiele i nie dość że same w sobie są truciznami to ich spaliny są toksyczne.
Do samochodów wyścigowych w latach 50tych komponowano niesamowite paliwa.
Teraz uszczelnienia w gaźniku niekoniecznie muszą być odporne na dodanie bardzo lotnych węglowodorów aromatycznych oraz alkoholu. Lekkie węglowodory powodują że paliwko szybciej odparowuje a alkohol ma dodać speedu.
A ponadto cytat:
"W udowodnieniu tezy, że paliwo PB 95 daje więcej mocy niż PB 98, przychodzi z pomocą prosta zależność fizyczna. Jak wspomnieliśmy, paliwo o wyzszej liczbie oktanowej spala się z zasady wolniej, zdąży dostarczyć mniejszą ilość energii, a więc silnik naszego auta rozwinie mniejszą moc. (...) Subiektywne wrażenie, że nasz silnik pracuje lepiej na paliwie 98 wynika z fakty, że spalając paliwo łagodniej, pracuje on niejako z większą kulturą, a więc ciszej. Na "ucho" jest lepiej, mocy jednak ubywa. Teraz już wiemy, że w myśl znanego sloganu reklamowego "Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać" nie będziemy już robić "prezetów", tankując do naszego auta droższe paliwo 98. (...) Ktoś powie, że skoro paliwa o niższej liczbie oktanowej ają wyższą moc, to dlaczego w sporcie używa się benzyn o bardzo wysokiej liczbie oktanowej? Przecież doskonale znany rajdowcom Elf Turbo Max ma liczbę oktanową 101,7. Spieszymy z wyjaśnieniem. Wspomnieliśmy na początku zjawisko spalania stukowego. Pojawia się ono w momencie, gdy odporność mieszanki paliwowo-powierznej na samozapłon jest zbyt mała, przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie, powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są wysilone jednostki wyczynowych samochodów, niż silniki aut seryjnych. To dlatego w tych pierwszych należy stosować wysokooktanowe paliwa - po to, aby spowolnić proces spalania. Jest to nierychomy kompromis powodowany troską o żywotność sportowych silników. Co ciekawe, gdyby zjawisko spalania stukowego w ogóle nie występowało, można być pewnym, że każda z rajdówek jeżdziłaby na paliwie o bardzo niskiej oktanowości, w myśl zasady, że do silnika należy stosować benzynę o najmniejszej możliwie liczbie oktanowej, przy której działa on poprawnie. Spalanie stukowe jednak istnieje, przyprawiając o ból głowy konstruktorów silników. Może to i lepiej, bo czy ktokolwiek potrafi sobie wyobrazić samochód WRC na 70-oktanowej benzynie?"

"Wyniki z hamowni: (Fiat Cinquecento Sporting)
PB 95: moc na kołach: 40,9KM ; moc na silniku: 59,2KM
PB 98: moc na kołach: 39.1KM ; moc na silniku: 54,5KM"

WRC, Magazyn Rajdowy, numer 44 (maj 2005)

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Post autor: Sebastian440 » 2007-02-04, 15:41

OK ja powiem coś od siebie tak samo kiedyś nurtował mnie ten problem ponieważ sie dziwilem jak to możliwe że bezyna droższa jest gorsza od zwyklej 95. Jest to tak paliwo 98 oktanowe świetnie nadaje się do samochodów które wyposażone są w czujniki spalania stukowego oraz w ecu czyli computer ktory na podstawie wyprzedzenia zapłonu zbiera informacje o przy jakim kącie występuje spalanie stukowe i na tej podstawie ustawia zapłon pod paliwo 98 oktanowe. Na tych samych ustawieniach przy jeździe na paliwe 95 oktanowym zachodziło by po prostu spalanie stukowe. Dane te sa ciagle zbierane przez komputer i jeśli tylko zauważy że silnik ma tendencje do spalania stukowego odpowiednio ustawia zapłon. W WSK gdzie stopień sprężania wynosi ok 9,0 i mniej pepszym paliwem jest paliwo 95 oktanowe ponieważ pozwala ono na wytworzenie wiekszej energii co skutkuje po prostu wszrostem mocy. Paliwo 98 i powyżej dobre jest dla silnikow o stopniu sprężania powyżej 9,8 choć nie mam na to reguły bo jeden silnik bedzie spalał stukowo przy stopniu sprzeżania 9 a inny nie bedzie przy 10. Na to wszystko składa się wieke czyników jak choćby kształt komory spalania. Jeśli interesuje was ten temat to moge napisać osobny o stopniu sprężania i zawiłościach z tym związanych. Wkońcu wiedza ze szkoły od inżyniera Hejki się na coś przydała :-D
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
ŻbiKu
Posty: 1624
Rejestracja: 2007-01-02, 22:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 KOBUZ CUSTOM 82`,
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE
Lokalizacja: Zielona Góra
Kontaktowanie:

Post autor: ŻbiKu » 2007-02-04, 16:31

napisać osobny o stopniu sprężania i zawiłościach z tym związanych
pewnie, pisz :-)

Awatar użytkownika
hades10
Posty: 145
Rejestracja: 2007-01-03, 17:12
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3 '77
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: hades10 » 2007-02-04, 16:55

pisz, pisz. wszelakie rysunki, wykresy i schematy mile widziane:D
"jeżeli ktoś twierdzi, że mnie słuchał uważnie i zrozumiał, to albo mnie nie uważnie słuchał, albo mnie nie zrozumiał"
Alan Greenspan
__________________
widze, że staję się coraz sławniejszy:D

ira initium insaniae est

Awatar użytkownika
irek
Posty: 569
Rejestracja: 2007-01-03, 17:20
GG: 7348413
Moje maszyny: Komar, WSK 175
Lokalizacja: Paszczyna
Kontaktowanie:

Post autor: irek » 2007-02-04, 19:38

Ja kiedyś wlałem do zbiornika koło 2 L vervy do mojej WSK 175. Wzrost mocy był nie wielki ale dało się go odczuć. Jednak odniosłem wrażenie, że zużycie tego paliwa jest większe niż przeciętnego jakie wcześniej lałem(zawsze orlenowska bez ołowiowa 95 oktanów).

alexander
Posty: 6
Rejestracja: 2007-02-02, 20:42
GG: 0
Lokalizacja: Popławy
Kontaktowanie:

Post autor: alexander » 2007-02-12, 09:48

Chciałbym coś dodać do wypowiedzi OwCzIsTuNtEr na temat eteru. To ja jestem jego narwanym kolegą, który wycisnął z Kadeta M780 70km/h :evil: Otóż stosując eter izopropylowy nożna zyskać na lotności paliwa. Cała mieszanka spala się w niższej temp. Jeśli się przedawkuje może dojść do poważnego uszkodzenia silnika (raz już coś takiego widziałem - wyrwało głowicę). W celu uniknięcia takiego spustoszenia do mieszanki dodałem alkohol metylowy (najlepszy ten od Ukraińców z bazarku który często można pomylić z wódką) tyle że odwodniony 99% - łatwiej się miesza. Alkohole chłodzą silnik od wewnątrz, przy spalaniu pobierają dużo ciepła. Zawierają w sobie tlen, więc wymagają mniejszej ilości paliwa w stosunku do powietrza. I jeszcze jedna, a właściwie to dwie ważne sprawy eksploatacyjne:
- mieszanka benzyny, eteru izopropylowego i alkoholu jest zdolna do wchłaniania wilgoci,
- przy niekompletnym spaleniu w gazach spalinowych może tworzyć się kwas octowy, następstwem będzie silna korozja układu wydechowego :!:

Załączam liczby oktanowe wybranych paliw.

Pozdro dla wszystkich nie bojących się prędkości i radarów.

[ Dodano: 2007-02-15, 16:45 ]
:evil: Jest na tym forum ktoś, kto używał kiedykolwiek nitrobenzolu? :evil:
Alexander The Great

Awatar użytkownika
cezet
Posty: 11
Rejestracja: 2008-01-31, 12:49
GG: 679796
Lokalizacja: Korsno Odrz.
Kontaktowanie:

Re: Paliwo

Post autor: cezet » 2008-02-12, 16:25

alexander mozesz podac dokładniejszy "przepis" na to paliwo (proporcje alkocholu i eteru)?

alexander
Posty: 6
Rejestracja: 2007-02-02, 20:42
GG: 0
Lokalizacja: Popławy
Kontaktowanie:

Re: Paliwo

Post autor: alexander » 2008-02-12, 16:48

Nie ma jednego przepisu na paliwko dla wszystkich silników :-| Skład mieszanki najlepiej dobierać eksperymentalnie. Ja osobiście pokusiłem się o dokładne obliczenie składu mieszanki ale jest to uciążliwe zajęcie (potrzeba dużo danych), a i tak później jeszcze musiałem doświadczalnie "ulepszać" paliwo. Było to spowodowane tym, że nie istnieje jedna idealna seria silników o takich samych parametrach. Najlepiej rozrobić kilkaset mililitrów i spróbować odpalić, przygazować i sprawdzić jakie przyspieszenie ma moto na danej miksturze. Jest z tym trochę zabawy ale efekty mogą przerosnąć oczekiwania :shock: Powodzenia :papa:
Alexander The Great

Awatar użytkownika
wskyellow
Posty: 72
Rejestracja: 2007-05-24, 23:16
GG: 0
Lokalizacja: Sędziejowice
Kontaktowanie:

Re: Paliwo

Post autor: wskyellow » 2008-02-20, 01:31

mi się wydaje(nie wiem czy to prawda), że liczba oktanów w paliwie mówi nam o tym, jak bardzo możemy to paliwo sprężyć bez zapłonu.
im wyższa liczba oktanowa paliwa, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że wystąpi spalanie stukowe (czyli spalanie z powodu wysokiego ciśnienia i temperatury), czyli mocniej można to paliwo sprężyć. a im bardziej sprężymy tę mieszankę, tym więcej energii dostarczy nam ona przy wybuchu. moim zdaniem właśnie dla tego w paliwie dla samochodów rajdowych jest bardzo wysoka liczba oktanów.
z tego samego powodu wydaje mi się, że nie ma sensu lać do wueski paliwa 98, bo to paliwo najlepiej spala się w wyższym ciśnieniu, którego nasze wueski niestety chyba nie są w w stanie osiągnąć.
a co do osiągnięcia tej idealnej mieszanki wydaje mi się że aby dać pojazdowi większego kopa, należałoby do komory spalania dodać...wody. tak wody. ale bynajmniej nie w postaci czystej wody, ale w postaci pary wodnej, która przy wybuchu ogrzana dodatkowo rozpręża się dając dodatkową moc(na podobnej zasadzie działają intercoolery)
zastanawialiście się kiedyś, czemu podzczas mgły samochód wydaje się jakby żwawszy?
to właśnie jest spowodowane większą ilością pary wodnej w powietrzu.
słuchałem kiedyś ciekawej audycji w pewnym radiu, i w niej właśnie było conieco o historii tego pomysłu.
Otóż pewien polski uczony stworzył w samochodzie aparaturę, która dodawała do mieszanki parę wodną. skutkowało to ponoć znacznym przyrostem mocy, a także zmniejszeniem zużycia paliwa. Słyszeliście może kiedyś o tym, że wynaleziono silnik w którym stosowano paliwo składające sięz 70% wody i tylko 30% benzyny? to chyba właśnie o to chodziło.
Kiedyś w ameryce stosowano także tę metodę w silnikach samolotów. w momencie gdy potrzebna była największa moc, dodawano do paliwa duże ilości pary wodnej(czy wręcz wody, nie pamiętam dokładnie). działało to trochę tak, jak działa NOS, jednak zaniechano tego pomysłu, z powodu dużej szkodliwości dla silnika.
może dało by to wykorzystać w wueskach hę? na przykład poprzez wciśnięcie gdzieś przy dolocie jakiegoś wacika albo gąbki nasączonej wodę? co o tym myślicie?
MoTóR nie umiera nigdy ;)

Awatar użytkownika
wueskajarka
Posty: 314
Rejestracja: 2007-08-01, 22:37
GG: 5298596
Lokalizacja: G O R Z Ó W
Kontaktowanie:

Re: Paliwo

Post autor: wueskajarka » 2008-02-20, 09:43

Bardzo ciekawe. Tylko czy stopy alu naszych poczciwych WSK wystrzymały by takie cisnienia ?
Wiadomo że jak silnik sam zaśsie wodę do komory spalania to często pęka głowica - nie wytrzymuje ciśnienia bo woda nie spręży się tak jak powietrze.
Ale z tą parą wodną to niezłe musi być :-P Bardzo przyszłościowe.
Nie chcę kotka, nie chcę pieska - radość sprawi mi ... WUESKA !!

Awatar użytkownika
DamianWSK
Posty: 107
Rejestracja: 2007-10-11, 15:50
GG: 4538279
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Kontaktowanie:

Re: Paliwo

Post autor: DamianWSK » 2008-02-20, 13:33

http://darmowa-energia.eko.org.pl/

Na tej stronie jest ciekawy artykuł o samochodzie "na wodę".

alexander
Posty: 6
Rejestracja: 2007-02-02, 20:42
GG: 0
Lokalizacja: Popławy
Kontaktowanie:

Re: Paliwo

Post autor: alexander » 2008-02-20, 14:59

wskyellow zamiast pisać "wydaje mi się" najpierw doczytaj swoją teorię w jakiejś porządnej literaturze ;)

Liczba oktanowa - liczba określająca jakość paliwa silnikowego. Parametr ten określa odporność mieszanki paliwowo-powietrznej na samozapłon i spalanie stukowe (nie mylić z detonacyjnym, gdzie prędkości rozchodzenia płomienia przekraczają kilkakrotnie prędkość dźwięku), podczas sprężania mieszanki oraz podczas rozpoczętego już procesu spalania mieszanki w cylindrze silnika.

Intercooler (ang. "chłodnica pośrednia") to chłodnica schładzająca powietrze sprężone w turbosprężarce przed dostarczeniem go do silnika, stosowana w silnikach spalinowych z turbodoładowaniem. Służy do zwiększenia sprawności i mocy silnika.

Tak dla jasności. Podczas sprężania powietrza jego temp wzrasta a podczas rozprężania spada :>

Samolotów się nie tykaj, jeżeli nie masz najmniejszego pojęcia o silnikach odrzutowych, mechanik lotniczy Ci to mówi ;) Para wodna w silniku lotniczym jest szkodliwa i nigdy nie była używana. Znam kolesia, który zatankował samochód paliwem lotniczym o 170 oktanach :evil: Zgadnijcie co się stało? Kompletnie nic. Samochód nawet nie zamruczał, a zbiornik paliwa po 3 miesiącach do wymiany. Wiele substancji używanych w lotnictwie jest żrących i nie radzę robić doświadczeń na własna rękę. Zwłaszcza, że można ją stracić :D
Alexander The Great

Awatar użytkownika
wskyellow
Posty: 72
Rejestracja: 2007-05-24, 23:16
GG: 0
Lokalizacja: Sędziejowice
Kontaktowanie:

Re: Paliwo

Post autor: wskyellow » 2008-02-20, 16:59

co do liczby oktanowej to chyba miałem rację?
bo napisałeś to co ja powiedziałem tylko wydaje mi się bardziej "fachowym" tonem.
(pytanie po co?)

z tą parą wodną, to mówię tylko to co zasłyszałem, co jest na pewno prawdą, a podałem tylko swoją hipotezę dlaczego tak jest, i możesz się z nią zgodzić lub nie, jeśli się nie zgadzasz, to podaj argumenty dlaczego, bo ja mogę się mylić. Pomysł z parą wodną podaję jako jako ciekawostkę, a ty mi tu się zaraz obruszasz, że nie znam się na silnikach odrzutowych
DamianWSK pisze:Para wodna w silniku lotniczym jest szkodliwa i nigdy nie była używana.
Z kąd ta pewność? w radiu mówili wyraźnie, że wykorzystywano tę parę wodną. To że o czymś nigdy nie słyszałeś to nie znaczy że czegoś takiego nigdy nie było :>
DamianWSK pisze:Samolotów się nie tykaj, jeżeli nie masz najmniejszego pojęcia o silnikach odrzutowych,
A czy ja powiedziałem że chodzi tu o silniki odrzutowe?, albo że mam jakieś pojęcie o silnikach odrzutowych?
Jako mechanik lotniczy, to chyba powinieneś wiedzieć, że w samolotach nie od zawsze wykorzystywano silniki odrzutowe
P.S.
Jak na osiemnastolatka, to widzę że zrobiłeś zawrotną karierę, skoro już jesteś mechanikiem lotniczym, bo wydawało mi się, że w tym wieku to się jeszcze nawet technikum nie kończy :>
oczywiście mogę się mylić :]
MoTóR nie umiera nigdy ;)

alexander
Posty: 6
Rejestracja: 2007-02-02, 20:42
GG: 0
Lokalizacja: Popławy
Kontaktowanie:

Re: Paliwo

Post autor: alexander » 2008-02-20, 21:39

Mój wiek - moja sprawa (choć w pewnym stopniu chcę być anonimowy i nie podaję swoich prawdzinych danych) :)

Silniki (motocyklowe ale również lotnicze) to moja pasja i sposób na życie :cool: Z nowinkami jestem na bierząco ;-) Nie chciałem abyś moją odpowiedź uznał za atak, jeśli tak sie stało to przepraszam.

Para wodna w komorze spalania***, brzmi dość niecodziennie. Teoria jest ciekawa ale trochę się gryzie z przemianami termodynamicznymi zachodzącymi podczas pracy silnika. Nie mówię wprost, że sposób jest do kitu ale nie leży w naturze silnika. W jednostkach napędowych zależy nam przede wszystkim na tym, aby jak najlepiej wypełnić całą komorę spalania ładunkiem palnym a później cały spalić. Zamiast bawić się z parą wodną aby zmniejszyć komorę spalania łatwiej po prostu ją zmniejszyć mechanicznie. Tokawka -> paperek ścierny na szkle -> problem z głowy ;)

Pytanie za 100 punktów, co się dzieje jak woda dostanie się do komory spalania?
Odp.: silnik zgaśnie :what: a para wodna zmniejszy efektywność spalania i komorę w której spalanie się odbywa. Wątpliwy zysk. Ale do odważnych świat należy i trzeba sprawdzić wszystkie możliwości wzyskania dodatkowej mocy z jednostki paliwa :-D

***Komora spalania czyli przestrzeń szkodliwa w każdym silniku rzeczywistym -> silnik IDEALNY charakteryzuje się brakiem wolnej przestrzeni pomiędzy tłokiem a głowicą w górnym martwym punkcie a czynnik jest na maxa sprężony, tj. nie zajmuje wogóle jakiejkolwiek objętości. Takie rzeczy to tylko w ideałach niemożliwych do skonstruowania 8/
Alexander The Great

Awatar użytkownika
wskyellow
Posty: 72
Rejestracja: 2007-05-24, 23:16
GG: 0
Lokalizacja: Sędziejowice
Kontaktowanie:

Re: Paliwo

Post autor: wskyellow » 2008-02-21, 02:02

No więc:
http://www.slowo.com.pl/?dod=11&id=6721
Tu masz link do strony, w której opisany jest ten wynalazca
Moim skromnym, zdaniem nie należy zawsze poprzestawać na teorii, ale wszystko starać się sprawdzić doświadczalnie. Rzeczywiście logiczne wydaje się stwierdzenie, że silnik zagaśnie po dodaniu doń wody, bądź też pary wodnej, i teoretycznie taki wynalazek nie miał by sensu. ale logika i teoria z praktyką nie zawsze ma wiele wspólnego:) w tym wypadku silnik po dodaniu wody nie zgasł, ale zyskała na kulturze pracy, mocy etc.
Mi też to z początku wydawało się absurdalne, ale jednak działa i sam zastanawiam się nad tym jak to się dzieje. Może para wodna wcale nie przeszkadza w procesie spalania? :|
nie wiem. nigdy nie byłem specjalnie dobry z fizyki
http://www.fiat126p.pl/forum/viewtopic.php?p=3479194
A tu masz dowód że to nie jest jednak coś nowego na forach internetowych:)
pozdrawiam
MoTóR nie umiera nigdy ;)

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 38 gości