Rasowanie silnika W2B

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: wujcio » 2011-01-12, 18:23

membrana dużo nie da jeśli nie masz dodatkowych kanałów w cylindrze.
Co do wydechu jest gdzieś na forum link do programu w którym można sobie zaprojektować wydech ustawiając różne parametry i najlepiej to odszukać i zbudować wg swoich obliczeń.
Co do wału to najlepiej jest zregenerować starą korbę (jak i cały wał) ale koszt takiej regeneracji oscyluje w obrębie 170 zł
Jeśli masz problemy z zapłonem to najlepsze wyjście jest przerobić instalację na 12V i założyć cewkę butelkową niskooporową np od jawy wtedy problemy z rozruchem przy słabym aq znikną.
Nie wiem co ty masz za zapłon ale ja raz ustawiłem i przez 2 lata nic nie robiłem raz tylko mi się kondensator odkręcił i to były wszystkie awarie.

Zachęcam do poczytania książki Pan Grahama Bella Two-stroke performance tuning:
http://www.amazon.com/Two-Stroke-Perfor ... 1859606199
na forum gdzieś jest dostępny link do PDF'a

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6351
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: Savier » 2011-01-12, 18:36

Co do wydechu jest gdzieś na forum link do programu w którym można sobie zaprojektować wydech ustawiając różne parametry i najlepiej to odszukać i zbudować wg swoich obliczeń.
Program nazywał się jakoś tak: Exauhst Calculator. Tutaj link do tematu, który może się przydać viewtopic.php?f=23&t=1681 :)
Link do programu: http://www.sendspace.pl/file/c68vVlaO/
Zachęcam do poczytania książki Pan Grahama Bella Two-stroke performance tuning [...]
na forum gdzieś jest dostępny link do PDF'a
http://www.sendspace.pl/file/AL9blOGz/ link jest, ale wygasły :/. Na moim chomiku można znaleźć: http://chomikuj.pl/Beqisto/Motocyklowa+ ... acja+(wsk) hasło to "wsk"

folder motocyklowa dokumentacja-->inne-->książki--> i tutaj będzie.

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: wujcio » 2011-01-12, 18:42

wszystko jest już na forum wystarczy popatrzyć w odpowiednie działy

hans

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: hans » 2011-01-12, 18:43

http://rapidshare.com/files/361576612/Tomasz_Sa__ek.rar tu masz wszystkie artykuły Sałka publikowane w świecie motocykli. Jest tam wszystko co cię interesuje proponuje ściągnąć, poczytać i zrobić wtedy w silniku to co będziesz uważał za słuszne. A to czy czy jest to o silnikach z lat 60 czy 90 to bez znaczenia gdyż każdy silnik działa na tych samych zasadach i musi spełniać te podstawowe założenia które są tam podane. Pobieraj tylko 100mb.

rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: rykun » 2011-01-12, 18:57

Powiem Wam że bez zmiany tłumika nic nie zrobi się z tym silnikiem. I to nie tłumik z prostym kolankiem, ale cały dyfuzor z zmieniającą się średnica od początku np. jak na zdjęciu. Uważam że 15-16KM można uzyskać przez zmianę samego tłumika i usunięcie wad fabrycznych. Duże prędkości tym sprzętem są ograniczone skrzynią biegów i fatalną charakterystyką momentu obrotowego. Co do stopnia sprężania w dwusuwie wszystko zależny od wysokości okna wylotowego. Silnik cz 516 miały stopień sprężania 13,5:1 a np. honda mbx 6:1. Dodam jeszcze że silniki dwusuwowe w sporcie nie zmieniły się od lat 60. Prosty schemat przepustnica obrotowa, tłumik rezonansowy, trzy lub więcej okien przelotowych ok 200KM/1dm3.

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: Stary » 2011-01-12, 19:28

marcin jakimiuk pisze: Na pewno zmienię gaźnik i zapłon bo mam z nimi same problemy i ciągłe ustawianie.
Masz z nimi problemy bo zapewne masz je w fatalnym stanie, co wyklucza jakiekolwiek próby regulacji.
rykun pisze:Powiem Wam że bez zmiany tłumika nic nie zrobi się z tym silnikiem. I to nie tłumik z prostym kolankiem, ale cały dyfuzor z zmieniającą się średnica od początku np. jak na zdjęciu. Uważam że 15-16KM można uzyskać przez zmianę samego tłumika i usunięcie wad fabrycznych. Duże prędkości tym sprzętem są ograniczone skrzynią biegów i fatalną charakterystyką momentu obrotowego.
Rykun jak zwykle trzeźwo i rzeczowo. 16KM przy usunięciu wad i dobrym wydechu bardzo realne. Skrzynia biegów (zarówno w wsk jak i w Junaku) nie sprzyja osiąganiu wysokich prędkości. Połowiczną radą na ten problem jest skrzynia biegów z SHL Gazela - w tym zakresie może wypowiedzieć się Grzesiek.

rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: rykun » 2011-01-12, 22:06

http://chomikuj.pl/rykun stworzyłem mały wykres który obrazuje problem występujący w wsk 175. Do pobrania na chomiku. Na tapetę wziąłem silnik z skrzynią starego typu lub jak kto woli długą. Porównując prędkość w funkcji obrotów z wykresem charakterystyki zewnętrznej silnika seryjnego w2 można dojść do następujących wniosków. Rozważmy przyśpieszanie na 3 biegu i zmianę na 4 bieg. Przyjmijmy moc maksymalna przy 5900 obrotów w ;praktyce +/- 200obr/min. Rozpędzamy sie na 3b. do obr. mocy max tj prędkość 78km/h. Zmieniamy bieg na 4. Prędkość ta sama obroty 4400. Patrzymy na wykres charakterystyki. Widzimy od 4400 do 5200 "dołek" w momencie obrotowym. Po zmianie biegu napotykamy na spadek siły napędowej. Opory rosną z kwadratem prędkości a my dysponujemy jeszcze mniejszą siłą. Obserwujemy charakterystycznego muła. Spadek momentu w średnim zakresie obrotów jest charakterystyczna dla wysokoobrotowych dwusuwów. Po modyfikacji silnika będzie jeszcze gorzej. Co zatem trzeba zrobić aby temu zapobiec? Trzeba sprawić aby po zmianie biegu utrzymać obroty powyżej 5200obr/min. Przełożenie 3 biegu ok. 1,13:1. W prost idealne aby umieścić go między 3b 1,35:1 a 4b 1:13:1 5b 1:1. Zapytajmy teraz tych co projektowali ten silnik dlaczego tak nie zrobili? Można dowieść że nie do końca wysoka moc i moment obrotowy są ważne lecz zakres użytecznych obrotów silnika. Można sobie porównać silnik w2 z s-01 w podobny sposób i się okaże że stare DKW od 3000obr płynnie osiąga moc i wystarczy 3 biegowa skrzynia.

Awatar użytkownika
marcin jakimiuk
Posty: 5
Rejestracja: 2009-06-25, 11:07
GG: 10644030
Lokalizacja: Łosice
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: marcin jakimiuk » 2011-01-12, 22:07

oo! i o to mi chodziło! :) konkrety :) ten program do obliczania znam bo mam liczony wydech do hondy mbx.Oczywiście mój dyfuzor nie będzie połączony z kolankiem,jeśli chcę mocy to muszę go zrobić od podstaw.A i jeszcze pytanko,w simsonach tuningowanych niektórzy zakładają tylko górny pierścień na tłok,mówią że na przerobionym cylindrze i dyfuzorze to inaczej zupełnie chodzi niż na dwóch pierścieniach,że lepiej to się wszystko wkręca a nie traci kompresji.Jak sądzicie?

Może i mój gaźnik i zapłon są felerne ale i tak nikt mnie nie przekona do gaźnika z komorą pływakową na boku... a co do zapłonu to wierzę Ci że masz w idealnym stanie i nie robisz przy nim nic.Ale skoro miałbym kupić nowy oryginalny zapłon i wydać na to sporo kasy to już wolę zainwestować w bezstykowy :) nie mam racji? Tylko nie mam pojęcia jaki można na ten wał wsadzić zapłon....

A jeśli mowa o wale to mam pytanie:
1.Czy wał regenerowany jest lepszy od nówki dostępnej np.na skuterze debica?
2.Jakie wypełnienie wału najlepiej zastosować?
3.Hans mówił o wypełnieniu skrzyni korbowej,czy chodzi Ci o podkowę?W ogóle ktoś to miał w WSK 175?W 125 widziałem ale to inny silnik

Artykuły pana Sałka często czytam po pare razy,są ciekawe.Ale aż trudno mi uwierzyć że po takich lekkich zmianach uzyskuje te 18 koni z SHL gdzie wał jest jak w wsk 125.... czym on podpiera te swoje konie mechaniczne? Miał hamownię w pokoju czy jak? :)

Rykun wspomniał o istotnym oknie wydechowym,była mowa że ten silnik i tak jest już wysiloną konstrukcją,czyli że z kanałami już nic nie da się zrobić,poprawić? :(

Nadal się będę upierał nad zmianą gaźnika,nie wiem czemu ale wydaje mi się że takie gaźniki były by lepsze:
http://moto.allegro.pl/yamaha-dt-125-cm ... 42834.html
http://moto.allegro.pl/gaznik-dellorto- ... 42420.html
http://moto.allegro.pl/gaznik-mikuni-ya ... 29900.html
http://moto.allegro.pl/gaznik-stage6-r- ... 47764.html
Pewnie jeszcze dużo muszę się nauczyć,ale proszę o wytłumaczenie dlaczego te gaźniki nie są lepsze od swoistego Pegaza? :)

Tak wiem że membrana sprawdza się najlepiej przy wielo-kanałowcach,ale w WSk chyba nie idzie dorobić nawet dwóch małych wierconych kanałów,takich co nie trzeba by było tulei wyjmować? Chyba nie ma miejsca? nie wiem jak to jest z tym cylindrem.

ps.sorki że piszę tak obszernie ale staram się pisać abym został zrozumiany przez starszych kolegów :)




Halo? :) czemu tak cicho? dużo już pomocy nie oczekuje,odpowiedzcie na te pytania i zmykam działać w warsztacie przy silniku :)

hdsfh12
Posty: 63
Rejestracja: 2008-06-27, 12:09
GG: 0
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: hdsfh12 » 2011-01-15, 12:06

Kolego Marcinie,ja polecam taki zestaw gaźnikowy- http://www.jawaczesci.pl/670,gaznik.html
Do tego przejściówka- http://www.jawaczesci.pl/718,flansza-ga ... 8-634.html [kolega tak ma]
Ewentualnie- http://allegro.pl/etz-mz-251-nowy-gazni ... 78081.html [podróbka binga 84 z etz 251]
Przejściówke trzeba samemu dorobić [ja tak mam].Wsk 175 na tych gaźnikach dostaje skrzydeł.
Chodzą o wiele,wiele lepiej niż na pegazie.Centralna komora pływakowa,ssanie-nie trzeba przelewać.
Palą od strzała obojętnie zima czy lato.
A co do wału to lepszy regenerowany,poszukaj tylko dobrego warsztatu

hans

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: hans » 2011-01-15, 13:21

Wypełnienie skrzyni korbowej to wykonujemy za pomocą blach 1,5 mm przykręcając je w karter i stosując wypełniacze w wał. Tutaj masz fotki viewtopic.php?f=72&t=3823&start=20.
Dodatkowo jeszcze dobry gaźnik, zapłon właściwie ustawiony i ogólnie poprawienie wykonania fabryki i wsk leci spokojnie 120 a może i lepiej.

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: Stary » 2011-01-15, 13:36

Wybaczcie ciekawości, ale czy ktoś:

1) Mierzył taką wsk na hamowni? Oczywiście pomiar zapewne na kole, czyli do wyniku możemy doliczyć 10-15% licząc wg SAE na wale. Jeśli tak, bardzo prosiłbym o udostępnienie tych danych. Rozumiem, że ktoś mógł wykonać pomiary dla siebie i nie chce ich udostępniać. Mogę zaproponować zamianę danych w celach porównawczych - sprawdzenie jakie przeróbki przekładają się bezpośrednio na zwiększenie mocy, bądź przesunięcia mocy maksymalnej w wyższy zakres obrotów.

2) Czy ktokolwiek zmierzył rzetelnie prędkość maksymalną wsk 175 wg. GPS? Niestety pomiary licznikowe są delikatnie mówiąc mało obiektywne. Jeśli ktoś wierzy, że latał standardową WSK 130km/h czy Junakiem 140km/h bo tak mu pokazał licznik w polonezie jadącym za nim to pozostaje tylko pozazdrościć - wyobraźni. 120km/h jeśli dobrze pamiętam to dla koła 18 cali w wsk obroty rzędu 7300 obr/min. Trochę mało prawdopodobne rozkręcenie się do takich obrotów na 4 biegu (1:1) czytając płacze na forum o "chorobie kobuzowej". Dość porównać przełożenia 3 biegu (1,49) z 4 biegiem (1,0). Tak jak wspomniał Rykun mamy tutaj zbyt duże rozjechanie biegów. Przesunięcie mocy w wyższe partie tylko pogorszy sprawę poszerzając dziurę w biegach.

Niestety widzę, że większość forumowiczów dalej żyje marzeniami, albo w świecie odczytów licznikowych :) Naprawdę polecam przejechać się z dobrym GPS-em, to powinno ochłodzić wybujałą wyobraźnie co niektórych :) Albo zapraszam na wspólną jazdę, wtedy możemy porównać prędkości maksymalne :>

Awatar użytkownika
marcin jakimiuk
Posty: 5
Rejestracja: 2009-06-25, 11:07
GG: 10644030
Lokalizacja: Łosice
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: marcin jakimiuk » 2011-01-15, 14:04

Stary,no z tymi biegami to może być problem.... a wspomniałeś o wielkości koła WSK,mam rozumieć że te koła są za duże dla takiego silnika? na 16 calach miałby lżej czy jakoś tak?

Jeśli chodzi o liczniki to nie wierze im :) też jestem za sprawdzaniem z nawigacją,bo nawet jadąc samochodem z nawigacją widać że licznik oszukuje....

Co do przeróbek to w miarę już wiem co chcę zrobić,tylko nadal nie wiem co z tym cylindrem ? idzie mu zrobić coś z kanałami? Czy już w nim nie ma czego poprawiać?

A i jeszcze z wyważeniem wału,jak odchudzę tłok i dam wypełniacze wału to muszę go wyważyć tak? Jak mam powiedzieć dla mechanika który to wykona? Że chce mieć wyważony wał pod tłok? Bo już się z tym pogubiłem. :)

hans

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: hans » 2011-01-15, 14:33

Proponuje na razie nic nie wyważać u naszych specjalistów majstrów itd. Kilka takich przeróbek widziałem i wibracje naprawdę nie odbiegają od standardowego silnika. Co do prędkości to dam przykład swojej wsk 125. Prędkość mierzona stoperami na odcinku 1 km ze startu lotnego wyszła śr 98 km/h przy zębatce zdawczej 11z. Dodam że było to mierzone kilka razy. Także jeżeli dobrze zrobiona 125 poszła no niech będzie te 100km/h to myślę że dobrze zrobiona 175 pójdzie spokojne 120 a może nawet lepiej.

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: Stary » 2011-01-15, 16:04

Hans jakie przeróbki zastosowałeś w omawianej wsk 125?

hans

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: hans » 2011-01-15, 16:34

Po prostu silnik został dobrze zrobiony na dobrych częściach. Kartery splanowane tak ze skrzynia ledwo weszła, wszystko szczelne, Poprawione zarysy kanałów lekko powiększone i polerowane, Głowica splanowana, Gaźnik nowy po korekcjach (trzeba było trochę wykonanie poprawić i zmienić dyszę już nie pamiętam na jaką), Tłumik odetkany, Wszystko idealnie wyregulowane. W sumie nic więcej nie było zrobione wsk szła równo z jawą 250 a nawet ją bierze. Te silniki są tak proste że dobra regulacja zapłonu i gaźnik w dobrym stanie to połowa sukcesu.

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: Stary » 2011-01-15, 17:39

hans pisze:dobra regulacja zapłonu i gaźnik w dobrym stanie to połowa sukcesu.
I te słowa niech sobie każdy wyryje złotymi literami w warsztacie, najlepiej na planszy 2x3 metry.

Awatar użytkownika
marcin jakimiuk
Posty: 5
Rejestracja: 2009-06-25, 11:07
GG: 10644030
Lokalizacja: Łosice
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: marcin jakimiuk » 2011-01-15, 20:10

a weź teraz znajdź gaźnik Pegaz w dobrym stanie.... wszystkie które przewinęły mi się przez ręce były raczej w średnim stanie.No ale cóż,zbieram pieniądze na remont i będę próbował te przeróbki,jak do czegoś dojdę to dam znać w tym temacie :) koledzy dzięki za pomoc :)

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: wujcio » 2011-01-15, 20:49

regeneracja pegaza to koszt 100 zł więc w miarę tanio :) porównując ceny zamienników lub nowego oryginalnego a satysfakcja naprawdę jest gwarantowana Stary może to potwierdzić :)

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: Stary » 2011-01-16, 00:16

Praca regenerowanego pegaza zaskakuje. Nader (Junak V2, czy 640) był bardzo zaskoczony jego pracą, jak stwierdził "taki gaźnik to już inna liga". Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie żebyś robił próby z innym gaźnikiem. Musisz wyposażyć się w komplet dysz i dokonywać regulacji. Niestety nie da się dobrać na chybił trafił gaźnika od innego motocykla który będzie pracował idealnie. Regulacja jest zawsze potrzebna. Zastanów się czy masz czas, kasę i wiedzę robić próby z nowym gaźnikiem. Wbrew pozorom to najważniejsza i najczęściej zaniedbywana część silnika, ale nie będę się znów powtarzał. Polecam zregenerować pegaza, ustawić POZIOM PALIWA, sprawdzić czy dysza ma naprawdę przelot 180ccm/min i nie ma prawa nie działać.

Zrobisz jak uważasz, znając życie mogę tutaj gadać, a i tak będziesz robił próby jak większość forumowiczów np. z gaźnikiem o innych dyszach, a potem są płacze na forum, że zalewa silnik hehehe. Wszystkie mity jakoby to inne gaźniki były lepsze wynikają głównie z faktu, że gaźniki te (i.e. jikov) są zazwyczaj mniej zużyte i nawet jeśli nie pracują optymalnie to i tak lepiej niż zużyte pegazy, to fakt.

Regulacja gaźnika z innego pojazdu nie jest rzeczą łatwą, ale nie jest nieosiągalne. Wujcio wypowie się na ten temat. Jeśli czujesz się na siłach, kup inny i reguluj.

Awatar użytkownika
marcin jakimiuk
Posty: 5
Rejestracja: 2009-06-25, 11:07
GG: 10644030
Lokalizacja: Łosice
Kontaktowanie:

Re: rasowanie silnika 175 ccm

Post autor: marcin jakimiuk » 2011-01-16, 12:31

wiem ile jest zabawy przy regulacji.. No jeśli nie dojdę ładu z innym gaźnikiem to powrócę do pegaza,nic nie szkodzi spróbować :)

A teraz chciałem zapytać o zmiany w ramie,ale to może kwestia na oddzielny temat,a jak nie to tutaj może.
Teraz chciałbym się przyznać do czegoś... ten silnik 175 mam w ramie dwuramówki (tej co w awatarze).Pewnie za takiego składaka to powinno się wieszać na gałęzi sami wiecie za co,ale wpadł mi w ręce ten silnik 175 a mam tą wsk zarejestrowaną i jeszcze mi silnik padł oryginalny więc zmieniłem jednostkę.( od razu mówię że nic nie jest spawane,możliwość powrotu do 100% oryginału) :)

Jako że uważam że dwuramówka jest ramą sztywniejszą i mającą fajniejszy kształt to właśnie ona najbardziej się nadaje to usportowionej wersji.Jeśli jestem w błędzie to mnie poprawcie :)
Myślałem nad zmianą zawieszeń i wahacza,przedniego koła z heblami duplex,a tylnego trochę szerszego.
Co do przodu to mam na oku, u kumpla leży przód od Kosa,jest o tyle fajny że ma te zaje**** półki :) dzięki nim można nawet "obniżać" zawieszenie przykręcając je trochę niżej.Nadał by się ? czy szukać czegoś wytrzymalszego,grubszego?
Wahacz chciałem dać od Hondy MBX,mam akurat taki i myślę że pasuje,ale z tym wiąże się centralny amortyzator a ja nie chciał bym ciąć ramy,bo chyba nie da się bez tego. Jak myślicie ? zostawić oryginalny?
A jeśli chodzi o koła to dobre jest rozwiązanie z Cz?jawa 350 ?? tak jak miał Rodents?
Zależy mi na lepszym prowadzeniu w zakrętach,przyczepności i hamowaniu :)

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 45 gości