Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Modyfikacje oraz poprawa sprawności motocykla. Forum NIE popiera modyfikacji motocykli na crossy itp. Tematy będą usuwane bez uprzedzeń.
Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 954
Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: Wojtek » 2011-05-16, 19:00

Nominalnie CZ 380 ma 8V. Są tam dwie cewki połączone równolegle. Warto zostawiać obydwie czy wystarczy jedna? Dzięki za podsunięcie tego transformatora.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!

volksturm
Posty: 63
Rejestracja: 2011-05-12, 14:55
GG: 0
Moje maszyny: CB500, Vespa PK50
Lokalizacja: Stolp

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: volksturm » 2011-05-16, 19:06

Jak chcesz , to nie gra większej roli zresztą potestuj to zobaczysz jeśli jest tam 8v to pewnie zastosowano tam cewki takie jak cewki n/n w małych jawach :-) zdobądź transformatorek 230/6v i montuj.Jak dorwiesz gdzieś zwykly niezalewany to może być ale musisz go zalać czymś wododpornym myślę że nie muszę wspominać że większego jak 5-10w czy jak kto woli 5-10VA transformatora nie ma sensu tam pchać.Moim zdaniem taki % watowy jest akurat.

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 954
Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: Wojtek » 2011-05-16, 19:14

OK. Jeszcze jedno pytanie mi się nasunęło. Czy dioda i opornik w "testowym" schemacie z dynamem służą do wyłapania i wygładzenia sygnału wyzwalającego czy grają one rolę w zasilaniu?
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!

Awatar użytkownika
rafalgb
Posty: 479
Rejestracja: 2011-02-16, 05:20
GG: 6822956
Moje maszyny: wsk175
wsk125
junak m10
XTZ 750
Lokalizacja: 64-980 trzcianka
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: rafalgb » 2011-05-16, 19:19

wujcio !!! mając ten moduł od poloneza aby sprawdzić czy będzie działał z czujnikiem indukcyjnym - podłącz zamiast platynek dynamo jak on jesli za działa to powinno działać i daj szybko znać bo ciekawość mnie zżera. sam bym sprawdził ale jestem w delegacji jeszcze tydzień i może to jest to najprostsze rozwiązanie którego szukamy???
WSK 175 CDI POWER
Wysłane z mojego Laptopa :)

volksturm
Posty: 63
Rejestracja: 2011-05-12, 14:55
GG: 0
Moje maszyny: CB500, Vespa PK50
Lokalizacja: Stolp

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: volksturm » 2011-05-16, 19:28

Elementy które zauważyłeś służą do tego aby z chaotycznego prądu o zmiennej częst. pochodzącego z dynama uformować coś na kształt przypadkowo generowanych impulsów normalnie w module zapłonowym tego nie ma zresztą widać to na kolejnym rysunku. Oczywiście można zmniejszyć ilośc kabli łączących z masą bo w mtocyklu mamy ramę a na stole jej nie mamy :-) koniecznie z masą musimy podłączyć tylko te dwa oczka zaznaczone na rysunku jedno oczko to zacisk masowy naszego modułu ,a drugi to zacisk masowy cewki zapłonowej jakiej użyjemy.

Kolego Rafalgb - z tym testowaniem dynamem modułu z poldka to może być różnie niektóre moduły zapłonowe są tak zbudowane że tak chaotycznych imulsów z dynama w ogóle nie zarejestrują i nie nastąpi wyzwolenie iskry lub impulsy z dynama będą za słabe.Ten moduł który zamieściłem jest tak prosty (ale skuteczny ) że on nawet takie urywki prądu z dynama traktuje jako impuls wyzwalający.W przypadku testowania takiego modułu jak pisze kolega rafalgb polecam magnes i prawdziwy czujnik indukcyjny który zresztą można wyrwać na byle złomie za przysłowiową złotówkę. Ale spróbować testować taki moduł na dynamie można choćby dla samego eksperymentu może na dynamie też zadziała.

Ps.Zapłon CDI ze stałym kątem zapłonu w silniku 1 cylindrowym to banalna sprawa najwięcej zabawy jest w odp. umiejscowieniu magnesu na wale /kole zamachowym silnika oraz na pewnym a jednocześnie eleganckim umiejscowieniu czujnika w taki sposób by dało się go przestawiać dla ustawiania zapłonu.

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: Muciek » 2011-05-16, 22:42

Przeanalizujcie sobie ten rysunek .Pochodzi ze strony http://zaplon.pl.tl
jest to żywcem zerżnięty uproszczony "fragment" motoplatu
NIc nie jest zerżnięte , schemat jest zupełnie inny. Oryginalny schemat motoplatu pan widział? No to się pan nie odzywa , schematy jest konstrukcji Sławka z naszego forum. Zaplon.pl.tl. Większość tutaj informacji podanych przez pana nie jest poprawna , zapraszam na naszą stronę.

"Można zastosować czujnik halla ale
w przypadku zapłonu ze stałym kątem dla 1 cylindra mija się to z celem wszędzie powszechnie stosuje sie indukcyjne w małych 2 cylindrowych silnikach 2 suwowych. " te filozofie skąd pan wziął?

Do działania CDI nie potrzeba 300v , działa już od 70v lekko.
tu macie dowód że to działa ! Oczywiście iskra jest tu skromna bo dynamo ma mało mocy a on kręci powoli paluchami tym dynamem .Iskra skacze jak chce - bo tutaj przecież jako impuls wyzwalający wykorzystywane są właśnie losowe obroty dynama :-).Jak zasilicie to z prądnicy czy magneta to iskra będzie z samego kabla skakać nawet na 2centymetry.
No tu żeś gościu dowalił. Iskra nie rośnie wraz ze wzrostem obrotów :P
Jeżeli macie jakies sprawy elektryczne zapraszam na stronę zaplon.pl.tl , chętnie pomożemy w takich sprawach
Pozdrawiam :)

volksturm
Posty: 63
Rejestracja: 2011-05-12, 14:55
GG: 0
Moje maszyny: CB500, Vespa PK50
Lokalizacja: Stolp

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: volksturm » 2011-05-16, 22:55

Muciek pisze:
Przeanalizujcie sobie ten rysunek .Pochodzi ze strony http://zaplon.pl.tl
jest to żywcem zerżnięty uproszczony "fragment" motoplatu
NIc nie jest zerżnięte , schemat jest zupełnie inny. Oryginalny schemat motoplatu pan widział? No to się pan nie odzywa , schematy jest konstrukcji Sławka z naszego forum. Zaplon.pl.tl. Większość tutaj informacji podanych przez pana nie jest poprawna , zapraszam na naszą stronę.

"Można zastosować czujnik halla ale
w przypadku zapłonu ze stałym kątem dla 1 cylindra mija się to z celem wszędzie powszechnie stosuje sie indukcyjne w małych 2 cylindrowych silnikach 2 suwowych. " te filozofie skąd pan wziął?

Do działania CDI nie potrzeba 300v , działa już od 70v lekko.

Pozdrawiam :)
Po 1 -sze napisałem w uproszczeniu o tym motoplacie coby latwiej było wiedzę przyswoić co niektórym a ogólna zasada jest ta sama motoplat to też zapłon typu AC-CDI tyle że cewka ładująca jest już tam wbudowana a tu wykorzystuje się cewkę np. świateł z transformatorem żeby uzyskać odp. napięcie ładowania modułu
po 2gie schemat jest najprostszym możliwym do zrobienia i 100000 jego odmian krązy swobodnie więc daj sobie spokój z pisaniem czyjego to autorstwa

Ps. a np. wtórnik emiterowy czyjego jest autorstwa ?? też sławka z waszej strony ??
ten układ jest tak prosty że szok i jest częścią każdego modułu opartego o tyrystor
więc skończ pieprzyć o tym Twoim sławku bo on tylko przerysował kawałek TYPOWEGO zapłonu na tyrystorze i pokazał jak wykorzystać dynamo do testu zaś ja nie zataiłem skąd jest ten rysunek przecież podałem jak byk linka !!

działa przy zasileniu modułu już na mniejszym napięciu - ale iskra jest wtedy gówniana jak przy zwykłym zapłonie mechanicznym na przerywaczu.

Poza tym praw jest że w małych 1 cylindrowych silnikach 2 suwowych zwykle nie stosuje się
zmiennego kąta zapłonu a już szczególnie w tak archaicznych silnikach jak wspomniana wsk125 niewiele to daje.Poza tym w dwusuwie kąt wyprzedzenia zapłonu jest zmieniany w stosunku do obrotów odwrotnie niż w czterosuwie i odbywa się to wybitnie nieliniowo.

Nie czepiaj się byle szczegółów bo nie wiem co chcesz tym osiągnąć !! Napisałem skąd są obrazki ja pokazałem tylko jak zamiast dynama podłączyć zasilanie z cewek magenta/prądnicy i gdzie wpiąć impuls z czujnika i jak go uzyskać.

I nie zgrywaj naukowca bo od razu widać że się wpieprzyłeś specjalnie po to by się pomądralować jak masz za zadanie podważać to co napisałem i zgrywać mądralę to morda w kubeł i bul bul.

Poprzeglądajcie sobie inne schematy zapłonów tyrystorowych dostępnych w necie to sami zobaczycie że w 99% znajdziecie w nich kompletny obwód zaprezentowany na tych nieszczęsnych rysunkach.Równie dobrze można by było takimi sposobami co propaguje MUCIEK dojść do tego kto wynalazł koło i ma na to patent.

Aż ręce opadają a poza tym wybierasz co Cię interesuje i wyrywasz z kontekstu po pół zdania i filozofujesz a sam g_wno wiesz.
Ostatnio zmieniony 2011-05-16, 23:02 przez volksturm, łącznie zmieniany 1 raz.

volksturm
Posty: 63
Rejestracja: 2011-05-12, 14:55
GG: 0
Moje maszyny: CB500, Vespa PK50
Lokalizacja: Stolp

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: volksturm » 2011-05-16, 22:58

Muciek pisze:...Iskra nie rośnie wraz ze wzrostem obrotów ...
No kuźwa jasne a napięcie nie wzrasta do pewnej granicy jak się szybciej kręci dynamem ?? oczywiście kręcenie palcami wystarczy żeby osiągnąć na takim dynamie jego znamionowe napiecie czyli w popularnych dynamach 6v ?? No chyba że ktoś jest taki pudzian że palcami wkręci dynamo na stabilne obroty rzędu 1000 obrotów na minutę, czym mniejsze napięcie ładowania modułu tym słabsza iskra - przecież to moduł wytwarza energię potrzebną do powstania tejże iskry więc logicznym jest że czym mniejsze napięcie zasili moduł tym iskra słabsza chyba że tam jakaś magia zachodzi i ten moduł skądś jeszcze potajemnie prąd pobiera.Dynamo przy kręceniu palcami daje spro mniejsze napięcie niż normalnie w rowerze
więc nawet po podniesieniu tego napięcia przez transformator jest ono stosunkowo niskie dlatego iskra też słaba a optymalne napięcie jakie powinna wytwarzać cewka łądująca taki moduł to przynajmniej 250-300v i to znajdziesz na każdej stronie o tej tematyce.

Odzywki na poziomie bezmózgiego yeti.
Admin
Ostatnio zmieniony 2011-05-16, 23:10 przez volksturm, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: Muciek » 2011-05-16, 23:02

http://www.youtube.com/watch?v=YR2RImGtwnI 300V zasilania i co iskra na 2cm ? Masz na swoim koncie jakieś konstrukcje o których piszesz czy tylkko sucha teoria?

volksturm
Posty: 63
Rejestracja: 2011-05-12, 14:55
GG: 0
Moje maszyny: CB500, Vespa PK50
Lokalizacja: Stolp

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: volksturm » 2011-05-16, 23:18

no na swiecy to nie przeskoczy dalej bo niby jak ?? Zrób eksperyment i strzelaj wyładowaniami elektrycznymi wprost z przewodu zapłonowego to iskra będzie przy każdym sprawnym module zbudowanym na tyrystorze skakała na imponującą długość przy odp. zasilaniu nawet na wspominane 2 cm jak nie wierzysz to sprawdź.

Nie osłabiaj mnie i nie staraj się na siłe kogoś pouczac bo sam niewiele wiesz udało ci się poskładać jakiś obrotomierz , generator zapewne fali prostokątnej na jakimś NE555 lub 2 tranzystorach i kozaka rżniesz i się wpieprzasz między wódkę a zakąskę.Nie ma nic nieprawdziwego w tym co napisałem , od razu napisałem że nie ja te rysunki zrobiłem i zaznaczyłem skąd są !! Ślepy jesteś ?? Pokazałem tylko jak to wykorzystać w praktyce i tyle.
Jak masz pisać te swoje pierdoły to nie pisz bo słabo się robi dosłownie.

Nie muszę się tobie z niczego spowiadać na co dzień pracuję jako elektronik i mam na swoim koncie nie takie konstrukcje co jakis modul na tyrystorze , po prostu zauważylem ze ludzie robią z takiego zaplonu CDI do przyslowiowej wieski wielkie halo , więc pokazałem im jak to ugryźć w praktyce. Przecież logiczne jest że jak się zamiast dynama podłączy zmienne napięcie 6v zastosuje odp. podłączony transformator sieciowy 230/5-6v to się uzyska 230-niemal 300 v napiecia zmiennego którym doskonale można zasilić taki moduł , następnie wystarczy podłączyć czujnik indukcyjny w odp. miejsce i będzie działało.

Więc ja nie wiem w czym Ty tu problem widzisz i co się Tobie kolego nie podoba ??
Ostatnio zmieniony 2011-05-16, 23:22 przez volksturm, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: Muciek » 2011-05-16, 23:20

http://www.youtube.com/watch?v=qttF7BuW7qc
"Nie osłabiaj mnie i nie staraj się na siłe kogoś pouczac bo sam niewiele wiesz" Moja własna konstrukcja
http://www.youtube.com/watch?v=Hxd58BAUTYM Pomyliłem link tu masz , do 2 centymetów to jeszcze brakuje.

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: Muciek » 2011-05-16, 23:23

A czy ja ciągnę ten temat ze skopiowałeś obrazki? Ja tylko mowie ci gdzie masz błędy i tyle , nie wiesz za wiele a udajesz Bóg wie kogo.

volksturm
Posty: 63
Rejestracja: 2011-05-12, 14:55
GG: 0
Moje maszyny: CB500, Vespa PK50
Lokalizacja: Stolp

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: volksturm » 2011-05-16, 23:26

Muciek pisze:http://www.youtube.com/watch?v=qttF7BuW7qc
"Nie osłabiaj mnie i nie staraj się na siłe kogoś pouczac bo sam niewiele wiesz" Moja własna konstrukcja
http://www.youtube.com/watch?v=Hxd58BAUTYM Pomyliłem link tu masz , do 2 centymetów to jeszcze brakuje.

chłopie zamulasz pokazujesz filmik gdzie wyraźnie ikra skacze na ładne 1,5 cm a dodakowo jeszcze energii starcza na normalną iskrę na świecy w miejscu gdzie być ona powinna i się wykłuczasz o parę milimetrów.SKończ pierdolić i bujaj wory bo jesteś wyjątkowo tępy i jak widać z Tobą trzeba chyba jednak krótko i na temat.

Posta narazie nie kasuje. Widać tu jak na dłoni z jak ograniczoną osobą mamy odczynienia.
Admin.

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: Muciek » 2011-05-16, 23:29

Jak byś nie widział to jest dokładnie centymetr milimetr dalej i nie ma iskry , widzę że kolega kulturalnie to nie umie dyskutować , akurat w zapłonach CDI siedzę długo to swoje wiem.
"SKończ pierdolić i bujaj wory bo jesteś wyjątkowo tępy " rzeczywiście wypowiedź na bardzo wysokim poziomie.....

volksturm
Posty: 63
Rejestracja: 2011-05-12, 14:55
GG: 0
Moje maszyny: CB500, Vespa PK50
Lokalizacja: Stolp

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: volksturm » 2011-05-16, 23:34

Muciek pisze:A czy ja ciągnę ten temat ze skopiowałeś obrazki? Ja tylko mowie ci gdzie masz błędy i tyle , nie wiesz za wiele a udajesz Bóg wie kogo.
chłopie jakie błędy ?? to co zaproponowałem działa tak jak trzeba , powszechnie wiadomo że trzeba napięcia minimum 200-250v żeby taki moduł działał optymalnie .Wiadomo też że jak to zasilisz dynamem obracanym ręcznie w palcach to napięcie na wyjściu transformatora będzie niskie chyba że ktoś umie palcami 1000 obrotów wykręcić weź miernik i sprawdź jakie wtedy uzyskuje się napięcie zasilające moduł.Mniejsze napięcie zasilające to mniejsza iskra to jest logiczne ale jak ktoś jedt debilem to tego nie rozumie.Tak samo powszechnie wiadomo że w silnikach dwusuwowych 1 cylindrowych o niewielkiej poj a o takich przecież mowa nie stosuje się modułów ze zmianą kąta zapłonu bo jest to bezcelowe.Pokaż mi jakiś popularny motorower dzisiejszej produkcji kosiarkę piłę czy cokolwiek innego gdzie jest zastoswany moduł z ruchomą mapą zapłonu czy w ogóle ze zmiennym kątem.

Prościej nie umiem już Ci napisać.Pierdolisz głupoty bo sam gówno wiesz i próbujesz z kogoś głupka robić a sam okazuje się ze nim jesteś. I skończ już płakać że iskra ma 1,2cm a nie np. 1,8cm bo po tym widać że chcesz się na siłę do czegoś dopierdolić

Nie będę odpowiadał na Twoje posty bo szkoda czasu i klawiatury na dyskusje z kretynem.
Powtarzam bujaj wory !

Swoje wypowiedzi sprowadzasz znowu na temat gówna :) Admin

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: Muciek » 2011-05-16, 23:36

Co ty z tym dynamem? W Simsonie jest 130V i działa normalnie. Proszę bardzo moduł ducati energia i chińczyki posiadają prosty opóźniacz zapłonu. A i bujać wory to ty możesz :P
Chcesz zamiennik motoplatu?? Motoplat jest zasilany z ujemnej połówki zasilania a ten moduł z 1szej strony z dodatniej także raczej by CI to nie zadziałało :P

volksturm
Posty: 63
Rejestracja: 2011-05-12, 14:55
GG: 0
Moje maszyny: CB500, Vespa PK50
Lokalizacja: Stolp

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: volksturm » 2011-05-16, 23:49

Muciek pisze:Co ty z tym dynamem? W Simsonie jest 130V i działa normalnie. Proszę bardzo moduł ducati energia i chińczyki posiadają prosty opóźniacz zapłonu. A i bujać wory to ty możesz :P
A to była porada jak zrobić moduł dla "ducati energia" ?? rzadko kto stosuje ruchomy kąt zapłonu dla małych jednocylindrówek bo to nie ma większego sensu , a już tym bardziej w prostym silniku konstrukcji rodem z przed wojennego DKW.

A w jelczu jest zapłon zasilany na 2346,9 volta i co z tego ???

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_ ... e_ignition

jak byk podane tam masz wszystko .

Ps.Oczywiście na pewno powiesz że wikipedia kłamie :D
na tysiącach innych fachowych witryn jest to samo.Co do moich konstrukcji to mógłbym Ci wysłać linki do tych opisanych na elektroda.pl ale nie mam zamiatu się uzewnętrzniać przed ćwierćinteligentem więc przypomnę tylko żebyś bujał wory :lol:

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1466
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowa
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: Muciek » 2011-05-16, 23:53

Dlaczego Wiki ma kłamać ? Wszytko się zgadza I co z tego że jest to samo na stronach? Chętnie zobaczę twoje konstrukcje nie mam nic przeciwko. Nie chodzi o to aby się kłócić ale pomagać innym.

jannex
Posty: 665
Rejestracja: 2008-09-28, 10:33
GG: 0
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: jannex » 2011-05-17, 16:36

Skoro piszesz że posiadasz taką wiedze to wyjaśnij mi na jakiej podstawie uzyskasz większą moc z org cewek. Przewinięcie to jedno ale średnica rdzenia pozostaje i to ona jest ograniczeniem przy szarpnięciu większej mocy.
Do tego nie pluj tak na te chińskie zapłony. W razie awarii na trasie, 300 km od domu idziesz i prosisz o np moduł do kigwaya albo nie wiem czego i jedziesz a patent? Tyrystor, lutownica? Miłej zabawy ;-)

Awatar użytkownika
Szczepan
Posty: 1771
Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
Moje maszyny: B3 Promot
Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
Kontaktowanie:

Re: Uniwersalny El. zapłon bezstykowy z użyciem "magneta"

Post autor: Szczepan » 2011-05-17, 17:41

Kolega dostał bana.
Ekipa WSKTurbo.pl
Dawniej Borewicz.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 45 gości