Strona 1 z 1

M16 Tarpan

: 2017-05-08, 00:31
autor: kowal460
Wydaje mi się że m16 to zmarnowana szansa polskiej motoryzacji, w mojej kartoteki wynika że było ich kilka widać to po zdjęciach , różnią się niektórymi szczegółami ,ciekawy jest również rysunek koncepcyjny tarpana już z silnikiem s-37. Tarpana konstrukcja przypada na 1964, czyli końcówka działalności WFM. Jeden z modeli przekazany został wraz z M55 do Świdnika gdzie prototypy te zostały jednym słowem uznane za beznadziejne. Ale czy na pewno takie były? Trafiając na rajdowa wersje tarpana SPECJAL idąc jego tropem to odniosły one wielki sukces zdobywając medalowe miejsca , a jak wiadoma na sto parę maszyn taki rajd kończy kilkadziesiąt a gdzie tu mowa o medalu. Trudno o lepszy sprawdzian dla motocykla. Nowatorski przód spisywał się nieźle silnik też. Więc wniosek nasuwa się sam .Czy na pewno był on motocyklem beznadziejnym? Wydaje mi się ze było wręcz odwrotnie , a reszta to propaganda........ale to tylko moje skromne zdanie......

Re: M16 Tarpan

: 2017-05-08, 21:46
autor: dąbek
kowal460 pisze:
2017-05-08, 00:31
prototypy te zostały jednym słowem uznane za beznadziejne.
Nie zgodzę się z tym stwierdzeniem. Motocykl nigdy nie powstał, bo był zbyt nowatorski, zbyt drogi w produkcji, a zgodnie z założeniami ówczesnej władzy lud potrzebował prostych, "skromnych" motocykli i co najważniejsze najtańszych w produkcji.
Nigdzie nie spotkałem się z informacją, że projekt ten został gdziekolwiek przekazany i podlegał jakiejkolwiek dyskusji o kontynuowaniu go.
kowal460 pisze:
2017-05-08, 00:31
Nowatorski przód spisywał się nieźle silnik też

W tych kilku prototypach montowane były silniki S-32, żaden S-37 niestety nigdy nie powstał.

Re: M16 Tarpan

: 2017-05-09, 03:01
autor: kowal460
jaki motocykl nigdy nie powstał? przecież wyraźnie napisane czytaj "rysunek koncepcyjny "tarpan z silnikiem s37 rysunek ten jest chyba na forum junakowym, . wspomniałem o nim tylko dlatego że jako wersja rozwojowa strasznie nowocześnie mógłby wyglądać.Przeciesz jest cały artykuł jak skończył m55 i zdjęcia na pół rozebranego tarpana, a że było ich kilka wystarczy porównać ich zdjęcia jeden jest czerwony a drugi nie, jeden ma blotnik mocowany jak kos na zewnątrz a drugi nie. Trzecie zdjęcie na badaniach drogowych, samo istnienie specjala który jest na tym forum w rajdówkach między promotami mam zdjęcie takiego specjala ale z innym numer startowym, to wszystko mówi o tym że tarpan był i to nie jeden. Na potwierdzenie że Specjał to też tarpan polecam. książkę A.Sowy legendy naszej motoryzacji. A patrząc na pierwowzór tarpana, po czym stwierdzić można że on był zbyt nowatorski? co przy jego produkcji tak strasznie podniosloby koszty?nawet nie miał chromowanych obręczy, dodam tylko że był już 1964, a nie 40 któryś

Re: M16 Tarpan

: 2017-05-09, 08:12
autor: dąbek
Źle się wyraziłem. Chodziło o to , że nie wszedł do produkcji seryjnej ani w WFM ani w WSK. Co do kosztów to produkcja motocykla, do którego nie dało się wykorzystać produkowanych już elementów była w tamtych czasach niemożliwa i przez to umarło 99% ciekawych projektów.
I nigdy nie wyprodukowano ani jednej sztuki silnika S-37.
O jakim M55 piszesz?

Re: M16 Tarpan

: 2017-05-09, 08:30
autor: halcik
Chodzi o następce Osy M52

Re: M16 Tarpan

: 2017-05-09, 09:13
autor: Adam_Ga
Wykorzystanie części to jedno, a chęć przypodobania sie władzy i pokazania społeczeństwu ze PRL jest potęgą to drugie.

Z różnych okazji powstawały koncepty, projekty a nawet prototypy. Po czym po cichu wszystko niszczono bo nie było możliwości technicznych i przedewszystkim finansowych żeby cokolwiek zbudować.

Krótko mówiąc wszystkie te nowości to było mydlenie oczu.Raz sie noga powinęła i zaczęli produkcje M17 Gazela, po czym szybko z niej zrezygnowano. Z jakiego powodu? Tylko finansowego, a to że sie słabo sprzedawał można między bajki włożyć.

Chodziło tylko o tanie wozidło dla mas, ic wiecej. Stąd ta unifikacja podzespołów. Zobaczcie na M06B1 z 1970-1 i M06B3 z 1971-3, niby dwa różne modele ale uogólniając różnią sie tylko ramą (pomijam inne drobne różnice) i sa to niemal identyczne pojazdy. Tak było najtaniej czyli najlepiej.

Kasacja ciekawych projektów i "ściema projektowa" dotyczyła chyba wszystkich gałęzi polskiej motoryzacji w tym okresie. Jak nie było licencji to nie było nic.

Re: M16 Tarpan

: 2017-05-09, 12:50
autor: kowal460
Dokładnie m16 a następca m17 ,tarpan zbyt wcześnie, a gazela wystarczy obejrzeć filmik w kronice wszystko niby fajnie ale pamiętam tylko jedno zdanie z tej kroniki "szkoda że tak późno "a różnica czasu
po między nimi to nie całe 4 lata pomijając fakt że w tych czterech latach
były przynajmniej dwa gotowe prototypy gazeli jeszcze na Starym silniku .

Re: M16 Tarpan

: 2017-05-10, 18:12
autor: kowal460
tarpan.jpg

Re: M16 Tarpan

: 2017-07-25, 06:16
autor: kowal460
quote=dąbek post_id=635439 time=1494310326 user_id=8064]
Źle się wyraziłem. Chodziło o to , że nie wszedł do produkcji seryjnej ani w WFM ani w WSK. Co do kosztów to produkcja motocykla, do którego nie dało się wykorzystać produkowanych już elementów była w tamtych czasach niemożliwa i przez to umarło 99% ciekawych projektów.
I nigdy nie wyprodukowano ani jednej sztuki silnika S-37.
O jakim M55 piszesz?
[/quote]
Bez nazwy.jpg
[ tu jest napisane że jednostka s37 została zastosowana czyli był czy nie był ? oto jest pytanie -fragment z książki Pana Sowy

Re: M16 Tarpan

: 2017-07-25, 09:31
autor: dąbek
Obrazek
A tu fragment z książki Zielińskiego zaprzeczający Twojej wersji.

Re: M16 Tarpan

: 2017-10-09, 20:22
autor: kowal460
Temat już obumarł ale chciałbym rozwinąć jeden wątek a mianowicie,tak jak pisałam wcześniej nie tylko prototyp tarpana i m55 skończył w Świdniku ale też ostatni model perkuna 125 . Muzeum techniki z Warszawy idąc jego tropem , czyli z wfm został przekazany do wsk a stamtąd w ręce prywatne, odzyskało go rozebranego na części ,niestety takie były czasy. Dziś cos bardzo cennego kiedyś odkupione za grosze z fabryki bo zagracało. Z tym s-37 półki nie ma dowodów załóżmy że go nie było, ale ostatnio znalazłem artykuł w motorze że m55 pierwszy model też miał ten silnik, więc może kiedyś się znajdzie tak samo jak prototypowe silniki junaka, które dziś są już czymś namacalnym.

Re: M16 Tarpan

: 2017-10-12, 05:14
autor: kowal460
Wiadomość z pierwszej ręki - Specjal, najprawdopodobniej powstały trzy sztuki, wyposażono je w silniki 125 poj. tradycyjnie zresztą i w silnik S32A czterobiegowy. Czy to prawda? Są to słowa wyrwane z dłuższego opowiadania o tym motocyklu ,osoby która była współtwórca tego pojazdu, fakt nie ma wzmianki o s37 ale jak sam autor tych słów mówi minęło ponad 50 lat i całość jest zaczęta od słów "najprawdopodobniej" A tak wracając to tematu tego silnika przypomniało mi się że gdzieś mam zdjęcie silnika 175 z WFM którego nie idzie sklasyfikować .....znajdę to wkleję

Re: M16 Tarpan

: 2017-11-07, 01:04
autor: kowal460
Szukając informacji o prototypie skutera z 1956 na kolach z samolotu, które niby się nie sprawdziły w tym skuterku, przewertowałem wszystkie modele skuterów aż do m55, który jak wiadomo istniał i był jeżdżący. Dla skuterofanów rzecz oczywista że posiadał on silnik s37 który był wykonany pod niego. Nawet w wspomnianej książce Zielińskiego (patrz str 29) jest podane że silnik ten powstał w dwóch odmianach. Ciekawostką jest fakt że na zdjęciach m55 częściowo zdewastowany stoi na mocno pochlapanej olejem silnikowym podłodze jak w starym zakładzie mechanicznym, a jako tło zasłaniające ściany jest szary papier pakowny, do czego dążę.. na tym forum jest identyczne zdjęcie tylko z innym skuterem Motanną 57 identyczna podłoga i tło.. Tło z papierem pakownym pochodzi z fabryki WSK, a to potwierdziłoby tylko że M55 wraz z tarpanem i innymi prototypami warszawskiej fabryki w latach ok 1964 -1966 wylądował w Świdniku. A o tym poszukiwanym przeze mnie skuterku nic nie znalazłem.... ale za to natrafiłem na zdjęcie wyścigowego moto-raka który miał zamontowany silnik jak w skuterze osa :-)

Re: M16 Tarpan

: 2017-11-23, 16:41
autor: kowal460
przedwczoraj przeczytałem że jeden z tarpanów przetrwał do dzisiejszych czasów i znajduje się w prywatnych rękach , jeżeli to prawda ciekawe czemu nie jest upubliczniany ,nic więcej nie pisze na ten temat bo to świeży trop. Może kiedyś zrobi wielkie show jak ostatnio cws m55