Malcherek konstruktor silników i motocykli

Odpowiedz
Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 524
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: kowal460 » 2017-02-13, 21:29

Czy ktoś z was ma jakąś wiedzę na temat konstrukcji Stefana Malcherka? W książce Tarczyńskiego jest opis jego prac ,lecz wydaje się szczatkowy ,gdyż Malcherek konstruował silniki i motocykle przed wojną jak i po niej.
Oto co udało mi się ustalić do tej pory;
-W książce " Od tarpana do volkswagena " cytuje "Malcherek W 1926 roku w Opalenicy pod Poznaniem buduje pierwsze w Polsce motocykle".Wydaje mi się że jest to jest nieprawdziwe , pomylono z lechem.
-1928 Malcharek zbudował swój pierwszy motocykl sm500(wycinek prasowy ),według innych żródeł Malcherek uczestniczyl na tym motocyklu w imprezach motocyklowych w roku 1933
-rok 1935 Malcherek staje się znany w całej Polsce jako konstruktor niezawodnych silników kajakowych nad którymi pracował od końca lat dwudziestych
- rok 1937 powstaje pierwszy motorek SM98
- rok 1938 silnik SM98 występuje już w motocyklach zuch, które zdobywały duże osiągnięcia w sporcie , oraz w motocyklach towarowych WNP.
- 1947 Malcherek prezentuje motocykl SM98 na targach w Poznaniu
- 1952 Malcherek bierze udział w konkursie przedstawiając swój silnik rowerowy a także motocykl wyczynowy czterosuwowy o pojemności 125 który osiągał prędkość 110km/h, oraz motocykl dwutaktowy 125 z przyczepką. Za projekty te otrzymał nagrodę pieniężną(wycinek prasowy).
W książce Tarczyńskiego pokazany jest obraz silnika czterosuwowego oraz silniki rowerowe z lat przedwojennych i po wojennych .W artykułach prasowych z lat pięćdziesiątych nie ma wzmianki o przedwojennych silnikach rowerowych ,niby ich konstrukcją Pan Stefan zajął się dopiero po wojnie. W artykule z czasopisma "motor" z lat siedemdziesiątych, pokazane jest zdjęcie Malcharka przy silniku wyczynowym opisanym jako 125 wyczynowy, jednak to samo zdjęcie w innej prasie przedstawia ten silnik jako 50 (z obserwacji sądząc po wysokości cylindra wydaje mi się że to jednak 125.) W artykule opisano również los ostatniego sm98 który był w posiadaniu państwa Malcherków , po śmierci konstruktora ok 1975 ,wdowa po nim z racji rozbiórki kamienicy w której mieszkali i otrzymania mieszkania w bloku oddała go na złom.
Chociaż główny obraz tego forum to motocykle WSk ,wydaje mi się że warto wzbogacić swoją wiedzę o motocykle konstrukcji Malcherka, przyczynił się on do powstania przynajmniej sześciu różnych silników oraz minimum sześciu motocykli , z czego dwie to konstrukcje powojenne , szkoda że nic o nich nie wiadomo, mimo że są to motocykle typowo polskiej myśli technicznej. Może wspólnie udałoby się ją poszerzyć . Jak coś wiesz o twórczości genialnego konstruktora Stefana Malcherka z Poznania rozwiń watek.

Awatar użytkownika
Adam_Ga
Posty: 1324
Rejestracja: 2011-10-16, 17:51
Moje maszyny: 125 & 175 & 350
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: Adam_Ga » 2017-05-04, 14:00

Temat raczej nieznany większości ludzi, choć bardzo ciekawy. Zastanawia mnie jakby się potoczyły losy Stefana Malcherka gdyby po wojnie był inny ustrój. Może byśmy mieli liczącą się do dziś markę SM?

Poniżej wycinek z blogu http://www.auto-nostalgia.pl

Obrazek

Obrazek

Na wiosennych Targach Poznańskich 1935 r. olbrzymie zainteresowanie publiczności i sfer przemysłowych wzbudził niewielki silnik przyczepny do kajaka, opracowany przez Stefana Malcherka i produkowany seryjnie w jego wytwórni "S.M." w Poznaniu. Te 2-konne motorki, ekonomiczne i niezawodne cieszyły się dużym powodzeniem co powodowało, że ich produkcja szybko rozwijała się i umacniała rynkową pozycję wytwórcy. Malcherek, skromny konstruktor rzemieślnik wykazywał sporo realizmu gospodarczego, bowiem "obserwując od paru lat niebywały popyt na motorowery, wolne od podatku iprawa jazdy - za granicą, a ostatnio i w kraju" – jak stwierdził w wywiadzie dla prasy - postanowił rozwinąć, na podstawie uzyskanych doświadczeń wytwórczych i posiadanego oprzyrządowania, także produkcję silników do lekkich pojazdów jednośladowych. Silniki te miały stanowićjednostki napędowe motocykli własnej konstrukcji - pomysł ten był niejako nawiązaniem do wcześniejszej (z lat 1932-1933) działalności twórczejkonstruktora, której efektem był prototypowy motocykl z silnikiem opojemności 500 cm3 , używany z powodzeniem także w imprezach sportowych.Pierwsze "setki" ze skromniutkiej fabryczki Stefana Malcherka, oznaczone jak wszystkie jego wyroby symbolem "SM", zaprezentowane zostały publicznie w grudniu 1937 roku na zawodach zorganizowanych przez poznański klub motocyklowy "Unia" i firmę "Wulgum" Antoniego Kwiatkowskiego. Pomimo fatalnych warunków atmosferycznych, jeden z motocykli prowadzony przez konstruktora osiągnął w wyścigu szosowym na dystansie 5 km przeciętnąszybkość 50 km/h, tylko 3 km/h niższą od zwycięzcy, startującego na renomowanym niemieckim Phanomenie. SM 98 spisywały się znakomicie także i w innych imprezach sportowych , rozgrywanych w 1938 roku - wymienić tu szczególnie warto "konkurs setek" w Poznaniu, gdzie na motocyklach Malcherka jechali znani zawodnicy -Ignacy Lemański i Jerzy Frass, oraz rajd "100 mil po Polsce" (reklama opon "Stomil") na trasie Stryj-Kielce -Poznań, w którym 2 motocykle - jeden prowadzony przez konstruktora - zdobyły dwa srebrne medale.

Motocykle SM były budowane wyłącznie z elementów pochodzenia krajowego (z wyjątkiem łożysk tocznych) zaś przeważająca większość podzespołów - w tym obok silnika także rama i jej osprzęt – pochodziły z poznańskiej wytwórni. Pojazd charakteryzował się rozwiązaniami konstrukcyjnymi typowymi dla ówczesnych motocykli małolitrażowych, tzw. setek. W lekkiej, lecz wytrzymałej pojedynczej ramie rurowej z tłoczonym widelcem przednim typu trapezowego, resorowanym centralną sprężyną, był umieszczony jednocylindrowy silnik dwusuwowy o pojemności 98 cm i mocy 3 KM przy 3500 obr/min. Dwudzielny karter i głowica silnika były odlane ze stopów lekkich, a cylinder wykonano z żeliwa o dużej wytrzymałości cieplnej i mechanicznej oraz wyposażono w jednostronny wylot spalin. Silnik był zblokowany ze sprzęgłem wielotarczowym mokrym (przeniesienie napędu z wału korbowego na sprzęgło za pomocą przekładni łańcuchowej) i skrzynią biegów o dwóch tylko przełożeniach, co powodowało, że szybkością maksymalną (a zwłaszcza przyspieszeniem) SM 98 ustępował nieco innym polskim pojazdom tej klasy, wyposażonym w skrzynię biegów o większej liczbie przełożeń. Skrzynia biegów była sterowana ręcznie, bezpośrednio, długą dźwignią umieszczoną po prawej stronie motocykla. Zdarzało się też, że jednostki napędowe wyposażano w mechanizmy nożnej zmiany przełożeń. Zarówno gaźnik z siatkowym, mokrym filtrem powietrza, jak i prądnica - iskrownik 6 V 15 W, umieszczona pod kołem zamachowym silnika, były dziełem Stefana Malcherka. Należycie opracowana konstrukcja pojazdu, właściwie dobrane parametry jednostki napędowej, a szczególnie dobrze opracowany gaźnik powodowały, że motocykl był bardzo ekonomiczny, gdyż z pełnym obciążeniem zużywał nie więcej niż 2,5 litra paliwa (benzyna z olejem w stosunku 25:1) na 100 kilometrów. Produkcja kompletnych motocykli w warunkach niewielkiego zakładziku Stefana Malcherka nie była jednak zbyt opłacalna, toteż mimo dużych oporów, głównie emocjonalno-prestiżowych, konstruktor uległ perswazji Adama Paczkowskiego, kolegi klubowego (poznańska Unia) oraz znanego działacza motorowego i zdecydował się poświecić siły, zdolności i środki wytwórcze wyłącznie produkcji (i dalszemu rozwojowi) silników motocyklowych. Natomiast motocykle - bardzo zbliżone konstrukcyjnie do SM 98 będą produkować na zasadach kooperacji w oparciu o jednostki napędowe Stefana Malcherka inne "zaprzyjaźnione" wytwórnie.

W pierwszej fazie działania - dla zapewnienia zbytu na silniki zachęcono Wiktora Nowaczyka (nb. zawodnika motocyklowego), współwłaściciela Poznańskiej Wytwórni Rowerów Braci Nowaczyk, aby do budowanych tam trójkołowych wózków dostawczych marki WNP, zastosował jednostki napędowe typu SM 98. Próby wypadły pomyślnie i już na Targach Poznańskich wiosną 1939 roku eksponowano nie tylko silnikowe trójkołowce towarowe o nośności do 200 kg z "niezależnym resorowaniem każdego koła za pomocą systemu tłoczkowego" i z obudowy części transportowej wykonanej z "dekapowanej blachy o liniach opływowych", ale i motocykle WNP w dwóch wersjach "popularnej" i "luksusowej". Różnice były niewielkie i przejawiały się głównie w wyposażeniu i wystroju zewnętrznym. Pojazdy obu typów miały silniki Malcherka i jednakowe ramy z rur stalowych konstrukcyjnych łączonych w sposób charakterystyczny dla rowerów, za pomocą tradycyjnych łączników i lutowania mosiądzem. Także widelec przedni (z centralnąsprężyną) był wykonany z rur w podobny sposób. Gdy rowerowa wytwórnia braci Nowaczyk rozszerzała swój program produkcyjny, powstała w Poznaniu z inicjatywy znakomitych zawodników motocyklowych Alfreda Weyla i Ignacego Lemańskiego, właścicieli fabryki "Automatyk" (produkującej automaty do gier zręcznościowych) oraz Adama Paczkowskiego, montownia pojazdów jednośladowych. Motocykle z firmy "Automatyk" były budowane drogą kooperacji krajowych poddostawców.

Najmniejszy z planowanej rodziny trzech typów nosił nazwę "Zuch" i posiadał silnik SM 98. Był on prawie kopią motocykla Stefana Malcherka, zaś od WNP różnił się m.in. systemem połączeń belek rurowej ramy (spawane) i widelcem przednim tłoczonym z blachy stalowej. Zuch 98 był jedynym zrealizowanym modelem tej firmy - pojazdów z silnikami o większej pojemności: 250 cm o nazwie Druh i 350 cm3 - Mistrz nie zdążono już opracować przed wybuchem wojny. Najazd hitlerowski zniweczył także jeszcze jedną pożyteczną inicjatywę produkcyjną. W 1939 roku Adam Paczkowski organizował fabrykę motocykli o charakterze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jako zjednoczenie wytwórni silników SM i montowni "Automatyk", z dalszymi udziałowcami do wysokości 50% kapitału zakładowego. Produkcja na większą skalę miała ruszyć w 1940r....Zuchy i WNP można było nabyć m.in. w najbardziej znanym poznańskim przedstawicielstwie motocyklowym - firmie "Wulgum" przy ul. Wielkie Garbary 8. Zarówno producenci, jak i właściciele przedstawicielstw handlowych rozumieli doskonale, że najlepszą reklamą są sukcesy sportowe, toteż pojazdy uczestniczyły z powodzeniem w różnych imprezach. Trzeba tu odnotować przede wszystkim zwycięstwo Alfonsa Baranka na Zuchu w "II Meetingu Setek" w 1938 roku, ukończenie przez 3 Zuchy "Sześciogodzinnego rajdu zimowego" w niezwykle trudnych warunkach atmosferycznych i drogowych, zwycięstwo drużynowe (6 Zuchów) i indywidualne - Lemańskiego w "III Meetingu Setek" w kwietniu 1939 roku oraz l miejsce drużyny Zuchów w wyścigu zespołów z 3 miast (Poznania, Bydgoszczy ł Gdyni) w lipcu tegoż roku.

Znamienny jest tutaj fakt, że silniki SM 98 dzięki m.in. prostej, funkcjonalnej konstrukcji oraz wysokiej jakości wykonania zdobyły mocną pozycję rynkową i stanowiąc konkurencję dla wyrobów innych firm np. jednostek napędowych SS-3-MR stołecznej "Fabryki Pomocniczej dla Przemysłu Lotniczego i Samochodowego" A. Stinhagen i H. Stransky, miały być stosowane także w lekkich motocyklach, które w liczbie 300-400 sztuk zamierzałwyprodukować w 1939 roku w Warszawie niejaki Dydyński.
"Jak się dba to się i jedzie, jak się nie dba to się nie będzie jechało"

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 524
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: kowal460 » 2017-05-06, 05:15

Moja kolekcja to 360 konstrukcji .Nabyłem książkę Doroby ILUSTROWANA HISTORIA MOTOCYKLA WSK dzięki tej książce wzrośnie gdzieś do 380 , książka fajna troszkę mi pomogła , jedyna wada strasznie małe zdjęcia i źle podpisane nie ma modelu M55 tzn jest ale to jest osa a nie wsk ,wiem ze to tylko literówka ale jednak, tak samo motocykl wpisany do formuły A wysoko tłumik wysoko kierownica , dla kogoś kto się nie orientuję w temacie spoko , a dla mnie wystarczyło by dodać że to motocykl do jazdy po ścianie śmierci oparty na formule zbudowany na zamówienie. Książka spoko duży minus za literówkę, tylko do niej zajrzałem często nie konkretna nazwa i roczniki .Z całym szacunkiem dla twórcy jak za ta cenę oceniam ja najwyżej na czwórę , oglądając jej zapowiedzi i cala otoczkę przy tworzeniu tej książki spodziewałem się więcej, tak jak sobie myślałem przed zakupem tej książki 99 procent modeli wsk mam, tylko kilka pod inną nazwą albo z innym rocznikiem.
Ostatnio zmieniony 2017-05-06, 05:55 przez kowal460, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 524
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: kowal460 » 2017-05-06, 05:27

Malcherek , dodam tylko ze w poznaniu była wystawa starych rowerow gdzie sam burmistrz wypowiadał się o nim , według jego wypowiedzi Malcherek zbankrutował w latach 70 co dziwne (za komuny) i dodam jeszcze ze przed wojna jego marzeniem było skonstruowanie motocykla 250 na ten projekt szukał sponsorów .Dotarłem do osoby która ma większą wiedze na jego temat i kilka interesujących zdjęć ale niestety nie chce się nimi podzielić
Ostatnio zmieniony 2017-05-06, 05:46 przez kowal460, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 524
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: kowal460 » 2017-05-06, 05:42

Dla mnie zloty gral w motoryzacji to shl scrambler, złoty bo czytałem wzmiankę o nim w kilku różnych źródłach a go nie widzialem , dzis już mam w swojej kolekcji jego fotke , widząc go od razu wiedziałem że to on i wydaje mi się że nie da się tego podważyć . Ostatnie są konstrukcje Malcherka po ich odszukaniu moja misja będzie zakończona, może stworze jakiś album i pierwsze egzemplarze dostanie TEXSAS i ADAM_ GA ;-)

Awatar użytkownika
Kosa
Posty: 1883
Rejestracja: 2016-07-30, 07:00
GG: 0
Moje maszyny: WSK Kos
WSK Z2
WSK L
Komar Sport
Komar 2350
Motorynia
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: Kosa » 2017-05-06, 07:15

Właśnie dlatego nie powinieneś zamykać swoich tematów - głowę dam sobie obciąć, że 90% fanów polskiej motoryzacji o Panu Malcherku nie słyszało...

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 524
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: kowal460 » 2017-05-15, 18:04

:ok: Największą pomyłką o jego pracach jest wzmianka że rowerowe silniczki są już przedwojenne, na każdej aukcji w książkach jest tak opisany ten silnik, a już sama nazwa SM57 mówi że to rok 1957 . P. Katarzyna Kuligowska ma chyba największy zbiór numerów tego silniczka, gdzie widać rok i nr silniczka na ich podstawie można policzyć ile w danym roku było ich wyprodukowane, od kiedy zaczęła się ich prod. i kiedy miej więcej się zakończyła. Na stronie motocykleirowery jest rama sm98 z silnikiem , co ciekawe niby udało się go uruchomić.

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 524
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: kowal460 » 2017-05-15, 18:14

Kosa pisze:
2017-05-06, 07:15
Właśnie dlatego nie powinieneś zamykać swoich tematów - głowę dam sobie obciąć, że 90% fanów polskiej motoryzacji o Panu Malcherku nie słyszało...
Tu masz racje, wielki konstruktor a tak nie wiele o nim wiadomo, większość to przepisywanki, nikt nic nowego o nim nie wspomina, a jego los po wojnie nieznany a równie ciekawy a może nawet ciekawszy niż przed nią. fajnie byłoby przyczynić się do odtworzenia jego działalności i uzupełnić tą kartę w polskiej motoryzacji.

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 524
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: kowal460 » 2017-05-22, 16:37

A jednak coś ruszyło, 3 maja 2017 ukazał się artykuł o działalności poznańskiego konstruktora, dużo więcej niż z mojego "śledztwa" nie ma , ale warto przeczytać ,są drobne różnice , znowu wzmianka że silniki doczepne były już przed wojną ja temu nie zaprzeczam ale nie mam na to żadnego potwierdzenia , pułki nie ma dowodów dla mnie to rok 57 . Druga różnica 1951 konkurs, on był ogłoszony w tym roku ale było male zainteresowanie i został przeniesiony na rok późniejszy .Przynajmniej dowiedziałem się dlaczego sm57 przestał być produkowany .

http://poznanskiprestiz.pl/2017/05/silnik-od-malcherka/

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 524
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: kowal460 » 2017-08-23, 10:35

W poszukiwaniu informacji w tym temacie, na facebooku jest temat o konstruktorze z poznania, łatwo tam idzie natrafić na osobę podającą się za rodzinę Pana Stefana , która również poszukuje o nim informacji, oczywiście starałem się nawiązać kontakt z tą osobą i napisałem czego poszukuje w tym temacie. Osoba ta wydawała się godna zaufania i że mam przesłać informacje które posiadam a ona postara się w wolnej chwili poszukać dla mnie tych zdjęć na których mi zależało . Zrobiłem tak... Nic głupszego nie mogłem zrobić , w zamian nie dostałem nic , oprócz głupkowatych odpowiedzi. Dlatego przestrzegam przed tą osobą, aby inni którzy szukają podobnych informacji też nie dali się sfrajerować .

Texas Ranger
Posty: 1444
Rejestracja: 2014-06-30, 12:40
GG: 0
Moje maszyny: szukam WSK Lelek
Lokalizacja: Chrzęsne
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: Texas Ranger » 2017-08-23, 21:43

Przez takich złamasów się odechciewa wszystkiego. Człowiek wertuje, szuka, wkłada trud, a taka chu..oza idzie na łatwiznę, a potem jeszcze mądrzy się swoimi odkryciami.

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 524
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: kowal460 » 2017-09-12, 16:51

Też chciałbym nazwać tą osobę po imieniu , mam nauczkę na później . Mam jeszcze jedno źródło gdzie spróbuje uderzyć , na razie zaś mam znowu mały bałagan w swoich zbiorach które można powiedzieć że uległy podwojeniu, ostatnio wpadłem na obszerny artykuł z 1954 Shl Jankowskiego i piękne zdjęcia jego formuły , w sprawie Malcherka dodam że jeżeli ktoś posiada zdjęcia jego konstrukcji tzn:- sm250 ,-sm500, -sm98 ,-sm 125 dwusuw,- sm 125 czterosuw ,- skuter ,- lub motorower, z chęcią kupie tak owe zdjęcia lub zamienię na zdjęcia jakiejkolwiek innej maszyny z moich zbiorów. Mogę tu podać swojego maila?

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 524
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: Malcherek konstruktor silników i motocykli

Post autor: kowal460 » 2020-01-22, 23:40

I chyba się znalazł...... Ostatnio czytałem sobie przeżycia i opowiastki pewnych kolekcjonerów, aż tu w dialog wklejona została fotka dotąd mi nie znana motocykla ZUCH i dla porównania znalezisko ze stodoły w brązowym kolorze... Mimo braku silnika kompletna rama i ten ZUCH (tam napisane SM98) wyglądają identycznie, nie ma się do czego przyczepić, jedyne co to siodełko wstawione od sztywnej shl-ki

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości