pierwsze sokóły M01

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 371
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

pierwsze sokóły M01

Post autor: kowal460 » 2017-04-09, 15:44

1.jpg
sokół 125 którego w tej postaci znają miłośnicy polskiej motoryzacji http://motocykle.onet.pl/sokol-125-jaki ... awde/rhqq5
Sokół 125 (4).jpg
na drugim zdjęciu sokół na bogato chromowany zbiornik i szprychy . To zdjęcie pochodzi z Polskiej Agencji Prasowej. Dokładniejszy opis tego modelu przedstawił Tomasz Szczerbicki w "motocykle PRL" trzecie zdjęcie to mniej znana wersja sokoła M01 również chrom na baku a jego malowanie nawiązuje do przedwojennej produkcji oprócz tego posiadał chromowane koła z czarnym paskiem po środku.Model ten został zaprezentowany min w Moskwie w1949 wraz z shl-kami które były w dwóch różnych kolorach .
s.jpg

Awatar użytkownika
Adam_Ga
Posty: 1028
Rejestracja: 2011-10-16, 17:51
Moje maszyny: 125 & 175 & 350
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: Adam_Ga » 2017-05-04, 15:53

Posiadamy w rodzinie Sokoła 125. Cięzko powiedzieć który rok, wujek twierdzi że 1946 i tak ma w papierach(!) tyle że wg literatury w tym czasie nie była nawet prototypu. Nie pamiętam teraz nr ramy ale jak kiedyś sprawdzałem to wychodziła mi koncówka lat 40-tych....

Ciekawostką Sokoła 125 jest przedni będem, jego dekiel miał już przygotowanie pod napęd licznika, poprawej tronie trapezu jest też nieużyte mocowanie pod linkę! Licznik miałbyć docelowo zamontowany jak w DKW RT 125. Niestety władze nie zdecydowały się na taka ekstrawagancję i licznik wprowadzono dopiero w WFM w roku 1956 (początkowo importowany)

Obrazek

Ciekawa jest też historia zakupu. Było to w latach 80-tych, wujek wracał z jakiegos zlotu, nie pamiętam dokładnie ale chyba z Olsztyna Sokołem 1000 (do dziś płacze że sprzedał - siła wyższa). Zatrzymał się w jakiejś przydrożnej knajpie coś zjeść i zaczepił go gość że ma też Sokoła tylko mniejszego... Pojechali, obejrzeli i kupili :) Stał na strychu wiele lat ale był kompletny (poszukam i później wstawie fotkę). Ciekawostką jest też zbiornik który ma nietypowe logo. Początkowo myśleliśmy że gość sobie sam takie malował, tylę że jakiś czas później dostał drugi zbiornik z takim samym logo!

Obrazek
"Jak się dba to się i jedzie, jak się nie dba to się nie będzie jechało"

Awatar użytkownika
Kosa
Posty: 1139
Rejestracja: 2016-07-30, 07:00
GG: 0
Moje maszyny: WSK Kos
WSK Z2
Motorynia
Komar
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: Kosa » 2017-05-04, 16:06

Piękny sprzęt - ciekawe ile ich zostało?

Awatar użytkownika
Adam_Ga
Posty: 1028
Rejestracja: 2011-10-16, 17:51
Moje maszyny: 125 & 175 & 350
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: Adam_Ga » 2017-05-04, 16:24

Myślę że kilkadziesiąt, nie licząc tylko polepionych na ramach Moskwy/Mińska/DKW z elementami SHL. Nie liczyłem tych które miałem okazję zobaczyć, ale kilkanaście ich było.
"Jak się dba to się i jedzie, jak się nie dba to się nie będzie jechało"

Awatar użytkownika
Kosa
Posty: 1139
Rejestracja: 2016-07-30, 07:00
GG: 0
Moje maszyny: WSK Kos
WSK Z2
Motorynia
Komar
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: Kosa » 2017-05-04, 18:59

Jakiś czas temu był na sprzedaż taki Sokół - potem okazało się , że tak jak piszesz był składany m.in. z SHLki. Jeżeli nabywca się nie znał to może się kiedyś mocno zdziwić...

Awatar użytkownika
Adam_Ga
Posty: 1028
Rejestracja: 2011-10-16, 17:51
Moje maszyny: 125 & 175 & 350
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: Adam_Ga » 2017-05-05, 10:25

Nie sądzę ze ktokolwiek to kupił. Nawet największy laik z kasą po pierwszym zdjęciu sokoła 125 by zauważył że tamto to miało niewiele wspólnego z sokołem 125.

Poniżej zdjęcia z zakupu Sokolika. Okolice Konina, sierpień 1988. Koła na szczęście były przy wózku, brakowało tylko przedniego dekla. Pierwsza fota to jak był świeżo ściągnięty ze strychu, druga to pożegnanie z rodziną.


Obrazek


Obrazek


Motocykl jeździ do dziś i ma się dobrze, często można go spotkać na zlotach od Gorzowa do Złotowa oraz na Rotorze w Olsztynie.


Obrazek


Obrazek


Oraz odświeżony zbiornik


Obrazek
"Jak się dba to się i jedzie, jak się nie dba to się nie będzie jechało"

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 371
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: kowal460 » 2017-05-05, 19:52

mam taki kranik i się zastanawiałem od czego on jest ,, na starych fotkach widziałem takiego sokola z takim logiem , jak znajde do wkleję , ten sokół jest niezły

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 371
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: kowal460 » 2017-05-07, 05:48

fajnie że pokazałeś tego sokoła , mam pewną teorię która potwierdziła by że jest
to rok 1946 i tłumaczyło jego dziwne logo, wydaje mi się że jest on jeden z pierwszych i że chyba mogę to udowodnić, ale zanim to napisze musze sam to sprawdzić.

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 371
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: kowal460 » 2017-05-07, 23:41

chyba przeliczyłem swoje możliwości , gdzieś miałem artykuł o PERKUNIE (niestety nie mogę go znaleźć)konstrukcja z 1939 i tam był opis że sokol był wzorowany na jego konstrukcji , wiem że wszędzie piszą o dkw 125 , ale była tam jeszcze wzmianka o kole przystosowanym do licznika i o tym że licznik był wyposażeniem dodatkowym

Awatar użytkownika
Adam_Ga
Posty: 1028
Rejestracja: 2011-10-16, 17:51
Moje maszyny: 125 & 175 & 350
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: Adam_Ga » 2017-05-08, 00:59

Nie bardzo rozumiem. Perkun nie miał licznika i są to mało podobne konstrukcje. Gdyby sie uprzeć to siodło i zbiornik faktycznie jakby ściągnięte z Perkuna 125 ale reszta to RT 125
"Jak się dba to się i jedzie, jak się nie dba to się nie będzie jechało"

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 371
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: kowal460 » 2017-05-08, 13:55

Perkun miał licznik już przed wojną, też wydaje mi się że tylko siodełko i zbiornik, dlatego z początku nie wierzyłem w ten artykuł i pewnie dlatego nie mogę go teraz znaleźć bo uznałem to za nie prawdziwe, ale należy wziąć pod uwagę że jeszcze w 1940 produkowano perkuna , a ostatni już z silnikiem perkun powstał1942 czyli 4 lata wcześniej od twojego sokoła , i dlatego może nie do końca zaczynali od zera .Zanim to wszystko ruszyło, min kielce zgłosiły swoją gotowość , to mogło opierać się to na perkunie tym bardziej że jego produkcja była w Warszawie , ale jego dokument powstał troszkę później, dlatego nazwa sokół bardziej pasuje do perkuna z zupełnie innych powodów , każda jedna reklama przed wojną sokoła 600 i perkuna szly parami nawet myślałem ze do z jednej fabryki, PERKUN był na Grochowskiej w Warszawie a WFM na Mińskiej 5 min drogi nie wiem jak to kiedyś wyglądało ale dla mnie to prawie w tym samym miejscu ...Postaram się odnaleźć ten artykuł

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 371
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: kowal460 » 2017-05-11, 16:49

Ciężko mi znaleźć ten artykuł , dlatego wciśnijmy to między bajki , aby niebyło że ktoś chce zmieniać historie,jak w końcu to znajdę umieszczę tu skan tego artykułu .Oficjalnie Perkun.SA działał jeszcze w 1945 , cały zarząd starał się jeszcze odzyskać stracone mienie , min sprzęt wywieziony przez niemców , sowietów i rząd polski- bezskutecznie. Zaciekawiło mnie tylko dlaczego pozwolono im budować motocykle w czasie okupacji , jedyny pojazd motocyklowy o którym wiem że był budowany w czasie wojny to tornedo , tylko już z niemieckim silnikiem i to tylko dlatego że właściciel miał niemieckie obywatelstwo, oficjalnie istnieje jeden w Polsce z tych lat, wiem że jest jeszcze jeden, widziałem kiedyś takowy w strasznym stanie na tabliczce wszystko po niemiecku i że z Bydgoszczy , rok 1942, jak już doszedłem co to za motocykl to poszedł on już w świat. Wracając jeszcze do perkuna , to nasuwa się że dużym prawdopodobieństwem jest że ludzie zaangażowani przy perkunie i sokole 125 mogli być ci sami .

Awatar użytkownika
Adam_Ga
Posty: 1028
Rejestracja: 2011-10-16, 17:51
Moje maszyny: 125 & 175 & 350
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: Adam_Ga » 2017-05-11, 18:44

To kontynuując "bajki" powiem ze z tego wujek sie dowiedział w Muzeum Motoryzacji w Szczecinie niby krótko przed wojna wyprodukowano ok.10 Sokołów 125 ale poza słowem powtarzanym nie ma na to żadnych zdjeć ani dokumentów. Możliwe ze pomylono to z Sokołem 200 od PZinż wiec potraktujmy to na razie jako plotkę.

Dam znać jesli uda mi sie to potwierdzić.
"Jak się dba to się i jedzie, jak się nie dba to się nie będzie jechało"

Awatar użytkownika
zubr9471
Posty: 1101
Rejestracja: 2011-05-01, 15:38
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
WFM
Junak
Romet
Jawa 250
SHL 175, 150

H-D
Lokalizacja: Kalisz
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: zubr9471 » 2017-05-11, 22:31

W książce "polskie motocykle" być może coś o tym jest jak dla mnie to i to jest kopia dkw.

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 371
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: kowal460 » 2017-05-12, 04:18

bajka , nie bajka ale ciekawe, w książce polskie motocykle jest opis ale S-150 możliwe że sokół 150 zbudowany w anglii z myślą że po powrocie do kraju , zapewni to lepszy start polskiej motoryzacji ,to był chyba 1945-46r, z opisu wynika ze przypominał prototyp wfm M06 z 1952

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 371
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: kowal460 » 2017-05-12, 04:23

P Tomasz Szczerbicki udostępnił ostatnio ciekawe zdjęcie SHL chyba m04 która zamiast napędu łańcuchowego ma wał, ciekawe czy to samorób czy próby fabryczne

halcik
Posty: 1333
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: halcik » 2017-05-12, 07:26

Czy ta SHL miała dodatkowo resorowanie tylnego koła? Pamiętam kilka fotek (współczesnych) gdzie taką modyfikację widziałem. Były to różne motory, więc na pewno kilka sztuk wyszło

Awatar użytkownika
Adam_Ga
Posty: 1028
Rejestracja: 2011-10-16, 17:51
Moje maszyny: 125 & 175 & 350
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: Adam_Ga » 2017-05-12, 12:20

jeśłi dobrze kojarzę zdjęcia to SHL była na suwakach.
"Jak się dba to się i jedzie, jak się nie dba to się nie będzie jechało"

Awatar użytkownika
zubr9471
Posty: 1101
Rejestracja: 2011-05-01, 15:38
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
WFM
Junak
Romet
Jawa 250
SHL 175, 150

H-D
Lokalizacja: Kalisz
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: zubr9471 » 2017-05-12, 13:09

Ludzie różnie kombinowali zdarzali sie nawet zdolni inżynierowie, którzy budowali całe motocykle i wg mnie ktoś takiej przeróbki na wałek dokonał.

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 371
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: pierwsze sokóły M01

Post autor: kowal460 » 2017-05-17, 18:00

coś dla Adama_Ga
sass.png
kraksa sokola, chciałem wkleić duże zdjęcie ale mam problem z jego pojemnością może jutro spróbuje
niby rajd a gdzie kask? :>

Wstaw jako link z zewnętrznego hostingu, później zedytuje do jednego posta.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość