Strona 1 z 1

fakty i mity polskiej motoryzacji

: 2017-10-09, 19:58
autor: kowal460
Wiem że to znowu nie wsk , ale typowo polska konstrukcja silnika firmy-Steinhagen i Stranski
T.jpg
wczoraj czytałem sobie materiały zgromadzone o motocyklach tornedo z Bydgoszczy, zdjęcie na dole w lewym rogu, widać ze silnik ma specjalnie powycinane wizjery aby można widzieć jak pracuje sprzęgło i cała reszta, tak badano silniki w Polsce przed wojną ;-) Po prawej silkik 98 SS 3 MR - 3,25KM . W przedwojennej prasie doczytałem że powstała nowsza wersja tego silnika SS 3ML w 1938 moc podniesiona do 4KM. Po wojnie pojawił się artykuł że tornedo był tylko jeden i raczej nie przetrwał i że wygrywał w rajdach z takimi firmami jak villers, oraz że firma Steinhagen i Stranski produkowała tylko silniki nigdy samych motocykli. Dziś na szczęście można dużo sprostować , z mojej "kartoteki" wynika żę Steinhagen i Stranski wyprodukowała chociaż jeden motorek ze swoim silnikiem, tornedo przetrwało kilka egzemplarzy, sam osobiście widziałem jeden z tabliczką po niemiecku co świadczyłoby o tym że mimo wojny był produkowany, i potwierdza to zdjęcie u gory helmuta na tornedo i tablica chyba też niemiecka. Jednak największym moim odkryciem z tym motorkiem to fakt że SS 3 ML mimo tego że powstał w 1938 również przetrwał wojne(chociaż jeden) i ma się zupełnie dobrze

Re: fakty i mity polskiej motoryzacji

: 2017-10-11, 19:54
autor: sbanys
Tornedo pojawiło sie jakiś czas na sprzedaż czy oryginał to tylko potwierdzą znawcy.
http://allegro.pl/polski-motocykl-torne ... ml#thumb/8

http://tufotki.pl/J1zWx

Ja mam natomiast fotki takiego Tornedo po remoncie.

Re: fakty i mity polskiej motoryzacji

: 2017-10-12, 03:54
autor: kowal460
ten poniżej tornedo w wersji sportowej, a ten na allegro , cóż jedyne co w nim widać to przód wygląda jak z tornedo i to zmasakrowane siodło, będę miał chwilkę to jeszcze porównam, zupełnie obco wygląda ta pucha narzędziowa i ten głęboki błotnik