Strona 1 z 9

Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-02-29, 14:39
autor: AudioBas
Witam.

Panowie które lepsze?
Ostatnio miałem do WSKi 125 kupiony tłok Gorzycki, ale niestety podczas wysyłki uległ uszkodzeniu i muszę poszukać nowego.
Znalazłem tłok z epoki, ale nie Gorzycki, a Poznański..

Jakie macie opinie na temat tych tłoków?

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-02-29, 18:53
autor: termin21
Oba były robione przez WSK

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-02-29, 22:09
autor: man on the WSK
Tłoki z Poznania nie mają grup selekcyjnych. Ktoś na forum pisał, że mają tendencję do zacierania się przy ciaśniejszym pasowaniu. A tak na marginesie to te tłoki z Dębicy (również z Poznania) nie są od silnika S34, bo tam był sworzeń 15mmm.

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-01, 01:24
autor: Johnny
Akronim WSK oznacza Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego - połowa produkcji za PRL szła z różnych WSK, których było od cholery w całej Polsce, np. WSK Gorzyce, które zajmowało się odlewami aluminiowymi, WSK Świdnik, Mielec, Rzeszów, etc etc....

Tłoki poznańskie mają w środku odlewane ZMD, tłoki gorzyckie WSK G, natomiast te ze Skutera S34 oraz FSO. Czy pomiędzy tłokami gorzyckimi i poznańskimi jest znacząca różnica trudno powiedzieć, stop z jakiego są wykonane jest taki sam: AK-12. Kiedyś rozmawiałem z pewnym starszym człowiekiem, który twierdził, że to wszystko jedna gadzina ....

Co do tłoków ze Skutera to oczywiście zgadzam się, że S-34 miało sworzeń na 15mm ale miało również piasty sworznia takie jak w WSK-175 (płaskie z otworkami na smarowanie). Tłoki gorzyckie i poznańskie mają piasty tłoka w postaci walca i nie mają otworków :!: W tłokach do S-34 (oryginalnych) i w tłokach ze skutera (pomimo innej średnicy sworznia) otworki smarujące są w identycznych miejscach. Ponadto tłoki ze Skutera są pakowane w papier nasączony olejem - takiego pakowania nie spotkałem jeszcze w tłokach gorzyckich i poznańskich. Dodatkowo tłoki ze Skutera nie mają selekcji sworznia (poznańskie i gorzyckie mają kolorową kropkę na piastach sworznia) oraz nie ma selekcji w przypadku nominału. Selekcja nominału występowała na pewno w tłokach gorzyckich (a czy w poznańskich to nie wiem ale przypuszczam, że tak). Na moje oko tłoki S-34 ze Skutera (pojawiły się również na allegro) są mocno podejrzane ale dowodów brakuje ....

A i jeszcze jedno - gdy postawi się obok siebie tłoki gorzyckie i poznańskie to różnice w wymiarach są minimalne, są natomiast różnice w szczegółach odlewu. Tłok S-34 ze Skutera ma trochę inną geometrię, co również stawia go w kręgu podejrzeń ;)

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-01, 02:47
autor: AudioBas
Johnny pisze:Kiedyś rozmawiałem z pewnym starszym człowiekiem, który twierdził, że to wszystko jedna gadzina ....
Johnny krótka piłka... Masz WSKę 125 leżą Ci w garażu dwa tłoki. Gorzycki i Poznański, który pakujesz do silnika?? :P

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-01, 10:01
autor: Johnny
Gorzycki ale nie pytaj dlaczego .......... moje subiektywne odczucie ;)

Sam chętnie bym się dowiedział co było robione na "fabrykę" - podobno fabrycznie były gorzyckie zakładane, a poznańskie szły na Polmozbyt, ale podkreślam tutaj słowo "podobno" - chętnie bym się konkretu dowiedział. Co było w dziewiczych silnikach jak rozbieraliście :?: Wie ktoś :)

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-01, 12:39
autor: termin21
Ja sie spotykałem z nominalnymi tłokami i ZMD i WSK G

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-01, 13:08
autor: hdsfh12
Nie mam dobrego zdania o tłokach ze skutera z napisem fso.Był zrobiony ciasny dość szlif i niestety po
przejechaniu krótkiego odcinka drogi tłok zatarł się.Wolę już teraz tłoki z almotu

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-01, 13:47
autor: Lukas
Oddając cylinder do szlifu dajesz też tłok pod który ma być robiony ten szlif i mówisz jakie chcesz pasowanie

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-01, 14:22
autor: Savier
Ja w nowym garze z wiatra mam tłok z Gorzyc. Natomiast w cylindrze, który był szlifowany najprawdopodobniej w PRLu jest tłok Poznański (czarna pieczątka na denku i ZMD od wewnątrz na płaszczu). Nie zauważyłem różnic, który rzucałyby podejrzenie na "Poznańczaka". Tak jak FSO odróżnisz po np. piastach tłoka, to tutaj nic. Jeszcze raz się przyjrzę, ale doprawdy nie ma większych różnic.
Myślę Audio, że możesz pakować Poznański tłok. Na pewno będzie lepszy od FSO. Co prawda, zawsze jest ryzyko... gorzycki jest sprawdzony ;).

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-01, 14:38
autor: Johnny
Savier, przy porównywaniu tłoków zwróć uwagę na wewnętrzną część denka tłoka i jej połączenie z piastami sworznia ;)

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-24, 21:15
autor: AudioBas
Jakie pasowanie do 125 polecacie?
A jakie do 175?? 0.06 nie za dużo?

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-24, 21:29
autor: Savier
Do 125 zawal 0,05mm (pińć setek),
Do 175 - tak samo.

W sumie książeczka podaje, że 0,04...0,06mm. Najlepiej więc po środku, jak dasz mniej, a jeszcze coś się szlifierzowi popierdzieli albo będą za oknem latały fioletowe smoki i tak dalej, to może być za ciasno.
Optymalnie po prosty pińć setek.

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-24, 21:54
autor: AudioBas
Nie chcciałbym ujrzeć tego widoku:
YAMAHA DT80 kumpel dzwoni, ze coś ma problem z odpalaniem pali na pych i brak wolnych obrotów:
Obrazek

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-24, 21:58
autor: Muciek
Heheh to jakiś katmistrz ;D

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-24, 22:05
autor: Savier
Albo coś takiego? :D

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-25, 10:47
autor: AudioBas
Mam w ręce tłok Gorzycki i Poznański....
I po małej analizie zobaczcie:

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-25, 11:02
autor: Savier
No to poznański był do mocniejszych silników chyba :D. Na PC mam fotki porównawcze nowy nominał gorzyce i nowy poznański R3, niech no jeno się tam dostanę :>. Coś tam też było z wysokością z tego co pamiętam.

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-25, 11:37
autor: Alien
No to poznański był do mocniejszych silników chyba :D
A co ma piernik do wiatraka? Widać na oko że oś sworznia poznańskiego jest wyżej - Audio, zrób zdjęcie z tymi tłokami połączonymi jednym sworzniem.

Re: Tłoki Gorzyckie, a Tłoki Poznańskie

: 2012-03-25, 11:54
autor: AudioBas
Mówisz i masz :)