Luz na wale

Wał korbowy, tłok, cylinder, głowica
Odpowiedz
janeksok
Posty: 8
Rejestracja: 2013-05-19, 00:18
GG: 0
Moje maszyny: Honda XRV 750 Africa Twin
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Luz na wale

Post autor: janeksok » 2013-06-10, 19:31

Siema!
Słuchajcie, zabieram się za remont WSK M06B3 z 1973 roku. Póki co wywaliłem silnik z ramy i już widzę spore luzy na wale w dwóch osiach, co starałem się zaprezentować ns poniższym filmiku:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KDoJyUJr5f4[/youtube]

Z tego co wyczytałem na forum, luz na boki to norma. Pytanie tylko, czy mój luz mieści się w granicach tolerancji? Póki co nie rozpołowiłem jeszcze silnika, dlatego chciałbym was zapytać czego mogę się spodziewać - czy wymiana łożysk wału rozwiąże ten temat?

Awatar użytkownika
Łukasz S.
Posty: 892
Rejestracja: 2011-12-13, 18:31
GG: 0
Moje maszyny: wełeski
Lokalizacja: Rzeszów
Kontaktowanie:

Re: Luz na wale

Post autor: Łukasz S. » 2013-06-10, 19:37

Luz korby na boki jest dopuszczalny, ale tutaj nie mamy do czynienia z korbą tylko z wywalonym czopem wału/gniazdami łożysk. Jak kupisz nowe łożyska to się okaże co i jak. Ale raczej bez kleju się nie obejdzie...
Spis WSeK dwuramowych 1955-1971.

---------->OCYNK<----------

M06-64

Nagłośnienie

BAFOMET

Awatar użytkownika
krzysiek200
Posty: 880
Rejestracja: 2012-12-02, 22:26
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2 DUDEK '75
WSK M21W2 KOBUZ '77
Lokalizacja: Łowicz/Nieborów
Kontaktowanie:

Re: Luz na wale

Post autor: krzysiek200 » 2013-06-10, 19:40

To co pokazałeś to luz na łożyskach, na wale sprawdzasz czy korbowód ma luzy góra-dół, najlepiej położyć wał na stole i trzymając korbowód pionowo w jednej ręce popukać drugą w główkę, jak będzie dzwoniło to wał jest do regeneracji.

janeksok
Posty: 8
Rejestracja: 2013-05-19, 00:18
GG: 0
Moje maszyny: Honda XRV 750 Africa Twin
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Re: Luz na wale

Post autor: janeksok » 2013-06-15, 22:19

A więc tak: rozpołowiłem silnik - wewnętrzne łożyska (te, które zeszły razem z wałem) latają na wszystkie strony. Do zewnętrznych jeszcze się nie dobrałem, ale pewnie będzie podobnie. Luz promieniowy na korbowodzie występuje, więc wał pojedzie do regeneracji. Jeśli chodzi o gniazda w karterach, to niestety wał z łożyskami można w nie wsadzić ręką. Nie ma tam ogromnego luzu, żeby bieżnie latały na boki, ale jednak powinny one chyba wchodzić z większym oporem. I tutaj rodzi się pytanie - czy można dostać łożyska dosłownie odrobinę większe niż te nominalne 6203? Czy inna klasa pasowania łożysk rozwiąże problem? Chcę uniknąć takich rzeczy jak punktowanie gniazd - raczej nie dopuszczam takiego rozwiązania. A może rozwiązaniem byłoby przetoczenie gniazd na większą średnicę i zastosowanie większych łożysk?

Awatar użytkownika
pawel15
Posty: 1247
Rejestracja: 2007-01-31, 19:41
GG: 2782862
Moje maszyny: WSK B3 i "Kos" 1980, WSK B3 1977, WSK B1 1969
Lokalizacja: Dąbie
Kontaktowanie:

Re: Luz na wale

Post autor: pawel15 » 2013-06-16, 12:44

janeksok pisze:czy można dostać łożyska dosłownie odrobinę większe niż te nominalne 6203? Czy inna klasa pasowania łożysk rozwiąże problem? Chcę uniknąć takich rzeczy jak punktowanie gniazd - raczej nie dopuszczam takiego rozwiązania. A może rozwiązaniem byłoby przetoczenie gniazd na większą średnicę i zastosowanie większych łożysk?
Ciężko będzie z odrobinę większymi łożyskami... Najlepiej chyba będzie wkleić nowe łożyska w gniazda.

Awatar użytkownika
krzysiek200
Posty: 880
Rejestracja: 2012-12-02, 22:26
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2 DUDEK '75
WSK M21W2 KOBUZ '77
Lokalizacja: Łowicz/Nieborów
Kontaktowanie:

Re: Luz na wale

Post autor: krzysiek200 » 2013-06-16, 18:22

Wklejaj na klej albo szukaj nowych karterów.

Zimny_Lech
Posty: 118
Rejestracja: 2011-08-19, 14:48
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 1980
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Luz na wale

Post autor: Zimny_Lech » 2014-06-06, 19:13

Odgrzeje kotleta, mam takie pytanko. Czy wsadzenie łożysk na wał zamiast 6203 wstawić 6303 jest możliwe?

Awatar użytkownika
AndrzejJ
Posty: 389
Rejestracja: 2013-05-19, 13:14
GG: 0
Moje maszyny: VF750 '83
ZX6R '97
Lokalizacja: Hrubieszów
Kontaktowanie:

Re: Luz na wale

Post autor: AndrzejJ » 2014-06-08, 00:02

porównaj sobie wymiary i odpowiedz na pytanie...

Zimny_Lech
Posty: 118
Rejestracja: 2011-08-19, 14:48
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 1980
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Luz na wale

Post autor: Zimny_Lech » 2014-06-08, 11:46

chodziło mi o to, że jak by np. powiększyć otwory w karterach, wiem jakie ma wymiary.

Awatar użytkownika
AndrzejJ
Posty: 389
Rejestracja: 2013-05-19, 13:14
GG: 0
Moje maszyny: VF750 '83
ZX6R '97
Lokalizacja: Hrubieszów
Kontaktowanie:

Re: Luz na wale

Post autor: AndrzejJ » 2014-06-08, 12:55

Cena chińskiego łożyska pewnie 5zł, a rozwiercanie tego na pewno wyjdzie cię sporo więcej.
poza tym łożysko 6303 nie wejdzie na szerokość. Gra nie warta świeczki.
Jeśli wyrobione gniazda to coś takiego by miało sens: http://allegro.pl/lozysko-walu-gy-6-42x ... 56501.html l ale za to dalej nie ma to sensu ekonomicznego.

Zimny_Lech
Posty: 118
Rejestracja: 2011-08-19, 14:48
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 1980
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Luz na wale

Post autor: Zimny_Lech » 2014-06-08, 17:17

Dzięki, faktycznie to łożysko co podałeś było by praktycznie idealne. Jak kupiłem WSK to wymieniłem wszystkie łożyska i wchodziły dość lekko, zapunktowałem chyba je tylko troche. Musze rozebrać teraz silnik i sprawdzić dokładnie jak to wygląda, ewentualnie kupie jakieś inne kartery i przetestuje wariant z łoźyskiem które mi pokazałeś.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości