Strona 1 z 1

Próg cylindra

: 2018-01-28, 15:50
autor: mk91
Cześć,

wyremontowałem silnik do wsk 125, regeneracja wału, szlif (pierwszy) cylindra, nowy tłok, pierścienie, nowe łożyska. Następnie odpaliłem silnik, pracował może z 5 minut w sumie, nie zagrzał się nawet. Miałem problem ze skrzynią więc niestety zabrałem się za rozpoławianie silnika. Jednak po ściągnięciu głowicy moim oczom ukazał się dziwny obraz, na cylindrze od strony gaźnika zrobił się próg i to dość widoczny. Tłok nie jest zatarty, jego pasowanie było dość luźne. Silnik po naprawieniu skrzyni pracuje i wszystko jest ok, więc nie będę robił znowu szlifu. Ale jak to jest możliwe, że po tych kilku minutach zrobił się taki próg? Krzywo zrobiony szlif?

Re: Próg cylindra

: 2018-01-28, 16:24
autor: mk91
Dorzucam zdjęcie cylindra

Re: Próg cylindra

: 2018-01-28, 18:30
autor: Cienias
Wygląda jakby robiony szlif był za mały do zużycia gładzi i nie był w stanie zebrać wszystkiego.

Re: Próg cylindra

: 2018-01-28, 22:07
autor: Dami92
Pewnie słabo wydał szlif, cylinder musiał być mocno wytarty. Przed założeniem nie widziałeś nic? Czuć pod paznokciem różnice, czy tylko wzrokowo? Mi wygląda jakby pionowych rys też delikatnie dostał. Za mało oleju według mnie.

Re: Próg cylindra

: 2018-01-28, 22:22
autor: mk91
Przed założeniem wszystko wydawało się ok, tłok wchodził dość luźno, nie zacinał się nigdzie. Pierścienie miały spory luz na zamkach po włożeniu do cylindra bez tłoka. Gość od szlifu nigdy mnie nie zawiódł. Oleju było aż za dużo, mieszanka 1:20 ale składając smarowałem wszystko olejem (łożyska, łożysko korbowe, gładź cylindra) więc kopcił bardzo, olej wylewał się z kolanka wydechowego. Próg czuć pod paznokciem bardzo wyraźnie. Pionowych rys raczej nie ma, reszta gładzi jest ok. No ale silnik S-01 jest niesamowity, tłok zrobił sobie miejsce w cylindrze i wszytko gra. A szanowni koledzy co sądzą? Jeździć czy nowy cylinder i szlif?

Re: Próg cylindra

: 2018-01-28, 23:03
autor: Dami92
Jak jest wyczuwalny próg i nowe pierścienie maja luz po włożeniu w cylinder to tylko szlif na R2. Szlifierz popełnił błąd moim zdaniem jak widział że nie wyda to nie powinien robić na tym tłoku.

Re: Próg cylindra

: 2018-01-28, 23:19
autor: halcik
Są dwie szkoły. Jeździć czy szlifować, jak wueska miała dla Ciebie moc to można jeździć. Wał obciążony w mniejszym stopniu szlif zrobisz w przyszłym roku. Jednak jak chcesz mieć to z głowy to rób od razu.
I kolejna kwestia, dlaczego się tak szybko zużyło, może honowanie było na bardzo ostro. Mimo zjechania cylindra dalej widać jej ślady? Dziwne, a może jednak nie był idealny i zamiast szlifu poszła sama honownica. Pokaż jeszcze zdjęcie tłoka - ścianka boczna lub opisz gdzie masz przycierki. Na pewno tył-przód

Re: Próg cylindra

: 2018-01-29, 15:06
autor: leho6694
Może warto było by też zwrócić uwagę na geometrię korbowodu całego, czy czasem nie jest skrzywiony.

Re: Próg cylindra

: 2018-01-29, 22:31
autor: mk91
Korbowód jest prosty, kąt między korbą a sworzniem tłokowym 90 stopni, tłok w ogóle nie jest ruszony, w żadnym miejscu nie jest zatarty ani nawet ryśnięty, wygląda jak nowy. Pierścienie wypolerowane na lustro, cylinder dalej ma ślady po honowaniu ale to chyba nie jest dziwne, bo silnik pracował 5 minut. Wygląda tak jakby góra cylindra od strony gaźnika nie została zeszlifowana, najlepiej byłoby pomierzyć cylinder i tłok ale nie posiadam aż tak dokładnego przyrządu, a suwmiarka, jak wiecie, się nie nadaje. Jeżdżę i obserwuję, pali na dotyk, moc jest chyba wystarczająca.

Re: Próg cylindra

: 2018-02-01, 23:26
autor: bayu
o jaki nadwymiar przeskoczyłeś??

Re: Próg cylindra

: 2018-02-02, 09:47
autor: franq87
mk91 pisze:
2018-01-28, 15:50
Cześć,

wyremontowałem silnik do wsk 125, regeneracja wału, szlif (pierwszy)

Re: Próg cylindra

: 2018-02-02, 21:11
autor: bayu
Cienias pisze:
2018-01-28, 18:30
Wygląda jakby robiony szlif był za mały do zużycia gładzi i nie był w stanie zebrać wszystkiego.
Dokładnie tak. zuzycie było zbyt duze na przeskok o jeden nadwymiar, stąd częściowy próg. Nie ma sznas aby tuleja sie wytarła nawet po kilku godzinach czy kilku tysiacach km. nadwymiary sa co 0,25 czyli 0,125 mm na scianke a czesto zuzycie sięga do ok 0,15- 0,20mm
wiec zostaje ledwo 0,10- 0,05mm średnicy naddatku czyli kilka setek na strone. i przy takim zużyciu jest to nie do wyprowadzenia a dochodzi jeszcze nie symetryczność. Powinno sie najpierw pomierzyć a potem dobrać odpowiedni nadwymiar. jesli trzyma cisnienie, a nie chcesz iść w koszta, to jakis czas pojeździsz. Ale lepiej było by to zrobic jak nalezy. Rysy moga być od kiepskiego smarowania teraz-przycieru, lub uwypukliły sie, te stare. Trudno powiedziec na podstawie zdjęcia.

Re: Próg cylindra

: 2018-02-21, 16:08
autor: mk91
Nie rozumiem, jeżeli po zrobieniu szlifu nie było progu, a tłok przesuwał się swobodnie to jakim cudem szlif mógł być za mały? Po zamontowaniu cylinder był gładki bez progu, po kilku minutach pracy na mieszance 1:20 zrobił się ten próg. Ciśnienie mierzone na ciepłym silniku 8 MPa.