cylinder aluminiowy a żeliwny

Wał korbowy, tłok, cylinder, głowica
Awatar użytkownika
Wuja
Posty: 34
Rejestracja: 2010-03-16, 12:51
GG: 0
Lokalizacja: Gniezno
Kontaktowanie:

cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Wuja » 2010-03-29, 08:56

Witam,
orientujecie się może do którego roku montowano do WSK 125 cylindry żeliwne?
Czym one się różniły?(Kanały?)
I najważniejsze-czy cylindry te można stosować zamiennie między sobą?
Pozdrawiam
Wuja

Awatar użytkownika
pawel15
Posty: 1247
Rejestracja: 2007-01-31, 19:41
GG: 2782862
Moje maszyny: WSK B3 i "Kos" 1980, WSK B3 1977, WSK B1 1969
Lokalizacja: Dąbie
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: pawel15 » 2010-03-29, 12:53

Cylindry żeliwne robiono od początku produkcji do roku 1984/5. Wydaje mi się, że oryginały niczym się od siebie nie różniły(chodzi mi o kanały) ale pewien nie jestem. Współczesne cylindry aluminiowe mają mniejsze kanały. Cylindry można stosować wymiennie między sobą. Lepiej będzie jeżeli zrobisz szlif oryginalnego żeliwnego cylindra niż jak miał byś kupować cały nowy zestaw. Chyba tyle w tym temacie :).

Awatar użytkownika
Wuja
Posty: 34
Rejestracja: 2010-03-16, 12:51
GG: 0
Lokalizacja: Gniezno
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Wuja » 2010-03-29, 16:08

A głowice były takie same dla obu cylindrow?Czy rózniły sie np.komorami spalania?

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: wujcio » 2010-03-29, 16:16

takie same są :)

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Stary » 2010-03-29, 17:39

Podam Ci jeden powód dla którego nie warto kupować alusa - gwint wydechu może Ci się momentalnie zerwać. Nie wiem jak obecna produkcja, ale ja kiedyś tych cylindrów (NOMINAŁÓW) z pozrywanymi gwintami miałem kilka. Za każdym razem dostawałem je jako "nominały" z innymi częściami, a później okazywało się, że są do nieopłacalnej naprawy.

Awatar użytkownika
pawel15
Posty: 1247
Rejestracja: 2007-01-31, 19:41
GG: 2782862
Moje maszyny: WSK B3 i "Kos" 1980, WSK B3 1977, WSK B1 1969
Lokalizacja: Dąbie
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: pawel15 » 2010-03-29, 18:41

Stary pisze:Podam Ci jeden powód dla którego nie warto kupować alusa - gwint wydechu może Ci się momentalnie zerwać. Nie wiem jak obecna produkcja, ale ja kiedyś tych cylindrów (NOMINAŁÓW) z pozrywanymi gwintami miałem kilka. Za każdym razem dostawałem je jako "nominały" z innymi częściami, a później okazywało się, że są do nieopłacalnej naprawy.
Dokładnie- gwint w bdb stanie w cylindrze aluminiowym to duża rzadkość. A w cylindrach żeliwnych nie ma problemów z gwintem :).

Awatar użytkownika
Wuja
Posty: 34
Rejestracja: 2010-03-16, 12:51
GG: 0
Lokalizacja: Gniezno
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Wuja » 2010-03-29, 18:58

Nie, Panowie bez obaw, nie chcę zmieniać cylindrów, pytałem się z ciekawości.
A tak dla ciekawostki podam to co znalazłem na ten temat na innym forum:


..."można zauważyć różnice miedzy cylindrami żeliwnym a aluminiowym w żeliwnym był większy luz montażowy z racji gorszych właściwości co do oddawania ciepła do otoczenia przez żeberka żeliwne, oraz większej rozszerzalności tulei cylindra(bardziej się grzał)
Większy luz montażowy w cylindrze żeliwnym powodował zmniejszenie mocy o około 1-1,5KM w stosunku do cylindra wykonanego z aluminium w tym samym silniku (miał w oznaczeniu S32U dla odróżnienia zastosowanego cylindra aluminiowego)
Reasumując na twoim miejscu oglądał bym sie za cylindrem aluminiowym z racji tej jak opisałem wyżej w WSK 125 sytuacja będzie taka po zastosowaniu cylindra aluminiowego...(wzrost mocy o 1-1,5KM)Nie tylko chodzi o luz montażowy w aluminiakach okna sa innaczej rozłożone przynajmniej w WSK.."

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Stary » 2010-03-29, 19:43

Bzdura, co ma piernik do wiatraka? Tuleja ta sama, a nawet byłbym skłonny zaryzykować, że w alu gorsza. Wszyscy narzekają otwarcie na współczesne tuleje ściera się niemożliwie szybko.
Większy luz montażowy w cylindrze żeliwnym powodował zmniejszenie mocy o około 1-1,5KM w stosunku do cylindra wykonanego z aluminium w tym samym silniku
To jest dopiero hit. Dziwne, że literatura nic takiego nie podaje. Nawet jeśli zrobić szlif na żeliwnym na 8 setek, to nie ma szans żeby na aluminiowym wyciągnąć mniej jak 5 setek. 3 setki na pasowaniu = 1-1,5KM? Przy 7KM standardowych? 21%? To ja lece przeszlifować wszystkie moje motocykle! Kpina ... Lepiej niech się skupią na tłoku i pasowaniu wydechu, a nie na pisaniu bzdur. Dawno się tak nie uśmiałem.

Podaj link do tego forum, chętnie poczytam więcej mądrości.

Awatar użytkownika
Kapiii
Założyciel
Posty: 601
Rejestracja: 2007-01-01, 23:11
GG: 2256655
Moje maszyny: .
WSK MR16T
WSK 2.66
Promot NC125
MTX 3-03
SKM 250
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Kapiii » 2010-03-29, 19:48

Haha :D Grubo :D Nie wiem aż co napisać...
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: kapiii@o2.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Wuja
Posty: 34
Rejestracja: 2010-03-16, 12:51
GG: 0
Lokalizacja: Gniezno
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Wuja » 2010-03-29, 20:37

No forum jest dość uznane.Trafił mi się tylko taki kwiatek.Może przez grzeczność podam na priv:)

Blesso1
Posty: 46
Rejestracja: 2009-12-02, 21:34
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Blesso1 » 2010-04-07, 10:12

A ja dziś byłem się pytać o szlif i koleś krzykną mi 100zł (choć kiedyś robił po 50zł) po chwili powiedział że za 90zł zrobi. Pytam czemu tak drogo on na to że nie opłaca mu się bawić z ustawianiem szlifierki ale do rzeczy mam zamiar kupić cylinder, tłok, pierścienie, segery za 70zł wszystko nowe.Z tego co słyszałem cylindry ujdą co chodzi o jakość ale tłoki to podobno chiński horror. Czy da się jakoś zahartować taki tłok lub cokolwiek wzmocnić.

Awatar użytkownika
Brat
Posty: 874
Rejestracja: 2008-03-13, 23:50
Moje maszyny: Wsk m21w2 "Kobuz"
Lokalizacja: Jaworzno (Śląsk)
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Brat » 2010-04-07, 10:34

[url]http://wsk_fenix.republika.pl/olej_tlok.html[/url]

Blesso1
Posty: 46
Rejestracja: 2009-12-02, 21:34
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Blesso1 » 2010-04-07, 11:03

No to nici z mojego planu kupna nowego cylindra :(

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Stary » 2010-04-07, 23:10

Zapomnij o takim prażeniu w oleju, bardziej zaszkodzisz niż pomożesz.

Kup Almota albo Gorzyce, załóż, spokojnie dotrzyj i będzie śmigał. Chyba, że masz więcej kasy to w dobrej cenie (200-250zł) możesz zamówić tłok w firmie Legra.

Awatar użytkownika
Tukan
Posty: 386
Rejestracja: 2008-04-01, 12:24
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: pl
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Tukan » 2010-04-08, 15:36

Stary pisze:Zapomnij o takim prażeniu w oleju, bardziej zaszkodzisz niż pomożesz.
Możesz rozwinąć?

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Stary » 2010-04-08, 15:54

Czytanie z Listu Jacota do wiernych:

"Pod żadnym też pozorem nie należy świeżo nabytego tłoka gotować ani smażyć w oleju. Metoda ta miała niegdyś zastosowanie i uzasadnienie w odniesieniu do tłokow wytwarzanych pokątnie, mając zastąpić właściwą obróbkę i sezonowanie a także dla "ratowania" tłokow wytartych ze szczętem wobec braku zamiennych. Jednak w zastosowaniu do tłoków produkowanych zgodnie z zasadami technologii nie ma najmniejszego sensu i niczemu nie służy, bowiem odlewy tłoków poddaje się obróbce termicznej przed ostateczną obróbką kształtu i wymiaru. Jesli jakkolwiek uda się tą drogą uzyskać zmiany w tłoku to będzie to równoznaczne m.in. z jego deformacją nienaprawialną w amatorskich warunkach. Jeśli zaś uda się nie osiągnąć żadnej zmiany to tym bardziej cała operacja nie ma sensu:).
Ot, jeszcze jeden przykład jak często w "przekazach ludowych" ulegają pomieszaniu właściwe cele i sens niektórych działań warsztatowych:)."

http://www.junak.riders.pl/tlok.htm

Blesso1
Posty: 46
Rejestracja: 2009-12-02, 21:34
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Blesso1 » 2010-04-16, 10:09

Coś mi sprzedawca szepną o tłokach Almota. Czyli mogę go spokojnie kupić ?

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Stary » 2010-04-16, 10:29

No cóż, obecnie najlepsze dostępne zamienniki w przystępnej cenie. W wsk słyszałem, że sprawują się bez problemu (mi w 125 nigdy nie puchł, ale ekstremalnie nie używałem silnika). W sierpniu zdam relację jak tłok almotu sprawdza się w junaku - szlif na 6 setek więc będzie już jakiś obraz. Z tego co słyszałem w junaku niestety almot puchnie. Wcześniej miałem też almota ale na 12 setek luzu (więc za dużo) i zatarć nie było. Zobaczymy w sierpniu.

Zawsze można zrobić tłok na zamówienie w firmie Legra. Koszt w granicach 200-300zł w zależności od tego co chcesz uzyskać i od razu można zamówić pod jakieś konkretne japońskie ostre pierścienie.

Awatar użytkownika
ArtekGS
Posty: 74
Rejestracja: 2007-06-07, 17:30
GG: 0
Moje maszyny: WSK M64 '64
WSK Z2 '62
WSK M06 '64
Lokalizacja: Gdansk
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: ArtekGS » 2010-06-03, 13:06

Czołem,

Czy wiecie jakie opinie krążą o zestawach: cylinder żeliwny+tłok z allegro?

Awatar użytkownika
Wężu
Posty: 1149
Rejestracja: 2007-06-26, 12:36
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06 B1, WSK M06 B3 3x, Iż 49
Lokalizacja: Rdziostów
Kontaktowanie:

Re: cylinder aluminiowy a żeliwny

Post autor: Wężu » 2010-06-03, 14:36

Kupiłem tydzień temu, po wakacjach bd wiedział jak nabije km.
Jeżdżę motocyklem WSK ;)

Ekipa Południe®

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość