"czasowanie" silnika WSK 175

Wał korbowy, tłok, cylinder, głowica
Odpowiedz
rss
Posty: 443
Rejestracja: 2014-04-14, 18:18
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 '80;
HondaXR600R '93; Varadero 125, Junaki
Lokalizacja: Jablonna
Kontaktowanie:

"czasowanie" silnika WSK 175

Post autor: rss » 2016-01-16, 16:23

Panowie,
Czy ktos z Was zmierzyl jak w silniku W2/059/060 wygladaja katy ssania/plukania/wydechu?
wgo danych "ogolnodostepnych" (tj net) jest to (s/p/w) 158/120/166,
podczas gdy z moich wstepnych szacunkow (na podstawie ksiazki Zaleskiego) wynika ze jest to 157/123/164

czy ktos moze sie podzielic danymi fabrycznymi?
a moze ktos to mierzyl na swoim silniku?
informacje cenne dla mnie o tyle ze teoria teorią, a w praktyka swoje.
drobne roznice to juz spora zmiana w "czasach", a zeby bylo smieszniej to najwiekszy wplyw
na poprawna prace ma w tym przypadku grubosc uszczelki pod cylindrem (sam sie zdziwilem jak duzy)
bede wdzieczny za pomoc :)
pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 2016-01-22, 19:33 przez rss, łącznie zmieniany 1 raz.
Troche o naszym Wieslawie: viewtopic.php?f=72&t=18728

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1459
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Promoty
Lokalizacja: Radziechowy
Kontaktowanie:

Re: "czasowanie" silnika WSK 175

Post autor: Muciek » 2016-01-16, 17:05

To nie jest japonia i każdy cylinder jest inny :mrgreen: W2a i Gazela miały jeszcze inne kąty (niższe). Do tego dochodzi długość korby , jak nie masz wszystkich danych to lepiej mierzyć kątomierzem.

Awatar użytkownika
zubr9471
Posty: 1128
Rejestracja: 2011-05-01, 15:38
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
WFM
Junak
Romet
Jawa 250
SHL 175, 150

H-D
Lokalizacja: Kalisz
Kontaktowanie:

Re: "czasowanie" silnika WSK 175

Post autor: zubr9471 » 2016-01-16, 19:02

Czyli co konkretnie sie dzieje i jakie te grubości uszczelek.

rss
Posty: 443
Rejestracja: 2014-04-14, 18:18
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 '80;
HondaXR600R '93; Varadero 125, Junaki
Lokalizacja: Jablonna
Kontaktowanie:

Re: "czasowanie" silnika WSK 175

Post autor: rss » 2016-01-17, 08:07

no wlasnie - dlatego pytam jak to powinno byc w teorii :D - moze ktos wie, moze ktos mierzyl
(albo bedzie laskaw zmierzyc) na niekombinowanym silniku...
wychodzi na to ze uszczelka ma miec >=1 mm po scisnieciu (wlasnie to chcialbym ustalic),
czyli gruba tekturke z kalendarza trzeba poswiecic :D

rozrzut dlugosci korby szacuje na jakies +/- 0,2 mm, co w porownaniu z rozrzutem grubosci uszczelki
to pikus - te z "papierka" na dzien dobry mozna wywalic do kosza.

co do faz w W2A (wczesniejszych) to sie nie wypowiadam, ale z ciekawosci zmierze taki cylinder przy okazji
(gdzies mam cylinder z Gazeli), ale wydaje mi sie ze wczesniejsze silniki byly strojone na 5500,
pozniejsze na >6000 obr/min
Troche o naszym Wieslawie: viewtopic.php?f=72&t=18728

Awatar użytkownika
zubr9471
Posty: 1128
Rejestracja: 2011-05-01, 15:38
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
WFM
Junak
Romet
Jawa 250
SHL 175, 150

H-D
Lokalizacja: Kalisz
Kontaktowanie:

Re: "czasowanie" silnika WSK 175

Post autor: zubr9471 » 2016-01-17, 10:20

Każdy może powiedzieć że grubość uszczelki ma bardzo duży wpływ bo gdzieś to przeczytał. Można zmierzyć grubość fabrycznej uszczelki które są jeszcze dostępne. Wg mnie ma ona 0,4mm. Fazy czasowe kanałów podaje Załęski i innych danych nie spotkałem. Można te wysokości przeliczyć w banalny sposób na kąt OWK ale trzeba znać długość korbowodu.

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1459
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Promoty
Lokalizacja: Radziechowy
Kontaktowanie:

Re: "czasowanie" silnika WSK 175

Post autor: Muciek » 2016-01-17, 13:11

No dobra ale jak byś popatrzył do silnika to byś zobaczył że w DMP tłok zasłania te okna o jakąś wartość. Doły okien w DMP nie są na równo z krawędzią tłoka , i pomiary wg tego co podaje Załęski (całkowita wysokość okna) może prowadzić do błędnych wyników. A jak zaczniesz podnosić cylinder na uszczelce żeby było na równo to wyjdą jeszcze wyższe wartości. 1* w te czy we wte tak niewysilonej konstrukcji nie robi żadnej różnicy...

franq87
Posty: 958
Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
GG: 0
Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
Kontaktowanie:

Re: "czasowanie" silnika WSK 175

Post autor: franq87 » 2016-01-17, 13:35

No więc :
-od osi sworznia do osi czopa dolnego korbowodu- 125 ( korbowody są różnych długości ale od osi do osi jest zawsze 125)
-od osi sworznia do krawędzi denka tłoka- 32,5
-odległości krawędzi okien idąc od górnej krawędzi tulei(GMP):
*górna kanału wydechowego po 37
dolna po 59( DMP)
*górna kanałów płuczących po 47
dolna po 59
*górna po 83
dolna po 103
Wartości w mm, mierzone na nowym cylindrze.
Grubość uszczelki powinna być tak jak żubr9471 podał 0,4-0,5mm .

Awatar użytkownika
zubr9471
Posty: 1128
Rejestracja: 2011-05-01, 15:38
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
WFM
Junak
Romet
Jawa 250
SHL 175, 150

H-D
Lokalizacja: Kalisz
Kontaktowanie:

Re: "czasowanie" silnika WSK 175

Post autor: zubr9471 » 2016-01-17, 17:49

Jakbym miał sie bawić w takie analizy to zrobił bym to drogą teoretyczną i praktyczną i stworzył bym dla celów porównawczych wykres kołowy faz w funkcji OWK na takiej samej zasadzie jak fazy w czterosuwie. Franku podaje wymiary zmierzone okien i one nie muszą sie zgadzać z tym, co podaje Załęski, bo wykonanie obarczone jest błędami i tolerancją wykonania. To właśnie jest droga praktyczna. Załęski zakładam że podaje wymiary okien odczytane z oryginalnego rysunku wykonawczego cylindra i to by była droga teoretyczna. Czyli jak powinno być i jak jest. Inną sprawą jest tu tuning, który Załęski proponuje, czyli okna przed i po poprawie.
Tak więc ja bym potraktował wymiary Załęskiego jako wzorzec.
Co do wymiarów to jeszcze ma znaczenie dolna krawędź tłoka sterująca oknem ssącym.

rss
Posty: 443
Rejestracja: 2014-04-14, 18:18
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 '80;
HondaXR600R '93; Varadero 125, Junaki
Lokalizacja: Jablonna
Kontaktowanie:

Re: "czasowanie" silnika WSK 175

Post autor: rss » 2016-01-22, 19:31

Wymiary podane przez Franq-a zgadzaja sie z Zaleskim do +/- 0,5mm (dzieki !!), jest tylko pare drobnych "ale" :
tlok nie powinien zaslaniac kanalow pluczacych, w przypadku wydechowego dolna krawedz kanalu moze byc minimalnie nizej niz krawedz tloka, ale nie wyzej.... (dzieki Muciek za potwierdzenie)

Zeby bylo smieszniej, w Zaleskim jest babol jak sie patrzy- bo na rysunku z wymiarami okien pluczace sa 0,5mm nizej od wydechowego, ale mysle ze jesli przyjmie sie zalozenie ze te krawedzie maja byc rowno to faktycznie mozna to przyjac za "baze" i na tej podstawie liczyc.

Przypomnialem sobie troche matematyke ze szkoly sredniej i wyliczylem te stopnie OWK dla wszytkich faz:
ssanie/plukanie/wydech maja odpowiednio 160/120/160 stopni, przy zalozeniu ze tlok nic nie zaslania.

Jesli jednak zaslania "pluki" o 1mm, to "czas" plukania zmniejsza sie o ok 5 stopni, wiec chyba warto podniesc cylinder na uszczelce, nawet kosztem obnizonego stopnia sprezania. Na ssanie nie bedzie to mialo wiekszego wplywu, a reszcie przywroci fabryczna sprawnosc.
Troche o naszym Wieslawie: viewtopic.php?f=72&t=18728

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość