Nowy ulepszony wał do Wiatra

Wał korbowy, tłok, cylinder, głowica
Patafil65
Posty: 173
Rejestracja: 2016-02-27, 10:04
GG: 0
Moje maszyny: M11W, M17, 250-353, Motorynka M1 od Ojca :)
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Patafil65 » 2016-03-11, 22:22

Po wyciśnięciu czopów głównych naprężenia trochę wróciły tzn otwory do wymiaru poprzedniego , lecz owal pozostał. Okazało się też że czop który stanął na 2 mm przed końcem był zatarty w materiale. Prasa 50 ton aż jęknęła i spęczyła tulejkę montażowo-dystansową, dopiero działanie bezpośrednio na czop pomogło i ustąpił. Zatarcia usunąłem docierakiem nastawnym, niwelując wcisk do 0,06-0,07 mm , czop też był obklejony materiałem z przeciwwagi (oczywiście tylko częściowo ). Na wcisku 0,06-0,07 zmontowało się już ładnie, chociaż i tu prasa stękała więc ok 10 ton było. Czop korbowy jest z otworem odprężającym więc 0,05 poszło bardzo ładnie. Wciski trzymają bardzo pewnie i są osiowo w przeciwwagach (jedna 0,03 druga 0,05 bicia na obwodzie), pomimo wcześniejszego zatarcia. Myślę że to będzie dobry wał. Nie jest jeszcze całkowicie złożony,w poniedziałek dokończę składanie i centrowanie. Gdyby Ktoś kiedyś robił przeciwwagi, to polecam ten materiał 40 HM-T ( bardzo dobrze utrzymuje wcisk, nie odkształca się plastycznie), ale trzeba zakładać mniejsze wciski niż fabryczne. Jeśli koś chce mieć idealne przeciwwagi to otwór czopa korbowego trzeba dokończyć po wciśnięciu czopów głównych, np docierakiem nastawnym , lecz trzeba uprzednio złożyć przeciwwagi na osiowych otworach zastępczych ( wyważających). W ten sposób zachowamy osiowość wszystkich otworów. Mam nadzieję, że komuś się przyda na coś ten mój eksperyment, lecz pewnie wąskiemu gronu, może chłopakom na wyścigach :papa:

Awatar użytkownika
zubr9471
Posty: 1212
Rejestracja: 2011-05-01, 15:38
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
WFM
Junak
Romet
Jawa 250
SHL 175, 150

H-D
Lokalizacja: Kalisz
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: zubr9471 » 2016-03-12, 09:57

Mógłbyś dodać jakieś zdjęcia tego wynalazku dla potomności :)

Patafil65
Posty: 173
Rejestracja: 2016-02-27, 10:04
GG: 0
Moje maszyny: M11W, M17, 250-353, Motorynka M1 od Ojca :)
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Patafil65 » 2016-03-15, 19:53

Zdjęcia już niebawem, a oto kolejne wiadomości z warsztatu, tzn. operacja się udała pacjent będzie zipał. Przeciwwagi złożyłem na prowadzeniach fi 22 ze sworzni tłokowych, pasowanych do otworów wyważających. Wcisk na pasowaniu czopa korbowego 0,05-0,06 mm wyniósł 8 ton. Wał po złożeniu i demontażu prowadzeń miał bicie 0,02 mm i 0,05 kolejno na czopach głównych w miejscu osadzenia łożysk. Próbowałem wycentrować i ułożyło się do 0,025 i 0,035 mm po tej samej stronie przeciwwag, czyli są lekko rozsunięte po którejś ze stron. Ale to jest bardzo dobry wynik i nie będę tego poprawiał, bo wciski trzymają bardzo mocno, duuużo mocniej niż w oryginale. Tam wystarczyło lekko puknąć wałkiem miedzianym (5 kg) i wagi "pływały" na czopie, a tu ani odrobinę. Trochę mnie to czasu kosztowało i nie tylko, bo czopy główne nowe, ale było naprawdę warto 8-) . Zapomniałem dodać, że oryginalne czopy główne trzeba było wymienić, pomimo że wał dziewiczy był, bo miały niecentryczne nakiełki. Nie mam pojęcia jak oni je szlifowali i centrowali w Nowej Dębie :shock: .

Awatar użytkownika
zubr9471
Posty: 1212
Rejestracja: 2011-05-01, 15:38
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125, 175
WFM
Junak
Romet
Jawa 250
SHL 175, 150

H-D
Lokalizacja: Kalisz
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: zubr9471 » 2016-03-16, 09:53

Wg moich przypuszczeń oryginalnie wał miał czopy główne szlifowane wykańczająco w zespole czyli w wale już w pełni złożonym. Wtedy odpada operacja centrowania.

Patafil65
Posty: 173
Rejestracja: 2016-02-27, 10:04
GG: 0
Moje maszyny: M11W, M17, 250-353, Motorynka M1 od Ojca :)
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Patafil65 » 2016-03-16, 19:26

zubr9471 pisze:Wg moich przypuszczeń oryginalnie wał miał czopy główne szlifowane wykańczająco w zespole czyli w wale już w pełni złożonym. Wtedy odpada operacja centrowania.
Masz rację, dziś przejrzałem dokładnie stare czopy główne od gazeli i M11W i się potwierdziło. Powierzchnia wciskana względem powierzchni osadczej łożyska ma widoczne przesunięci w osi tak na oko ok 0,2 mm.

Awatar użytkownika
Muciek
Posty: 1456
Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
Lokalizacja: Radziechowy
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Muciek » 2016-03-16, 20:05

Było pisane na forum że szlifowali czopy po złożeniu. Pokażesz jakieś fotki ?

Patafil65
Posty: 173
Rejestracja: 2016-02-27, 10:04
GG: 0
Moje maszyny: M11W, M17, 250-353, Motorynka M1 od Ojca :)
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Patafil65 » 2016-03-16, 21:50

Muciek pisze:Było pisane na forum że szlifowali czopy po złożeniu. Pokażesz jakieś fotki ?
Nie dotarłem do tego wątku, a to że szlifowane czopy po wciskani to strasznie nietechnologicznie, choć bardzo na skróty przy produkcji. Zapewne tak zrobili, bo materiał przeciwwag plastelinowy i czopy przy wciskaniu "płyną na boki", co witać po nierównych odciskach po bruzdach czopów, więc se chłopcy poradzili... Jestem przyzwyczajony do innych standardów, w H-D i Indianie przeciwwagi wymienne w modelach o tej samej pojemności i typie silnika, ba można nawet inne odległe roczniki przemieszać i się centruje do średnio 0,02 na stronę. Foty w weekend zapodam.
Tak poza tematem nowego wału, to oryginalne korbowody też się zmieniały w W2A ( czyli M11W) korba delikatniejsza i lżejsza 192 gr, węższa w miejscu stopy - ok 16 mm, trzon 4,5 mm. W W2 czyli Gazeli stopa szersza ok 17,2 mm z bardziej "mięsistą stopą", grubość trzonu 5mm, waga korby 228 gr. Obie korby na czop 21,2 mm i trzy rzędy rolek, a otwory wyważające w tych samych miejscach fi 20 mm. Stąd różnica w wyważeniu Gazela - 45%, M11W - 49%.

Awatar użytkownika
Garry1
Posty: 395
Rejestracja: 2011-12-27, 15:54
GG: 7047182
Moje maszyny: Wsk 125
Ogar 200
Komar mr230
Honda mb8
dt 80 mx
sr2
Lokalizacja: Konin/Poznań
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Garry1 » 2016-03-16, 22:53

Hehe czyli czop się "nieco obróci" i już z wycentrowania wału nici...
Eh ułomne te nasze konstrukcje :D
-spawaki
-króćce/membrany
-toczenie, spawanie ALUMINIUM
http://www.bikepics.com/members/garry1/

Patafil65
Posty: 173
Rejestracja: 2016-02-27, 10:04
GG: 0
Moje maszyny: M11W, M17, 250-353, Motorynka M1 od Ojca :)
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Patafil65 » 2016-03-20, 22:11

Link do zdjęć na FB, miłego oglądania. :) Zapraszam do polubiania ;-)
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 681&type=3

Awatar użytkownika
Savier
Administrator
Posty: 6337
Rejestracja: 2010-05-20, 18:47
GG: 0
Moje maszyny: Lelek '76
M21W2 '76
Gil spec. '75
Lokalizacja: Działdowo/Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Savier » 2016-03-20, 22:52

Super sprawa :). Do składania wałów od 175 zawsze powinno się używać takich tulei prowadzacych?

Patafil65
Posty: 173
Rejestracja: 2016-02-27, 10:04
GG: 0
Moje maszyny: M11W, M17, 250-353, Motorynka M1 od Ojca :)
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Patafil65 » 2016-03-20, 23:06

Savier pisze:Super sprawa :). Do składania wałów od 175 zawsze powinno się używać takich tulei prowadzacych?

Nie wiem jak jest w oryginale, myślę że tam otwory nie są centryczne. Ja, gdy wykonywałem wagi, zrobiłem wszystkie otwory osiowe,dlatego tylko po samym złożeniu miałem już dobrze wycentrowany wał. Obawiam się że Nowa Dęba szła tutaj na skróty, oszczędzali kasę :/ , ale teraz my ją musimy wydawać, podobnie sprawa ma się z Junakiem, tam z powodu kiepskich materiałów.

Patafil65
Posty: 173
Rejestracja: 2016-02-27, 10:04
GG: 0
Moje maszyny: M11W, M17, 250-353, Motorynka M1 od Ojca :)
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Patafil65 » 2017-11-27, 00:38

Będzie dalsza część tego wątku ;-) , jestem w trakcie pracy nad wałem do Wiatra na korbie z YZ 250 tyle, że wcześniejszej czyli 1990-98. Różni się ona średnicą czopa korbowego, gdyż ma 25 mm a nie 24 mm, ale co ważniejsze sworzeń korbowy jest łożyskowany w łożysku 18/23, a nie 18/22 jak w późniejszym modelu, do tego korbowód ma szerokość 20 mm , a nie 17 mm. Co to wszystko daje, powinno znacznie wydłużyć czas eksploatacji w silniku turystycznym. Prawdopodobnie ten korbowód nie nadaje się do przeróbek oryginalnych przeciwwag, ale ja robię nowe, więc to nie problem. Jest do tego nieco bardziej wolnoobrotowy, ale Gazela kręci 6000 obr. więc to i tak jakieś 2500 obr. zapasu do granicy możliwości. Do tego będzie skok 62 mm i dziurra 64 mm, co nam daje 200 ccm, Gazela będzie szybka :evil: .
Ostatnio zmieniony 2017-11-27, 10:22 przez Patafil65, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Garry1
Posty: 395
Rejestracja: 2011-12-27, 15:54
GG: 7047182
Moje maszyny: Wsk 125
Ogar 200
Komar mr230
Honda mb8
dt 80 mx
sr2
Lokalizacja: Konin/Poznań
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Garry1 » 2017-11-27, 08:53

Przy tym skoku i średnicy wychodzi jak byk prawie 310 ccm ;p
-spawaki
-króćce/membrany
-toczenie, spawanie ALUMINIUM
http://www.bikepics.com/members/garry1/

Patafil65
Posty: 173
Rejestracja: 2016-02-27, 10:04
GG: 0
Moje maszyny: M11W, M17, 250-353, Motorynka M1 od Ojca :)
Lokalizacja: Toruń
Kontaktowanie:

Re: Nowy ulepszony wał do Wiatra

Post autor: Patafil65 » 2017-11-27, 10:23

Poprawiłem, pomyliłem wymiary z Tropikiem :oops:

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość