Strona 1 z 2

Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 19:56
autor: JimmyPage
Witam. Wiatr znów daje mi w kość. Dziś składałem połówki silnika na ciepło, najpierw założyłem łożyska na wał schłodzony w zamrażarce a łożyska z podgrzana bieżnia bez trudu wskoczyły na czopy. Później wał włożyłem w podgrzane połówki także bez żadnych problemów. Praktycznie wskoczył sam. Ale po dokreceniu śrub i wbiciu tulejek ustalających kartery pojawił się problem. Mianowicie wał ciężko się obraca a czasem coś delikatnie skrzypi wydaje mi się że korba
Kiedy luzuję śruby delikatnie wał obraca się lekko tak jak powinien. Wybiłem tuleje ustalające ale nic to nie dało. Dodatkowo wydaje mi się że korba ma mniejszy luz na boki niż przed złożeniem. Nie wiem co z tym teraz zrobić
Co mogło się stać? Połówki chyba sciskaja wał ale dlaczego, skoro na przeszlifowanych lozyskach miał ok. 2 mm luzu na boki? Pomóżcie koledzy bo już tracę wiarę :-(

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 20:54
autor: rss
odpowiedz jest prosta: ktores (albo oba) lozyska nie weszly do konca na wal lub w karter.
sprobuj odkrecic ten dekielek lozyska z prawego karteru - zobacz czy jest jakas roznica w zachowaniu walu.

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 20:58
autor: JimmyPage
Dekielka jeszcze nie założyłem. Rozbierać i składać jeszcze raz czy podgrzać prawa połówkę i opukac gumowym młotkiem?

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 21:07
autor: Stachu.G
Trzeba odprężyć łożyska wału podgrzej skręć i "wal" z młota przez pobijak w karter najlepiej w gniazdo simmeringów

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 21:20
autor: franq87
Łożyska się odpręża uderzając w pierścień wew. Łożyska. Możesz też uderzyć w czop . Po skreceniu silnika zawsze tak się robi - zakładasz ciepła prawą obudowę, łapie wcisk czopa, skrecasz, powstają naprężenia.

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 21:33
autor: rss
JimmyPage pisze:Dekielka jeszcze nie założyłem. Rozbierać i składać jeszcze raz czy podgrzać prawa połówkę i opukac gumowym młotkiem?
podgrzej całość, ale skup sie bardziej na prawej stronie - no i uderzaj w pierscien wewnetrzny

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 21:46
autor: JimmyPage
Mocno uderzać czy raczej opukać?

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 21:56
autor: franq87
Ale nie musi nic grzać, jak chcesz uderzyć w pierścień, to przez rurę i nie chodzi o to żebyś klepał jak kose ,tylko uderzasz raz i sprawdzasz efekt. Młotek musi byc ciężki, zeby "ciągnął" a siła umiarkowana.

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 22:06
autor: JimmyPage
Wbić przed tym tuleje ustalające? Właśnie się za to zabieram

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 22:30
autor: Skinder
No raczej koniecznie.

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 22:31
autor: JimmyPage
Uderzylem kilka razy w prawy czop i raz lub dwa w lewy. Wał obraca się z mniejszym oporem ale wydaje mi się że to jeszcze nie jest to. Dziś już za późno na walenie młotkiem więc spróbuję jeszcze jutro. Wał ma się bardzo lekko obracać?

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 22:36
autor: JimmyPage
Przepraszam, miałem na myśli prawą i lewą wewnętrzna bieżnie

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 22:36
autor: Skinder
Generalnie to powinieneś moim zdaniem trzasnąć w wewnętrzny pierścień łożyska jakąś rurką, jak wspominali wyżej. Co ciekawe, w 125 miałem taki problem, a w 175 o dziwo przy składaniu udało się po sklejeniu już na gotowo uzyskać właściwie zerowy opór bez odprężania. A co to za łożyska tam dałeś ?

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-22, 22:45
autor: JimmyPage
Tak właśnie zrobiłem uderzylem w wewnętrzny pierścień sporym młotkiem przez rurkę. Mocno ale z wyczuciem. Łożyska to skf z luzem c3. A wał od Franq87. Trochę się poprawiło ale jeszcze raczej nie jest dobrze. Jutro z rana podgrzeje obudowy i spróbuję jeszcze raz uderzać.

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-23, 06:54
autor: franq87
Silnik musi być skrecony, gotowy. Uderz w prawy czop z czuciem z czoła ,nie bój się . Wał musi dać się obracać ręką.

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-23, 16:26
autor: JimmyPage
Udało się. Zrobiłem dokładnie tak jak mówił franq87. Uderzyłem raz w prawy czop młotkiem przez młot, z wyczuciem i wał "odżył". Obraca się lekko i wszystko jest okej. Dziękuję panowie za pomoc :D

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-23, 19:02
autor: waldek19
A ten luz 2 milimetrowy niwelowałeś podkładkami czy zostawiłeś.

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-23, 19:14
autor: JimmyPage
Wał jest przesunięty maksymalnie do strony sprzęgła i korba jest na środku. Planuję dotoczyć podkładkę o średnicy zewnętrznej szalki/bieżni łożyska i wsadzić ją pod dekielek simmeringu od strony zapłonu tak aby wał/ łożyska nie przesuwały się podczas pracy. Tylko wtedy skasuję luz do zera a nie wiem czy to "zdrowe" dla wału i łożysk. Z drugiej strony gdybym dał podkładkę o mniejszej grubości tak by wał miał możliwość odejścia o te np. 0,3 mm to ona będzie się tłuc podczas pracy.No chyba, że będzie zrobiona na delikatny wcisk w gniazdo łożyska.

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-11-29, 20:30
autor: Kaziq
Dystansowanie zawsze wykonuje się z jakimś (chociażby malutkim) luzem tylko tak masz pewność że podkładki nie są nadwymiarowe, do wueskowej skrzyni 0,5 wystarczy a na wał tak jak mówisz 0.3, 0.2. A przy 0,3mm ten luz jest taki że przy technologi tych silników praktycznie go nie ma i nie ma prawa nic stukać.

Re: Wał korbowy - problem podczas składania

: 2016-12-01, 13:51
autor: JimmyPage
Wyliczylem sobie grubość podkładki tak aby luz wynosił 0,2 mm. Podkładkę wytoczy mi znajomy tokarz. Będzie się opierać o zewnętrzna szalke łożyska. Pytanie, czy nie zaburzy to zbytnio smarowania łożyska od strony zapłonu? Jak wiadomo w dekielku są wydrążone kanaliki do smarowania a podkładka je przesloni.