Strona 1 z 1

Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-06-25, 10:27
autor: bing17
Witam.
Jak osadzona jest tuleja cylindra WSK 175/Gazela ?? Chodzi mi czy jest ona wprasowana, wciśnięta itp. Pozdrawiam bing17.

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-06-25, 16:49
autor: rykun
http://motocykle.svasti.org pisze:Cylinder jest aluminiowy, odlewany ze stopu aluminiowo-krzemowego z zalaną tuleją żeliwną metodą Alfin.
Samo pojęcie "zalana" znaczy że w trakcie odlewania cylindra umieszczono w nim tuleja która jest unieruchomiona przez kołnierz.

Nigdy nie bawiłem się z wybijaniem tulei z cylindra gazeli który ma inny odlew niż silnik 060. Moje doświadczenia z tym silnikiem prowadzą do tego że tulei nie wyciśniesz z cylindra. Albo zniszczysz ożebrowanie a tuleja zostanie cała, albo pęknie tuleja a zostanie ożebrowanie. Ja próbowałem wyciskać naciskiem ok. 15t plus podgrzewanie palnikiem. Tuleja nie wyszła tylko zagłębiła się na jakiś 1mm. Wyszło na to że wytoczyłem starą tuleje i zrobiłem nową. Operacja kosztowała ok 50-60zł za materiał i ok 100 za robociznę razem ze szlifem. Dzisiaj jakbym miał to robić to całość wyniosła by mnie ok 100zł. Wcześniej jeszcze musiałem postawić flaszkę za żeliwo bo nikt nie chciał sprowadzić takiej małej ilości. Doszedł brak sprzętu (długiego wytaczaka) aby wytoczyć tuleje z jednego mocowania w uchwycie tokarskim.

Słyszałem o kilku osobach nawet z tego forum że udało im się wycisnąć tuleje. Z nimi trzeba porozmawiać. Moje zdanie przedstawiłem wyżej, choć nigdy nie zaprzeczam bo pewnie jeszcze nieraz dowiem się czegoś nowego. Jak masz cylinder to spróbuj.

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-06-25, 16:58
autor: bing17
Robiłem taki patent w Jawkach, Simsonach itp ale w WSK nigdy. Nie mam cylindra od Gazeli, do WSK też nie żeby chociaż spróbować wycisnąć.

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-07-10, 16:52
autor: marc1990
zapytaj xabinga;p<lol2>

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-07-24, 15:59
autor: wujcio
Na pewno nie ma szans na wyciśnięcie albo wyprasowanie jej bo pewnie tuleja przed zalaniem aluminium nie była idealnie gładka przez co gorące aluminium wtopiło się w rowki przez co została całkowicie unieruchomiona, najlepiej jest zrobić jak piszą inni wytoczyć ja i wstawić nową.
Jeśli będziesz ja wprasowywał zniszczysz ożebrowanie lub cały cylinder

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-08-15, 16:29
autor: rykun
Znalazłem w warsztatowych "śmieciach" oryginalną tuleję z silnika wsk 175. Wygląda następująco:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Teraz każdy sam może sobie odpowiedzieć na pytanie dlaczego tuleja nie chce wycisnąć się z ożebrowania. Nie trzeba komentować.

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-08-20, 12:36
autor: bing17
Możesz dać wyraźniejsze zdjęcie bo z tego nic dla mnie nie wynika.

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-08-20, 13:41
autor: Jarek_kam
Przypatrz sie dobrze to zobaczysz dlaczego ta tuleja nie chce wyjść :)

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-08-21, 11:09
autor: kamil_Ziomek
Może niektórzy nie zauważyli ale ja tak więc napiesze wam. Tuleja nie jest walcem i ma dość duże zgrubienia na początku i końcu więc wycisnąć jej się z ożebrowania nie da.

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-08-21, 13:39
autor: bing17
Ale wyraźniejsze zdjęcia i tak by się przydały :)

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-09-30, 14:23
autor: wujcio
A jak myślicie czym można było by zastąpić oryginalną tuleję w cylindrze aby jej żywotność wydłużyć bo oryginalna jest z żeliwa sferoidalnego a teraz w tych różnych nowych sprzętach wewnętrzna część tulei pokrywana jest jakąś powierzchnią która jest wytrzymalsza na i ma mniejsze tarcie, a w tej oryginalnej szybko się wnętrze wyrabia i pierścienie dzwonią... oczywiście trzeba było by zastosować jakieś lepszej jakości pierścienie i tłok

Może da się dopasować jakąś od sprzętu czterosuwowego wykonanej z dobrych materiałów o tej samej średnicy tłoka i podobnej wysokości potem wyfrezować otwory jak w oryginale a później osadzić we wcześniej wytoczonym ożebrowaniu

Sam posiadam cylinder którego wnętrze zostało zniszczone przez wypadnięte zabezpieczenie tłoka i po takiej modyfikacji mógł by znowu odżyć :)

Co sądzicie o tej koncepcji?? mam nadzieje ze się nie powtarzam w tym temacie, nie udało mi się znaleźć takowego

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-09-30, 15:43
autor: rykun
W nowoczesnych silnikach wnętrze cylindra jest niklowane tzw nicasil. Ma bardzo małe tarcie i dużą żywotność. Tylko jak już sie zetrze to koszty są duże ok 800zł za regeneracje lub nowy cylinder za 1000-1500zł. W takich cylindra nie robi sie szlifu tylko wsadza tłoki z kolejnych selekcji. Teoretycznie dałoby rade zrobić takie coś do wsk. Zamiast żeliwnej tulei wstawić aluminiową i nałożyć nicasil. Co do tulejowania cylindra to żeliwo na tuleje do wsk 175 kosztuje ok 30-50zł. Jest to najwyższej jakości produkt z Mahle Krotoszyn z wieloma dodatkami uszlachetniającymi typu molibden. Jak ktoś ma tokarkę to płaci tylko za szlif i materiał na tuleje. W motortechu taka tuleja na gotowo kosztowała by ok 450zł. Na pewno wytrzymałość się zwiększy. Sprawdzony patent.

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-10-01, 02:11
autor: ŻbiKu
Myślę, że jeżeli poruszamy temat tak poważnego usprawniania, to bardziej trafionym pomysłem, jest zamontowanie tłoka i pierscieni tłokowych o multi wyższej żywotności. Cylinder w WSK175 spokojnie przy normalnej eksploatacji wytrzyma 20tyś km bez szlifu więc skupiłbym się raczej na zmianie tłoka, który jest dużo mniej żywotny i w czasie 10tyśkm przebiegu jego wymiana jest pewna tak, jak to, że zawitała już u nas astronomiczna jesień.

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-10-01, 06:40
autor: adasiek185
Nicasil to nie nikiel tylko specjalna warstwa ceramiczna która pokrywa się tuleje cylindra i powierzchnie boczną tłoka

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-10-01, 15:02
autor: wujcio
To tez dobry pomysł bo faktycznie pierścienie i tłok wyrabiają się strasznie szybko... ledwo co się dotrze już się zetrze :P a jak się zetrze to dzwoni cylinder ;/

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-10-01, 17:07
autor: rykun
adasiek185 faktycznie dzisiejszy nicasil to węglik niklu i krzemu czyli ceramika, ale na tłokach raczej stosuje się teflon lub molibden. Technika stosowania różnych powłok na tłokach i cylindrach jest dosyć stara i z biegiem lat zmienia się.

Żbiku jednak z tłokiem nie jest tak łatwo jak z tuleją. Jest wyjście oddać nasz oryginalny tłok do firmy np. popularne Hipeco ,aby nałożyli na niego warstwę ceramiki na denku i teflonu na bokach. Koszt ok 100zł a efekt bardzo dobry. Do tego pierścienie chromowane ok 20zł sztuka i na tym można już trochę kilometrów nabić.

Wsk 175 ma tłok o śr. nom. 61mm. Najpopularniejsze tłoki z średnicą sworznia 18mm mają ok 66,5mm. Dodam że są niższe niż wueskowy i często mają otwory zasilające skrzynie korbową bezpośrednio z zaworu zwrotnego. Cena tez nie jest zachęcająca w zależności od modelu 200-400zł. Za tą kwotę mamy kuty tłok najwyższej jakości. Ogrom przeróbek cylindra raczej nie zachęca do tuningu właścicieli oryginalnych maszyn. Jednak 205 cm3 w silnik W2 to już jest coś.

Re: Metoda osadzenia tuleji cylindra WSK 175/Gazela.

: 2008-10-05, 15:50
autor: Sebastian440
Dokładnie zwiększenie pojemność do 205 cm3 można z powodzeniem zastosoac w silniku 175 cm3. Wystarczy mieć jakieś 250 zł + szlif + większe pierścienie + potem tokarka do wytoczenia zbednego materiału z wnętrza i gotowe. Średni koszt takiej przeróbki zamknął by się w jakiś 350 zł łącznie z tłokiem z większą zawartością krzemu. Tylko pytanie po co to w zwykłej WSK ;-) .