Wał Duells opory.

Wał korbowy, tłok, cylinder, głowica
Zablokowany
Mixol
Posty: 810
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 1980r.
CZ 477 Sport 1973r.
Mińsk 400A 1990r.
Lokalizacja: Mazowsze
Kontaktowanie:

Wał Duells opory.

Post autor: Mixol » 2021-05-10, 12:37

Cześć
Panowie mam taki temat, robię silnik 060, remont kapitalny.Mam nowy wał Duellsa, łożyska wkładane na gorąco na czopy, grzane do ok 80 stopni.Łożysko od strony sprzęgła wchodzi głębiej na czop i jest bliżej przeciwwagi niż prawe.Wał sprawdzany po osadzeniu łożysk miał bicie w normie.Kartery zgodne do pary, gniazdo w lewym karterze wymagało użycia kleju, łożysko wchodzi samo bez luzów na boki.Gniazdo w prawym ciasne.Wał po włożeniu w lewy karter kręcił się bez oporów, dałem jeszcze podkładkę 0,2 mm żeby odsunąć go od karteru bo był na styk ale nie ocierał.Silnika złożony bez oporów z uszczelką 0,6mm, prawy karter był grzany, bez użycia młotka itp.Wał obraca się wyczuwalnym oporem, nie kręci się swobodnie.Nie jest to mechaniczne blokowanie nic nie ociera.I pytanie co jest powodem, w czwórce nie ma opcji żeby łożyska były zaciśnięte przez kartery bo gniazdo prawej połówki jest przelotowe.Dodam że po grzaniu opalarką okolic gniazda po chwili wał kręci się lekko.Pytanie czy to normalne, nie daje mi to spokoju wszystko sprawdzane i mierzone klika razy, wymyte i zdystansowane.
Dodam że ostatnio robiłem silnik Jawki 223 w taki sam sposób czyli łożyska najpierw na czopy i potem grzanie gniazd, wał był oryginalny po regeneracji i był podobny problem, łożyska nie były zaciśnięte był luz między łożyskiem a krawędzią karteru.Po delikatnym podgrzaniu okoli gniazda wał również chodził bez oporów.Po złożeniu silnik pracował normalnie.Robiłem już sporo silników, nigdy nie miałem takich problemów i zastanawia mnie czemu tak się dzieje, teoretycznie nic nie powinno się blokować, czy ja robię coś źle.

szef100
Posty: 399
Rejestracja: 2012-01-15, 20:32
Moje maszyny: WFM M06 1966
WSK M06 1957
MZ RT 125/2 1956
WSK KOBUZ 1978
Lokalizacja: Hańsk
Kontaktowanie:

Re: Wał Duells opory.

Post autor: szef100 » 2021-05-15, 04:33

A próbowałeś kolego uderzyć przez drewno w czop wału z jednej oraz drugiej strony, aby zdjąć ewentualne naprężenia ?

bayu

Re: Wał Duells opory.

Post autor: bayu » 2021-05-15, 11:54

Opory wynikają z powstałych naprężeń podczas opisanego sposobu składania silnika.
Opisany sposób ''odprężenia łożysk" jest nie dopuszczalny. Ale pomoże....
Prawidłowo złożony silnik nie wymaga tego typu zabiegów.

Mixol
Posty: 810
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 1980r.
CZ 477 Sport 1973r.
Mińsk 400A 1990r.
Lokalizacja: Mazowsze
Kontaktowanie:

Re: Wał Duells opory.

Post autor: Mixol » 2021-05-17, 06:12

bayu pisze:
2021-05-15, 11:54
Opory wynikają z powstałych naprężeń podczas opisanego sposobu składania silnika.
Opisany sposób ''odprężenia łożysk" jest nie dopuszczalny. Ale pomoże....
Prawidłowo złożony silnik nie wymaga tego typu zabiegów.
Czy napiszesz jaki jest prawidłowy sposób ? jedynie co mogłem zrobić inaczej to łożyska włożyć najpierw w gniazda.

franq87
Posty: 1096
Rejestracja: 2012-11-05, 20:52
GG: 0
Moje maszyny: KILKA ŚWIDNIKÓW, RESZTA NIEWAŻNA
Kontaktowanie:

Re: Wał Duells opory.

Post autor: franq87 » 2021-05-17, 06:56

Spokojnie, możesz uderzyć w lewy i prawy czop, lub przez rurę w szalkę wewnętrzną łożyska prawego parteru. Puści od razu.
Bayu piszę ,że ten sposób jest niedopuszczalny, ale pomoże czyli próbował . Człowiek wielu patentów...

Mixol
Posty: 810
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 1980r.
CZ 477 Sport 1973r.
Mińsk 400A 1990r.
Lokalizacja: Mazowsze
Kontaktowanie:

Re: Wał Duells opory.

Post autor: Mixol » 2021-05-17, 07:14

franq87 pisze:
2021-05-17, 06:56
Spokojnie, możesz uderzyć w lewy i prawy czop, lub przez rurę w szalkę wewnętrzną łożyska prawego parteru. Puści od razu.
Bayu piszę ,że ten sposób jest niedopuszczalny, ale pomoże czyli próbował . Człowiek wielu patentów...
Dzięki.

Awatar użytkownika
qpa
Posty: 617
Rejestracja: 2011-09-12, 13:11
GG: 0
Moje maszyny: mustang ttr
Lokalizacja: Lublin
Kontaktowanie:

Re: Wał Duells opory.

Post autor: qpa » 2021-05-18, 14:33

To jak według Was składać poprawnie ten silnik? :)

Awatar użytkownika
czankete
Posty: 1299
Rejestracja: 2013-09-26, 10:08
GG: 0
Moje maszyny: WSK, WFM, SHL i inne
Lokalizacja: Köpingebro - Sweden
Kontaktowanie:

Re: Wał Duells opory.

Post autor: czankete » 2021-05-19, 01:51

...dokładnie tak jak franq87 opisał - sprawdzona metoda w tym i we wszystkich podobnych silnikach. Osobiście uderzam przez kawałek twardego drewna lub miedziany trzpień pochodzący se zgrzewarki elektrycznej 😉...

Mixol
Posty: 810
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 1980r.
CZ 477 Sport 1973r.
Mińsk 400A 1990r.
Lokalizacja: Mazowsze
Kontaktowanie:

Re: Wał Duells opory.

Post autor: Mixol » 2021-06-15, 06:50

Wypada coś napisać i zakończyć temat, ogólnie silnik po społowieniu leżał tydzień, opory ustąpiły, fakt nie kręcił się palcem.Silnik uruchomiony pracuje bez problemów.

Zablokowany

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość