Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: rykun » 2009-04-07, 20:52

Mam to samo zdanie co Żbiku. Najważniejsze jest że masz dłuższą trójkę. Drugi bieg to już chyba tylko indywidualna sprawa. Ja mam wersję z przełożeniem 1,79 i dla mnie jest ok. Jeżdżę przeważnie sam i nie przeszkadza mi że trochę się przymula. Testowałem już chyba wszystkie opcje i właśnie ta jest dla mnie najlepsza.

Awatar użytkownika
yahoo
Posty: 118
Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: yahoo » 2010-09-30, 00:55

Sorry, że wskrzeszam stary temat.

Naszło i mnie na skrzynię 16/26. W tym celu dokonałem stosownego zakupu na Allegro, od razu okazało się, że łożysko trybu zdawczego jest do dupy, kupiłem zatem nowy tryb zdawczy wraz z łożyskiem - najpierw podróby, ze Skutera, potem oryginały na allegro (podróba po złożeniu w nowych karterach stała jak przyspawana). Koniec końców mając wszystkie - wydawałoby się - niezbędne części - przystąpiłem do montażu. I oczywiście zonk ;-)

Nie pasują wodziki. Rowki na wodziki w kołach przesuwnych starszego typu skrzyni są znacznie węższe niż w nowszej, co uniemożliwia ich wymienne stosowanie. Wodziki od starszej skrzyni podejdą do nowszej, ale będą miały duży luz w rowkach, w drugą stronę nie wejdą za cholerę.

Zaindagowałem paru chłopaków na GG, wniosek z przesłuchania taki, że zamiast ładować całą skrzynię 16/26, jak ja zrobiłem - powinienem zostawić wałek główny i wszystkie koła zębate - oprócz samego trybu zdawczego - oryginalne, z nowszej skrzyni. Wtedy odpada problem wodzików.

No i tutaj chciałbym nieco sprowokować jakąś dyskusję. Zrobiłem sobie przegląd wszystkich skrzyń, jakie mam w garażu. Jest ich pięć - dwie starszego typu, trzy nowszego. Skrzynia od S2 (ktoś chyba pytał) - jest nowsza, 15/27.

Rozkład liczb zębów na poszczególnych kołach jest taki, jak tu już było pisane:

Starsza skrzynia:
- wałek główny: kolejno 15z, 20z, 23z, 26z (patrząc od strony sprzęgła)
- wałek pośredni: kolejno 27z, 22z, 19z, 16z (jw)

Nowsza skrzynia:
- wałek głowny: kolejno 15z,19z, 23z, 27z (patrząc od strony sprzęgła)
- wałek pośredni: kolejno 27z, 23z, 19z, 15z (jw)

Czyli widać, że pierwsza i trzecia para kół jest taka sama, niezależnie od modelu i rocznika, manewrować można drugą i czwartą.

Chciałbym złożyć sobie skrzynię na 30% szosa, 70% szuter/lekki teren, czyli chciałbym "mocnych" przełożeń. Jaka kombinacja będzie do tego najlepiej pasować? Przełożenie na łańcuchu napędowym proponuję w tych rozważaniach pominąć, akurat tam eksperymentuje się stosunkowo łatwo, ponadto na ten temat mam już wyrobioną opinię.

Za wszystkie opinie serdecznie dziękuję :)
--
yahoo
http://sarenka666.blogspot.com/
Kupię nowe obręcze 18" i szeroką kierownicę

Awatar użytkownika
Alien
Posty: 1981
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: Alien » 2010-09-30, 15:38

Co do wodzików to są dwie opcje: albo szukasz cienkich, albo poszerzasz rowek na kole zębatym.
Wodziki cienkie możesz kupić w Dębicy z tym ze tylko jeden rodzaj (o ile mnie pamięć nie myli to wygięty). Zarówno prosty jak i wygięty w ofercie Skutera jest nowy z PRL, z tym ze podejrzewam że są nieświadomi faktu że to komplet ale z dwóch różnych skrzyń :) mam u siebie parę cienkich wodzików z Gazeli, ale nie wiem czy interesują Cię blaszane używki.

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 954
Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: Wojtek » 2010-09-30, 17:48

Wodziki odlewane lub jak kto woli kute (Chociaż cholera wie czy ktokolwiek je kiedyś kuł) występowały zarówno cienkie jak i grube. Kiedyś z Gaceczkosem wykupiliśmy cały zapas od jakiegoś człowieka z allegro. Maciek wziął większość a ja tylko dwa. Były tam zarówno cienkie jak i grube.

Odnośnie doboru przełożeń to akurat nowsza konfiguracja da ci trójkę zdatniejszą do jazdy w terenie gdyż jej przełożenie jest po prostu większe. Jednak zostaje ta słynna przepaść pomiędzy trójką a czwórką.

Ogólnie przełożenie to iloraz liczby zębów koła biernego i czynnego. Im większą liczbę wyliczysz tym większy moment obrotowy uzyskasz na kole. To zresztą oczywiste. Jedynka ma duże przełożenie a czwórka małe. Wg tej zasady możesz sobie dobrać największe przełożenia aby motocykl był najzrywniejszy jednak czwórka pozostaje zawsze z przełożeniem i=1.

Wg 'profilu' użytkowania motocykla, który podałeś montuj najnowszą skrzynię i basta. Czwórki w terenie i tak używać nie będziesz bo prędkości około 70km/h po dołach nie są zarezerwowane dla WSK. W takim układzie 1,2 i 3 bieg będziesz miał 'krótki' a czwórkę wiadomo, bez zmian.

Trzeba pamiętać że zamiana wałka zdawczego i pośredniego wpływa na przełożenie wszystkich trzech biegów a nie tylko trójki.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!

Awatar użytkownika
yahoo
Posty: 118
Rejestracja: 2008-07-19, 22:07
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: Poznań
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: yahoo » 2010-09-30, 23:07

Wojtek pisze:Wodziki odlewane lub jak kto woli kute (Chociaż cholera wie czy ktokolwiek je kiedyś kuł) występowały zarówno cienkie jak i grube. Kiedyś z Gaceczkosem wykupiliśmy cały zapas od jakiegoś człowieka z allegro. Maciek wziął większość a ja tylko dwa. Były tam zarówno cienkie jak i grube.
(...)
Ogólnie przełożenie to iloraz liczby zębów koła biernego i czynnego. Im większą liczbę wyliczysz tym większy moment obrotowy uzyskasz na kole. To zresztą oczywiste. Jedynka ma duże przełożenie a czwórka małe. Wg tej zasady możesz sobie dobrać największe przełożenia aby motocykl był najzrywniejszy jednak czwórka pozostaje zawsze z przełożeniem i=1.

Wg 'profilu' użytkowania motocykla, który podałeś montuj najnowszą skrzynię i basta. Czwórki w terenie i tak używać nie będziesz bo prędkości około 70km/h po dołach nie są zarezerwowane dla WSK. W takim układzie 1,2 i 3 bieg będziesz miał 'krótki' a czwórkę wiadomo, bez zmian.

Trzeba pamiętać że zamiana wałka zdawczego i pośredniego wpływa na przełożenie wszystkich trzech biegów a nie tylko trójki.
Hej. Dzięki.

Parę pytań i uwag:

1. Jak się liczy te przełożenia? Tzn - licząc przełożenie danego biegu liczymy te zębatki, które biorą udział w przekazywaniu momentu, rajt? I to wcale nie muszą być kolejne pary zębów - bo przykładowo gdyby policzyć przełożenie między pierwszymi dwiema zębatkami od strony sprzęgła, czyli 15 i 27 (15 czynne, 27 bierne) - to wyjdzie nam niespełna 2. Mógłby mi ktoś rozpisać która zębatka pracuje z którą na którym biegu?

2. Wodzików i tak będę szukać, bo chcę mimo wszystko złożyć któryś silnik ze skrzynką 16/26.
--
yahoo
http://sarenka666.blogspot.com/
Kupię nowe obręcze 18" i szeroką kierownicę

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 954
Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: Wojtek » 2010-09-30, 23:33

Pierwszy drugi i trzeci bieg są realizowane przez dwie kolejne przekładnie zębate. Najpierw z wałka sprzęgłowego na pośredni i później z pośredniego na zdawczy. Całkowite przełożeni to iloczyn przełożeń pierwszej i drugiej przekładni. Dla pierwszego biegu przełożenie i=27/15 x 27/15= 1,8 x 1,8= 3,24 dla najnowszej skrzyni. Dla starszej i=27/15 x 26/16 =2,925 (w książce 2,93). Pozostałe biegi tak samo. 4 bieg ma przełożenie równe 1 gdyż wałek sprzęgłowy łączony jest odrazu sprzęgłem kłowym z wałkiem zdawczym.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: wujcio » 2010-12-17, 00:00

yahoo pisze: Starsza skrzynia:
- wałek główny: kolejno 15z, 20z, 23z, 26z (patrząc od strony sprzęgła)
- wałek pośredni: kolejno 27z, 22z, 19z, 16z (jw)
Mam takie pytanie w każdej z publikacji piszę ładnie że przełożenie trzeciego biegu w skrzyni starego typu wynosi 1,34 moje pytanie brzmi skąd to się bierze: wiadomo że trzeci bieg współpracuje razem z biegiem drugim czyli w przełożeniu obrotów biorą udział cztery tryby:
-na wałku główny z20 oraz odpowiedni z22 na wałku pośrednim od biegu drugiego
- na wałku głównym (tryb zdawczy) z26 oraz tryb na wałku pośrednim z16.

Liczymy to tak: (22/20) * (26/16) -> wychodzi to 1.48 a nie jak podaje książka 1.34?
dla skrzyni WSK 175 nowszego typu obliczenia wychodzą dobrze: mamy (23/19)*(27/15) pięknie wychodzi książkowe: 1.49
najdziwniejsze jest to że licząc przełożenia do starej skrzyni 1 oraz drugi bieg wychodzą książkowo tak samo jest dla skrzyni nowego typu jedynie nie zgadza mi się tylko 3 bieg w starej skrzyni.

Oba algorytmy obliczania dla skrzyni nowej jak i starej są takie same różnica jest tylko w ilości zębów odpowiednich przełożeń....
Czy ja coś źle liczę czy jest tu błąd?
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 954
Rejestracja: 2007-01-12, 18:22
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: Wojtek » 2010-12-18, 15:24

Liczymy to tak: (22/20) * (26/16) -> wychodzi to 1.48 a nie jak podaje książka 1.34?
Wychodzi 1,79 a nie 1,48 i jest to przełożenie drugiego nie zaś trzeciego biegu :)
Koła 23 i 19 odpowiadają za trzeci bieg.
Bynajmniej i przynajmniej to dwa słowa o kompletnie różnym znaczeniu. Nie używa się ich zamiennie!!!!!!!!!

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: wujcio » 2010-12-18, 16:00

o widzisz Wojtku masz świętą rację :D zagubiłem to jedno przełożenie :)

Pawello
Posty: 12
Rejestracja: 2011-09-03, 17:26
GG: 0
Moje maszyny: aprilia rs 125. wsk 175
Lokalizacja: kielce, okolice
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: Pawello » 2011-09-14, 19:38

chłopaki mam rozłozony silnik od wsk 175 i chciałbym zamienic koła zebate ,żeby ta dziura miedzy 3 a 4 była mniejsza , czy zmiana trybu zdawczego 27z wraz z kołem współpracującym 15z, na starszy typ np shl 16-26 sprawi ze bedzie mniejsze to zmulenie na 4 biegu , czy jeszcze trzeba zmienic inne koła , jakie jest wasze zdanie , prosze o odpowiedz

Awatar użytkownika
Karlicek
Posty: 193
Rejestracja: 2010-07-08, 12:53
GG: 7162090
Moje maszyny: M21 W2
M06 B3
Lokalizacja: Gniezno
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: Karlicek » 2011-09-14, 19:45

Jeżeli chodzi o różnicę między 3 a 4 to tylko tyle można (wystarczy) zrobić, bo tryby 3 biegu w obu przypadkach były takie same. Można jeszcze kombinować z 2 biegiem, ale moim zdaniem taka zmiana jest mało odczuwalna.
Ja się z panem zgadzam. Oczywiście, że jest to ukartowana robota określonych kół.

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: Stary » 2011-09-14, 22:27

WSK:
1: 15/27 - 3,24
2: 19/23 - 2,18
3: 23/19 - 1,49
4: 27/15 - 1,00

SHL:
1: 15/27 - 2,93
2: 20/22 - 1,79
3: 23/19 - 1,34
4: 26/16 - 1,00

Jeśli w skrzyni WSK zamienisz tylko zdawczy:
1: 15/27 - 2,93
2: 19/23 - 1,97
3: 23/19 - 1,34
4: 26/16 - 1,00

Polecam założyć całą skrzynię od SHL.

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4114
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: AudioBas » 2012-06-29, 00:09

Odkopuję...


Kobuzowa skrzynia posiada takie przełożenia:
kob.jpg

Gazelowa takie:
kob.jpg




Co myślicie o takiej konfiguracji:
kob.jpg
Całość na kutych grubych wodzikach...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

hans

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: hans » 2012-06-29, 11:36

No masz u góry odpowiedz przecież. A jaka skrzynia to zależy gdzie tym będziesz jeździł i jaki masz przebieg momentu. Ja w wsk 125 po modyfikacjach ruszam z 3 biegu i dokręcam do ponad 80km/h i więcej się nie da chociaż manetka nie jest do końca. Po zmianach w wydechu motor traci dół ale predkość wzrasta do ok 100km/h i czuć wyraźne uderzenie mocy przy 80km/h = 5400obr. Ale jazda jest dziwna na takim ustawieniu jak na wsk i niema dołu.

z-tomek
Posty: 695
Rejestracja: 2008-07-29, 19:16
Moje maszyny: WSK M06 64
WSK M21W2
Lokalizacja: Sieradz
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: z-tomek » 2012-06-29, 14:02

hans pisze:No masz u góry odpowiedz przecież. A jaka skrzynia to zależy gdzie tym będziesz jeździł i jaki masz przebieg momentu. Ja w wsk 125 po modyfikacjach ruszam z 3 biegu i dokręcam do ponad 80km/h i więcej się nie da chociaż manetka nie jest do końca. Po zmianach w wydechu motor traci dół ale predkość wzrasta do ok 100km/h i czuć wyraźne uderzenie mocy przy 80km/h = 5400obr. Ale jazda jest dziwna na takim ustawieniu jak na wsk i niema dołu.
Masz te 100km/h w pozycji wyprostowanej ?

hans

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: hans » 2012-06-29, 18:51

No ponad 95km/h było w wyprostowanej a jak inaczej.

auriol77
Posty: 640
Rejestracja: 2012-04-17, 19:45
GG: 0
Moje maszyny: swidnik
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: auriol77 » 2012-06-29, 22:41

Chciałbym to zobaczyć.

Lukas
Posty: 79
Rejestracja: 2011-05-15, 21:24
GG: 28788170
Moje maszyny: WSK 125 80'
Lokalizacja: Cegielnia
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: Lukas » 2012-07-01, 01:35

Hans - załóż temat i opisz swój motor a głównie silnik ;)
Jeżdżę wueską po szosach i czuje ten wiatr we włosach ^ ^

Awatar użytkownika
Karlicek
Posty: 193
Rejestracja: 2010-07-08, 12:53
GG: 7162090
Moje maszyny: M21 W2
M06 B3
Lokalizacja: Gniezno
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: Karlicek » 2012-07-01, 20:04

AudioBas pisze: Co myślicie o takiej konfiguracji:
.
Jeżdżę na takiej skrzyni i jestem zadowolony. Nie odczuwam zbyt dużej dziury między dwójką i trójką, za to wydaje mi się, że jedynka z dwójką "zazębia" się idealnie, nie trzeba zbyt mocno przeciągać aby po wrzuceniu dwójki motor rześko przyspieszał. Zupełnie obiektywnie jednak się nie wypowiem, bo nie miałem okazji testować zbyt dokładnie innych kombinacji.
Ja się z panem zgadzam. Oczywiście, że jest to ukartowana robota określonych kół.

Awatar użytkownika
AudioBas
Administrator
Posty: 4114
Rejestracja: 2011-03-15, 19:07
GG: 3615115
Moje maszyny: www.WSK.AudioBas.pl
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: Najkrótsza skrzynia w WSK 175.

Post autor: AudioBas » 2012-07-01, 20:26

A jakie masz zębatki napędowe 15/41?
Profesjonalne zapłony CDI WSK i nie tylko... KLIKNIJ :super:
Uważaj na podróby! ---> ZOBACZ

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości