Strona 1 z 1

Składanie silnika W2 (Dystansowanie)

: 2016-09-14, 18:44
autor: JimmyPage
Witam
Jestem w trakcie a raczej po przymiarce do składania silnika W2 do mojej czwórki. Zanim złożę wszystko do kupy chcę zdystansować skrzynię i wał. Zamówiłem już podkładki dystansowe. Tu pojawiają się moje pytania: Czy pomiar luzu wałka pośredniego wystarczy wykonać suwmiarką, przyjmując za bazę (tzn. opierając ją o okolice gniazda tulejki brązowej)? Jak z pomiarem luzu na wałku głównym? Jeśli ktoś z Was dystansował wał i może powiedzieć czy podkładki dajemy symetrycznie takiej samej grubości po obu stronach wału ? Jaki sposób na zbadanie luzu na wale? Wiem, że można to zrobić pomiarowo/ matematycznie a można przeszlifować bieżnie starych łożysk i zrobić metodą prób i błędów. Czy do tych wszystkich pomiarów wystarcza suwmiarka czy trzeba zaopatrzyć się np. w czujnik zegarowy i odpowiednio go zamocować? Ostatnie kwestia- tulejki brązowe: wymieniać czy nie? W gniazdach siedzą ciasno luz promieniowy jest wyczuwalny ale cięzko mi określić jak duży jest.

To by było na tyle. Dużo pytań, mętlik w głowie. Chciałbym wykonać porządny remont, dlatego proszę osoby doświadczone w bojach o pomoc i opinie :)

Re: Składanie silnika W2 (Dystansowanie)

: 2016-11-10, 22:09
autor: Pawel895
Chętnie by się przyłączył do tych pytań szczególnie o dystansowanie skrzyni niedługo też mnie to czeka jak by ktoś mógł podpowiedzieć co i jak byłbym wdzięczny

Re: Składanie silnika W2 (Dystansowanie)

: 2016-11-10, 22:24
autor: mietek009
Musicie zwyczajnie zminimalizować lub skasować luz wałka zdawczego (patrząc od góry luz lewo-prawo). Należy pamiętać aby po mocnym skręceniu połówek śrubami wraz z uszczelką oczywiście wałek zdawczy obracał się bez większych oporów na biegu jałowym.

Re: Składanie silnika W2 (Dystansowanie)

: 2016-11-10, 23:23
autor: grzechu212
przez JimmyPage » 2016-09-14, 18:44
Witam
Jestem w trakcie a raczej po przymiarce do składania silnika W2 do mojej czwórki. Zanim złożę wszystko do kupy chcę zdystansować skrzynię i wał. Zamówiłem już podkładki dystansowe. Tu pojawiają się moje pytania: Czy pomiar luzu wałka pośredniego wystarczy wykonać suwmiarką, przyjmując za bazę (tzn. opierając ją o okolice gniazda tulejki brązowej)? Jak z pomiarem luzu na wałku głównym? Jeśli ktoś z Was dystansował wał i może powiedzieć czy podkładki dajemy symetrycznie takiej samej grubości po obu stronach wału ? Jaki sposób na zbadanie luzu na wale? Wiem, że można to zrobić pomiarowo/ matematycznie a można przeszlifować bieżnie starych łożysk i zrobić metodą prób i błędów. Czy do tych wszystkich pomiarów wystarcza suwmiarka czy trzeba zaopatrzyć się np. w czujnik zegarowy i odpowiednio go zamocować? Ostatnie kwestia- tulejki brązowe: wymieniać czy nie? W gniazdach siedzą ciasno luz promieniowy jest wyczuwalny ale cięzko mi określić jak duży jest.

To by było na tyle. Dużo pytań, mętlik w głowie. Chciałbym wykonać porządny remont, dlatego proszę osoby doświadczone w bojach o pomoc i opinie :)
Ja robię to tak ;D. Najpierw przygotuj sobie komplet starych łożysk odpowiednio przeszlifowanych tak aby luźno wpadały na czopy wału i wałek główny oraz w gniazda po wciśnięciu ręką. Skrzynie dystansujesz od lewej strony (od strony sprzęgła). Dobieraj tak podkładki na wałki aby po skręceniu mocno karterów bez uszczelki obracały się swobodnie, ale bez luzu osiowego. Co do wału to tam żadnych podkładek nie dajemy(przynajmniej tak do tej pory było ;-) ), po zmierzeniu luzu + grubość uszczelki (polecam klingieryt lub gambit z racji mniejszej ściśliwości) ustawiasz go jedynie symetrycznie na czopach względem karterów używając do tego szczelinomierza.
WSZYSTKO JEST NA FORUM WYSTARCZY POSZUKAĆ :)

Re: Składanie silnika W2 (Dystansowanie)

: 2016-11-11, 07:35
autor: waldek19
A czy może występować jakaś niewielka tolerancja luzów na wałkach np. 0,1mm- 0,2mm i czy jak skręcimy to na zero to przy rozgrzanym silniku nie będzie tendencji do przycierania się.

Re: Składanie silnika W2 (Dystansowanie)

: 2016-11-11, 11:23
autor: rss
odchylki nie tylko moga, ale wystepuja :) (tolerancja)
a zakleszczaniem sie nie martw - aluminium ma wieksza rozszerzalnosc cieplna niz stal
i po nagrzaniu luz sie powiekszy.

Re: Składanie silnika W2 (Dystansowanie)

: 2016-11-11, 19:07
autor: zainak
komplet łożysk do testowania, lekko oszlifowanych aby wchodziły łatwo w gniazda,

następnie zabawa skręcanie i rozkręcanie karterów razem z uszczelką, dopieranie podkładek dystansowych,

bywa że i po kilkanaście razy powtarzam procedurę,

ale na tyle silników co zmontowałem skrzynie biegów pracowały bez problemów

Re: Składanie silnika W2 (Dystansowanie)

: 2016-11-12, 00:35
autor: Skinder
Na zero to bym nie świrował, luz rzędu 0.1-0.2 będzie na pewno ok.

Re: Składanie silnika W2 (Dystansowanie)

: 2016-11-13, 15:35
autor: JimmyPage
Tak zrobię. Chciałem zostawić luz na zdawczym około 0.5 ale postaram się skasować go do 0.2-0.3 pośredni może minimalnie ciaśniej o ile to wszystko będzie się ładnie zazębiać. Złożyłem wałek główny na łożysku C3 i strasznie to lata na boki. Chwytając za wałek, luz który na wewnętrznej bieżni jest delikatny, na końcu wałka robi się około 5 mm. Oczywiście po złożeniu połówek luz ten znika za sprawą wałka zdawczego. Mowa oczywiście o luzie promieniowym. Ale chyba wymienie to łożysko na standardowe.