Strona 1 z 1

Wiatr 200 Cyclone

: 2017-12-06, 23:19
autor: Patafil65
Chyba czas już wspomnieć o rodzącym się moim nowym projekcie na ulubionym silniku Wiatr W2. Tym razem nie będzie żadnych kompromisów, a oto kilka założeń tego projektu:
1. Pojemność 200 ccm powstanie ze zwiększenia średnicy do 64 mm co pozwoli ominąć kłopotliwy problem tulejowania cylindra i rozwiercania bloku pod większą tuleję. Udało mi się zamówić tłoki na tę średnicę i są dostępne jeszcze w nadwymiarach aż do 65 mm, również w wersji kutej Wiseco. Problem w tych tłokach stanowi sworzeń, gdyż ma średnicę 16 mm, więc będę je musiał rozwiercać na 18 mm i nacinać rowek pod pierścień osadczy. Nie otrzymałbym 200 ccm bez zwiększenia skoku o 2,5 mm do 62 mm, dlatego powstanie całkiem nowy wał z wykorzystaniem mocniejszej korby niż ta ogólnie używana z YZ 250. Wał będzie miał nieco zwiększoną średnicę przeciwwag, tak aby maksymalnie zmniejszyć przestrzeń szkodliwą i będzie wyważony jak we wczesnych wersjach tego silnika. Aby upakować powiększony wał w kartery, będę frezował osiowo ( do otworów łożysk) komorę korbową, dlatego, że w tych silnikach komora korbowa jest zazwyczaj bez obróbki maszynowej ( po odlewie) ze sporym ( ok 2 mm) luzem przeciwwagi/ karter. Tak niewielka zmiana skoku tłoka pozwoli pozostać przy oryginalnej długości cylindra, jedynie będzie konieczna niewielka modyfikacja głowicy.
2. Wzmocnione sprzęgło z wykorzystaniem kosza i tarcz ciernych z MZ 125/150, aby sprostać zwiększonej mocy i momentowi obrotowemu, przy czym spodziewana moc tego silnika to min. 17 KM. Takie sprzęgło już powstało i postaram się opisać tę modyfikację.
3. Rozrusznik elektryczny, który będzie umiejscowiony w dedykowanej dla niego "studzience". rozrusznik będzie napędzał wał korbowy za pośrednictwem koła zębatego pośredniego, a sprzęgło jednokierunkowe ( wolne koło) będzie osadzone na wale za pomocą istniejącego stożka. Chcę zainstalować rozrusznik, choć nie ma uzasadnienia dla tej modyfikacji w np. trudnościach rozruchowych, lub wysokiej kompresji, a jedynie dlatego że ten silnik był projektowany do współpracy z nim. Wiem że nie jestem pierwszy ( drugi ;-) ) z tą modyfikacją, ale za to mam zamiar to wykonać w wersji, w pełni użytkowej i ciszyć się nią na co dzień.
4. Będzie wykonany w cylindrze dodatkowy kanał (boost port) zasilany przez wycięcie w tłoku. poprawi to wydatnie chłodzenie tłoka, napełnianie cylindra oraz dokładniejsze oczyszczanie komory spalania z resztek spalin. Zwiększy się również stopień sprężania i będę się starał, aby nie przekroczyć 10,5:1. Nie mam zamiaru zwiększać prędkości obrotowej silnika, chodzi jedynie o poprawę jego parametrów przy jednoczesnym zwiększeniu jego trwałości i niezawodności.
Silnik będzie pracował w karoserii SHL Gazeli - będzie szybka :evil: .

Re: Wiatr 200 Cyclone

: 2017-12-07, 07:04
autor: daroohd
Ciekawe modyfikacje obys jak najszybciej dodal filmik jak to bedzie latalo moze 20 KM wyjdzie po tych modyfikacjach.

Re: Wiatr 200 Cyclone

: 2017-12-07, 08:37
autor: halcik
Ja czekam na info o przeróbce tropki :)

Re: Wiatr 200 Cyclone

: 2017-12-07, 19:47
autor: Patafil65
daroohd pisze:
2017-12-07, 07:04
Ciekawe modyfikacje obys jak najszybciej dodal filmik jak to bedzie latalo moze 20 KM wyjdzie po tych modyfikacjach.
Stawiam na trwałość, więc nie będę szedł w moc. Chodzi mi o to, aby na trasie można utrzymać prędkość 90 km/h i był zapas 20-25% na wyprzedzanie. Najtrudniejszy w tej modyfikacji będzie rozrusznik, jest nieodzowny w tym projekcie, ale to taka moja fanaberia :-) .
halcik pisze:
2017-12-07, 08:37
Ja czekam na info o przeróbce tropki :)
Tropka czeka na blok, bo szkoda oryginalnego rozwiercać. Tu niestety cylinder już do tulejowania i przedłużenia, bo wymyśliłem modyfikację na tłoku od ETZ300. Będą poważniejsze modyfikacje niż we Wiatrze, ale pojemność wzrośnie do ponad 300 ccm. Skok tego silnika to 72 mm, dziura 75,5 i "boost port". Ale to tak poza tematem ;-) .

Re: Wiatr 200 Cyclone

: 2017-12-18, 22:01
autor: Patafil65
Wiadomości z "prototypowni": właśnie doszły nominalne tłoki o wymiarze 64 mm z dwoma pierścieniami z tym , że dolny posiada dodatkową sprężynkę dociskającą. Tłoki TKRJ bardzo porządnie wykonane, ze szlifowaną powierzchnią płaszcza i niemal tych samych wymiarów co oryginał ZMD, jedyne różnice to krótszy o 5 mm płaszcz i sworzeń 16 mm, oraz oczywiście średnica 3 mm większa od oryginału. Krótszy płaszcz nie jest wadą, gdyż przy wydłużonym skoku o 2,5 mm i podniesionym cylindrze o 1,25 mm czas otwarcia okna ssącego będzie nieznacznie dłuższy od oryginału, w granicach rozsądnego tuningu. Dokładne wartości czasów otwarcia okien podam, gdy będę miał już gotowy wał 62 mm. Dodatkową zaletą wydłużonego skoku jest nieznaczne zmniejszenie objętości szkodliwej pod tłokiem. Sworzeń o średnicy 16 mm musi "odejść" na rzecz sworznia 18 mm, w piastach tłoka jest na tyle materiału że rozwiert o 2 mm/ fi nie osłabi go w żaden sposób. W najbliższym czasie zważę tłok i porównam z oryginałem. Zakupiłem również partię czopów głównych od WSK-i, gdyż mam zamiar wykonać 3 zestawy WSK 200-C, ale najpierw prototyp i testy :evil: .

Re: Wiatr 200 Cyclone

: 2017-12-19, 07:21
autor: Pelikan
A dlaczego robisz (aż) 3 sztuki?

Re: Wiatr 200 Cyclone

: 2017-12-19, 09:47
autor: Patafil65
Pelikan pisze:
2017-12-19, 07:21
A dlaczego robisz (aż) 3 sztuki?
Dwa komplety będą na sprzedaż, chcę trochę zmniejszyć koszty tego przedsięwzięcia. Ale jeszcze za wcześnie, aby o tym mówić ;-) i do tego nie ten dział .

Re: Wiatr 200 Cyclone

: 2017-12-19, 22:18
autor: Patafil65
Zmierzyłem tłok TKRJ 64mm i jest lżejszy od oryginału ZMD o całe 50 gr tzn TKRJ - 245 gr ; ZMD 295 gr - kompletny tłok z pierścieniami sworzniem i zabezpieczeniami. Jeśli chodzi o korbowód od wcześniejszej YZ-250, to będą z nim małe problemy montażowe, bo tak jak ten ogólnie stosowany korbowód YZ-250 99-09 ma dokładnie tę samą masę co oryginał ZMD, to ten wcześniejszy jest od niego 50 gr cięższy, a i główka z większym łożyskiem też jest cięższa. Można się zakręcić w tych kombinacjach 8/ . Będzie potrzebne specjalne wyważenie dla tego zestawu do tej Gazelki 200.

Re: Wiatr 200 Cyclone

: 2017-12-21, 15:24
autor: leho6694
Zdjęcia,zdjęcia :-D Piękny projekt, jak dobrze, że mamy takich ludzi na forum,rządzisz, szkoda ,że tak daleko mieszkasz Patafil,SZACUN i POWODZENIA! 8-)

-Cicho!
-Czemu?
-Bo Patafil zaraz tchnie życie w ten kawałek żelastwa.
Patafil.JPG

Re: Wiatr 200 Cyclone

: 2017-12-21, 19:59
autor: grzechu212
Dobra wiadomość jest taka że jak Tomasz się za coś bierze to jest pewne że to zrobi :-) i rzeczy niemożliwe dla innych majstrów są do zrobienia tylko trzeba chwile poczekać ;-) .

Re: Wiatr 200 Cyclone

: 2017-12-23, 18:44
autor: Szczepan
Koniecznie opisz temat sprzęgła od MZtki, jestem ciekaw ! ;)