Strona 1 z 1

Chromowane szprychy

: 2010-09-27, 23:10
autor: Sebastian440
Co o tym myślicie ? Szprychy te można kupić na aukcji allegro u gościa o nicku polski motocykl. Wyglądają ładniej niż ocynkowane i pewnie też dłużej potrzymają.

Re: Chromowane szprychy

: 2010-09-28, 00:38
autor: Alien
A wydawać by się mogło że o chromowaniu szprych już wszystko zostało powiedziane..
"Polski motocykl" generalnie sprawia wrażenie kumatego w sprawach technicznych, bo rzadko się zdarza żeby ktoś na tyle profesjonalnie opisywał swoje aukcje. Pisze o walcowanym gwincie i ma racje, tak samo o znaczeniu skali Rockwella.....ale pomija jedną, ale bardzo istotną w tym przypadku właściwość chromu - każda powłoka galwaniczna obniża wytrzymałość zmęczeniową materiału. A szprycha jest chyba sztampowym przypadkiem elementu który jest narażony na zmienne, długotrwałe obciążenia - szczególnie biorąc pod uwagę dość prymitywne wueskowe zawieszenie przez co koło krótko mówiąc obrywa od każdego dziurawego odcinka polskich dróg. Zawsze opona wytłumi co-nieco ale przecież tutaj wszyscy są zakochani w Stomilach :D ktoś powie: Ale zaraz! Przecież cynk to też powłoka galwaniczna! Tym co tak pomyślą polecam zapoznać się z grubościami powłok w mikrometrach i porównać różnicę. Co do pękania powłoki to wiadomo zależy kto nakłada te powłokę i jak użytkowany jest motocykl (pod kominkiem nic nie poodpada, no chyba że szturchniesz odkurzaczem), ale w generalnie są dwa uda: albo się uda, albo się nie uda..
To tyle teorii, ale znając życie 90% ludzi którzy kupią i zamontują takie szprychy nie zauważy większych uchybień bo najprawdopodobniej przy okazyjnym i turystycznym użytkowaniu nic się nie stanie...a później piszą że szprychy trzeba chromować bo tak ładniej i przecież nic się nie dzieje :) i właśnie dlatego teraz szprychy robi się z nierdzewki.

Re: Chromowane szprychy

: 2010-09-28, 09:58
autor: wujcio
Rozmawiałem z wujkiem który pracuje w Austrii w firmie zajmującej się składaniem rowerów i mówił mi właśnie że większość szprych montowanych w rowerach są chromowane ocynkowane rzadziej a teraz ostatnio praktycznie w tej samej cenie montują nierdzewne.
Moim zdaniem chrom nie ma aż takiego wpływu na szprychę bez przesady :p gdyby takie naprężenia były to felgi gięły by się i w pięście obrywało by dołki na szprychy ;))
Chrom na pewno jest lepszy niż ocynk bo to twardsza powłoka ocynk łatwo porysować i po pewnym czasie ocynk traci swój kolor wiadomo że jak coś leży na polu pod chmurką to czy szprychy będą ocynkowane czy chromowane to i tak zardzewieją.
Najlepsze rozwiązanie to jednak szprychy nierdzewne o wiele twardsze od zwykłych, mają ten plus że gwint na końcu nie zardzewieje dzięki czemu będzie można w łatwy sposób rozkręcić stare koło.

Re: Chromowane szprychy

: 2010-09-28, 11:18
autor: Alien
Oj Wujcio...Ty to zawsze obalisz moją teorie :D to ze chrom jest lepszy to prawda - ale TYLKO pod względem estetycznym. Patrząc pod kątem wytrzymałości na zmęczenie najlepsze właściwości ma metal nie pokryty żadną galwaniczną powłoką, czyli w efekcie pada na nierdzewkę. Ale tak jak pisałem, to dalekosiężne rozważania na temat idealnej szprychy - można i z drewna wyciosać, wtedy też pojedzie :)

Re: Chromowane szprychy

: 2010-09-28, 11:59
autor: xradusx
Dobrze że przeczytałem post Aliena powyżej bo mój by był identyczny. Szprycha narażona jest na duże że tak powiem sprężania i rozprężania i to normalne że chrom zacznie pękać. Nie mówię tu o jeździe raz w roku na miasto ale przy normalnym użytkowaniu a nie mówiąc już jak by seba wziął moto do lasu i orał góry Trialem wystarczą dwa takie przejazdy i powłoka na szprychach zaczęła by pękać. Reasumując odradzam ale doradzam szprychy z nierdzewki.

Re: Chromowane szprychy

: 2010-09-28, 12:16
autor: marcinsud
i nyple mosiężne! Ja kupiłem szprychy na allegro nyple wyglądały ładnie w niklu, ale gówno się zdarło i zaczęły rdzewieć bo stalowe były....
Poza tym czysty ocynk an gładkich szprychach brzydki nie jest, co innego jak nie są gładkie, albo są brudne

Re: Chromowane szprychy

: 2010-09-28, 23:10
autor: Kapiii
Nono, tylko gdzie takie szprychy z nierdzewki dorwać ;)

Podczas remontu szprychy to najgorszy temat jaki istnieje ;D

Re: Chromowane szprychy

: 2010-09-29, 19:59
autor: Maniekk
A co z cynkiem polerowanym? Wytrzymałe i ładne.

Re: Chromowane szprychy

: 2011-01-08, 21:42
autor: Shoei
Ja dawałem oryginalne szprychy do ocynku. Jak nie ma wżerów to świetnie wyglądają.

Re: Chromowane szprychy

: 2011-01-25, 16:41
autor: motobernat
To ja mam takie pytanie:
Mam stare 40 letnie szprychy jeszcze zamontowane w feldze od nowości i chciałem je pochromować bo wydawało mi się że tak będzie najlepiej a teraz po przeczytaniu waszych postów sam nie wiem co z nimi zrobić, albo na jakie je wymienić żeby ładnie się świeciły a i żeby ich wytrzymałość była dalej dobra.
a) wypolerować
b) poniklować
c) wymienić na nierdzewne (jeśli tak to poproszę o jakiś link gdzie można takie kupić)

Re: Chromowane szprychy

: 2011-04-20, 22:34
autor: AudioBas

Re: Chromowane szprychy

: 2011-04-20, 22:46
autor: wujcio
z tego co pamiętam to są te grubsze szprychy Alien je montował w swoich kołach

Re: Chromowane szprychy

: 2011-04-20, 23:34
autor: marcinsud
Szprychy ok, ale nyple po roku będą całe zardzewiałe, bo już przy przykręcaniu ten niby chrom zacznie odpadać. Wiem, bo właśnie niby takie kiedyś kupiłem (przynajmniej cena ta sama). Lepiej dołożyć do czegoś z mosiężnymi nyplami niż po roku znowu zaplatać koło.

Re: Chromowane szprychy

: 2011-04-20, 23:48
autor: AudioBas
Prosiłbym o konkretne linki do ofert :)

Re: Chromowane szprychy

: 2015-06-25, 02:29
autor: sismon
Nie tak dawno zakupiłem te szprychy o których mowa na poczatku tego tematu na allegro od użytkownika "polski motocykl" ma on tam taką aukcje szpruchy do wsk kos ktore jak wiadomo są inne niz od zwykłej wsk. cena na oba koła to bodajze 139 zl plus przesyłka. szprychy doszly z wygladu ładne, tylne kolo zrobiłem bez problemu z przednim zaczeły się schody bo jak sie okazało sprzedawca daje 18 szprych o długosci takiej jak na tylne koło a 18 troche krótszych, ale nie tak krótkich jak oryginał w kosie i do tego zalaczona jest instrukcja aby to zapleść. wzór zaplotu taki jak na tylnym kole tle, ze najpierw zaplata sie jednym rozmiarem długimi albo krótkimi promieniscie w jedna stronę a potem drugim rozmiarem w druga stronę co oczywiscie nie udało mi sie zrobić. po kontakcie ze sprzedajacym utrudnionym zresztą dosyć bo albo nie odbiera albo wyłaczony telefon, przysłał mi zdjęcie aby udowodnić iz da się to zapleść, a ja wyslałem swoje zdjecie aby udowodnić, ze sie nie da otrzymałem odpowiedz ze moga mi to zapleść w cenie 50zł tylko trzeba przysłać. Ja jednak udałem się do fachowca ktory remontuje motocykle aby to obejzał no i powiedziiał, ze pierwszy raz słyszy aby bęben symetryczny zaplatać dwoma długościami szprych, beben od kosa jest wielkosci bebna od shl wiec najprosciej dokupic 18 normalnych szprych i zaplesc to tak jak jest w shl m11 jedną długoscią. W sklepie pokazałem jakie szprychy potrzebuje i co sie okazalo - szprychy ktore sprzedaje polski motocykl to zwykła chińszczyzna dostepna na sztuki po 1.50 z metalowymi nyplami. Więc aby nie było różnicy dokupiłem 18 chińskich szprych i zaplotłem kolo od kosa na zwykłych sprychach i bez problemu ładnie to wychodzi. jak ktos wczesniej kupował te szprychy od "polskiego motocykla" i udało mu sie zapleść niech sie pochwali jak to wyszło- chodzi mi tylko o kolo kos

Re: Chromowane szprychy

: 2015-06-25, 22:15
autor: Texas Ranger
Co prawda nie napiszę o szprychach do Kosa, ale kupiłem od tego sprzedawcy szprychy do WFM-ki i SHL-ki i żałuję. Motocyklami dużo nie jeździłem, garażowałem je w ciepłym garażu, a po 2 latach robią się na nich jakieś purchle i ten niby chrom odłazi. :-(

Re: Chromowane szprychy

: 2017-06-29, 20:21
autor: sebast19
Kupiłem szprychy od polski motocykl do wsk kos..., wyglądają bardzo ładnie. Jeśli chodzi o długość kompletu na przednie koło to wszystkie są tej samej długości a nie jak w poście wyżej.