Typy zawieszenia KOS

Odpowiedz
picek
Posty: 749
Rejestracja: 2008-07-13, 13:46
GG: 0
Moje maszyny: WSK, itp.
Lokalizacja: Zwoleń-Mazowieckie
Kontaktowanie:

Typy zawieszenia KOS

Post autor: picek » 2019-01-29, 17:50

Z racji renowacji zawieszenie do perkoza postanowiłem rozebrać wszystkie zawieszenie typu KOS z moich motocykli.
Nie odnalazłem tematu na forum o typach tego zawieszenia więc zakładam temat.
Co prawda wszystkich nie rozebrałem bo chęci zabrakło. Ale zastanawiam nie ile rozwiązań konstrukcyjnych było tego zawieszenia.
Ja do tego momentu mam 5 różnych kombinacji. Pierwsze perkozy można rozpoznać po goleniach (ale uznając całość za rozwiązanie 1) to później były zmiany. Zawieszenie które rozmontowałem z motocykli KOS z roczników 85,84,83 są takie same i uznałem je za rozwiązanie nr5 (czyli korek z kalamitką i dwie spręzyny, golenie te najczęściej spotykane). Rozwiązanie nr2 to późny perkoz albo pierwszy kos (inne golenie ale też dwie sprężyny i korek bez kalamitki) . Mam też rozwiązanie w podobne do nr5 (golenie, dwie sprężyny) ale korek bez kalamitki. Oraz zawieszenie z jedną sprężyną i korkiem bez kalamitki w goleniach najczęściej spotykanych.
czy ktoś spotkał się jeszcze z jakimś rozwiązaniem?

Awatar użytkownika
WojtekW
Posty: 171
Rejestracja: 2015-04-16, 21:04
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B3 125 WSK M06B3 PAK WSK M21W2 WSK M21W2 KOBUZ
Lokalizacja: Świnoujście
Kontaktowanie:

Re: Typy zawieszenia KOS

Post autor: WojtekW » 2019-01-31, 19:27

Dobrze że się do tego zabrałeś Picek, ale bez zdjęć prawda że nic z tego nie będzie, muszą być i krótki opis. Miałem 17 zawieszeń typu Kos-Perkoz w swoich zbiorach, większość w środku to bez większych różnic, niewielkie różnice w obrobieniu-spawaniu tłoczyska i to wszystko. Co do sprężyn nie sądzę żeby istniało fabryczne rozwiązanie z jedną sprężyną, konstrukcja całości i charakterystyka rozwiązania to dwie sprężyny o różnej charakterystyce , to co miałeś z pojedynczą sprężyną w środku raczej sądzę że to ulep. Inna sprawa jest z nogami ruchomymi z aluminium. Była z fabryki ekipa inżynierów w Anglii w fabryce
Metal Profiles Forks. fakt że tamte rozwiązania są inne ale miano ogląd na konstrukcje. Pierwsze nogi to nie jest wyrób z fabryki w ŚWIDNIKU ( możliwe że to z exportu ) niestety nie dowiedziałem się kto to robił.Następne to odlew z odlewni fabrycznej, można to poznać po nadlewach przy dolnej części i w części gdzie jest mocowanie błotnika, no i tylko na jednej goleni jest nadlew blokada szczęko trzymacza, na lewej jest to usunięte. Na niektórych goleniach wcześniejszej produkcji nie me otworów spustowych oleju te wcześniejsze zestawy mają korek z wewnętrznym odpowietrzeniem. Później golenie dolne produkuje odlewnia Gorzyce te mają oznaczenia z Gorzyc w miejscu pomiędzy uchwytem na błotnik. ostatnie odlewy to Tomaszów Lubelski, te mają proste bez wtłoczeń i oznaczeń miejsce gdzie mocuje się błotnik, w ostatnich latach golenie są malowane epoksydową farbą piecową na szary srebrny, jest to farba jak na felgach od malucha. Z tym nowym zawieszeniem czyli PERKOZ-KRASKA-SOKÓŁ-M26 a dopiero potem Kos, to oddzielna historia, można to opisać, ale to było by sporo pisania, najważniejszy fakt to, to że specjalnie dla tego zawieszenia sprowadzono, specjalnie maszyny do obróbki goleni i półek najpierw z DDR a potem z Niemiec Zachodnich.

Awatar użytkownika
WojtekW
Posty: 171
Rejestracja: 2015-04-16, 21:04
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B3 125 WSK M06B3 PAK WSK M21W2 WSK M21W2 KOBUZ
Lokalizacja: Świnoujście
Kontaktowanie:

Re: Typy zawieszenia KOS

Post autor: WojtekW » 2019-02-20, 22:45

Tu namiary na zdjęcia drugiego z kolejności odlewu dolnej nogi ruchomej, wykonanej z odlewu aluminium.https://www.fotosik.pl/zdjecie/039dc807efbd4038 Ten akurat w WSK Perkoz oczywiście ten odlew, jest uważany za "kultowy" i jedyny poprawny w Perkozie https://www.fotosik.pl/zdjecie/ea1d1af8afa48375, a to niestety nie jest" prawda objawiona ;D Odlew jest fabryczny przypisywany jako odlew wykonany w fabryce w Świdniku, lewa noga z usuniętym nadlewem blokadą i charakterystyczny nadlew na końcu lagi. Tu trzeci rodzaj nogi ruchomej aluminiowej, odlew wykonany w odlewni WSK Gorzyce powszechny w pierwszych Kosach tych z mieszanymi półkami ( czyli dolna półka starszy model z Bąka,Lelka, Dudka, S1, S2,), tyle że to też nie jest tak do końca bo spotykałem i już z typowymi Kos-owymi półkami. Powszechny i w Krasce i Perkozie i M26, M30 . https://www.fotosik.pl/zdjecie/393f972e8a05176b. No i ostatni rodzaj odlewu nogi ruchomej dolnej aluminiowej tu odlew z fabryki w Świdniku i u kooperanta odlewnia w Radomiu.https://www.fotosik.pl/zdjecie/86d5987157b03f90 . Nie mam zdjęcia pierwszych odlewów tych z prototypu, odlew jest podobny do tego drugiego, tyle że te kółko w środku pomiędzy obsadą uchwytu błotnika jest większe,przestrzeń pomiędzy jest podobna do wykończeń jak w MZ, więc typuję że to w NRD go zlecono odlać. . Miałem takie ale wyłudził ode mnie, jeden super oryginalny "Perkozowiec". :/ Kto zna inne rodzaje odlewu ma zdjęcia niech się wypowie. nie będę więcej pisał postu po swoim poście ( więcej niż dwa pod rząd), więc proszę o zapytania i posty lub "ochy i achy" lub oburzenie, ale cokolwiek :evil:

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości