Teflon kontra brąz

Odpowiedz
Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Teflon kontra brąz

Post autor: Skinder » 2010-12-31, 14:41

Witam, zbliża się czas regeneracji przedniego zawieszenia, co prawda nie od Wsk ale od MZ. Fabrycznie przy modelu TS 250/0 tuleje są wykonane z brązu. Mam teraz dylemat, zastosować teflon czy ponownie brąz? Co jest bardziej odporne na ścieralność? Rozebrałem jedno takie zawieszenie już i ślady tarcia pomiędzy metalami wyglądały tragicznie co skreśliło możliwość regeneracji, drugie mam w lepszym stanie, aczkolwiek jeszcze tam nie zaglądałem. Osobiście skłaniałbym się ku teflonowi, ale czy jest wystarczająco odporny na ścieranie?

Awatar użytkownika
@ndi.pl
Posty: 121
Rejestracja: 2008-08-25, 15:58
Moje maszyny: Nieobecny

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: @ndi.pl » 2010-12-31, 17:40

Wg mnie teflon chyba nie jest najlepszy, bo nawet jak masz patelnie czy blachy do pieczenia teflonowe (pokryte) to nie można używać metalowych przyrządów, bo się ściera i uszkadza, tracąc przy tym właściwości
Ale nie wiem może ktoś bardziej doświadczony Ci powie mogę się mylić
Początkujący motórzysta .... ;D

Awatar użytkownika
CYcor
Posty: 1
Rejestracja: 2010-10-18, 21:14
GG: 0
Moje maszyny: wsk 125 B3
mz 250 es/2
Lokalizacja: ostrow mazowiecka

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: CYcor » 2010-12-31, 17:46

TO co na patelniach to mie jest teflon to przemysłu motoryzacyjnego/maszyn. Teflon dłużej może pracowac na sucho. Rób z teflonu . Chyba ze masz dojscie do fosforobrązu.
Prawda jest jak dupa , każdy ma własną

Awatar użytkownika
xradusx
Posty: 460
Rejestracja: 2009-09-13, 19:25
Moje maszyny: TT600R
AWO425T
Lokalizacja: Münster
Kontaktowanie:

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: xradusx » 2010-12-31, 20:08

Teflon bez dwóch zdań. Andi ale żeś wyjechał z tymi patelniami :)

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: Stary » 2011-01-02, 01:55

Materiał na tulejki należy dobrać najczęściej wg. oryginału. Jeśli wybierzesz zbyt twardy wytłucze Ci lagi i i tak będziesz miał luzy. Możesz zastosować brąz np. BA1032, ale może być za twardy. Może być standardowy B101. Ze smarowaniem raczej nie powinno być problemu. Ale zostawiam odpowiedź studentom kierunków mechanicznych.

Awatar użytkownika
Alien
Posty: 1981
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: Alien » 2011-01-02, 13:58

Dziękuję Karolku :*

Jeśli użyjesz brązu wedle oryginału to wiadomo że będzie dobrze. Generalnie to bardzo fajny materiał który może pracować w dużo bardziej obciążonych węzłach niż nasze zawieszenie, ale te kilkadziesiąt lat temu tworzywa typu teflon nie były tak dostępne. Więc jeśli masz tani dostęp do teflonu to zrób z niego, właściwości ma świetne- współczynnik tarcia ze stalą bankowo mniejszy niż dla brązu. Co do odporności na ścieranie to pisząc ogólnie: obydwa materiały są samosmarne, współczynnik tarcia tak jak pisałem wcześniej na korzyść teflonu, z tym ze przy dużych obciążeniach taki polimer nie wytrzyma i zacznie się wygniatać. A konkretnie do naszego przypadku obciążeń to teflon powinien spokojnie dać radę :)

To było tak ogólnie na temat materiału na tulejki. Moim zdaniem ważniejszym (i trudniejszym) zagadnienie odnośnie regeneracji zawiechy jest kwestia zużycia powierzchni lag współpracujących z omówionymi tulejkami. Bo co z tego ze dorobimy tulejki zajefanego materiału z wymiarami wg dokumentacji technicznej skoro nasze lagi mają bicie i są wytarte na odcinku lagi w którym zawieszenie najczęściej pracowało. Regeneracja takich lag to już wyższa szkoła jazdy. Robiąc ciaśniejsze pasowanie tulejka-laga teoretycznie będzie lepiej...do czasu aż nie wjedziemy w piękną wyrwę w asfalcie i dobijemy zawieszeniem do niezużytej części lag - zakleszczy się aż miło :)

Awatar użytkownika
wujcio
Posty: 1764
Rejestracja: 2008-06-25, 01:03
GG: 0
Lokalizacja: okolice Krakowa
Kontaktowanie:

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: wujcio » 2011-01-02, 14:51

Teflon jest o dziwo taki nieprzewidywalny że często wyrabia się metal a nie to tworzywo (wbrew temu że wszyscy myślą że to co jest miękkie (teflon) wyrobi się szybciej a tu guzik :) ).

Myślę że najlepszym materiałem z tworzywa był by Tarnamit (jest to białe i twarde tworzywo) stosowany również w tylnym wahaczu WSK 175
Nie zapominajmy że w zwykłym zawieszeniu od WSK 125, 175 były stosowane również tuleje teflonowe :) (zapewne słabej jakości ;) )

Najczęściej mocne zużycie zawieszenie spowodowane jest tym że było mało oleju jako ciekawostkę mogę powiedzieć że przecież w pięknym zawieszeniu KOS'a oraz MZ/ETZ stalowa laga współpracuje jedynie z ruchomą lagą która jest z aluminium jak wiadomo aluminium jest o wiele mniej twarde niż brąz albo teflon i przy dobrej eksploatacji nic się nie dzieje.
Myślę że przy odpowiednim pasowaniu tulejki brązowej jak i teflonowej do lagi wszystko powinno działać przez długi czas bezawaryjnie nie można natomiast zapominać o braku oleju (często te śruby spustowe lub te które są od spodu -> trzymające pręt na który nawija się sprężynę puszczają olej) bo zawieszenie pracujące na sucho zużywa się strasznie szybko.

Awatar użytkownika
Alien
Posty: 1981
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: Alien » 2011-01-02, 15:19

wujcio pisze:Teflon jest o dziwo taki nieprzewidywalny że często wyrabia się metal a nie to tworzywo (wbrew temu że wszyscy myślą że to co jest miękkie (teflon) wyrobi się szybciej a tu guzik :) ).

Myślę że najlepszym materiałem z tworzywa był by Tarnamit (jest to białe i twarde tworzywo) stosowany również w tylnym wahaczu WSK 175
Nie zapominajmy że w zwykłym zawieszeniu od WSK 125, 175 były stosowane również tuleje teflonowe :) (zapewne słabej jakości ;) )
Trzeba tu powiedzieć że teflon to nazwa bardziej zwyczajowa, rodzajów tego polimeru jest wiele, podobnie jak stopów brązu. Głównie chodzi tu o dodatki (wypełniacze) takie jak np. grafit, brąz itp które odpowiednio zmieniają właściwości w stosunku do czystego teflonu. A tarnamid (jak wskazują trzy pierwsze literki) to też polimer który robią Zakłady Azotowe w Tarnowie. Także czy to tarflen, tarnamid czy poliamid chodzi generalnie o tworzywa sztuczne które w przypadku zawiechy z powodzeniem zastąpią brąz. Uparliśmy się na teflon(tarflen) bo jest najbardziej znany - ale akurat wszystkie trzy wspomniane tworzywa są produkowane w odmianach samosmarnych. Z kolei poliamid będzie z nich najtwardszy i tak bla bla bla można porównywać bez końca :D kończąc ten obszerny temat użyj tego co jest u Ciebie dostępne, znając życie jak powiesz teflon to każdy tokarz będzie wiedział o co chodzi. Jak jak powiesz poliamid samosmarny to zrobią wieeelkie oczy :)

EDIT:
wujcio pisze:Najczęściej mocne zużycie zawieszenie spowodowane jest tym że było mało oleju jako ciekawostkę mogę powiedzieć że przecież w pięknym zawieszeniu KOS'a oraz MZ/ETZ stalowa laga współpracuje jedynie z ruchomą lagą która jest z aluminium jak wiadomo aluminium jest o wiele mniej twarde niż brąz albo teflon i przy dobrej eksploatacji nic się nie dzieje.
Owszem, alu ma mniejszą twardość ale nie ma tej pięknej właściwości która charakteryzuje brąz i teflon, czyli samosmarność. Chodzi o to ze przy słabym smarowaniu (braku oleju) gdzie wystąpi tarcie suche lub mieszane alu będzie się intensywnie wycierać. Ta wspominana przeze mnie samosmarnosć to taka zajfajna właściwość materiału, która sprawia że opiłki/proszki ze zużywanego materiału ślizgowego są wgniatane w jego powierzchnię...i tak w koło. Oczywiście spore znaczenie ma tutaj czystość naszego zawieszenia i współpracujących powierzchni oraz lepkość oleju. Złozenie alu-stal bez filmu olejowego padnie szybko.

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: Skinder » 2011-01-05, 23:18

Dzięki za obszerny opis, o to właśnie chodziło. Akurat mój model zawieszenia nie posiada dolnych korków spustowych, więc jedyna droga ucieczki oleju to uszczelniacze, które u mnie powoli zaczynają domagać się wymiany. Co do pasowania i zatarcia zawieszenia - pasowałbym raczej pod lagę, wiadomo część nowa nie jest więc trzeba brać poprawkę na zużycie, co do dobicia zawieszenia to preferuje twarde zawieszenia, na chwilę obecną pracuje gdzieś na połowie skoku przy naprawdę mocnym uderzeniu (nieświadomie sprawdzone przez wystający dekiel od studzienki). Dziękuje i pozdrawiam!

Awatar użytkownika
Alien
Posty: 1981
Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
GG: 0
Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
Lokalizacja: Słomniki/Kraków
Kontaktowanie:

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: Alien » 2011-01-06, 01:00

A tak mi się przypomniało - te nasze zawiechy potrzebują wybitnie jakiegoś lepszego odpowietrzenia. Bez niego olej delikatnie mówiąc rzyga przez nakrętki :/

hans

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: hans » 2011-01-06, 16:27

http://www.ertalon.net.pl/ertacetal.html z tego jak byś zrobił to hhoho. Możesz poczytać i wybrać coś

Junak
Posty: 313
Rejestracja: 2009-06-29, 13:13
GG: 1339321
Lokalizacja: Łańcut
Kontaktowanie:

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: Junak » 2011-01-06, 18:35

Taki teflon dużo jest tańszy od brązu,gdzie można kupić taki wynalazek ?
Kupie części do Hondy CB 500 FOUR z lat 70 lub całą Honde !!! rafal.junak@gmail.com

rykun
Posty: 368
Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
GG: 0
Moje maszyny: wsk 175
Kontaktowanie:

Re: Teflon kontra brąz

Post autor: rykun » 2011-01-07, 18:15

Teflon 15zł/kg brąz b101 54zł/kg w hurtowni w Częstochowie. Wszystko przemawia za tworzywem. U mnie w pracy dawno się nie stosuje brązu. Brąz i tworzywo ma wady i zalety. Ale w większości przypadków na grubościenne tuleje stosuje się tworzywa.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości