WFM M06 z 1961

Odpowiedz
sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-03-10, 16:42

Siema
Kolega przywiózł fumkę do remontu.
Pacjent to WFM M06 z 1961 roku, niedawno wyciągnięta ze stodoły spod słomy i siana.
Stan i kompletność jak na fotkach.
Sporo braków.
Plan uzupełnić braki, remont silnika, piaskowanie, malowanie i poskładanie w całość.

Z braków to:
- gaźnik
- gąbka + pokrowiec
- kompletne koła
- ramka + szkło + odbłyśnik
- lampa tył
- kranik

Z rzeczy już zamówionych i kupionych:
- opony + rafki + fartuchy + dętki
- gąbka + pokrowiec
- łożyska do kół i silnika
- uszczelniacze silnika
- uszczelki silnika
- gumy przedniego zawieszenia, kierownicy i podnóżków
- elektryka + akumulator
- komplet linek

Uwagi i sugestie mile widziane.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Mixol
Posty: 810
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 1980r.
CZ 477 Sport 1973r.
Mińsk 400A 1990r.
Lokalizacja: Mazowsze
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: Mixol » 2024-03-11, 07:33

Fajna, będzie kolejna Fuma uratowana.

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-03-11, 14:30

Zamysł jest taki aby WFM-ka wygladała jak na poniższej fotce. No może poza tłumikiem, który będzie na czarno.
Na dzień dzisiejszy poszukuję gaźnika i kompletne piasty przód i tył, ramkę i szkło lampy przedniej. Jak ktoś coś ma prosze o PW.
Kluczowe pytanie jaki ma być ten gaźnik G16 czy G20. Mam luzem G20 i przy przymiarce gaźnik jest luźny na króćcu chyba, że ma tam być jakaś tulejka dystansowa.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
CZESIO1958
Posty: 229
Rejestracja: 2011-10-02, 12:51
GG: 0
Moje maszyny: Junak (w trakcie)
MBK Evolis 80
Lokalizacja: Mysłowice
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: CZESIO1958 » 2024-03-11, 14:50

Powodzenia
Sporo do zrobienia przed Tobą

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-03-11, 16:07

CZESIO1958 pisze:
2024-03-11, 14:50
Sporo do zrobienia przed Tobą
Zgadza się jeszcze takiej niekompletnej ruiny nie miałem nigdy. Najważniejsze, że kolega dla którego to robie jest w pełni zdecydowany i zmobilizowany do remontu.

adamsky771
Posty: 84
Rejestracja: 2016-02-26, 00:53
GG: 0
Moje maszyny: M06B3 - 79
Lokalizacja: Sowina
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: adamsky771 » 2024-03-12, 01:03

WFM 1961gaźnik już G20
Tak powinien wyglądać silnik do niej - zdjęcie z naszego Forum.
Obrazek

Ramkę lampy i szkło kupisz zamiennik, chyba że ma być oryginał, to coś może znajdę ale nie wiem czy to oryginały czy od ciągnika.

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-03-12, 11:54

Silnik dokładnie tak wygląda. A króciec pod gaźnik G20 jest mniejszy niż gardziel gaźnika. Dzisiaj wyciągnę silnik z ramy i dokładnie pomierzę.

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-03-12, 20:42

Wyjąłem dzisiaj silnik z ramy. Numery zgodne z tabliczką. Dobrym znakiem jest to że wał się kręci bez najmniejszego oporu.
Zmierzyłem średnice króćca gaźnika i ma on 23 mm. Czy to jest pod gaźnik G16 ?. Mam G20 i ma on 25 mm. Czy ma tam być jakaś tulejka dystansowa pod montaż G20. Różnica o 2 mm na średnicy a na króćcu nie widać śladów obróbki czy szlifowania.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Mixol
Posty: 810
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK 175 1980r.
CZ 477 Sport 1973r.
Mińsk 400A 1990r.
Lokalizacja: Mazowsze
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: Mixol » 2024-03-13, 09:40

Szukać piast czy już masz?

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-03-13, 13:25

Mixol pisze:
2024-03-13, 09:40
Szukać piast czy już masz?
Wysłałem PW.

adamsky771
Posty: 84
Rejestracja: 2016-02-26, 00:53
GG: 0
Moje maszyny: M06B3 - 79
Lokalizacja: Sowina
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: adamsky771 » 2024-03-14, 01:00

Średnica cylindra pod gaźnik G16 to 23mm.
Dalej znalazłem info, że rok 1961 był dla WFM-ki przełomem gdyż pojawił się silnik o mocy 5,5 KM. Tutaj moje tylko spostrzeżenia - ta moc "wzięła się" z nowego gaźnika (G20) i zwiększeniu sprężania (pewnie też innej geometrii okien). To już się działo na cylindrach o większej powierzchni żeberek i nowej głowicy. Był to silnik S01-Z.
Po co tyle o tym piszę? - ano po to że to daje Ci "furtkę" do założenia właśnie takiej "góry" silnika. Jakie plusy? Szybciej i sporo taniej ogarniesz gaźnik, masz lepsze chłodzenie i moc taką jak na tabliczce ;-)

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-03-15, 21:30

Dzisiaj zdemontowałem głowicę i cylinder. Cylek i tłok nominał. Cylek posiada drobne ryski więc pójdzie na pierwszy szlif. Wał ma spore luzy pójdzie do regeneracji. Co do gaźnika to najprawdopodobniej będzie zamontowany G20 a w związku z tym będę pasował tulejkę z 23mm na 25mm na króćcu gaźnika. Reszta rozebrana i posortowana na kilka kupek. To co do piaskowania, do śmieci, do ocynku i na złom.

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-03-22, 20:14

Udało się kupić komplet kól z piastami, brakującym szczękotrzymaczem i zabierakiem. Po małych problemach udało się odkręcić wszystkie śruby silnika i rozebrać go na części. Tryby są w super stanie ale niestety koszyk sprzęgła jest pęknięty. Jak by ktoś miał w dobrym stanie to kupię. Tak samo półksiężyc i wałek zmieniacza biegów.

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-04-04, 20:51

Mały update: brakujące rzeczy już mam czyli "nowy" ale stary koszyk sprzęgła, półksiężyc kopniaka a wałek jednak pozostanie stary oraz udało się nabyć gaźnik G16 w bardzo dobrym stanie z małymi brakami, co do jego montażu jeszcze nie zapadła decyzja. Wszystko wskazuje na to żeby był G20 ale znowu króciec cylindra pod niego nie pasuje i trzeba było by znowu szukać odpowiedniego cylindra. Kto wie może taka zapadnie decyzja a ten komplet powędruje na półkę. Niestety ale rama przy główce jest popękana i krzywo pospawana. Po ustaleniach z klientem zapadła decyzja, że szukamy ramy gdyż strach było by na czymś takim jeździć więc mam już dawcę a właściwie ramę, na której będzie budowane moto. W wolnej chwili wrzucę pare fotek z realizacji i postępu prac. Jak coś to szukam puszek bocznych w dobrym stanie.

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-04-14, 13:30

Mała fotorelacja z postępu prac.
Rama już jest u mnie i po małych poprawkach i przeszczepie kilku elementów jak mocowanie podnóżków tylnych i mocowania hamulca. Lampa przednia błotnik tył po naprawach blacharskich. Błotnik był już kiedyś spawany i wymaga jeszcze pracy ale to już po piaskowaniu będę robił. Wstępnie wykonałem polerkę pokrywy silnika, jak będzie wolna chwila to pójdzie do poprawy. Rozebrałem koła i piasty na części.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2024-04-14, 13:39 przez sbanys, łącznie zmieniany 1 raz.

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-04-14, 13:36

CD
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-04-14, 13:38

Ten pierścień to oryginalne rozwiązanie czy jakaś rzemieślnicza wydumka ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
CZESIO1958
Posty: 229
Rejestracja: 2011-10-02, 12:51
GG: 0
Moje maszyny: Junak (w trakcie)
MBK Evolis 80
Lokalizacja: Mysłowice
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: CZESIO1958 » 2024-04-14, 18:36

Nie wiem jak z tymi pierścieniami
Ale ten spaw ramy przy główce to jakaś masakra
Po za tym widać postępy 🤩

sbanys
Posty: 1156
Rejestracja: 2013-12-29, 20:10
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B,WSK M06B1,WSK M150,WSK M06-64,
WSK M06L,WSK M06Z2
Lokalizacja: Wolbrom
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: sbanys » 2024-04-19, 20:57

Sprawa pierścienia się wyjaśniła. Znalazłem kilka fotek piasty i to najprawdopodobniej jest fabryczne rozwiązanie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
czankete
Posty: 1300
Rejestracja: 2013-09-26, 10:08
GG: 0
Moje maszyny: WSK, WFM, SHL i inne
Lokalizacja: Köpingebro - Sweden
Kontaktowanie:

Re: WFM M06 z 1961

Post autor: czankete » 2024-04-20, 08:54

sbanys pisze:
2024-04-19, 20:57
Znalazłem kilka fotek piasty i to najprawdopodobniej jest fabryczne rozwiązanie.
...zgadza się, gdyby nie ten pierścień to przez niewielką grubość samej ścianki w której osadzone jest łożysko piasta bardzo szybko dostała by luzu uniemożliwiającego prowadzenie koła...

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: halcik i 12 gości