Strona 1 z 1

PROMOT - samochody wyścigowe

: 2008-09-21, 13:57
autor: Sebastian440
Wystarczy poczytać jakie sprzęty były produkowane w Warszawie. Licze na to, że ktoś z was opracuje temat lub znajdzie dane, bo mi już się nie chce ;-) przemęczenie... A Starymotocykl doda coś od siebie. ;-)

Re: Samochody wyścigowe Promot

: 2008-09-21, 14:00
autor: Sebastian440
Jeszcze pare fotek szczegółów ;-)

Re: Samochody wyścigowe Promot

: 2008-09-21, 16:13
autor: ŻbiKu
Zdjęcia pochodzą ze strony:

http://www.autosportretro.fora.pl/wysci ... t,123.html" target="_blank" target="_blank


"Raki, Promoty, Estery.




W wyścigowych Mistrzostwach Polski w sezonie 1957 w klasie III piąte miejsce zajął Stanisław Kołecki w samochodzie z silnikiem Syreny S-15 Sport z dwoma gaźnikami. Również w Warszawskiej Fabryce Motocykli wykonano... samochód wyścigowy. Skonstruował go wypróbowany duet Jerzy Jankowski i Stanisław Kulczyński. Samochód RAK miał nowoczesną przestrzenną ramę z rur stalowych, napędzany był silnikiem motocyklowym Triumph 600 i co ciekawe posiadał sztywną tylną oś bez mechanizmu różnicowego. W 1959 roku Grand Prix Budapesztu zdobył Jerzy Jankowski w RAK-u, wyprzedzając zawodników czeskich w fabrycznych Skodach i Jugosłowian w Porsche. Urwana dźwignia zmiany biegów wyeliminowała z podium Longina Bielaka. W 1957 roku Centralny Ośrodek Doświadczalny PZM rozpoczął produkcję samochodów wyścigowych tzw. formuły wolnej zgodnej z przepisami Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA, wyposażonych w silniki motocyklowe Royal Enfield, Triumph i HRD. Następnie pracowano nad samochodami RAK formuły Junior i pojazdami Formuły III - Promot. Łącznie przez pierwsze 10 lat wykonano w COD ( od 1962 roku Ośrodek Techniczno- Zaopatrzeniowy PZM) 31 samochodów wyścigowych. Zawodnicy polscy w tym czasie zdobyli raz mistrzostwo i dwukrotnie wicemistrzostwo krajów socjalistycznych. Znaczącym sukcesem było też w 1964 roku, trzecie miejsce Longina Bielaka na Grand Prix Brna w samochodzie Formuły III.

Dla przykładu Promot-Rak z 1967 roku był konstrukcją przestrzenną z rurek stalowych z niezależnym zawieszeniem na sprężynach śrubowych, amortyzatorami Armstrong o regulowanym tłumieniu, oponami Dunlop Racing, hamulcami tarczowymi Girling. Centralny silnik Ford Cosworth 1000 o mocy 70,6 kW przy 10 200 obr/min połączony był za skrzynią biegów Wartburg 312 lub Hewland a masa pojazdu wynosiła zaledwie 410 kg. Gdy przepisy międzynarodowe zmieniły pojemność silników Formuły III do 1600 cm3 stworzono klasę Polonia. W latach 1971 - 1973 wykonano trzy samochody formuły Polonia, jeden z silnikiem Polski Fiat 125 p 1500 a dwa z silnikami 1300 cm3. Koncepcję tych samochodów opracował Zbigniew Kulczyński. W latach 1975 - 1977 wobec braku środków na import części stworzono oszczędną wersję Polonii zwaną żartobliwie "kaczorem" - od charakterystycznego kształtu wykonanego z żywicy nadwozia. W wyścigówce zastosowano seryjny silnik Polski Fiat 125p 1300, układ hamulcowy z elementami Polskiego Fiata 125p, czterobiegową skrzynię biegów z samochodu Dacia oraz amortyzatory z Fabryki Amortyzatorów Polmo - Krosno. Samochody tej serii były wyraźnie nadsterowne.

W 1977 roku została powołana formuła Ester (nazwa pochodziła od skrótu "Wschodnia Europa"). Miała umożliwić rywalizację samochodów wyścigowych w tej części Europy. Zgodnie z jej założeniami opracowano w 1977 roku w OTZ PZM serię pojazdów przeznaczonych do udziału w rozgrywkach Pucharu Pokoju i Przyjaźni. Pierwsze samochody o wyraźnie nadsterownej charakterystyce nie okazały się konkurencyjne dla konstrukcji z NRD, ZSRR czy CSRS. Do napędu stosowany był przeważnie silnik WAZ 21011 z samochodu Łada 1300, gdyż silnik od Polskiego Fiata 125p 1300 nie zapewniał, nawet po znacznych przeróbkach, koniecznych parametrów. Silnik był zblokowany ze skrzynią biegów z samochodu Zaporożec o zmienionej konstrukcji i przełożeniach, przekładnia kierownicza pochodziła z samochodu Trabant, obręcze kół odlewane były ze stopów lekkich, stosowano opony Barum. W roku 1979 produkcję tego modelu zakończono. W 1979 roku Zbigniew Kulczyński i Kazimierz Jakubowski w OTZ PZM rozpoczęli produkcję nowej wersji samochodu formuły Polonia. Wywodziła się ona zasadniczo z poprzedniego modelu, przy czym zmiany dotyczyły głównie poprawy kierowalności pojazdu. Powrócono do skrzyni przekładniowej Dacia, zastosowano poszerzone obręcze od PF 125p a zmodernizowane nadwozie wykonane zostało z żywicy epoksydowej wzmocnionej włóknem szklanym. Samochody te po drobnych przeróbkach startowały również w formule Ester.


W 1981 roku powstała druga wersja formuły Ester, której w latach 1981 - 1983 wyprodukowano 5 sztuk. Od 1983 roku wyścigówki z OTZ PZM otrzymały zupełnie nowy kształt nadwozia, nawiązujący do sylwetek ówczesnych samochodów formuły 1, płat dociskowy z możliwością regulacji kata natarcia, siedzenie kierowcy przesunięto do przodu tak, że jego nogi znajdowały się przed przednią osią. Silnik z Łady 1300 S, który po przeróbkach osiągał moc ok. 75 kW, umieszczono prawie centralnie, co spowodowało znaczne poprawienie charakterystyk i kierowalności samochodu. W tej trzeciej wersji formuły Ester zastosowano bardzo nowoczesne zawieszenie kół z elementami resorującymi umieszczonymi wewnątrz nadwozia. Polscy kierowcy z powodzeniem startowali tymi samochodami w eliminacjach Pucharu Pokoju i Przyjaźni. W roku 1986 podczas wyścigu formuły Ester zorganizowanego z okazji inauguracji toru wyścigowego Hungaroring i wyścigu formuły 1 polskie samochody wzbudziły duże zainteresowanie i przychylne komentarze światowych specjalistów z dziedziny budowy samochodów wyścigowych. W roku 1987 zakończono niestety produkcję samochodów wyścigowych w OTZ PZM; po prostu odeszli jej głowni animatorzy. Zmarli Jerzy Jankowski a później Kazimierz Jakubowski, przestał pracować w OTZ PZM Zbigniew Kulczyński. Łącznie w latach 1971 - 1987 wyprodukowano 36 szt. samochodów wyścigowych formuł Polonia i Ester.

Pod koniec lat siedemdziesiątych, gdy na torach dominowały samochody wyścigowe o dużych mocach narodziła się koncepcja budowy popularnych "wyścigówek" na podzespołach Polskiego Fiata 126p. Samochody formuły 126p wytwarzano, zabudowując do lekkiego wyścigowego nadwozia nieznacznie tylko wzmocniony silnik o pojemności 650 cm3. Prototyp takiego samochodu skonstruowany i przebadany w latach 1979 - 1980 przez Marcina Biernackiego i Stanisława Frydrychiewicza mieścił w lekkim nadwoziu monoposto wykonanym z tworzyw sztucznych, zespół napędowy PF 126p o mocy podwyższonej do 20kW i wiele seryjnych podzespołów. Piasty kół, układ hamulcowy, obręcze i ogumienie, tylne wahacze pochodziły z PF 126p. Samochód miał masę zaledwie 210 kg i dzięki aerodynamicznej sylwetce osiągał bardzo dobre parametry. Niestety formuła 126p nie znalazła przychylności zarówno władz sportowych jak i Fabryki Samochodów Małolitrażowych, a nieprzychylna działalności sportowej atmosfera lat 80. wykluczyła jej rozpowszechnienie."


Tekst pochodzi ze strony: http://test.bv.pl/moto/Mot_Site/Strony/ ... yczyn4.htm" target="_blank

Re: Samochody wyścigowe Promot

: 2008-09-21, 17:08
autor: starymotocykl
Temat polskich samochodów wyścigowych jest tak bogaty, że wymaga wiekszego opracowania. Zbieram materiały na ten temat, które może już w przyszłym roku ukażą się jako książka... Mam w swojej kolekcji 3 polskie formuły, jedną z nich startuję w tym roku w wyścigach górskich w Czechach i na Słowacji. Ten samochód (na zdjęciach - czerwony) to Promot formuły Polonia, drugi z serii 20 egzemplarzy zbudowanych w latach 1975-77. Zdjęcia z ostatnich zawodów - jak widać nie wszystko szło najlepiej... Drugi samochód na zdjęciach to Promot formuły Easter z 1986 roku, jeden z ostatnich egzemplarzy. Kupiony w tym roku obecnie przechodzi kapitalny remont i w przyszłym roku będzie nim startować moja żona :szok: Postaram się niedługo znaleźć chwilę żeby choć w zarysie przybliżyć historię naszych formuł. Na koniec filmik: http://www.apea.sk/domain/apea/files/os ... /intro.wmv

Re: Samochody wyścigowe Promot

: 2009-02-08, 16:25
autor: Sebastian440
Coś warte przeczytania.

Re: PROMOT - samochody wyścigowe

: 2009-07-30, 23:55
autor: Sebastian440
Foto szczegółów konstrukcji.
Kupa zaj... również zdjęć z zawodów p. Chyły: http://www.autosportretro.fora.pl/wyscigi,1/

Re: PROMOT - samochody wyścigowe

: 2010-10-17, 17:34
autor: Sebastian440

Re: PROMOT - samochody wyścigowe

: 2010-10-18, 08:51
autor: Sebastian440
MOże niezwiązane z promotami ale wtońcu to ich rywal :
http://www.samochodyswiata.pl/viewtopic ... 5&p=578379
mtx skoda1-01

Re: PROMOT - samochody wyścigowe

: 2011-03-27, 10:40
autor: starymotocykl
Zapraszam na naszą stronę internetową, jeszcze nie wszystko działa jak należy, ale przynajmniej raz w tygodniu będzie coś nowego;

www.poloniaracingteam.com

Re: PROMOT - samochody wyścigowe

: 2011-03-27, 21:16
autor: Sebastian440
Pogratulować formuł. Chciałbym kiedyś zakupić jakiegoś Promota.

Re: PROMOT - samochody wyścigowe

: 2011-06-10, 00:21
autor: starymotocykl
W sierpniu bedzie do kupienia moja książka o polskich samochodach wyscigowych, więcej informacji na naszej stronie:

http://www.poloniaracingteam.com/portal ... dd9a6f8910

Re: PROMOT - samochody wyścigowe

: 2011-09-25, 00:01
autor: starymotocykl
Książka o polskich samochodach wyścigowych już w sprzedaży:

http://www.poloniaracingteam.com/sklep/

Re: PROMOT - samochody wyścigowe

: 2012-06-01, 10:18
autor: sawekwsk175
http://www.youtube.com/watch?v=SXN2qewp ... e=youtu.be Przejazd formułą Promot. Do tego link do forum z tematem o tym samochodzie http://motonews.pl/sh_forum.php?op=fvt& ... &start=420

Re: PROMOT - samochody wyścigowe

: 2012-06-01, 12:49
autor: Johnny
Miałem okazję właśnie podczas kryterium ulicznego w Gliwicach oglądać ten pojazd... Robi bardzo duże wrażenie. Mam nadzieje jeszcze na niego trafić w sobotę wtedy zrobię kilka zdjęć, którymi się oczywiście podzielę ;)