Motocykle rajdowe i crossowe SHL

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 346
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Motocykle rajdowe i crossowe SHL

Post autor: bing17 » 2009-05-20, 17:20

Szukam fot crossowych SHL. Były jakieś egzemplarze lub ich zdjęcia itp ??
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
wueskajarka
Posty: 314
Rejestracja: 2007-08-01, 22:37
GG: 5298596
Lokalizacja: G O R Z Ó W
Kontaktowanie:

Re: III Świętokrzyski Zlot SHL

Post autor: wueskajarka » 2009-05-20, 19:37

bing17 pisze:Szukam fot crossowych SHL. Były jakieś egzemplarze lub ich zdjęcia itp ??
Ano były. W załączeniu fotka jednej z nich - model JR-2 :>
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Nie chcę kotka, nie chcę pieska - radość sprawi mi ... WUESKA !!

Awatar użytkownika
peter1
Posty: 29
Rejestracja: 2008-07-05, 20:13
GG: 0
Kontaktowanie:

Re: SHL RAJDOWA/CROSSOWA

Post autor: peter1 » 2009-05-20, 19:52

Były modele crossowe na bazie SHL M04. Tylko ja spotkałem się z innym nazewnictwem modeli, a mianowicie:
-RJ1
W tym motocyklu nie wprowadzono jakiś rażących zmian. Wzmocniono jedynie ramę, usunięto zbędny osprzęt, wydech został poprowadzony górą( lewą stroną), zmieniono siodło. Motocykle te produkowane były tylko w 1948 roku. W załączniku dodaję zdjęcie tego motocykla ze strony: http://www.polskiemotocykle.mik.pl
-RJ2
W stosunku do poprzedniego modelu wprowadzono szerokie zmiany. wprowadzono zawieszenie teleskopowe, suwaki. Motocykle te produkowane były w 1949 roku.

Poniżej wstawiam historię Jerzego Jankowskiego- świetnego zawodnika i konstruktora. Opis pochodzi ze strony: http://miasta.gazeta.pl/kielce/1,49661,2267133.html

Jerzy "Jankiel" Jankowski urodził się w 1920 roku w Będzinie. Tuż po zakończeniu II wojny światowej konstruował w Kielcach sportowe wersje popularnych już SHL-ek
Sportową karierę rozpoczął w Motocyklowym Klubie w Dąbrowie Górniczej jako szesnastoletni młodzieniec. Ale obok sportowego wyczynu pasjonował się ulepszaniem tych szalejących maszyn. Uważał, że motocykl czy samochód do uprawiania sportu musi być specjalnie przygotowany, a inaczej mówiąc - z seryjnego przerobiony na coś, co będzie wygrywało.

To wznowienie przez Hutę Ludwików, tuż po wojnie, produkcji motocykli SHL zdecydowało o przyjeździe Jerzego Jankowskiego do Kielc. Widział on ogromną szansę dla spełnienia swoich konstruktorskich i sportowych marzeń. Ale przyjazd Jankowskiego do Kielc to była również ogromna szansa dla odbudowującej się fabryki. Nowatorska, jak na owe czasy, polityka dyrektorów SHL, a od 1948 roku Kieleckich Zakładów Wyrobów Metalowych - Otmara Kwiecińskiego i Adama Sobola - zaowocowała powołaniem Wydziału Doświadczalnego, a później Biura Konstrukcyjnego. Pod pretekstem szukania nowych rozwiązań technicznych w motocyklu dla "mas" było to faktycznie rozpoczęcie prac na sportowymi wersjami SHL. Dziś trudno sobie to wyobrazić, ale kieleckie motocykle SHL-125 swoją sportową karierę rozpoczęły prezentacją w przerwie wyścigu samochodowego przeprowadzonego na ulicach zniszczonej Warszawy w maju 1947 roku. Niewiele ponad rok po powołaniu Wydziału Doświadczalnego zaprezentował trzy modele motocykli sportowych: SHL RJ1 i SHL RJ2 do rajdów oraz SHL WJ2 z przeznaczeniem do wyścigów motocyklowych. Wszystkie modele wyposażono w krajowy silnik o pojemności 125 ccm. W odróżnieniu od seryjnie produkowanych sportowe wersje SHL miały usprawnione przednie zawieszenie, zmieniony kształt kierownicy, nową konstrukcję błotników, rury wydechowej i dźwigni hamulców. Trzeba zaznaczyć, że wiele nowatorskich rozwiązań i sportowe doświadczenia miały swoje przełożenie w późniejszej seryjnej produkcji motocykli.

Pierwszy Zespół Fabryczny SHL w składzie Jerzy Jankowski, Andrzej Kwiatkowski i Andrzej Kwieciński odniósł sukces już w pierwszym swoim starcie, zwyciężając w klasyfikacji drużynowej w VI Międzynarodowym Rajdzie Tatrzańskim w 1949 roku. Zespół startował na motocyklach RJ 1.

Jankowski był niekwestionowanym liderem zespołu, mającym już w swoim sportowym dorobku złoty medal Sześciodniówki rozegranej w 1947 roku w czechosłowackim Zlinie. Startował, jak cała polska reprezentacja na Jawie, ale myślami był przy nowej wersji SHL. Modele rajdowe odnosiły sukcesy w najtrudniejszych imprezach krajowych - Rajdach Tatrzańskim i Świętokrzyskim oraz na motocrossowych trasach.

Prawdziwym szlagierem okazała się wersja wyścigowa motocykla SHL WJ2. Konstruktorem był oczywiście Jankowski, który zaprezentował ten motocykl na wygranych przez siebie wyścigach rozegranych na ulicach Warszawy i Krakowa w 1949 roku. To był pierwszy po wojnie wyprodukowany w Polsce motocykl wyścigowy. Dla zmniejszenia wagi miał nawiercaną ramę, kierownicę oraz błotniki z lekkiego stopu i osiągał prędkość 99 km/h. Po okresowym przejęciu produkcji motocykli z Kielc, Warszawska Fabryka Motocykli kontynuowała prace nad sportowymi wersjami na bazie popularnej SHL-125. Oczywiście z udziałem Jankowskiego. Ten wybitny konstruktor wniósł w rozwój kieleckiego sportu motocyklowego wkład wyjątkowy i jakże często niedoceniany.

A miał na swoim koncie blisko 20 nowatorskich rozwiązań i konstrukcji, które pomogły kieleckim zawodnikom zwyciężać na krajowych i zagranicznych trasach.

Po październikowej "odwilży" zaistniała szansa na powrót sportu samochodowego, który po wojnie poszedł w odstawkę, jako politycznie niesłuszny. Tę szansę wykorzystał Jankowski. Pod jego kierunkiem powstał projekt i prototyp pierwszego polskiego auta wyścigowego napędzanego motocyklowym silnikiem Triumph 650 ccm. Samochód nazwany Rak stał się, jak pisali sprawozdawcy, maszynką do wygrywania w rękach mistrza Jankiela. Pierwszy sukces międzynarodowy to zwycięstwo w wyścigu rozegranym na ulicach Budapesztu w 1959 roku.

Jerzy Jankowski zmarł w 1987 roku.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 346
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Re: SHL RAJDOWA/CROSSOWA

Post autor: bing17 » 2009-05-20, 20:21

Bardziej interesują mnie te na bazie M11. Ciekawi mnie najbardziej w jaki sposób wzmacniali ramy, skąd był zapłon Bosch (czy występował gdzie indziej lub jakie miał oznaczenie). Ze zdjęć wywnioskowałem że kierownice były albo seryjne albo z crossowych CZ. Temat jest dość ciekawy bo tych motocykli jest bardzo mało.

Awatar użytkownika
mateusz 46
Posty: 231
Rejestracja: 2009-05-05, 20:55
Moje maszyny: rm 125
Kontaktowanie:

Re: SHL RAJDOWA/CROSSOWA

Post autor: mateusz 46 » 2009-05-20, 20:44

http://motocykle.svasti.org/shlsport.jpg
ta jest bardziej do m11 podobna
Ekipa Północ

Awatar użytkownika
SM-500
Posty: 21
Rejestracja: 2008-06-19, 21:20
GG: 0
Lokalizacja: Zagnańsk
Kontaktowanie:

Re: SHL RAJDOWA/CROSSOWA

Post autor: SM-500 » 2009-05-20, 21:03

Tak jak wszystkich innych motocykli zachowało się kilka tak SHL'ek niema. Miałem okazję w niedzielę rozmawiać z dr. Jeżowski. Był przy narodzinach M06U jak i przy M11. Objeżdżał serie informacyjne. Startował na SHL'kach. Niestety na pytanie co się stało z SHL'kami wyczynowymi nie potrafił mi odpowiedzieć. Możliwe że jest ich mało bo jeździli na nich tylko zawodnicy firmowi? Motocykle nie wychodziły poza fabryczny klub. Polecam książkę SHL'ką przez gołoborza R. Mikurdy. Pomijając wiele braków warto skupić się na fotkach, jest ich sporo.
Ostatnio zmieniony 2009-05-21, 21:55 przez SM-500, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam Przemek
http://www.shlka.fora.pl/" target="_blank

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 346
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Re: SHL RAJDOWA/CROSSOWA

Post autor: bing17 » 2009-05-20, 22:22

SM-500 wiesz może jakie zmiany w samej ramie wprowadzano w crossowych/rajdowych SHL lub motocyklach opartych na podobnej ramie ??

Awatar użytkownika
SM-500
Posty: 21
Rejestracja: 2008-06-19, 21:20
GG: 0
Lokalizacja: Zagnańsk
Kontaktowanie:

Re: SHL RAJDOWA/CROSSOWA

Post autor: SM-500 » 2009-05-21, 08:53

Niestety nie wiem. Poza tym wbrew pozorom wersji tych SHL było naprawdę dużo. Nie byłem przygotowany do rozmowy szczegółowej. Pytałem głównie o moje motocykle i ich niuanse. Interesowały mnie detale ale pamięć ludzka jest niestety zawodna. W temacie RJ2. Dostałem jakiś czas temu propozycję zamiany na szczątki RJ2 ale zbyt mało mam materiałów porównawczych i odpuściłem. Przy następnym spotkaniu postaram się przygotować i przynajmniej porozdzielać wersje motocykli crossowych.
Pozdrawiam Przemek
http://www.shlka.fora.pl/" target="_blank

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1853
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
GG: 13668927
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: SHL RAJDOWA/CROSSOWA

Post autor: Sebastian440 » 2009-05-21, 13:21

Twoje motocykle tzn?
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
SM-500
Posty: 21
Rejestracja: 2008-06-19, 21:20
GG: 0
Lokalizacja: Zagnańsk
Kontaktowanie:

Re: SHL RAJDOWA/CROSSOWA

Post autor: SM-500 » 2009-05-21, 13:25

Nie wiem czy Cię to zainteresuje. Różne dziwne SHL'ki nie sportowe, seryjne i mniej seryjne.
Pozdrawiam Przemek
http://www.shlka.fora.pl/" target="_blank

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1853
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
GG: 13668927
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: SHL RAJDOWA/CROSSOWA

Post autor: Sebastian440 » 2009-05-22, 08:57

Sm proponuje, żebyś na naszym forum rozwinął troche dział sportowych SHL. Siedziesz w temacie, nie raz dyskutowaliśmy na mailu o tych sprawach.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
peter1
Posty: 29
Rejestracja: 2008-07-05, 20:13
GG: 0
Kontaktowanie:

Re: SHL RAJDOWA/CROSSOWA

Post autor: peter1 » 2009-06-21, 22:08

Poszukuję wszelkich zdjęć, opisów dotyczących motocykla rajdowego SHL RJ2. Jeśliby ktoś takie posiadał to proszę wklejać na forum lub wysyłać informacje na PW, a wtedy się dogadamy.

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 346
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Re: SHL RAJDOWA/CROSSOWA

Post autor: bing17 » 2009-06-21, 22:31

Odezwij się do mnie na GG 1047207. Mam coś o RJ2. Potem wrzuć na forum bo ja obecnie mam mało czasu, a trochę tego jest.
A i nadal szukam fot crossowych SHL. Żeby nie było :)

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1853
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
GG: 13668927
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: III Świętokrzyski Zlot SHL

Post autor: Sebastian440 » 2009-09-02, 20:16

Artykuł o RJ i WJ
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
SM-500
Posty: 21
Rejestracja: 2008-06-19, 21:20
GG: 0
Lokalizacja: Zagnańsk
Kontaktowanie:

Re: Motocykle rajdowe i crossowe SHL

Post autor: SM-500 » 2009-09-12, 11:20

Pozdrawiam Przemek
http://www.shlka.fora.pl/" target="_blank

termin21

Re: Motocykle rajdowe i crossowe SHL

Post autor: termin21 » 2011-04-23, 22:24

Nie wiem czy to istotne,ale mam uchwyty i klamki od rajdowych SHL ,nowe z dwa komplety(z bitymi cechami SHL itd),głeboko polerowane;). Foto wkrótce

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 346
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Re: Motocykle rajdowe i crossowe SHL

Post autor: bing17 » 2014-09-05, 18:14

Ma ktoś zdjęcia crossowej SHL która była niedawno wystawiona na aukcji allegro ? Ta sama osoba sprzedawała rajdowego Junaka. Z tego co pamiętam to osoba ta jest właścicielem jakiegoś muzeum, tylko nie pamiętam którego.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1853
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
GG: 13668927
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: Motocykle rajdowe i crossowe SHL

Post autor: Sebastian440 » 2014-09-06, 23:37

Wrzuć fotki do tematu tego motocykla.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
bing17
Posty: 346
Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
Lokalizacja: Łódź-Ruda.
Kontaktowanie:

Re: Motocykle rajdowe i crossowe SHL

Post autor: bing17 » 2014-09-06, 23:49

Przecież piszę, że ich szukam właśnie :)

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1853
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
GG: 13668927
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: Motocykle rajdowe i crossowe SHL

Post autor: Sebastian440 » 2014-09-07, 09:50

Sorry nie doczytałem :) Pamięta ktoś kto sprzedawał lub tytuł aukcji.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość