Motocykle rajdowe MZ - ETS, ES, G

jannex
Posty: 665
Rejestracja: 2008-09-28, 10:33
GG: 0
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: jannex » 2009-08-24, 09:26

Górne żebra są usuwane dla obniżenia masy silnika. Przy prawidłowo ustawionym zapłonie on ma aż za dobre chłodzenie :] Jak zapewne zauważyłeś nawet czasem scinają żebra cylindra po ukosie.

Awatar użytkownika
Korpek
Posty: 56
Rejestracja: 2007-02-13, 20:13
Moje maszyny: Wsk 125, Mz 250
Lokalizacja: Stargard Szczeciński
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Korpek » 2009-08-24, 10:55

Dwa artykuły pierwszy o który prosił bing17, Drugi o wyścigowych Mz'tkach :P
http://horaczko.pl/www/korpek/Tuning%20 ... GE_250.pdf
http://horaczko.pl/www/korpek/Tuning%202T/PB2008.pdf
Ring ding ding :)

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-09-02, 21:11

foto z neta
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Skinder » 2009-09-11, 14:32

Witam po przerwie, dzisiaj wchodząc na pocztę lekko się zmarszczyłem bo przyszła mi jakaś "monstrualna" wiadomość. Kiedy wreszcie pobrało załączniki itd okazało się, że dostałem fotki MZ z aukcji i oczywiście link z zaproszeniami (http://www.allegro.pl/show_item.php?item=739250986 - Sebastian masz okazje się wykazać :P).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-09-17, 19:36

Motocykla już na pewno nie kupie. Kupiłem za to mr16t i mr16 następce sarny. Szkoda, że właściciel był tak niezdecydowany i opowiadał bajki o gościu który miał dać 15000 zł za tą mz. Jak widać motocykla nie sprzedał, a kwota idzie ciągle w górę. Szkoda. Poniżej fotka znaleziona w necie. MZ na trasie Rajdu Tatrzańskiego lata 60, oraz kurtka reprezentanta kadry narodowej ( foto z wystawy rajdu tatrzańskiego w Krakowie )!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Skinder » 2009-09-21, 20:53

Znalazłem dane techniczne na temat silnika MZ ES 300, nie dam ręki uciąć czy aby to jest ten sam silnik co tutaj jednak myślę, że warto to tutaj zapodać. Poniżej porównanie i mały wniosek:

ES 300 - ES 250/1

Skok tłoka: 72mm - 65mm,
Średnica cylindra: 72mm - 70mm,
Pojemność skokowa: 293ccm - 250ccm,
Stopień sprężania: 8,8:1 - 8,5:1,
Moc: 18,6KM przy 5200 obr/min - 16,0KM przy 5200 obr/min,
Smarowanie: 1:33 - 1:33,
Gaźnik: BVF KN 1-1 30,0 - BVF KN 1-1 28,5

Pogrubiłem różnice, w obu silnikach i jednak dół silnika musiał się różnić - Janex pisał, że dół został taki sam, a widzimy inny skok wału. Chyba również Janex, pisał że tłok jest od trabanta, pamiętam, że wykonywałem obliczenia dla tego tłoka (72mm) i przy skoku 65mm za nic nie chciała wyjść mi wartość w przybliżeniu do tych 300ccm, teraz sprawa się wyjaśniła skok musi być inny.
Ostatnio zmieniony 2009-09-21, 21:02 przez Skinder, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-09-21, 20:56

Ciekawe który to rok, ale chyba wczesne modele bo osiągi są dość kiepskie.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Skinder » 2009-09-22, 12:02

1963-1965 MZ ES 300, 1 Zylinder, 2 Takt Motor, 293 ccm³, 18,5 PS, Spitze: 120 km/h
(http://www.vennbahn-buecherei.de/mzklas ... eschi.html - trochę poniżej połowy strony) Znalazłem takie info, wygląda na to że to są prawdziwe dane dotyczące silnika seryjnego motocykla. Ciekawe jest, czy silniki w modelu wyczynowym miały stosowane jakieś przeróbki, ale dziwi mnie też druga fotka w pierwszym poście, pisze tam, że jest to silnik typu 250/1 i rocznik 1966(!), zaś na garze i krućcu (trzecia i czwarta fotka w pierwszym poście) piszę ES300 - czyżby jednak jakiś "rasowany składak" z jakiegoś ośrodka badawczo-rozwojowego obok fabryki?

EDIT: Szukając jakiś szczegółów dorwałem jedną fotkę i ciekawą stronę z krótkimi opisami różnych ciekawych emzetek (http://digilander.libero.it/cuoccimix/E ... -r(MZ).htm) Zwróćcie uwagę na głowicę w motocyklu z poniższej fotki, porównajcie z motocyklem z aukcji, o cylindrze zbyt wiele nie można powiedzieć ale mocno powiększając obrazek wyliczyłem 10 żeberek - motocykl z aukcji ma 14, z tyłu jest zasłonięty plandeką razem z krućcem i gaźnikiem. Wnioskuje, że motocykl ze zdjęcia to ETS 250 G. Poniżej porównanie ze zdjęciem pochodzącym ze strony, którą wcześniej podał Sebastian (zwróćcie uwagę na silniki, plandekę na gaźniku i krućcu oraz mało widoczny na czarno-białym zdjęciu stelaż(?) nad przednią lampą):
Obrazek Obrazek
Przy okazji, znalazłem jeszcze fotkę MZ GT. Temat poświęcony ETS 300 G, ale widziałem, że Korpek zapodał wcześniej jakieś ciekawostki więc takie małe "odejście" z tematu chyba też się przyda:
Obrazek
Sebastian, czekam na obiecane zdjęcia przedniego koła z rajdowej MZ, masz może do tego oponę albo to co z niej zostało?

EDIT 2: Zastanawiający jest również fakt bocznych dekli silnika zielonego motocykla z allegro. Na tabliczce pisze, że jest to typ 250/1 rok produkcji/montażu 1966. Dekle pochodzą z silnika typu 250/2, który był stosowany w MZ ES 250/2 Trophy, którego produkcje rozpoczęto (wg tego co udało mi się odnaleźć) w 1967 roku. Mały dekielek na lewej pokrywie pochodzi od 250/1 (ten od 250/2 jest płaski i bardziej wystający poza obrys pokrywy - zdjęcie jak wyglądają dekle w 250/1 w załączniku), dźwignia zmiany biegów jest inna niż w obu typach 250/1 i 250/2, dźwignia startera jest prosta, odgięta jedynie do tyłu w 250/1 i 250/2 jest gięta na zewnątrz motocykla ale nie gięta do tyłu. Całkiem przypadkowo dorwałem również trzy dodatkowe zdjęcia, trafiłem na stronę pełną zdjęć z sześciodniówki 1966 roku (więcej nie rozszyfrowałem z plakatu znajdującego się na stronie - http://www.speedtracktales.co.uk/73547. ... on*id*val*, swoją drogą ta strona była już tutaj gdzieś dodana, chyba w temacie o Rajdzie Tatrzańskim).

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnie zdjęcie, jest podpisane "Polish Vase rider, Jan Orzepowski 175 MZ crossing a slippery wood bridge."

Tu też dodatkowa fotka, rajdowe motocykle MZ (odnalezione na http://www.mxbikes.com/vintage/bikes60.php - myślę, że warto zapoznać się z tą stroną):
Obrazek
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-09-22, 14:38

To się nazywa post :ok:
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Skinder » 2009-09-24, 17:04

A jednak udało się, znalazłem dane techniczne ES 300 G. Dane techniczne przetłumaczyłem z pomocą kolegi i translatora google, reszta tekstu to całość po niemiecku - jak ktoś zna niemiecki biegle prosiłbym o ewentualne przetłumaczenie drugiej części.

Silnik: Jednocylindrowy dwusuwowy,
Moc: 27,5KM przy 6200 obr/min,
Skok tłoka: 72 mm,
Średnica tłoka: 76 mm,
Pojemność: 320 cm³,
Zapłon: Bateryjny z dwoma przełączalnymi świecami,
Chłodzenie: Powietrze,
Gaźnik: BVF-Rundschiebervergaser,
Mieszanka: 1:25,
Napęd: Sprzęgło wielotarczowe w kompieli olejowej, pięciobiegowa skrzynia biegów z nożną zmianą biegów,
Zawieszenie: Widelec teleskopowy i dwa amortyzatory na wahaczu wleczonym,
Hamulce: bębnowe,
Ogumienie: 3.00-21" Gelände przód 4.00-18" Gelände tył,
Osiągi: 120 km/h (na ostatnim biegu(?) 140 km/h),
Masa własna: 138 kg

Der durch die DDR-Mannschaft 1963 in Spindleruv Mlyn (CSSR) errungene Trophysieg hatte zur Folge, daß die 39. Internationale Sechs-Tage-Fahrt auf dem Gebiet der DDR ausgetragen wurde. Im Thüringer Raum kämpften 226 Fahrer aus 14 Ländern mit 32 verschiedenen Motorradfabrikaten um die "Internationale Trophäe" und die "Silbervase". Auch diese Trophy ging an die DDR, die einen Start-Ziel-Sieg auf MZ herausfuhr. Das DDR-Aufgebot mit Uhlig/Lohr auf MZ ETS 175 G, Salevsky/Weber auf MZ ETS 250 G und Baumann/Uhlmann auf MZ ETS 300 G erwies sich nicht nur auf den Geländestrecken überlegen, sondern distanzierte mit überragendem Einsatz von Mensch und Maschine beim Abschlußrennen auf dem Erfurter Flugplatz die Weltelite. Fred Willamowski startete als Einzelfahrer mit einer aufgebohrten 300er MZ in der Klasse bis 500 cm³. Dort wurde er Klassenbester! Das Jahr 1964 war ein Jahr des DDR-Triumphes. Die Simson-Mannschaft gewann die Silbervase, das MZ-Team belegte in diesem Wettbewerb den 2. Platz. Zwei MZ-Fabrikmannschaften gewannen Platz 1 und 2 des Markenwettbewerbes. Insgesamt gewannen 27 MZ-Fahrer aus der DDR Goldmedaillen bei diesem Wettbewerb.

Wszystko powyżej pochodzi ze strony http://www.multi-board.com/board/index. ... tID=404366. Znalazłem również bardzo małą fotkę w googlach, niestety oryginał już jest nieaktywny ale nawet na miniaturce widać prawą pokrywę silnika, która w tym przypadku pochodzi z silnika typu 250/1:
Obrazek
Co do cylindra to w seryjnej i w rajdowej wersji mają po 14 żeberek, głowica ma po lewej stronie dodatkową świecę zapłonową. W żadnym motocyklu na zdjęciach, które udało mi się odnaleźć nie widziałem fabrycznej, aluminiowej osłony gaźnika pochodzącej z ES 300. Przyglądając się dokładnie zdjęciom, które ostatnio dodałem wnioskuje, że motocykl z numerem 165 na drugiej od końca fotografii to ES 250 G, na stronie podpisany był jako ES 300 G - niestety albo i stety głowica i ilość żeberek na cylindrze mówi co innego. Znalazłem jeszcze dwie ciekawe fotki ES 250 G i tradycyjnie już chyba stronę wartą przeglądnięcia, z której pochodzą dodane fotki - http://www.mc-isolator.de/seiten/sonsti ... ory_5.html.

Obrazek Obrazek

Zapomniałem zapodać jeszcze dodatkowe info, nieco się zdziwiłem ale prawdopodobnie źle nazwaliśmy temat, odnalazłem (http://www.starikotaci.hr/forummz/viewt ... 9654ef5eea) ETS 250 G z 76 roku, poniżej info:

Obrazek

ETS 250 G
Baujahr 1976
243 ccm Einzylinder-Zweitakt
32 SAE-PS
120 kg

Jak widać na fotce silnik jest wizualnie całkiem inny - wygląda mi na typ 250/2 (całość bardziej "kanciasta", cylinder z mniejszą ilością żeberek, płaska głowica ze świecą skierowaną w prawą stronę pod kątem i prawdopodobnie lewy dekiel taki jak w motocyklu z aukcji, prawy jest spłaszczony i zupełnie inny). Jeszcze jedna uwaga na temat zawieszenia, nie wiem jak jego górna część ale dolne lagi mają usunięte mocowanie błotnika i przerobione mocowanie osi. Jako, że dziś cały czas zaskakuje sam siebie udało mi się odnaleźć zdjęcie na dysku jak wygląda mocowanie koła przy zawieszeniu seryjnym i wyczynowym - fotka w załączniku. Spokoju nie dawało mi jeszcze koło, piasta jest ta sama co w seryjnym modelu, blokada bębna jest również ta sama, chociaż "szczękotrzymacz" ma dźwignie rozpieracza szczęk na zewnątrz w przypadku rajdowej wersji w seryjnej tak jak u mnie - czyli dźwignia rozpieracza w środku. Zrobiłem również porównawcze fotki kół, załącznik numer dwa.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-09-24, 20:32

Foto z neta. Głownie niemieckie strony.
Co do kola to jak widać po twoich fotach te wcześniejsze modele miały schowane rozpieraki ;-).
Zróbmy najciekawszy temat o rajdowych modelach Ets w Polsce niech forum MZ siądzie przy naszym !! :-)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Skinder » 2009-09-24, 21:06

Widze, że też nie próżnujesz :) Ja już dziś nie mam nic do powiedzenia ot taki szczegół, że przednie zawieszenie (prawdopodobnie) ma średnicę górnej nogi nieruchomej 32mm i zalecane jest lanie 220ml oleju na lagę. Skoku niestety już nie pamiętam, chyba wynosił 150mm. Dodatkowo mogę zapodać wam również fajną stronkę (jak i każdą poprzednią) na temat crossowych emzetek - http://www.trophy-sport.de. Nie widziałem tam w galerii starych ES serii G ale jest kilka innych, nowszych równie ciekawych modeli. Tak nawiasem, to spójrzcie na kąt przedniego widelca przy Mz GT i innych nowych tego typu maszynach.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-09-25, 12:34

Co do kół z MR16 to postaram się wrzucić foto jest tam obręcz z MZ 21 cali i 18 cali tył.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-09-27, 19:30

Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
SM-500
Posty: 21
Rejestracja: 2008-06-19, 21:20
GG: 0
Lokalizacja: Zagnańsk
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: SM-500 » 2009-10-29, 21:14

Co prawda litraż mniejszy ale szkoda zakładać nowego tematu dla jednego folderu.

Obrazek

Obrazek
Pozdrawiam Przemek
http://www.shlka.fora.pl/" target="_blank

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-10-29, 23:07

Parę fot Mz 125 ets g. Zwróćcie uwagę, że już w 1962 roku mała 5 biegów i 11 KM ! Nasza polska Sarna 9 KM i 4 biegi (pierwsze modele 3 biegi). Foty z neta.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-10-31, 20:11

Foty moich kół które mam Przy MR16.1161. Obręcze są od MZ nie wiem czy od rajdowej. Dźwignia jest na zewnątrz piasty czego chyba nie ma w seryjnych modelach?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Skinder
Posty: 2220
Rejestracja: 2007-03-22, 15:49
Moje maszyny: Perkoz 0001
Lokalizacja: Lubicz
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Skinder » 2009-11-01, 16:07

Motocykle w Twoim przedostatnim poście mają wewnątrz dźwignie, przy mojej mz ts 250 jest w środku. Przy tylnym kole obręcz to chyba nie jest od mz, wygląda na zwykłą do wsk.

jannex
Posty: 665
Rejestracja: 2008-09-28, 10:33
GG: 0
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: jannex » 2009-11-01, 22:53

W cywilnych Mz dźwignie są odpowiednio na zewnątrz w tylnym i wewnątrz w przednim. Przeróbka parzdeigo na zewnętrzny nie jest specjalnie kłopotliwa i motocyklach rajdowych przydatrna bo upraszcza zmianę linki w razie zerwania ;-)

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: MZ ETS 300 G - wersja rajdowa

Post autor: Sebastian440 » 2009-11-03, 15:19

Tylna u mnie jest aluminiowa.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości