COD 175R

Odpowiedz
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 422
Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72
Lokalizacja: Adelnau
Kontaktowanie:

COD 175R

Post autor: Marcin » 2010-09-08, 19:16

Jedna z nie wielu COD testowana była w moim rodzinnym miescie, pod nr startowym 260, cos o produkcji: "Kieleckie motocykle z rodziny M06 były podstawą do opracowania modelu rajdowego klasy 175 cm³. Powstał on w Ośrodku Doświadczalnym Polskiego Związku Motorowego przy ulicy Kickiego w Warszawie.
Założenia konstrukcyjne tego motocykla przewidywały jego wykonanie w stosunkowo prymitywnych warunkach i jak najmniejszym kosztem. Z tych względów do jego budowy należało wykorzystać jak najwięcej części i półfabrykatów z seryjnych zespołów motocykli SHL i silników WFM. Motocykl otrzymał nazwę COD 175R.
Seryjną ramę motocykla SHL M06 przystosowano do rajdów, skracając tylną jej część i zmieniając kąt pochylenia główki. Zmieniono także punkty mocowania tylnego wahacza oraz podnóżników. W ośrodku opracowano nowy widelec teleskopowy z dwustronnym tłumieniem olejowym. Skok koła przedniego wynosił 125 mm. W tylnym zawieszeniu wzmocniono sam wahacz, natomiast teleskopowe elementy resorujące pochodziły z motocykla seryjnego. Pojazd wyposażano w specjalne ogumienie terenowe pochodzące z angielskiej firmy Avon. Na kole przednim zamocowano oponę o wymiarach 2,75-21", na kole tylnym 3,50-19". Zastosowano tak zwane trzymacze opon zapobiegające przesuwaniu się opony względem obręczy w przypadku niższego ciśnienia powietrza. Hamulec wraz z piastami przyjęto z seryjnego motocykla SHL. Zespół napędowy do motocykla COD 175R przygotowała Warszawska Fabryka Motocykli na podstawie założeń dostarczonych przez ośrodek. Podstawą był silnik typu S-06. Zwiększenie pojemności skokowej uzyskano w wyniku zwiększenia średnicy cylindra do 62 mm, nie zmieniono skoku tłoka ( 58mm).Uzyskano w ten sposób pojemność skokową 174,9 cm³. Stopień sprężania zwiększono do 7,5. Zmieniono prawy czop wału korbowego w celu zabudowy małogabarytowego iskrownika firmy Bosh. W układzie zasilania zastosowano gaźnik typu BVF o średnicy gardzieli 22mm. Układ wydechowy poprowadzono wysoko. Napęd był przenoszony z wału korbowego na sprzęgło przez wzmocnioną przekładnię łańcuchową o zmienionym przełożeniu (2,13). W trzybiegowej skrzynce przekładniowej wzmocniono koła zębate i zmieniono przełożenia na I i II biegu. Łańcuchowe koło zdawcze miało 13 zębów, a przełożenie tylnej przekładni łańcuchowej zwiększono do 4,15. Zwężony zbiornik paliwa miał pojemność 10 dm³. Szerokość specjalnej kierownicy wynosiła 730 mm, a prześwit motocykla zwiększył się do 265 mm. Wszystkie motocykle COD 175 R lakierowano na jasnoniebiesko. Do końca 1959 roku wykonano 30 sztuk tych motocykli."

Obrazek
testowana CODa Odolanów lata 50'


Obrazek
na motocyklu (MS Polski w kartingu na ówczesne czasy) Ryszard Zydorowicz


Obrazek
CODa w transporcie na Volkswagenie Schwimmwagen

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: COD 175R

Post autor: Sebastian440 » 2010-09-08, 19:37

Świetny tekst i fotki. Wiadomo coś o zachowanych modelach ?
Dawaj więcej :)
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 422
Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72
Lokalizacja: Adelnau
Kontaktowanie:

Re: COD 175R

Post autor: Marcin » 2010-09-09, 21:51

Czy coś wiadomo ile to nie wiem, ale będe badał tą sprawe czy istnieje bynajmniej ta CODa co przedstawiłem na zdjęciach, a co do dawania więcej to wszystko co udało mi się jak na razie zdobyć, to nie jest takie proste jak się wydaje... moim zdaniem i tak to jest dużo bo ludzie nie przywiązują jakiekolwiek wartości chociażby do zdjęć a co już mówić do motocykli ! to MY młodzi teraz dbamy i pielęgnujemy te motocykle kiedyś to był tylko środek komunikacji a ta CODa tylko motocyklem testowym ( zawodnik mający na celu zbadanie wytrzymałości i osiągów w terenie, czego u mnie nie brakowało w tamtych latach - Odolanów był miastem położonym na terenach bagiennych ...)

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: COD 175R

Post autor: Sebastian440 » 2010-09-10, 22:47

Coś mi się przypomniało, że mam foto takiego motocykla gdzieś na dysku i jest. Na zdjęciu był zawodnik ze stron o ile pamiętam motoxu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 422
Rejestracja: 2007-01-02, 22:05
GG: 0
Moje maszyny: WSK M21W2S1
BARRON 125
WFM M06
M-72
Lokalizacja: Adelnau
Kontaktowanie:

Re: COD 175R

Post autor: Marcin » 2010-09-17, 21:51

hymmm ze zdjęcia trudno ocenić ale wydaje mi się ze jest tam silnik od WSK-i :?: i coś ten przód odchudzony ale tyłek CODowy :P

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości