Uszkodzenie CDI?

Awatar użytkownika
Daniel22
Posty: 232
Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
GG: 6183789
Moje maszyny: WSK 125/1983
Lokalizacja: Puławy
Kontaktowanie:

Uszkodzenie CDI?

Post autor: Daniel22 » 2019-06-18, 11:14

Sprawa wygląda tak. Motor odebrany po "remoncie", w którym fachman skopal mi praktycznie wszystko, także elektrykę. Szpilki wychodzące z karterów miały zwarcie do masy, przez co motor nie odpalał, po wykryciu jednego zwarcia po nagrzaniu, pojechałem się przejechać, i zauważyłem, że światła są bardzo słabe, po czym całkowicie padły. Okazało się, że podczas "remontu" zapłon został przykręcony tak, że przewody od cewek świetlnych dostały zwarcia, a drugi odpadł. Zauważyłem, że magneto podczas tej jazdy bardzo się nagrzało, praktycznie nie można było go dotknąć. Przewody do statora dałem więc nowe i podłączyłem wszystko tak, jak było wcześniej. Międzyczasie trzeba było rozebrać silnik, wymienić wał z przesuniętym czopem na nowy, co zrobiliśmy u znajomego w garażu. Po złożeniu motor w ogóle nie chcial zagadać, z trudem załapywał, ale głównie bił w kopniak, przy próbie odpalenia z wiertarki wyrywał ją z ręki. Zapłon jest ustawiony dobrze, na czujniku zegarowym 3mm przed GMP końcówka znacznika schodzi z impulsatora, jest w połowie. Próbowałem też innych ustawień - bez rezultatu. Iskra jest, gruba, niebieska, kopniak tak mocno odrzuca, że drugi dzień noga boli. Co tutaj się dzieje ? Ma ktoś jakiś pomysł? Przemagnesowanie magneta? Cewki się uszkodziły w dziwny sposób i działają jak silne elektromagnesy? Dziwne uszkodzenie modułu? W tym momencie motor nie odpala nawet po zalaniu benzyny do cylindra, a takie próby odpalenia dały jedynie efekt pęknięcia pierścienia tłokowego. :-/

halcik
Posty: 2232
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: halcik » 2019-06-18, 11:48

Jak odrzuca to albo za bogato, albo zapłon następuje za wcześnie. Przesuń podstawę w prawo, czyli zgodnie ze wskazówkami zegara i sprawdź. Oprócz zapłonu zostaje tylko lewe powietrze, po zabawie z próbą odpalenia świeca jest mokra?
Na czas prób możesz zdemontować przepustnicę i podawać paliwo albo przez otwór po przepustnicy, albo spróbować pod świecę.

Awatar użytkownika
Daniel22
Posty: 232
Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
GG: 6183789
Moje maszyny: WSK 125/1983
Lokalizacja: Puławy
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: Daniel22 » 2019-06-18, 12:01

Już sprawdzałem na wszystkich ustawieniach. Przesuwanie nic nie daje, kopniak odrzuca. Wykluczasz zapłon z potencjalnych usterek? Świeca oczywiście mokra. Dziwne, że nie zagaduje chociaż po podlaniu paliwa do cylindra, chyba, że gaźnik ją kompletnie zalewa. Zamontujemy jeszcze gaźnik g-20 kolegi i sprawdzimy, czy to nie kwestia gaźnika (dellorto z dyszą 72), ale faktycznie zbyt bogata mieszanka fundowałaby tak mocne cofanie się kopniaka?

halcik
Posty: 2232
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: halcik » 2019-06-18, 12:28

Zamiast zmieniać gaźniki wyjmij przepustnice i podlej paliwa.
Jeśli chodzi o samo odpalenie czasami robi robotę odpalanie na pych, ale to proponuje z podłączonym gaźnikiem

Awatar użytkownika
Daniel22
Posty: 232
Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
GG: 6183789
Moje maszyny: WSK 125/1983
Lokalizacja: Puławy
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: Daniel22 » 2019-06-18, 12:31

Próbowałem odpalać na pych, załapywała tylko na jedynce i wysokich obrotach, ale na razie ze względu na parę kontuzji pchanie motoru odpada. :P

halcik
Posty: 2232
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: halcik » 2019-06-18, 13:06

Wysokie obroty i na pych dalej sugeruje lewe powietrze

Awatar użytkownika
Daniel22
Posty: 232
Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
GG: 6183789
Moje maszyny: WSK 125/1983
Lokalizacja: Puławy
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: Daniel22 » 2019-06-18, 14:23

Ale przecież przy lewym powietrzu powinna odpalić po zalaniu paliwa do cylindra.

halcik
Posty: 2232
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: halcik » 2019-06-18, 14:41

A jak lewe powietrze powoduje brak podciśnienia które przeniosłoby paliwo spod tłoka nad tłok?

Awatar użytkownika
Daniel22
Posty: 232
Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
GG: 6183789
Moje maszyny: WSK 125/1983
Lokalizacja: Puławy
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: Daniel22 » 2019-06-18, 17:58

Kurczę, to musiałby ten sprzęt chyba nie mieć simmeringu, lub bardzo krzywe kartery. Złożyliśmy je na gambicie 0,75mm, a simmeringi są nowe NBR. Nic, poczekam aż wpadnie do mnie znajomy z zapasowym gaźnikiem i iskrownikiem, i będziemy po kolei eliminować możliwe przyczyny. Jeśli faktycznie problemem byłoby lewe powietrze, to trzeba by było rozpoławiać silnik po raz trzeci, a to już byłby niezły pech.

Awatar użytkownika
Daniel22
Posty: 232
Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
GG: 6183789
Moje maszyny: WSK 125/1983
Lokalizacja: Puławy
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: Daniel22 » 2019-06-18, 23:02

W każdym razie uszkodzenie zapłonu, które powstało w wyniku prawdopodobnego uszkodzenia cewek świetlnych można wyeliminować? Mamy tu paru sprzedawców zestawów CDI, może ktoś się wypowie? Znajomy twierdzi, że uszkodzona cewka świetlna w jego komarze "hamowała" magneto po odpaleniu silnika.

Awatar użytkownika
zmyngut
Posty: 686
Rejestracja: 2011-07-01, 10:20
GG: 0
Moje maszyny: wsk 125
Lokalizacja: Poniatowa
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: zmyngut » 2019-06-18, 23:17

To tam jeszcze znajomy niech lampę stroboskopową przyniesie to sobie zapłon sprawdzicie.

Awatar użytkownika
Daniel22
Posty: 232
Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
GG: 6183789
Moje maszyny: WSK 125/1983
Lokalizacja: Puławy
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: Daniel22 » 2019-06-18, 23:22

Ja mam lampę stroboskopową, tylko, żeby jej użyć, fajnie by było, jakby silnik pracował, a do tej pory to nie wychodziło ;).

Awatar użytkownika
zmyngut
Posty: 686
Rejestracja: 2011-07-01, 10:20
GG: 0
Moje maszyny: wsk 125
Lokalizacja: Poniatowa
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: zmyngut » 2019-06-18, 23:23

Da sie- masz wiertarkę przecież i jakieś 12V? ;)

halcik
Posty: 2232
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: halcik » 2019-06-18, 23:33

Akurat simeringami nbr bym się nie chwalił bo to najtańszy i nienadający się do tych zastosowań materiał. Jak wyeliminować gaźnik jako problem też pisałem ale widzę że i tak jesteś już nastawiony na coś innego

Awatar użytkownika
Daniel22
Posty: 232
Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
GG: 6183789
Moje maszyny: WSK 125/1983
Lokalizacja: Puławy
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: Daniel22 » 2019-06-18, 23:39

halcik pisze:
2019-06-18, 23:33
Akurat simeringami nbr bym się nie chwalił bo to najtańszy i nienadający się do tych zastosowań materiał. Jak wyeliminować gaźnik jako problem też pisałem ale widzę że i tak jesteś już nastawiony na coś innego
Nie nie jestem nastawiony na coś innego, tylko skoro kolega wpada w czwartek z drugim iskrownikiem i gaźnikiem, to podmienimy na pewny z jego motoru, zamiast bawić się w polewanie benzyną i kopanie :)

Czemu simmeringi NBR są słabe? Poprosiłem sprzedawcę w hurtowni o jak najlepsze jakościowo simmeringi na wał do motocykla. Co jest z nimi nie tak? Wyjaśnij proszę.
zmyngut pisze:
2019-06-18, 23:23
Da sie- masz wiertarkę przecież i jakieś 12V? ;)
Mam - po ostatnich próbach wysiadła od ciągłych "uderzeń" spowodowanych odbijaniem w magneto. Wystarczyło zakręcić dwa razy.

halcik
Posty: 2232
Rejestracja: 2015-11-30, 09:25
GG: 0
Moje maszyny: WSK KOS 85 i inne
MZ ES 250/2 i inne
WFM OSA M52 i M50
Lokalizacja: Kutno
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: halcik » 2019-06-19, 07:51

NBR jest mało odporny na temperatury i paliwo oraz warunki atmosferyczne. Z tego względu w motoryzacji stosuje się prawie wyłącznie FPM który utrzymuje swoje parametry przez lata.
Jednak gdy nie ma bicia względem simeringu to tworząca się błona olejowa jest zazwyczaj nadal w stanie utrzymać szczelność takiego połączenia pomimo utwardzenia uszczelnienia.

czeci
Posty: 10
Rejestracja: 2019-03-31, 19:38
GG: 0
Moje maszyny: Wsk 125, Honda monkey 125
Lokalizacja: Stavanger
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: czeci » 2019-06-19, 11:07

Zwarta cewka będzie hamować, i to dość skutecznie.

Awatar użytkownika
Daniel22
Posty: 232
Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
GG: 6183789
Moje maszyny: WSK 125/1983
Lokalizacja: Puławy
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: Daniel22 » 2019-06-19, 21:05

Dzięki za informacje o simmeringach. I tak czeka mnie kolejna rozbiórka silnika prawdopodobnie, więc dzisiaj kupiłem simmeringi z materiału FPM. Facet w hurtowni jak zacząłem się kłócić bez żenady przyznał, że sprzedał mi takie, ponieważ lepszych nikt nie chciał brać i nawet przestał sprowadzać, a wszystkie warsztaty samochodowe kupują u niego tylko NBRy. Beznadziejne polskie podejście, byle taniej...

czeci, po podmianie na iskrownik dowiem się, czy to będzie to.

Awatar użytkownika
Daniel22
Posty: 232
Rejestracja: 2010-09-21, 17:43
GG: 6183789
Moje maszyny: WSK 125/1983
Lokalizacja: Puławy
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: Daniel22 » 2019-06-20, 17:42

Znalazłem jeszcze jedną potencjalną usterkę. Tak wygląda mój stator:

Obrazek

A tak według poradnika wygląda stator przerobiony na bezmasowy:

Obrazek

źródło: https://www.motocdi.com/viewtopic.php?f ... w=previous

Regulator mam szeroki - do układu bezmasowego. Jakim sposobem w takim razie to działa, jak cewki są zmasowane? Co mogło się uszkodzić od takiego połączenia?

stachu624
Posty: 112
Rejestracja: 2016-02-07, 22:45
GG: 0
Moje maszyny: Wsk z2 1960
Wsk 1958
Shl m11 1966
Jawa 250 1960
Lokalizacja: Skoczów
Kontaktowanie:

Re: Uszkodzenie CDI?

Post autor: stachu624 » 2019-06-20, 19:32

daj zwykly zaplon w bdb stanie i masz problem z glowy.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości