Dwa typy podłączeń instalacji 6v

Odpowiedz
Awatar użytkownika
mietek009
Posty: 532
Rejestracja: 2015-08-23, 15:56
GG: 0
Moje maszyny: 125,175 i takie tam
Kontaktowanie:

Dwa typy podłączeń instalacji 6v

Post autor: mietek009 » 2016-10-07, 16:48

Szukam informacji na temat kostki pod siedzeniem w M21W2 6v . Zauważyłem, że występują dwa typy połączeń kabli instalacji w tej kostce:
-Pierwszy typ pomija piny 17, 17 oraz 17a na stacyjce i ma wolne miejsce w kostce (prawy dolny róg) schemat pasuje ten: http://arecki113.republika.pl/schematy/ ... alacja.gif tutaj podobno występuje ładowanie dwustopniowe.
-Drugi typ ma podłączone piny 17 i 17a oraz kostka posiada "komplet" wejść i inne połączenie kabli z prądnicy, schemat: http://static.elektroda.pl/attach/wsk17 ... 6d1407.jpg tutaj pojawiają się moje pytanie czy w takiej kombinacji również występuje ładowanie dwustopniowe, czemu jedne wueski mają taki typ a drugie taki oraz w jakim celu zastosowano piny o oznaczeniu 17itp, które połączenie jest lepsze ?
Proszę o wyjaśnienie moich pytań. Z góry dzięki :)

Duke83
Posty: 5
Rejestracja: 2016-10-02, 12:12
GG: 0
Moje maszyny: M21W2, Junak M10
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Dwa typy podłączeń instalacji 6v

Post autor: Duke83 » 2016-10-09, 22:53

Odpowiedź brzmi: na pierwszym schemacie występuje ładowanie JEDNOSTOPONIWE gdyż kable Y=żółty i Lb=niebieski są na stałe zmostkowane. Na drugim schemacie kabelek niebieski mostkowany jest do żółtego tylko i wyłącznie przy określonym położeniu stacyjki (poz. 2 i 3 wg schematu w mojej książce).

Awatar użytkownika
mietek009
Posty: 532
Rejestracja: 2015-08-23, 15:56
GG: 0
Moje maszyny: 125,175 i takie tam
Kontaktowanie:

Re: Dwa typy podłączeń instalacji 6v

Post autor: mietek009 » 2016-10-10, 07:39

Tak tylko jest jeszcze kabel brązowy jako jedno ładowanie oraz niebieski i żółty jako drugie źródło prądu. Na schemacie nr 2 wygląda na to, że kabel niebieski nie jest podpięty pod prostownik tylko idzie do stacyjki.

Duke83
Posty: 5
Rejestracja: 2016-10-02, 12:12
GG: 0
Moje maszyny: M21W2, Junak M10
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Dwa typy podłączeń instalacji 6v

Post autor: Duke83 » 2016-10-10, 22:36

Kabel brązowy jest początkiem obydwóch cewek i idzie on na mostek prostowniczy oznaczony ~. Na tenże mostek wchodzą też kable niebieski i żółty (drugi kabel również oznaczony symbolem prądu zmiennego ~ ) idące z drugiego końca cewek (jeżeli przyjąć kabel brązowy za początek). To, że kabel niebieski idzie do stacyjki nie oznacza, że nie jest podpięty pod prostownik, jest lecz na schemacie nr. 2 i nie bezpośrednio (NIE NA STAŁE). Zwróć uwagę, że w pozycji kluczyka 3 i 4 zmostkowane zostają styki nr. 17 i 17a w czyli nasze kable żółty i niebieski.


Swoją drogą kiepskie jakościowo te schematy. Jako ciekawostkę dodam, że motocykle WSK175 miały również dwie wersje stacyjki a mianowicie w wersji 6V o symbolu 70.16.7.000.3 i w wersji 12V 70.16.8.990.1 (żródło - książka Motocykle WSK H. Załęski) co w pewnych przypadkach może dodatkowo skomplikować ewentualną naprawę/zrozumienie instalacji. Nie ma jednak problemu aby do wersji stacyjki 6V podłączyć prądnicę 12V - ja obecnie mam tak zrobione.

Awatar użytkownika
mietek009
Posty: 532
Rejestracja: 2015-08-23, 15:56
GG: 0
Moje maszyny: 125,175 i takie tam
Kontaktowanie:

Re: Dwa typy podłączeń instalacji 6v

Post autor: mietek009 » 2016-10-11, 06:33

Ja mam zrobione oryginalnie tak jak na schemacie nr 1 i wszystko się zgadza rocznik 83' ładowanie poprzez mostek prostowniczy unitra. Które ładowanie jest lepsze ?

Duke83
Posty: 5
Rejestracja: 2016-10-02, 12:12
GG: 0
Moje maszyny: M21W2, Junak M10
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Dwa typy podłączeń instalacji 6v

Post autor: Duke83 » 2016-10-11, 09:14

Jeśli wszystko jest sprawne to nie ma to tak naprawdę różnicy. Przy pierwszej opcji masz pełne ładowanie z dwóch cewek ok 3, 5A (źródło książka Motocykle WSK) w każdym położeniu kluczyka. W drugiej opcji w położeniu kluczyka 0,1,4 działa pierwsza cewka ładowania 2A a druga 1,5A dołączona jest w poz 3,4 czyli na włączonych światłach. Co jest lepsze? Zapewne zależy od pojemności akumulatora i jego stanu. Jeśli kiedyś akumulator się rozładuje to przy odpaleniu na pych lepsze będzie ładowanie z dwóch cewek. Mi jednak kiedyś przy całkowicie rozładowanej baterii wska zapaliła(na pych) przy układzie dwustopniowego ładowania w poz. 2. Również przy stosowaniu schematu nr2 jest mniejsze ryzyko przeładowania baterii w poz. kluczyka nr. 2 zwłaszcza jeśli ktoś ma mniejszą niż zalecana.

Duke83
Posty: 5
Rejestracja: 2016-10-02, 12:12
GG: 0
Moje maszyny: M21W2, Junak M10
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Dwa typy podłączeń instalacji 6v

Post autor: Duke83 » 2016-10-11, 17:23

Znalazłem bardziej czytelny schemat. W instalacji jest błąd w rozrysowaniu styków stacyjki: oczywiście zwiększone ładowanie nie tylko w pozycji kluczyka 2 lecz również 3.

http://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/6109f18ad766e367

Awatar użytkownika
mietek009
Posty: 532
Rejestracja: 2015-08-23, 15:56
GG: 0
Moje maszyny: 125,175 i takie tam
Kontaktowanie:

Re: Dwa typy podłączeń instalacji 6v

Post autor: mietek009 » 2016-10-11, 17:52

Super :) dziękuje za wyczerpujące i treściwe wyjaśnienie mojego pytania, jak już wspomniałem mam ładowanie jednostopniowe i swoją drogą nie sądzę, żeby akumulator na seryjnym układzie ładowania został kiedykolwiek "zagotowany" na światłach oczywiście. Z moich obserwacji wynika, że najpierw były ładowania jednostopniowe 12v )pierwsze wsk) później dwustopniowe 6v następnie takie jak u mnie czyli jednostopniowe 6v.

Duke83
Posty: 5
Rejestracja: 2016-10-02, 12:12
GG: 0
Moje maszyny: M21W2, Junak M10
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: Dwa typy podłączeń instalacji 6v

Post autor: Duke83 » 2016-10-12, 22:29

Faktycznie pierwsze WSK posiadające prądnicę 12V (tą samą co SHL Gazela) miały jednostopniowe ładowanie z uwagi na szeregowe połączenie dwóch cewek ładowania. Według doświadczonego starszego użytkownika od którego zakupiłem swoją 175 instalacja 12V dużo lepiej się sprawdzała (lepsza iskra, sygnał, światła - tak argumentował). Osobiście żałował przeróbki na 6V, którą to zrobił aby nie wozić dwóch baterii. Nie wiem skąd pojawił się schemat 6V z jednostopniowym ładowaniem lecz ja za końcowe przyjąłbym to dwustopniowego które to jednak spotyka się częściej w internecie czy literaturze. Z perspektywy czasu w motocyklach WSK 175 wyciągnięto wiele innych wniosków i tak np wymieniono mostek prostowniczy na krzemowy (nowszy i lepszy od selenowego) czy na skutek zbyt szybko zużywającego się sprzęgła zmieniono zestopniowanie skrzyni biegów w silniku 060.

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości