Szparunki - technika wykonania.

Awatar użytkownika
hades10
Posty: 145
Rejestracja: 2007-01-03, 17:12
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3 '77
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Szparunki - technika wykonania.

Post autor: hades10 » 2007-01-15, 21:01

Ma ktoś jakiś wzorek szparuków, wymiary, położenie, a także loga na modelu M06B3 ?
"jeżeli ktoś twierdzi, że mnie słuchał uważnie i zrozumiał, to albo mnie nie uważnie słuchał, albo mnie nie zrozumiał"
Alan Greenspan
__________________
widze, że staję się coraz sławniejszy:D

ira initium insaniae est

Awatar użytkownika
Romano
Posty: 198
Rejestracja: 2007-01-02, 19:04
GG: 0
Lokalizacja: Poddębice
Kontaktowanie:

szparunki

Post autor: Romano » 2007-01-16, 00:02

hmm metody wykonywania szparunków są różne . Ja chciałem zaprezentować jedną z metod robienia czyli malowane .

A więc najlepiej mieć do tego celu specjalnie zrobiony przyrząd który na pewno ułatwi nam prace , pokazany on jest na jednym ze zdjęć . Wykonawcą tego urządzenia jest Adamos więc jak tylko będzie miał dostęp do Internetu to na pewno opisze wykonanie tego narzędzia.
Ja skupię się nad sama metodą wykonania szparunków .
Więc zacznijmy od błotników : przyrząd ten posiada igłę którą szkicujemy sobie linie aby nasz szparunek wyszedł w miarę prosto , dokładamy go pod spód błotnika ustalamy wysokość linji i ciągniemy wzdłuż rysując linie np. dolną . Gdy już obie strony mamy odszkicowane zaczynamy proces obklejania taśmą izolacyjną najlepiej jak najbardziej elastyczną ponieważ będzie nam łatwiej obkleić łuki aha przyrządem szkicujemy tylko linie prostą łuki niestety trzeba odręcznie zrobić ,ja po odszkicowaniu dodatkowo pociągnąłem je ołówkiem aby były bardziej widoczne. I oczywiście taśmą obklejamy linie dolną starając się to zrobić za pierwszą razą ,czyli unikamy odlepiania taśmy bądz łączniena jej np na środku linji. Po obklejeniu dolnej linji przyżądem ustalamy szerokość szparunku nie pamiętam jaki wymiar u mnie one mają ale to już jest kwestia gustu komu jaki się będzie podobał chociaż za szeroki raczej nie może być ponieważ straci urok a i odwrotnie aby nie zginął . Ja po ustaleniu szerokości szparunku zaznaczyłem sobie lekko kreską tuż przy lukach i odręcznie od ręcznie obkleiłem górną linię , aha jeszcze sprawa łuków . Najlepiej je wykonać odręcznie przed obklejeniem ( po prostu ołówkiem sobie zrobić łuk od jednego boku do drugiego ) Po obklejeniu zostaje nam zmatowanie lakieru środku linii , lecz gdy będziemy chcieli całość później pomalować lakierem bezbarwnym trzeba zmatowić cały element i dopiero wtedy wykonywać jakiekolwiek czynności . Samo malowanie to już tylko chwila by zobaczyć piękny szparunek . Mały pędzelek i po kłopocie , natomiast zaraz po pomalowaniu trzeba zerwać taśmę ,wtedy lakier się ładnie rozejdzie i nie będzie ostrych krawędzi i oczywiście trzeba uważać aby nie była za rzadka farba co by nam zacieki nie wyszły . Co do zbiornika to wykonałem sobie z tektury szablon szprunku wewnetznej linii ,oczywiście szablon odrysowałem z orginalnego zbiornika który posiadał je . Po przyłożeniu tektury do zbiornika w podobny sposób odszkicowałem linie ołówkiem następnie obkleiłem taśmą izolacyjną a linje zewnętrzne już odręcznie wykonałem i po obklejeniu pomalowałem . Resztę czynności w ten sam sposób jak na błotnikach .Tak na zakończenie dodam że wszystkie czynności związane z wykonywaniem szprunków trzeba wykonać powoli i starannie aby uzyskać żądany efekt , a najlepiej poćwiczyć sobie na jakiś innych elementach aby uchronić sie od rozczarowania , chociaż przyznam się że ja poszedłem na żywioł i zrobiłem to za pierwszym podejściem i jestem zadowolony .
MAM NADZIEJĘ ŻE W MIARĘ ZROZUMILE OPISALEM METODĘ , FAKT NIE JESTEM DOBRYM PIARZEM STARAŁEM SIĘ ALE JAK BY CO TO PROSZĘ O PYTANIA ZWIĄZANE Z WYKONYWANIEM SZPARUNKÓW A W MIARĘ MOŻLIWOŚCI POSTARAM SIĘ WYTŁÓMACZYĆ

ŻYCZĘ MIŁEJ PRACY

Awatar użytkownika
Adamos
Posty: 162
Rejestracja: 2007-01-04, 10:07
GG: 5534560
Moje maszyny: WSK - M06 B1, M06 L, gil, M21W2, kos
Lokalizacja: Pabianice
Kontaktowanie:

Post autor: Adamos » 2007-01-27, 22:12

A to moj Art co do szparunków, był na starym forum a mnie się zachował na dysku, pokrywa się on z Artem Romano no i Romek ma zdjecia przyrządu..:)




Szparunki.. hmm ile sie o to namartwiłem, że mi niewyjdzie ze odprysnie, ze Farba odejdzie, cale zimowe wieczory sie zamartwailem, a tak naprawde to nic trudnego. Oczywiscie zaczołem od Cwiczenia na sucho czyli malowania na jakis starych elementach warto naprawde pocwiczyc bo trening czyni mistrza..:)

Na swoim motorze chciałem jak najbardziej odwzorować oryginal, naszczęscie zachowaly się jeszcze pozostalosci oryginalnych szaprunkow, pierwsze co zrobiłem to zdjolem wymiary pasków z pokryw bocznych (tych w ksztalcie trojkata a ze mam wueske B1 to takowe posiadam ) zrobiłem to zwykłą sówmiarką. Z bakiem było troszkę inaczej wziolem arkusz papieru sniadaniowego i odryswoalem ksztalt dzieki pozostaloscia oryginalengo szparunku potem z papieru porzenioslem na elastyczna tekturke poprawiajac kszatlt krzywikiem aby wszystkie okraglosci byly oble i ladne. Nastepnie wycinamy szablon i bak mamy z głowy. Do wykonania lini na blotniku wykonalem specjalny przyrzad.

Materiały:
- Igła od strzykawki
- listewka
- kawalek alumioniowej blachy
- Sroba "6" z nakretka z zabezpieczeniem plastikowym

Jak wykonać?
Docinamy listewke na odpowiednią dlugosc tak aby mogla ona oprzec się na krawedziach blotnika no i dopasowac dlugosc "rączki" aby wygonie się odrysowywalo. Wyginamy blaszki zgodnie ze zdjeciami w odpowiednim miejscu nawiercamy otwory. Aha i blacha w ktorej zamontowana jest igla musi mieć otwor nagwintowany by mozna bylo regulowac odleglosc ryski. Ogolnie musi powstac coś takiego jak na zdjeciach. Gdy bedziemy krecic sruba, przesuwac sie bedzie blacha z iglą zmieniajac odleglosc.

Czas na malowanie:
Zaczynamy od odłozenia wzystkich wymiarow na elementach, dlugosci na boczkach, na baku odrysowac igła, szpilka wczesniej wykonany szablon, musimy rowno ustawic szablon z dwoch stron aby bak byl identyczny po oby dwoch stronach. Na błotnikach rysujemy "rysikiem" linie. Wedlog tych lini wyklejamy tasma szparunek tak aby pomiedzy tasmami bylo 4-5 mm przerwy Uwaga taśma musi być izolacyjna lekko gumowata by mozna bylo wyklejac nią okrąglosci bez obawy przerwania się jej. Nie polecam papierowej tasmy malarskiej bo popierwsze nie da się nią wykleic okrąglosci (nie jest elastyczna) Po wyklejeniu czas na malowanie, ale jeszcze przed tym warto raz sprawdzic czy tamsy wszedzie dobrze dolegają po to by uniknąc takiej przykrej rzeczy jak podcieki pod tasmę, bierzemy pędzelek farbe i malujemy gdy farba leciutko przyschnie, odklejamy tasmy i naszym oczom ukazuje się piekny szparunek, nastepnie pozostawic do totalnego wyschniecia .

Moje wrazenia:
Sposób dobry troszeczkę pracochlonny i dla ludzi posiadajacych cierpliowsc. Po pomalowaniu lakierem bezbarwnym czuć przejscie No ale w koncu to jedna warstwa farby wiecej. Ja zrobiłem w ten sposob opisany powyzej i jestem zadowolony
"wyszparunkowanie" wszystkich elementow zajelo mi z 4-5 godzin. Efekty mozecie podziwaic w dziale Nasze maszyny w tmacie moja b1 podczas remontu. Naprawde Polecam!

PS. Wiem ze nie mam daru do tlumaczenia wiec gdyby byly jakieś niejasnosci prosze pytajcie:) Moglem o czymś zapomnieć bo pisze ten material po raz ktoryś przez moj rzęchowaty komputer:/

Awatar użytkownika
hades10
Posty: 145
Rejestracja: 2007-01-03, 17:12
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3 '77
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: hades10 » 2007-01-27, 22:26

z baku miałem zdzierany lakier do gołej blachy, więc nie mam żadnych pozostałości. jak zrobić szparunki na baku?
"jeżeli ktoś twierdzi, że mnie słuchał uważnie i zrozumiał, to albo mnie nie uważnie słuchał, albo mnie nie zrozumiał"
Alan Greenspan
__________________
widze, że staję się coraz sławniejszy:D

ira initium insaniae est

Awatar użytkownika
luk@sz
Posty: 181
Rejestracja: 2007-01-03, 17:03
Lokalizacja: Golinka
Kontaktowanie:

Post autor: luk@sz » 2007-01-27, 22:52

na baku to najlepiej odrysowac od takiego samego baku przyłożyć do zbiornika i odrysowac czymś widocznym ale zmazywalnym potem wokół kreski poprzyklejac taśmę i malować
sam tak robiłem i mi wyszło i nie zapominij mocno docisnąc taśmy, żeby farba nie podciekła pod nią. A najlepiej to popróbować na innym kawałku blachy ;-)

Awatar użytkownika
Adamos
Posty: 162
Rejestracja: 2007-01-04, 10:07
GG: 5534560
Moje maszyny: WSK - M06 B1, M06 L, gil, M21W2, kos
Lokalizacja: Pabianice
Kontaktowanie:

Post autor: Adamos » 2007-01-27, 23:20

z baku miałem zdzierany lakier do gołej blachy, więc nie mam żadnych pozostałości. jak zrobić szparunki na baku?
Albo zrobić tak jak to napisał Łukasz, lub zrobić szablon według własnego uznania, tak żeby przypominał oryginał (np. wzorując sie na jakimś zdjęciu)

PS. A na przyszłość zdzierając lakier najlepiej zdjąć szablony do szparunków i wszystkie potrzebne wymiary, oczywiście jeżeli potem zamierza sie te szparunki wykonać...

Awatar użytkownika
Romano
Posty: 198
Rejestracja: 2007-01-02, 19:04
GG: 0
Lokalizacja: Poddębice
Kontaktowanie:

urzadzenie do szparunków

Post autor: Romano » 2007-02-03, 01:05

Tak więc Adamos opisał wykonanie przyrządu a ja pokaże to urządzenie
Chciałem tylko dodać że to naprawdę przydatne narzędzie do wykonania szparunków na błotnikach

Awatar użytkownika
hades10
Posty: 145
Rejestracja: 2007-01-03, 17:12
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3 '77
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: hades10 » 2007-02-03, 11:40

na błotniki to zrobię tym sposobem. jeszcze jakby ktoś mógł podrzucić zdjęcie baku ze szparunkami.
"jeżeli ktoś twierdzi, że mnie słuchał uważnie i zrozumiał, to albo mnie nie uważnie słuchał, albo mnie nie zrozumiał"
Alan Greenspan
__________________
widze, że staję się coraz sławniejszy:D

ira initium insaniae est

Awatar użytkownika
Romano
Posty: 198
Rejestracja: 2007-01-02, 19:04
GG: 0
Lokalizacja: Poddębice
Kontaktowanie:

szparunki

Post autor: Romano » 2007-02-04, 23:42

hmm trudno będzie to zwymiarować najlepiej jest zdjąć wymiar ze zbiornika ale skoro nie masz to trzeba jakoś zaradzić . Ja przerysowałem to na kalkę a później na tekturkę nie za grubą ( chyba z pudełka po butach ) . Musisz się troszkę napracować bo ciężko jest to zrobić na zbiorniku . Co do samego przymiaru to ja przykleiłem na odwrocie taśmę dwustronną ponieważ kartonik po przyłożeniu do zbiornika się fałdował więc tą taśmą mogłem to ładnie wykonać ,przykleiłem do zbiornika ,musisz sobie ustalić miejsce mniej więcej patrz na załamania na zbiorniku które są właśnie w tym samym kształcie i wyśrodkuj przymiar pomiędzy nimi , gdy już uda ci się go nakleić igłą lub czymś ostrym ,bądź ołówkiem odrysuj linie ( przymiar jest do linii wewnętrznej szparunku) następnie obklej to taśmą izolacyjną a drugą linie obierz sobie szerokość i zrób to już taśmą bezpośrednio bez malowania jej gdy już wszystko obkleisz pozostaje tylko nałożenie farby i gotowe . Można od razu malować linię po przyklejeniu przymiaru ale wiadome to już wymaga precyzji i dobrego pędzelka więc lepiej chyba zrobić to moim sposobem . Nie wiem czy to zrozumiale napisałem jak coś to pytaj

Poniżej znajduje się zdjęcie przymiaru zdjętego z orginalnego zbiornika , w miarę możliwości napisałem wymiary więc metodą prób i błędów wydrukuj sobie go do podanych wymiarów ........... Życzę owocnej pracy :) A jeżeli sobie nie poradzisz to ci mogę jeden ze zbiorników wysłać i sobie odrysujesz

Awatar użytkownika
hades10
Posty: 145
Rejestracja: 2007-01-03, 17:12
GG: 0
Moje maszyny: WSK 125 M06B3 '77
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: hades10 » 2007-02-05, 00:32

wielkie dzięki Romano. przyjdzie wiosna to zacznę malować rydwan :-) jeszcze raz dzięki.
"jeżeli ktoś twierdzi, że mnie słuchał uważnie i zrozumiał, to albo mnie nie uważnie słuchał, albo mnie nie zrozumiał"
Alan Greenspan
__________________
widze, że staję się coraz sławniejszy:D

ira initium insaniae est

Awatar użytkownika
Adamos
Posty: 162
Rejestracja: 2007-01-04, 10:07
GG: 5534560
Moje maszyny: WSK - M06 B1, M06 L, gil, M21W2, kos
Lokalizacja: Pabianice
Kontaktowanie:

Post autor: Adamos » 2007-02-05, 14:19

Romek widze że zrobiles to tak jak ci mowiłem. Tekturka musi być cienka, mysle ze od pudełka po butach bedzie idealna, mozna ja juz po wykonaniu szablonu, pomietolić bedzie wtedy elastyczniejsza i bedzie dobrze przylegac do krzywizny zbiornika.., a dalej to tak jak już Kolega napisał..:)

gorylfx
Posty: 30
Rejestracja: 2007-01-21, 22:45
GG: 0
Lokalizacja: Marszew
Kontaktowanie:

Post autor: gorylfx » 2007-02-05, 20:03

Robiłem podobnie jak Romano na baku. Narysowałem na oko, wyciąłem i taśmą obustronną przykleiłem do baku. Potem taśmą okleiłem dookoła i zerwałem to co miałem przyklejone w środku. Niestety miałem taśmę papierową, bo bałem się, że izolacja zostawi klej. Wszystko robiłem na lakierze bazowym, potem przykryłem klarem i jest dosyć dosyć. Ale mogłoby być lepiej. Ludzie, a jakby tak pomalować bak podkładem potem pomalować kolorem szparunków w miejscu gdzie mniej więcej ma być, nakleić na ten kolor taśmę o szerokości 5 mm w tak jak mają wyglądać szparunki i potem całość kolorem baku całość. Zerwać taśmę i strzelić klarem. Może ktoś tak robił, może ktoś tak spróbuje... Jeśliby się udało, byłoby łatwiej wg mnie. Muszę następnym razem tak spróbować. 8-)

Awatar użytkownika
Adamos
Posty: 162
Rejestracja: 2007-01-04, 10:07
GG: 5534560
Moje maszyny: WSK - M06 B1, M06 L, gil, M21W2, kos
Lokalizacja: Pabianice
Kontaktowanie:

Post autor: Adamos » 2007-02-05, 20:56

Niezły pomysł ale myśle ze za duzo roboty było by przy tym wszystkim lepiej chyba nalozyc taki cieniutki paseczek farby niz malowac warstwe kolorem szparunkow.. takie moje zdanie.. Ale popróbuj jezeli wyjdzie ci coś ciekawego to opisz to na forum chetnie poczytam..:)

Awatar użytkownika
Romano
Posty: 198
Rejestracja: 2007-01-02, 19:04
GG: 0
Lokalizacja: Poddębice
Kontaktowanie:

Post autor: Romano » 2007-02-05, 21:02

hmm nigdy nie zastanawiałem się nad takim sposobem jak pisze gorylfx, a może i można spróbować co by z tego wyszło,tylko nie wiem czy będzie tak prosto oderwać taśmę jak to wszystko zamalujesz ,a jak już oderwiesz to jaki efekt będzie farba z utwardzaczem szybko schnie i jest twarda także nie wiem jaki efekt końcowy by z tego wyszedł ale kto wie można wypróbować , apropo są jeszcze szparunki gotowe naklejane można kupić komplet za 50 zl wraz z logo i powiem że tych też wypróbuje kiedyś , fakt zdania są podzielone na ten temat co do jakości tych szparunków ale uważam że jeżeli się to starannie naklei to efekt bedzie równie ładny,no i minus że trzeba wydać 50 zl ale można i samemu wyciąć , może ktoś już próbował ? . Mam nadzieję że to nie konic tematu i napiszecie jakieś jeszcze ciekawe metody wykonania szparunków
Ostatnio zmieniony 2007-02-05, 21:11 przez Romano, łącznie zmieniany 1 raz.

Michał91
Posty: 12
Rejestracja: 2007-01-23, 22:28
GG: 0
Lokalizacja: Gogołowa(śląskie)
Kontaktowanie:

Post autor: Michał91 » 2007-02-05, 21:10

Ja już gdzieś czytałem o tej metodzie co mówi gorylfx ;-)
Podobno szparunki są wtedy niewyczuwalne na lakierze
Gdybym wcześniej o tym wiedział to sam bym spróbował na mojej M11 no ale zrobiłem inaczej tzn. okleiłem taśmą zostawiając pasek i pędzelkiem ciągłem :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 2007-02-06, 16:09 przez Michał91, łącznie zmieniany 1 raz.
Chętnie naprawię dwignie ssania do SHL gazela
kontakt gg lub mail

Awatar użytkownika
Adamos
Posty: 162
Rejestracja: 2007-01-04, 10:07
GG: 5534560
Moje maszyny: WSK - M06 B1, M06 L, gil, M21W2, kos
Lokalizacja: Pabianice
Kontaktowanie:

Post autor: Adamos » 2007-02-06, 00:17

Kurcze ludzie co wy macie z tym czuciem szparunków.. :lol: w fabryce jak namalowali to tez bylo czuć.. wiec czy czuć czy nie czuć wazne zeby byly ladnie wykonane...:)

Awatar użytkownika
jarek
Posty: 305
Rejestracja: 2007-01-07, 20:05
GG: 7482920
Moje maszyny: WSK M06-64
Lokalizacja: Oława/Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: jarek » 2007-02-06, 19:59

Michał91 pisze:Ja już gdzieś czytałem o tej metodzie co mówi gorylfx ;-)
Podobno szparunki są wtedy niewyczuwalne na lakierze
Gdybym wcześniej o tym wiedział to sam bym spróbował na mojej M11 no ale zrobiłem inaczej tzn. okleiłem taśmą zostawiając pasek i pędzelkiem ciągłem :mrgreen:
Ja już o tym pisałem na forum polmotu :-)
W taki sposób robi szparunki mój znajomy który ma mieszalnie lakierów, a sam też pasjonuje się motoryzacją. Sposób wygląda następująco:
na podkład nanosi lakier(odpowiedni kolor) w miejsca gdzie będą szparunki, po wyschnięciu matowi i miejsce szparunków zakleja specjalną taśmą(kiedyś takową widziałem na allegro, jest bardzo elastyczna i dosyć gruba co pozwala lepiej ją układać i posiada różne szerokości), później maluje kolorem-bazą, zrywa taśmy i wszystko maluje bezbarwnym.
Ja myślałem nad innym sposobem robienia szparunków: kupić na allegro szparunki samoprzylepne, zeskanować je i wyciąć ploterem w foli samoprzylepnej tak aby pozostał szablon na szparunek, folię przykleić na bak i wtedy pociągnąć pędzelkiem. Wtedy by było wszystko dokładne i jednakowe. Na wakacjach sprawdzę tą metodę bo to dopiero projekt :D

Awatar użytkownika
Adamos
Posty: 162
Rejestracja: 2007-01-04, 10:07
GG: 5534560
Moje maszyny: WSK - M06 B1, M06 L, gil, M21W2, kos
Lokalizacja: Pabianice
Kontaktowanie:

Post autor: Adamos » 2007-02-06, 20:39

Zależy jak to zrobisz.. bo jeżeli wytniesz tylko malutki paseczek folii a resztę zostawisz to nie dopasujesz kompletnie folii do krzywizny baku po prostu nie naciągniesz jej i powstaną wtedy załamania fałdy , po których raczej nie bedzie mozna malować...

Jeżeli dobrze zrozumiałem to myślisz ze te kupne przyklejane szparunki są dokładną kopią oryginału..(jezeli zle zrozumialem to popraw) Otóż nie nie są idealną kopią, zeby mieć bardzo przypominajacą oryginał kopię najlepiej zrobic to sposobem Romano-Adamosowym:P (pozwole go sobie tak nazwać, myśle ze sie nie obrazisz Romek.. :lol: )
Pozdrawiam

gorylfx
Posty: 30
Rejestracja: 2007-01-21, 22:45
GG: 0
Lokalizacja: Marszew
Kontaktowanie:

Post autor: gorylfx » 2007-02-10, 13:51

malowac warstwe kolorem szparunkow..
Mi nie chodziło o całą warstwę. Chciałem robić jak napisał Jarek
podkład nanosi lakier(odpowiedni kolor) w miejsca gdzie będą szparunki
Chciałem nanieść pasek szerokości z 5 cm w miejscu gdzie będą szparunki, a nie całą warstwę. Następnym razem tak spróbuje.

Awatar użytkownika
grzes997
Posty: 45
Rejestracja: 2008-06-13, 06:53
Moje maszyny: WSK 175
Lokalizacja: Ruda Śląska
Kontaktowanie:

Re: szparunki

Post autor: grzes997 » 2008-06-27, 10:00

Witam, odnawiam WSK 175 praktycznie całość jest już pomalowana został tylko bak i błotniki, całość jest malowana czarną baza i na to bezbarwny i powiem że efekt jest fantastyczny i teraz zabieram się za pozostałe elementy a metodą jaka będę robić jest naniesienie odpowiedniego koloru jakie mają być szbarunki oczywiście baza po wyschnięciu nakleję taśmę liniową plastyczną którą można ładne krzywizny uzyskać i na to czarna baz a po wyschnięciu zdejmuje naklejone paski i na to wszystko bezbarwny w 3 – 4 warstw bak i błotniki powinne dostać ładnej głębi koloru a i szparunek nie powinien być odczuwalny a jeśli tak to papier 2500 wypolerować wygładzić na to pasta G3 i już będzie ok., a teraz pytanie może głupie ale ważne jaki kolor maja oryginalne szparunki ?
Pozdrawiam Grześ

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości