WSK M30 Sokół 175

Opis poszczególnych elementów i części zastosowanych w danym modelu/wersji
Awatar użytkownika
Eisengrau
Posty: 284
Rejestracja: 2010-12-14, 19:02
Moje maszyny: Минск 125
Ural 650
Иж Планета 5
Yamaha 175
Lokalizacja: Podlaskie
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Eisengrau » 2015-05-08, 14:43

:)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1853
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
GG: 13668927
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Sebastian440 » 2015-05-08, 19:26

Bernard tych fotek było chyba sześć na tablicy łącznie z nr ramy ?
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

Awatar użytkownika
Eisengrau
Posty: 284
Rejestracja: 2010-12-14, 19:02
Moje maszyny: Минск 125
Ural 650
Иж Планета 5
Yamaha 175
Lokalizacja: Podlaskie
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Eisengrau » 2015-05-08, 22:21

Znalazłem tylko tyle :-/

Bresio95
Posty: 41
Rejestracja: 2016-06-15, 22:03
GG: 0
Moje maszyny: Romet Ogar 200
Romet Komar 2350
Romet Minsk 125 Typ 400A
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Bresio95 » 2017-06-19, 19:31

Będąc kiedyś w bibliotece pewnego uniwersytetu, przeczytałem pewną książkę o WSK i dowiedziałem się, że:
Mianowicie w 1979 roku produkcja motocykli WSK miała zostać przeniesiona do Zakładów Rowerowych Romet w Bydgoszczy.
W tym celu WSK przygotowała prototyp motocykla który odpowiadał możliwościom produkcyjnym zakładów w Bydgoszczy.
Tym prototypem był motocykl WSK M30 Orlik, a potem M30 Sokół. Niestety cały plan upadł w 1981 roku.

Powyższe jest z książki. Dalej, to dokopałem się do Archiwum Rometu, gdzie zostało wyjaśnione, że V-ce minister gospodarki inż. Aleksander Kopieć powołał komisję na szczeblu państwowym, która miała zbadać celowość przeniesienia produkcji do Bydgoszczy.
Jak wiadomo komisja stwierdziła, że się nie opłaca i rozwiązano zespół konstruktorów silników do prototypów. Wtrącę również, że przez widzi misie władzy PRL porzucono projekt Lekkiego Motocykla Romet LM-1, ponieważ miał wejść do produkcji w czasie, gdy komuś zachciało się przenosić produkcję WSK do Rometa. Po co produkować dwa motocykle? No więc porzucono projekt LM-1.

Niestety z tego wszystkiego wyszło to, że nic nie wyszło.

Texas Ranger
Posty: 1089
Rejestracja: 2014-06-30, 12:40
GG: 0
Moje maszyny: szukam WSK Lelek
Lokalizacja: Chrzęsne
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Texas Ranger » 2017-06-19, 21:26

Mógłbyś wrzucić jakieś skany, zdjęcia i podać źródło tych informacji. Nie to, że nie wierzę, ale zawsze dobrze mieć podstawę twierdzeń.

Mixol
Posty: 565
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06Z2 1963 r.
M06B3 1980 r.
Minsk Romet Typ 400A 1990 r.
Lokalizacja: Duchnów
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Mixol » 2017-06-19, 21:33

:rozpacz: :rozpacz: Szkoda że nie weszła do produkcji, piękny motor.

leho6694
Posty: 143
Rejestracja: 2015-08-21, 21:35
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06B3 Garbuska 72r,Jawa 350 TS,WSK M06B3
Lokalizacja: Chełm
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: leho6694 » 2017-06-20, 06:19

I właśnie dokładnie ten model powinien być produkowany jako reanimacja WSK + unowocześnienie zawieszenia,hamulców,podniesienie mocy,wykonanie z odpowiednich materiałów,bezawaryjność,prostota naprawy i zalewamy rynki, drugi poprostu prawie identyczny tylko dostosowany do przepisów mówiących o motorowerze, ułatwiający przejście z motoroweru do podstawy( taki kit, rozwiercenie lub zmiana cylindra,gaźnika ,wydechu) właścicielowi.

Mixol
Posty: 565
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06Z2 1963 r.
M06B3 1980 r.
Minsk Romet Typ 400A 1990 r.
Lokalizacja: Duchnów
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Mixol » 2017-06-20, 06:44

leho6694 pisze:
2017-06-20, 06:19
I właśnie dokładnie ten model powinien być produkowany jako reanimacja WSK + unowocześnienie zawieszenia,hamulców,podniesienie mocy,wykonanie z odpowiednich materiałów,bezawaryjność,prostota naprawy i zalewamy rynki, drugi poprostu prawie identyczny tylko dostosowany do przepisów mówiących o motorowerze, ułatwiający przejście z motoroweru do podstawy( taki kit, rozwiercenie lub zmiana cylindra,gaźnika ,wydechu) właścicielowi.
Zgadzam się z Tobą w 100%.

Bresio95
Posty: 41
Rejestracja: 2016-06-15, 22:03
GG: 0
Moje maszyny: Romet Ogar 200
Romet Komar 2350
Romet Minsk 125 Typ 400A
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Bresio95 » 2017-06-22, 22:05

Z tego co mi wiadomo, to nowa WSK ma opierać się na ostatnich koncepcjach motocykla WSK.
Ale jak wiemy koncepty były często na papierze, nie prezentowane szerszemu gronu.
Mam tylko nadzieję, że mając prototyp tego motocykla będzie o wiele łatwiej wykorzystać go do stworzenia nowego motocykla, niż z tworzenia zupełnie nowych części. Wszystko zależy od tego co się zachowało, czyli nie tylko motocykl, a dokumentacja technologii produkcji.
To tak nawiasem mówiąc :)
Znalazłem na swoim dysku zdjęcie dokumentu ukazującego decyzję o tym, że:
"W sprawie motocykla klasycznego decyzją V-ce Ministra inż. A. Kopcia powołana została na szczeblu Zjednoczeń Komisja, która ma zbadać celowość dalszej produkcji w WSK Świdnik."
Sorka, że będzie zdjęcie z Imgura, ale kto nie wierzy, to może sobie przybliżyć, wyedytować, żeby lepiej było wszystko widać.
Od siebie dodam, że tylko ten kawałek tekstu był taki wyblakły.

Powyżej tego tekstu o decyzji, widzimy plan na Lekki Motocykl Rometa.
Obrazek

Cały tekst jest z roku 1972, nosi tytuł "Koncepcja rozwoju produkcji motorowerów na lata 1972 - 1980" Do użytku wewnętrznego

Co do tego, że motocykl Orlik i Sokół były dla Rometa, to ta informacja znajduje się na początku książki Motocykle WSK - Henryk Załęski, nie będę publikować treści książki bo prawa autorskie :v Kto jest ciekawski, to sam to znajdzie ;)

Od siebie dodam tyle, że jak PRL stworzył Rometa, WSK, to tak samo niszczył te firmy.

Awatar użytkownika
Adam_Ga
Posty: 917
Rejestracja: 2011-10-16, 17:51
Moje maszyny: 125 & 175 & 350
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Adam_Ga » 2017-06-23, 10:37

Bresio95 pisze:
2017-06-22, 22:05
Od siebie dodam tyle, że jak PRL stworzył Rometa, WSK, to tak samo niszczył te firmy.
Jak każdy inny zakład produkujący motocykle...
"Jak się dba to się i jedzie, jak się nie dba to się nie będzie jechało"

Mixol
Posty: 565
Rejestracja: 2014-08-19, 12:07
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06Z2 1963 r.
M06B3 1980 r.
Minsk Romet Typ 400A 1990 r.
Lokalizacja: Duchnów
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Mixol » 2017-06-23, 10:46

A obecny system wysprzedał bo nieekonomicznie było utrzymywać zakłady, np. FSO jest w ukraińskich rękach zarosło krzakami 3/4 wyburzyli.Nie chcieli wpuścić VW to poszli do Czechów zobaczcie jak dziś wygląda Skoda wtedy mieli tylko Felicję.Nawet Dacia też daje radę a Poloneza nikt nie uratował.

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 362
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: kowal460 » 2017-09-03, 12:10

bgz (43).jpg
wydaje mi się że m30 miał wersję sportową to środkowe zdjęcie , widać że łudząco przypomina m26s , ale ramy mają zupełnie inne . a sokol ma podobna
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ilovemaluch
Posty: 31
Rejestracja: 2012-11-02, 02:46
GG: 0
Moje maszyny: wsk
romet 80
Yamaha 125
Lokalizacja: Hecznarowice
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: ilovemaluch » 2017-09-22, 23:45

(To co napiszę to tylko domysły i luźne przemyślenia)
Czy orlik i sokół miał szanse wejścia do produkcji? Bo według mnie nie miał żadnych. Motocykle które weszły w bloku wschodnim do produkcji to kolejne modernizacje motocykli z lat 50tych czy to etz czy ts motocykle z zsrr również, a w przypadku wsk perkoz był całkowicie nową konstrukcją prócz silnika a był "przejściówką" silniki 3.41 były przejściówką w celu wdrożeniu do produkcji , 3.40 był całkowicie nową konstrukcją , do której trzeba zaprojektować nowy gaźnik, inny zapłon ,przerobić ładowanie instalacje itp. Wchodzi Orlik do produkcji ale on też jest tylko przejściówką do sokoła później rozrusznik, dozownik ,silnik 250, wersje sportowe ... I to najlepiej w 3 lata Nie kończąca się historia.
Firma radziecka Wschod miała wtedy silnik 175 z zaworem membranowym,który również nie wszedł do produkcji. W latach 80tych kryzys ,rola motocykla spada.
Myślę że zawiniła taktyka firmy jak na ówczesne czasy, wszystkie firmy produkowały zacofane i tanie sprzęty, mało tego nawet fso modernizował co rok po kroczku poloneza.

s06tuner
Posty: 34
Rejestracja: 2016-01-17, 19:48
GG: 0
Moje maszyny: wsk m150, wfm m06, jawa 353 1959r, jawa 354 1957r,tula 200
Lokalizacja: wilkszyn
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: s06tuner » 2017-09-23, 20:33

motocykl fajny ale pamiętajmy że to prototyp - wersje produkcyjne zwykle są upraszczane.zobaczcie ile w przeszłości było fajnych jak na swoje czasy maszyn - już w 50tych latach był bodajże prototyp wsk lub wfm 125 9km i cztery biegi - ale produkowano 5km i 3 biegi. Nam się podoba bo jest lepsza od zwykłych wsk ale jeśli ktoś poważnie interesuje się starymi maszynami i zna modele seryjne i prototypowe z innych państw regionu to niestety byliśmy troche w tyle- porównując prototyp m30 z seryjnymi np cz175 lub innymi z tej klasy wiadomo że sokół kozak - ale porównując prototyp z prototypami innych marek to wcale dupy nie urywa. w dedeerze wymodzili mz z silnikiem WANKLA i to już w czasach tropika, a etz była opracowane w wersji z chłodzeniem cieczą i zaworem membranowym... Sam widziałem cz 125 z lat 60tych lub 70tych dwucylindrową 22km (w czeskich zbiorach) wiem że to niepatryjotyczne ale taka prawda - nasz prototyp miał słabsze parametry od zachodnich maszyn produkowanych na masową skale - podobnie jak formaero - dla nas to mocne maszyny - ale mega awaryjne i wypuszczane w pojedyńczych malutkich seriach a np cz crosowe były dostępne w chandlu kto mjał hajs mógł kupić w chechach a osiągami przewyższały nasze które powstawały np po 5 sztuk specjalnie na jakieś mistrzostwa dla reprezentacji

Awatar użytkownika
dąbek
Posty: 301
Rejestracja: 2013-06-19, 21:54
GG: 0
Moje maszyny: WFM M06 1958 r
JAWA 50 typ 20
Lokalizacja: Grudziądz
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: dąbek » 2017-09-24, 17:19

Ja myślę, że inaczej potoczyła by się ta historia, gdyby w Polsce produkcją zajmowała się wytwórnia nastawiona typowo na produkcję motocykli i motorowerów.

Awatar użytkownika
kowal460
Posty: 362
Rejestracja: 2016-06-19, 16:21
GG: 0
Moje maszyny: junak b20 1962 wfm mo6 1959
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: kowal460 » 2017-10-09, 20:57

tak wnikałem w tą wersje po wyżej i doszedłem do wniosku że tam jest przeniesione wszystko z M26 wersji sportowej i wmontowane w ramę M30, czyli jednak powstał jakiś motocykl według tych rysunków z lat 80-tych
qaq proj wsk 125.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Bresio95
Posty: 41
Rejestracja: 2016-06-15, 22:03
GG: 0
Moje maszyny: Romet Ogar 200
Romet Komar 2350
Romet Minsk 125 Typ 400A
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Bresio95 » 2017-10-10, 19:35

ilovemaluch pisze:
2017-09-22, 23:45
(To co napiszę to tylko domysły i luźne przemyślenia)
Czy orlik i sokół miał szanse wejścia do produkcji? Bo według mnie nie miał żadnych. Motocykle które weszły w bloku wschodnim do produkcji to kolejne modernizacje motocykli z lat 50tych czy to etz czy ts motocykle z zsrr również, a w przypadku wsk perkoz był całkowicie nową konstrukcją prócz silnika a był "przejściówką" silniki 3.41 były przejściówką w celu wdrożeniu do produkcji , 3.40 był całkowicie nową konstrukcją , do której trzeba zaprojektować nowy gaźnik, inny zapłon ,przerobić ładowanie instalacje itp. Wchodzi Orlik do produkcji ale on też jest tylko przejściówką do sokoła później rozrusznik, dozownik ,silnik 250, wersje sportowe ... I to najlepiej w 3 lata Nie kończąca się historia.
Firma radziecka Wschod miała wtedy silnik 175 z zaworem membranowym,który również nie wszedł do produkcji. W latach 80tych kryzys ,rola motocykla spada.
Myślę że zawiniła taktyka firmy jak na ówczesne czasy, wszystkie firmy produkowały zacofane i tanie sprzęty, mało tego nawet fso modernizował co rok po kroczku poloneza.
Odnośnie wejścia do produkcji, to polecam przeczytać książkę Ministra Przemysłu Maszynowego w latach 1975-1980 inż. Aleksandra Kopcia.
W książce jest w sumie jasno wyjaśnione kto niszczył polski przemysł. W latach 70 wszystko szło w dobrym kierunku (zakup zagranicznych licencji, powstawanie OBRów, nowe modele dopuszczone do produkcji, umowy międzynarodowe, dwa osobne zespoły w OBR). Dopiero od roku 1980, kiedy w rządzie zasiedli ludzie, którzy byli antyrozwojowi, to w sumie szkoda gadać (rząd nie chce kupować zagranicznych licencji, a tym samym zakazuje wprowadzenia nowych krajowych produktów na rynek, rozwiązuje zespoły inżynierskie jak np. w przypadku zespołu inżynierskiego do silnika WSK M30).
Dodatkowym rokiem jest rok 1990, kiedy w Archiwach NOT niszczono dokumentacje techniczne polskich motorowerów, a może i motocykli. Komuś zależało, aby zastopować polski przemysł, a potem zniszczyć wiedzę, którą po sobie pozostawił.

Jeśli ktoś mieszka w Warszawie, to ma dobrą okazję do wypożyczenia pozostałych książek inż. A. Kopcia. Niestety mieszkam w Bydgoszczy i tutaj znajduje się tylko jedna książka "Postęp w przemyśle polskim Fakty i mity"

Jeśli post jest nie na temat, to proszę o przeniesienie do odpowiedniego działu.

ilovemaluch
Posty: 31
Rejestracja: 2012-11-02, 02:46
GG: 0
Moje maszyny: wsk
romet 80
Yamaha 125
Lokalizacja: Hecznarowice
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: ilovemaluch » 2017-10-10, 22:19

Z tego co się orientuję, to na zakup licencji na prawdę nie bylo nas stać, koszt budowy nowoczesnej fabryki, cała technologia ,całe "how do" i licencja , a motocykle w produkcji były by na tyle drogie by ich nikt nie kupował , inne czasy inne realia...

Bresio95
Posty: 41
Rejestracja: 2016-06-15, 22:03
GG: 0
Moje maszyny: Romet Ogar 200
Romet Komar 2350
Romet Minsk 125 Typ 400A
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontaktowanie:

Re: WSK M30 Sokół 175

Post autor: Bresio95 » 2017-10-11, 07:48

O tym też jest wspomniane w książce :)
Pozwolę sobie zacytować fragment.
"Przy okazji warto sprostować bardzo nieścisłą obiegową informację, jakoby licencje zadłużyły kraj, o czym wielu niesłusznie pisało w gazetach oraz mówiło w radiu i telewizji. Zadłużenie bowiem z tego tytułu stanowi w najgorszym wypadku maksimum 1,0 - 1,5% całego zadłużenia kraju, jakie zanotowano na koniec 1980 r. "

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość