WSK M06B3 125
: 2007-01-04, 21:41
Po 13 latach produkcji modelu opartego o podwójną ramę kołyskową w świdnickiej fabryce przyszedł czas na gruntowne odnowienie swojej oferty. W sierpniu 1971roku wszedł do produkcji zupełnie nowy model ( M06B3) oparty w dużej mierze o elementy motocykla WSK M06B1. Motocykl zbudowano na nowej pojedynczej ramie z rur stalowych, wyposażono go w zmodyfikowany silnik o symbolu S-01Z3A Lux. Różnice do starego modelu stanowił podniesiony stopień sprężania i zastosowanie w nowszego gaźnika (najprawdopodobniej zastosowano tylko nowy pływak z zaworek kuleczkowym zamiast iglicy). Jak już wspomniałem duża ilość elementów pochodziła z już stosowanych w innych motocyklach. Wymienię kilka z nich:
-całe przednie zawieszenie pochodziło z modelu M06B1. Jakie same są osłony górne rur nieruchomych zawieszenia (z charakterystycznymi pierścieniami wewnątrz, a nie tulejami gumowymi jak w następnych modelach). Rura ruchoma również pochodziła z poprzedniego modelu (posiada inne przetoczenie w górnej części – na samej górze, bardziej kanciasta niż w późnych modelach)
-zastosowano takie same półki zawieszenia – górna i dolna z wytłoczki blaszanej (inna niż w późniejszy modelach)
-Przednia lampa pozostałą bez zmian- wytłoczka blaszana i licznik starego typu.
-Kierownica również bez zmian – ze zintegrowanymi manetkami sprzęgła i hamulca.
Zastosowane koła były identyczne jak w modelu poprzednim: obręcze malowane na szary młotkowy, 18”, z pełnymi bębnami, z możliwością montażu jednego koła zarówno z przodu jak i z tyłu. Przednie koło posiadało osłonę blaszana, pokryta chromem galwanicznym zasłaniającym dziury na ew. zastosowanie zębatki.
-Zębatka łańcucha tył – identyczna jak w B1. z blachą cynkowaną wewnątrz
-kolanko wydechu starego typu, półokrągłe, wydech malowany na czarno
-wahacz tylny i stópki centralne z M17 Gazela
-siodło i lampa tylna jak w M06B1 po modernizacji
-W MOTOCYKLU ZASTOSOWANO ZŁOTE SZPARUNKI JAK W B1
-stópkę hamulca tylnego pokrytą chromem.
Osłony boczne o estetycznym wyglądzie, w moim motocyklu są plastikowe. Jeśli ktoś posiada jakąś wiedzę na ten temat proszę o informacje. Wiem, że w pierwszych seriach M21W2 montowano metalowe. Następną większą modyfikację przeprowadzono ok. roku 76. Zastosowano w nim:
-wahacz nowego typu,
-osłona łańcucha prosta
-nową kierownicę z manetkami sprzęgła i hamulca wykonanymi z aluminium.
- nowe łamane kolanko wydechu
-nową plastikową lampę tylną
-w 76 roku przez kilka (kilkanaście) miesięcy montowano lampę przednia przejściową z wytłoczki blaszanej i zastosowaniem nowego licznika wyskalowanego do 140km/h
-na pewno na początku roku, przypuszczalnie do końca roku 76 montowano koła starego typu z możliwością wymiany przód-tył.
-stópka hamulca tylnego była już nie chromowana, lecz ocynkowana
-ZASTOSOWANO SZPARUNKI KOLORU BIAŁEGO
-na rurach przedniego zawieszenia w górnej części zastosowano tuleje gumowe (zamiast pierścieni metalowych) zastosowano nową półkę dolna zawieszenia
-amortyzatory tylne nadal były typu tulejowego
Kolejną modernizacje przeprowadzono w roku bodajże 78. W M06B3
-zastosowano lampę przednią wykonaną z tworzywa (jednoelementowa) a nie jak w późniejszych modelach dwu elementowa. Przypuszczalnie w takiej konfiguracji produkowany tylko przez kilka miesięcy
-kola jezdne z bębnami nowego typu, bez możliwości wymiany tył-przód.
-zbiornik paliwa i osłony boczne nowego typu, osłony wykonane z tworzywa
-amortyzatory tylne bez osłon tulejowych
Zdjęcia przedstawiają motocykl z roku 79 . Zdaję sobie sprawę, iż przedstawiony fragment historii tak popularnego modelu jakim niewątpliwie jest M06B3 nie został przeze mnie w całości rozwinięty. Moim zamiarem jest uzupełnienie tego artykułu, w miarę możliwości dostarczenia lepszych zdjęć kompletnych motocykli.
W razie jakiś nieścisłości bądź niejasności proszę o kontakt, ja ze swojej strony będę starał się na bieżąco uzupełniać publikacje, a w przyszłości opisać zmiany w modelu, aż do 85 roku.
Wszelkich posiadaczy oryginalnych M06B3 prosze o kontakt w celu dokładnej analizy zastosowanego w tym modelu wyposażenia
-całe przednie zawieszenie pochodziło z modelu M06B1. Jakie same są osłony górne rur nieruchomych zawieszenia (z charakterystycznymi pierścieniami wewnątrz, a nie tulejami gumowymi jak w następnych modelach). Rura ruchoma również pochodziła z poprzedniego modelu (posiada inne przetoczenie w górnej części – na samej górze, bardziej kanciasta niż w późnych modelach)
-zastosowano takie same półki zawieszenia – górna i dolna z wytłoczki blaszanej (inna niż w późniejszy modelach)
-Przednia lampa pozostałą bez zmian- wytłoczka blaszana i licznik starego typu.
-Kierownica również bez zmian – ze zintegrowanymi manetkami sprzęgła i hamulca.
Zastosowane koła były identyczne jak w modelu poprzednim: obręcze malowane na szary młotkowy, 18”, z pełnymi bębnami, z możliwością montażu jednego koła zarówno z przodu jak i z tyłu. Przednie koło posiadało osłonę blaszana, pokryta chromem galwanicznym zasłaniającym dziury na ew. zastosowanie zębatki.
-Zębatka łańcucha tył – identyczna jak w B1. z blachą cynkowaną wewnątrz
-kolanko wydechu starego typu, półokrągłe, wydech malowany na czarno
-wahacz tylny i stópki centralne z M17 Gazela
-siodło i lampa tylna jak w M06B1 po modernizacji
-W MOTOCYKLU ZASTOSOWANO ZŁOTE SZPARUNKI JAK W B1
-stópkę hamulca tylnego pokrytą chromem.
Osłony boczne o estetycznym wyglądzie, w moim motocyklu są plastikowe. Jeśli ktoś posiada jakąś wiedzę na ten temat proszę o informacje. Wiem, że w pierwszych seriach M21W2 montowano metalowe. Następną większą modyfikację przeprowadzono ok. roku 76. Zastosowano w nim:
-wahacz nowego typu,
-osłona łańcucha prosta
-nową kierownicę z manetkami sprzęgła i hamulca wykonanymi z aluminium.
- nowe łamane kolanko wydechu
-nową plastikową lampę tylną
-w 76 roku przez kilka (kilkanaście) miesięcy montowano lampę przednia przejściową z wytłoczki blaszanej i zastosowaniem nowego licznika wyskalowanego do 140km/h
-na pewno na początku roku, przypuszczalnie do końca roku 76 montowano koła starego typu z możliwością wymiany przód-tył.
-stópka hamulca tylnego była już nie chromowana, lecz ocynkowana
-ZASTOSOWANO SZPARUNKI KOLORU BIAŁEGO
-na rurach przedniego zawieszenia w górnej części zastosowano tuleje gumowe (zamiast pierścieni metalowych) zastosowano nową półkę dolna zawieszenia
-amortyzatory tylne nadal były typu tulejowego
Kolejną modernizacje przeprowadzono w roku bodajże 78. W M06B3
-zastosowano lampę przednią wykonaną z tworzywa (jednoelementowa) a nie jak w późniejszych modelach dwu elementowa. Przypuszczalnie w takiej konfiguracji produkowany tylko przez kilka miesięcy
-kola jezdne z bębnami nowego typu, bez możliwości wymiany tył-przód.
-zbiornik paliwa i osłony boczne nowego typu, osłony wykonane z tworzywa
-amortyzatory tylne bez osłon tulejowych
Zdjęcia przedstawiają motocykl z roku 79 . Zdaję sobie sprawę, iż przedstawiony fragment historii tak popularnego modelu jakim niewątpliwie jest M06B3 nie został przeze mnie w całości rozwinięty. Moim zamiarem jest uzupełnienie tego artykułu, w miarę możliwości dostarczenia lepszych zdjęć kompletnych motocykli.
W razie jakiś nieścisłości bądź niejasności proszę o kontakt, ja ze swojej strony będę starał się na bieżąco uzupełniać publikacje, a w przyszłości opisać zmiany w modelu, aż do 85 roku.
Wszelkich posiadaczy oryginalnych M06B3 prosze o kontakt w celu dokładnej analizy zastosowanego w tym modelu wyposażenia