WSK M06B3 125

Opis poszczególnych elementów i części zastosowanych w danym modelu/wersji
Odpowiedz
Awatar użytkownika
marwsk
Posty: 169
Rejestracja: 2007-01-02, 23:22
GG: 7969515
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

WSK M06B3 125

Post autor: marwsk » 2007-01-04, 21:41

Po 13 latach produkcji modelu opartego o podwójną ramę kołyskową w świdnickiej fabryce przyszedł czas na gruntowne odnowienie swojej oferty. W sierpniu 1971roku wszedł do produkcji zupełnie nowy model ( M06B3) oparty w dużej mierze o elementy motocykla WSK M06B1. Motocykl zbudowano na nowej pojedynczej ramie z rur stalowych, wyposażono go w zmodyfikowany silnik o symbolu S-01Z3A Lux. Różnice do starego modelu stanowił podniesiony stopień sprężania i zastosowanie w nowszego gaźnika (najprawdopodobniej zastosowano tylko nowy pływak z zaworek kuleczkowym zamiast iglicy). Jak już wspomniałem duża ilość elementów pochodziła z już stosowanych w innych motocyklach. Wymienię kilka z nich:

-całe przednie zawieszenie pochodziło z modelu M06B1. Jakie same są osłony górne rur nieruchomych zawieszenia (z charakterystycznymi pierścieniami wewnątrz, a nie tulejami gumowymi jak w następnych modelach). Rura ruchoma również pochodziła z poprzedniego modelu (posiada inne przetoczenie w górnej części – na samej górze, bardziej kanciasta niż w późnych modelach)
-zastosowano takie same półki zawieszenia – górna i dolna z wytłoczki blaszanej (inna niż w późniejszy modelach)
-Przednia lampa pozostałą bez zmian- wytłoczka blaszana i licznik starego typu.
-Kierownica również bez zmian – ze zintegrowanymi manetkami sprzęgła i hamulca.
Zastosowane koła były identyczne jak w modelu poprzednim: obręcze malowane na szary młotkowy, 18”, z pełnymi bębnami, z możliwością montażu jednego koła zarówno z przodu jak i z tyłu. Przednie koło posiadało osłonę blaszana, pokryta chromem galwanicznym zasłaniającym dziury na ew. zastosowanie zębatki.
-Zębatka łańcucha tył – identyczna jak w B1. z blachą cynkowaną wewnątrz
-kolanko wydechu starego typu, półokrągłe, wydech malowany na czarno
-wahacz tylny i stópki centralne z M17 Gazela
-siodło i lampa tylna jak w M06B1 po modernizacji
-W MOTOCYKLU ZASTOSOWANO ZŁOTE SZPARUNKI JAK W B1
-stópkę hamulca tylnego pokrytą chromem.
Osłony boczne o estetycznym wyglądzie, w moim motocyklu są plastikowe. Jeśli ktoś posiada jakąś wiedzę na ten temat proszę o informacje. Wiem, że w pierwszych seriach M21W2 montowano metalowe.
2869b6031f004993.jpg
48e418d371cbad42.jpg
0a1192134da0b3c7.jpg
Następną większą modyfikację przeprowadzono ok. roku 76. Zastosowano w nim:
-wahacz nowego typu,
-osłona łańcucha prosta
-nową kierownicę z manetkami sprzęgła i hamulca wykonanymi z aluminium.
- nowe łamane kolanko wydechu
-nową plastikową lampę tylną
-w 76 roku przez kilka (kilkanaście) miesięcy montowano lampę przednia przejściową z wytłoczki blaszanej i zastosowaniem nowego licznika wyskalowanego do 140km/h
-na pewno na początku roku, przypuszczalnie do końca roku 76 montowano koła starego typu z możliwością wymiany przód-tył.
-stópka hamulca tylnego była już nie chromowana, lecz ocynkowana
-ZASTOSOWANO SZPARUNKI KOLORU BIAŁEGO
-na rurach przedniego zawieszenia w górnej części zastosowano tuleje gumowe (zamiast pierścieni metalowych) zastosowano nową półkę dolna zawieszenia
-amortyzatory tylne nadal były typu tulejowego

Kolejną modernizacje przeprowadzono w roku bodajże 78. W M06B3
-zastosowano lampę przednią wykonaną z tworzywa (jednoelementowa) a nie jak w późniejszych modelach dwu elementowa. Przypuszczalnie w takiej konfiguracji produkowany tylko przez kilka miesięcy
-kola jezdne z bębnami nowego typu, bez możliwości wymiany tył-przód.
-zbiornik paliwa i osłony boczne nowego typu, osłony wykonane z tworzywa
-amortyzatory tylne bez osłon tulejowych

Zdjęcia przedstawiają motocykl z roku 79 .
b51421a6d0115dd0.jpg
13758761f3809984.jpg
Zdaję sobie sprawę, iż przedstawiony fragment historii tak popularnego modelu jakim niewątpliwie jest M06B3 nie został przeze mnie w całości rozwinięty. Moim zamiarem jest uzupełnienie tego artykułu, w miarę możliwości dostarczenia lepszych zdjęć kompletnych motocykli.

W razie jakiś nieścisłości bądź niejasności proszę o kontakt, ja ze swojej strony będę starał się na bieżąco uzupełniać publikacje, a w przyszłości opisać zmiany w modelu, aż do 85 roku.

Wszelkich posiadaczy oryginalnych M06B3 prosze o kontakt w celu dokładnej analizy zastosowanego w tym modelu wyposażenia
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 2007-02-11, 21:50 przez marwsk, łącznie zmieniany 1 raz.
''Wielki Motórze. Swoja Przenajświetszą Benzynę zamień w wino ... aby pragnienie nasze ugasić''

Awatar użytkownika
Sebastian440
Administrator
Posty: 1960
Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com
Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
Kontaktowanie:

Post autor: Sebastian440 » 2007-01-04, 23:31

Świetny post nie ma co napewno przyda się co niektórym do kompletowania swoich motocykli. Materiał świetnie opisany na podstawie zdjęć. Dużo osób posiada podobne modele wiec zapraszamy do omawiania ich.
Kupię polskie motocykle sportowe, kontakt: seba440t2@wp.pl
http://www.mr16bp.blogspot.com ®

marjan.m
Posty: 25
Rejestracja: 2007-01-04, 20:41
GG: 0
Moje maszyny: Ostatnia WSK M06B3 1975
Lokalizacja: Szczecin
Kontaktowanie:

Post autor: marjan.m » 2007-01-05, 14:27

Te tłuste stare boczki były w pierwszych rocznikach M06B3 metalowe, od bodajże 1974 plastikowe o identycznym kształcie. Wtedy też zmieniona była kierownica. Mam pierwszy model i drugi model. Mój garbus jest z 1975r i jest już pomieszany z modelem 76 - stara lampa przednia a nowa tylna (nie wygląda na zmienianą), nowa kierownica, boczki plastikowe, wahacz od SHL, mała osłona łańcucha.
M06B3 1975 w oryginale

Awatar użytkownika
marwsk
Posty: 169
Rejestracja: 2007-01-02, 23:22
GG: 7969515
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: marwsk » 2007-01-21, 00:48

Temat zupelnie opustoszal. Moze wlasciciele oryginalnych M06 B3 mogli by tu wkleic zdjecia swoich motocykli z podaniem nr ramy i silnika. W znaczacy sposob ulatwilo by to dalsza dedukcje dotyczaca okresu produkcji charakterystycznych elementow.
''Wielki Motórze. Swoja Przenajświetszą Benzynę zamień w wino ... aby pragnienie nasze ugasić''

Awatar użytkownika
Romano
Posty: 198
Rejestracja: 2007-01-02, 19:04
GG: 0
Lokalizacja: Poddębice
Kontaktowanie:

B3

Post autor: Romano » 2007-01-21, 22:18

marjan.m pisze:Te tłuste stare boczki były w pierwszych rocznikach M06B3 metalowe, od bodajże 1974 plastikowe o identycznym kształcie. Wtedy też zmieniona była kierownica. Mam pierwszy model i drugi model. Mój garbus jest z 1975r i jest już pomieszany z modelem 76 - stara lampa przednia a nowa tylna (nie wygląda na zmienianą), nowa kierownica, boczki plastikowe, wahacz od SHL, mała osłona łańcucha.
Co do tych boczków to w moich dwóch B3 a są z tego samego roku 1974 są one metalowe i co do pochodzenia jednej czyli mojej cytrynki to praktycznie znam je od początku także nie były one na pewno zmieniane czyli pewnie plastikowe weszły jeszcze w tym samym roku ale pod koniec .

A chciałem przedstawić element jaki był montowany w pierwszych B3

jedną zmianą były golenie

w pierwszych wersjach były takie jak w B1 , przykładem tego jest Efemeryda które takie posiada. mocowanie lampy jest wyżej
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Xabingo

WSK M06 B3 różnice

Post autor: Xabingo » 2007-02-11, 21:10

Witam!
Mam WSK M06B3 z 80roku, a mój brat z 84r.
Zauważyłem kilka różnic w wuesce mojego brata.
Pierwsza różnica - nakrętki sprężyn zawieszenia przedniego (te na górnej półce - chromowane) mają gruby gwint - normalnie był drobny,
Druga różnica - rury zawieszenia przedniego (te co nachodzą na lagi) są krótsze i są założone gumy,
Trzecia róznica - w lewym deklu śruby przednie są umieszczone na górze i dole pokrywy, normalnie były po środku,
Czwarta różnica - ramię zmieniacza biegów jest dokręcane śrubą 14mm z drobnym gwintem, normalnie była ośka,
Piąta różnica - na prawym deklu jest trójkąt z napisem w środku GIGE E,
Szósta różnica - kolanko - "kwadratowe",
Siódma różnica - długi chromowany tłumik,
Ósma różnica - mocowanie silnika na 3 śruby (jedna z przodu), normalnie było na 4,
Dziewiąta różnica - prędkościomierz ma bolec pod zerem który zatrzymuje wskazówkę i ma nieco inną tarczę - te białe prostokąty pod cyframi mają malutkie rozstępy,
Dziesiąta różnica - siodło ma solidniej przyspawany bolec,
Jedenasta różnica - pręt który trzyma dekiel koła tylnego jest przymocowany do śruby dolnej amortyzatora tylnego, a nie do wahacza,
Dwunasta różnica - na wahaczu nie ma uchwytu do pręta trzymającego dekiel koła tylnego,
Trzynasta różnica - naciągacze koła tylnego są grubsze i solindniejsze.
Czternasta różnica - oś koła tylna ma większą nakrętkę.
Jak jeszcze coś zauważę to dopisze i w najbliższym czasie zapodam zdjęcia.

[ Komentarz dodany przez: Gaceczkos: 2007-02-11, 20:35 ]
Temat o WSK M06B3 już jest od jakiegoś czasu, więc po co załozyleś nowy?
Ostatnio zmieniony 2007-02-11, 21:48 przez Xabingo, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Stary » 2007-02-11, 21:32

Wiele różnic które tu opisałeś są wynikiem zmian dokonywanych przez poprzednich właścicieli - nie są to oryginalne zmiany. Np. Mocowanie silnika 3 śrubami - pewnie przeróbka z ramy 175.

Zawieszenie było inne to fakt - inni tak pisali. Prawa kapa fakt ma napis (taką samą ma mój brat w kosie).

Itd. itp.

Awatar użytkownika
Gaceczkos
Posty: 203
Rejestracja: 2007-01-01, 23:28
GG: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Gaceczkos » 2007-02-11, 21:39

Stary pisze:Wiele różnic które tu opisałeś są wynikiem zmian dokonywanych przez poprzednich właścicieli - nie są to oryginalne zmiany. Np. Mocowanie silnika 3 śrubami - pewnie przeróbka z ramy 175.
Do WSK 125 były ramy z mocowaniem silnika na 3 śruby i było to rozwiązanie fabryczne, spotykane w WSK z ostatnich lat produkcji.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
WSK - Wrócisz Szybciej Koleją

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Stary » 2007-02-11, 21:58

A to Ci :P Specem z najnowszych wsk nie jestem i nigdy nie byłem i nigdy nie będę :P Dobrze wiedzieć.

Kocham 2ramówki :*

Awatar użytkownika
Markiz
Posty: 148
Rejestracja: 2007-01-02, 23:18
GG: 1155265
Moje maszyny: Romet 50 T-1
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
Kontaktowanie:

Post autor: Markiz » 2007-02-11, 22:40

Hm...
Ja mam Wieśkę z 84 r. i silnik mocowany z przodu na 2 uchwytach a nie na jednym....
Nie pomyliłeś fotek? ;-)
Moja była Wiesia :( http://markiz.fotosik.pl/albumy/130934.html
Obecnie Romet 50 T-1

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Stary » 2007-02-11, 22:53

I niech mi ktoś powie, że w końcowych latach produkcji nie montowano czego popadnie. Jeden wielki spontan i tyle ...

Awatar użytkownika
Firewall
Posty: 225
Rejestracja: 2007-01-02, 18:38
GG: 0
Lokalizacja: Tychy
Kontaktowanie:

Post autor: Firewall » 2007-02-11, 23:02

Markiz pisze:Hm...
Ja mam Wieśkę z 84 r. i silnik mocowany z przodu na 2 uchwytach a nie na jednym....
Nie pomyliłeś fotek? ;-)
Nie fotek napewno nie pomyliłem ;-) Druga WSK-a to były sprzęt kumpla, rok produkcji 1982'.

Awatar użytkownika
marwsk
Posty: 169
Rejestracja: 2007-01-02, 23:22
GG: 7969515
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: marwsk » 2007-02-12, 00:20

Może mógłby ktoś dać zdjęcia motocykla z roku 84 lub 85? I kiedy zaczęto montować prostokątne błotniki ? Ostatnie serie były chyba seryjnie malowane tak jak późne kobuzy (zbiornik pomarańczowy, błotniki mleczne)?
''Wielki Motórze. Swoja Przenajświetszą Benzynę zamień w wino ... aby pragnienie nasze ugasić''

Awatar użytkownika
Markiz
Posty: 148
Rejestracja: 2007-01-02, 23:18
GG: 1155265
Moje maszyny: Romet 50 T-1
Lokalizacja: Konstantynów Łódzki
Kontaktowanie:

Post autor: Markiz » 2007-02-12, 00:26

Moja wiesia jest z 1984 r. - miala pomarańczowy bak i mleczne błotniki.
Fotki znajdziesz tu:
http://markiz.fotosik.pl/albumy/130934.html
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Moja była Wiesia :( http://markiz.fotosik.pl/albumy/130934.html
Obecnie Romet 50 T-1

Awatar użytkownika
Firewall
Posty: 225
Rejestracja: 2007-01-02, 18:38
GG: 0
Lokalizacja: Tychy
Kontaktowanie:

Post autor: Firewall » 2007-02-12, 10:06

marwsk pisze:I kiedy zaczęto montować prostokątne błotniki? Ostatnie serie były chyba seryjnie malowane tak jak późne kobuzy (zbiornik pomarańczowy, błotniki mleczne)?
Kumpel w tej swojej WSC-e której zapodałem zdjęcia miał prostokątne błotniki. Trudno jednoznacznie określić, kiedy je wprowadzono - może to był 80' może 81', a może 82' właśnie...Zresztą dokładana identyfikacja modeli M06B3 w latach 80-tych może być trudna, pamiętajmy że wówczas jakość produkcji spadła, zaczęto stosować tanie plastiki ( lampa z "trumienką", boczki ) jako zamienniki części metalowych, często po prostu montowali co mieli na stanie magazynowym tym bardziej tyczy się to ostatniego wypustu czyli rok 84-85. Osobiście jednak z tego okresu najwięcej spotykałem motocykli całych czarnych. Warto tu również wspomnieć o odblaskach, które przez pewien okres dawali do M06B3 ( nie jestem jednak pewien, czy te odblaski były już do końca produkcji ? ).
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Gaceczkos
Posty: 203
Rejestracja: 2007-01-01, 23:28
GG: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Gaceczkos » 2007-02-12, 14:05

Firewall pisze:Zresztą dokładana identyfikacja modeli M06B3 w latach 80-tych może być trudna, pamiętajmy że wówczas jakość produkcji spadła, zaczęto stosować tanie plastiki ( lampa z "trumienką", boczki ) jako zamienniki części metalowych
Jakiś czas temu kupiłem Kobuza na części - miał on plastikową obudowę lampy, plastikową osłonę łańcucha (krótką) i oczywiście plastikowe osłony boczne. Motor był z roku 1979. Kobuz to nie M06B3, ale zmiany dotyczyły wszystkich motocykli. Błotniki miał jeszcze głębokie.
Firewall pisze: często poprostu montowali co mieli na stanie magazynowym tymbardziej tyczy się to ostatniego wypustu czyli rok 84-85.
Jak ja nie lubię takiego gadania... :-/
Firewall pisze:Warto tu również wspomnieć o odblaskach, które przez pewien okres dawali do M06B3 ( nie jestem jednak pewnien, czy te odblaski były już do końca produkcji ? ).
Temat odblasków był poruszany na poprzednim Forum i myślę, że warto powrócić do niego ;-)
WSK - Wrócisz Szybciej Koleją

Awatar użytkownika
Firewall
Posty: 225
Rejestracja: 2007-01-02, 18:38
GG: 0
Lokalizacja: Tychy
Kontaktowanie:

Post autor: Firewall » 2007-02-12, 14:16

To znajdź mi Gacek jakieś racjonalne wytłumaczenie tego, że prawie co w każdym modelu M06B3 z tego okresu siedzą jakieś inne części, choćby był to jeden detal to jednak. Świadczy to o tym, że nie trzymano się "bazowego" modelu. Przykład choćby WSK-i Markiza ( zwróć uwagę na orginalne malowanie, czy choćby "płytkie" błotniki ) i to są różnice tylko na pierwszy rzut oka, nie zagłębiając się w szczegóły.

Awatar użytkownika
marwsk
Posty: 169
Rejestracja: 2007-01-02, 23:22
GG: 7969515
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Post autor: marwsk » 2007-02-12, 15:20

Wzdaje mi sie, ze odkad wprowadzono prostokatne blotniki stosowano je juz do konca. Wydaje mi sie, ze byly to lata od ok 83-85rok,ale nie mam dokladnej wiedzy, poniewaz nie spotkalem sie osobiscie z takimi motocyklami. Moze po nr ramy i raoku produkcji bysmy je jakos skatalogowali, tzn ostatnie lata produkcji: 82-85. Kto ma niech daje szczegolne detale.

Temat odblaskow jest szczegolnie interesujacy, warto by o nim wspomniec, bazujac o dokumentacje fotograficzna, podpierajac sie oryginalnoscia motocykla, data produkcji i nr ramy...
''Wielki Motórze. Swoja Przenajświetszą Benzynę zamień w wino ... aby pragnienie nasze ugasić''

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Post autor: Stary » 2007-02-12, 17:16

Ja popieram Bartka. Wytłumaczcie mi dlaczego ogólnie spotyka się dość dużo 2ramówek nieodbiegających znacznie od prospektów fabrycznych? Mimo, że są starsze od 1ramówek jakoś nie uległy wytępieniu i skundleniu przez wszystkich użytkowników którzy byli w ich posiadaniu przez te wszystkie lata. A 1ramówki, które są młodsze i stosunkowo na logike powinno być łatwiej spotkać je w formie nienaruszonej, w 70% przypadków odstają od (przynajmniej mi znanych) prospektów i tabel z danymi. Może i się obaj z Bartkiem mylimy, ale wytłumaczcie mi czemu, no kurde czemu starsze wsk w miarę łatwo zaszuflatkować, natomiast te z lat 78-85 jakoś kurde ciężko dokładnie sklasyfikować? Nie chce mi się wierzyć i nikt mi tego nie wmówi, że użytkownicy chętniej przerabiali 1ramówki. Nielogiczne! Zwłaszcza, że są młodsze i powinny ostrzej oprzeć się niewłaściwemu traktowaniu. To fabryka musiała wprowadzać (nieznaczne jak i poważniejsze) zmiany np. mocowanie silnika S01Z3A-LUX na 3 śrubach.

Dla mnie jedyne wytlumaczenie tej sytuacji to - starano się wprowadzać prototypy, produkowano do nich podzespoły, a że potem nie trafiały one (prototypy) do seryjnej produkcji, więc części które były na magazynach montowano w co popadnie. Poza tym wydaje mi się, że nie małe pieniądze poszły w modele Orlik i Sokół oraz na prace nad nowoczesnymi silnikami.

Podsumowując - nie nam rozstrzygać czemu się działo jak działo, ale ja uważam, że w wielu przypadkach to fabryka dokonywała zmian, które były spowodowane wieloma czynnikami (dziś nawet markowi producenci rowerów czasami montują inne podzespoły niż podane w katalogach). Na poparcie mojej tezy moge wysunąć fakt, że często spotyka się modele odchodzące od prospektów, a które są takie same! A też wierzyć mi się nie chce, że dziwnym zbiegiem okoliczności użytkownicy w identyczny sposób przerabiali swoje motocykle.

Awatar użytkownika
Gaceczkos
Posty: 203
Rejestracja: 2007-01-01, 23:28
GG: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Post autor: Gaceczkos » 2007-02-12, 18:50

Stary pisze:1ramówki, które są młodsze i stosunkowo na logike powinno być łatwiej spotkać je w formie nienaruszonej, w 70% przypadków odstają od (przynajmniej mi znanych) prospektów i tabel z danymi..
WSK z lat 80 nie odstają od prospektów, bo w tamtych latach ich nie wydawano (przynajmniej ja się z takimi nie spotkałem), więc nie mają od czego odstawać. Najwięcej prospektów, reklam itd dotyczących WSK jest z lat 70. Produkcja motocykli w latach 80 była traktowana po macoszemu. Nigdy nie spotkałem się z katalogiem części do WSK 125 czy 175 wydanym po roku 1980, a przecież te motocykle różniły się od przedstawionych w katalogu z 1976 roku. Ostatniego wypustu Wuesek nie ma co porównywać z literaturą. Jedynym wyjściem jest analiza modeli zachowanych w oryginalnym stanie.
WSK - Wrócisz Szybciej Koleją

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości