WSK M06B3 125

Opis poszczególnych elementów i części zastosowanych w danym modelu/wersji
Awatar użytkownika
Maciek
Posty: 561
Rejestracja: 2007-01-15, 21:00
GG: 8665055
Moje maszyny: Dudek Sport
Kobuz
Kos
M06B3
WFM, SHL, Komarki ,itd
Lokalizacja: Łowicz
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: Maciek » 2008-09-01, 22:27

Czy produkowane były WSK M06B1 bez osłon na gaźnik? bo ostanio oglądałem taką i gadałem z właścicielem przemiły człowiek i twierdził ze takie produkowno tak została odrestaurowana i tak jeździ sobie a na tabliczce wyraźnie widać M06B1

Awatar użytkownika
Stary
Posty: 1195
Rejestracja: 2007-01-04, 12:45
GG: 3029753
Moje maszyny: Wigry 3 + Gnom.
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: Stary » 2008-09-01, 23:36

Widać, po prostu osłon nie ma :P Osłon nie miały poprzednie modele, łatwo to sprawdzić - zobacz czy ma małe dziurki na śruby osłon.

Awatar użytkownika
shlmatis
Posty: 156
Rejestracja: 2007-12-12, 12:39
GG: 12412133
Lokalizacja: Świniarsko / Nowy Sącz
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: shlmatis » 2008-10-12, 18:00

Mam takie pytanie:
Jaka kierownica była montowana w M06b3 1974r (mam na myśli wysokość):?:
Grono motorków rośnie jak na drożdżach :)

Ekipa Południe

Awatar użytkownika
Wężu
Posty: 1149
Rejestracja: 2007-06-26, 12:36
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06 B1, WSK M06 B3 3x, Iż 49
Lokalizacja: Rdziostów
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: Wężu » 2009-06-27, 11:27

W sierpniu 1971 do seryjnej produkcji wszedł nowy model motocykla WSK o oznaczeniu M06 B3. Był on oparty o niektóre elementy poprzednika, czyli modelu M06 B1. Wspólnymi elementami były:

- Przednie zawieszenie od modelu M06 B1
- Tylna lampa (od SHL M17 Gazela)
- Przednia lampa z osprzętem
- Kierownica
- Wymienne koła przód- tył jak w modelu poprzednim malowane na szary kolor, obręcz 18
- Zębatka łańcucha
- Wydech
- Szparunki koloru złotego
- Krótka osłona łańcucha metalowa

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

WSK M06 B3 1971-1975. Koła i lewy dekiel nieoryginalne.

Motocykl zbudowano na nowej, pojedynczej ramie z rur stalowych. Wyposażono go w zmodyfikowany silnik o oznaczeniu S01Z3Alux. Różnił się od S01Z3 podniesionym stopniem sprężania i nowym gaźnikiem (zaworek zamiast iglicy). Wiele elementów było też nowych lub zmodernizowanych:

- Garbaty bak 13l (bez gum)
- Kanapa i lampa po modernizacji
- Wahacz z wytłoczkami jak w SHL M17 Gazela
- Stopka hamulca nowego typu, pokryta chromem
- Osłony boczne metalowe
- Amortyzatory tył
- Błotnik tył
- Stopka centralna na sprężynę (tzw. prosta)
- Zaokrąglona osłona łańcucha taka jak w B1, lecz z innym mocowaniem do ramy
- Kranik z długą łopatką

Tak wyglądał model M06 B3 aż do 1976 kiedy to nastąpiły kolejne zmiany:

- Zastosowano wahacz nowego typu (podobno był już opracowany na początku lat 70)
- Nową kierownice z nowym typem klamek
- „kwadratowe” kolanko wydechowe
- Plastikową lampę tył.
- Metalowa lampa przód z otworem na stacyjkę po boku (potem zastąpiono ją plastikową)
- Licznik skalowany do 140km/h
- Przez jakiś czas montowano jeszcze koła starego typu
- Szparunki koloru białego
- Nowy typ półki dolnego zawieszenia
- Plastikowe osłony boczne (być może wprowadzone już w 1975)
- Stopka hamulca malowana na szaro
- Prosta osłona łańcucha
- Krótka osłona plastikowa

Obrazek

Obrazek

WSK M06 B3 z 1978

Następna zmiana nastąpiła w 1978 roku:

- Zastosowana JEDNOELEMENTOWĄ, plastikową lampę przednią (przez kilka pierwszych miesięcy, potem zastosowano dwuelementową)
- Koła jezdne z bębnami nowego typu, bez możliwości wymiany przód-tył
- Bak 10,5l z emblematami „WSK”
- Kranik z krótką łopatką
- Nowe, plastikowe osłony boczne
- Stopka centralna tzw. wygięta
- Tylne amortyzatory odkryte
- Nowa półka dola

(poszukuje zdjęć)

Po czym w 1980 nastąpiło kilka delikatnych zmian:

- Emblematy „PZL” zamiast „WSK” lewy dekiel „PREDOM-DEZAMET” zamiast „ZM”
- Szklanki przedniego zawieszenia z możliwością zamocowania kierunkowskazów

Obrazek

Obrazek

W 1983 (i tutaj jest pewien problem ponieważ dziadek mojego kolegi miał B3 z 1983 która miała okrągłe błotniki a był jej pierwszym właścicielem i nic nie kombinował a widziełem też kilka sztuk z 1982, które posiadały już kwadratowe błotniki) wprowadzono:

- Kwadratowe błotniki
- Nowe mocowanie tylnej lampy
- Odblaski (być może montowano je już w 1982)

(poszukuję zdjęć)

W 1984:

- Pojedyncze mocowanie silnika z przodu

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nowa WSK M06 B3 z 1984

No i ostatni rok czyli 1985:

- Stopki kierowcy nowego typu
- Pod koniec produkcji zastosowano aluminiowe cylindry
- Dekiel zapłonu ze znaczkiem jakości „GIGE E” (nie był na wszystkich modelach)
- Stacyjka oraz lapa tył od Rometa Charta
- Prostokątne odblaski z przodu, tylne odblaski w lampie
- Metalowe stopki pasażera

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na pierwszym zdjęciu są pokazane stopki pasażera nowego typu, na drugim stacyjka od Charta.

Produkcję motocykli WSK (w tym także modelu M06 B3) zakończono 30 października 1985. Model M06 B3 był najpopularniejszym motocyklem PRL'u. Był to najdłużej produkowany polski motocykl. Pozostaje tylko zadać sobie pytanie co by było gdyby nie nakazali nam zaprzestania produkcji tych pięknych maszyn?...

To by było na tyle. Bardzo prosiłbym o poprawienie mnie jeśli się mylę ;) Chciałbym podziękować Mateuszowi WSK za pomoc ;) Jeśli ktoś ma zdjęcia kół przód-tył z osłonami bardzo bym prosił o wklejenie.
Ostatnio zmieniony 2009-06-28, 10:03 przez Wężu, łącznie zmieniany 2 razy.
Jeżdżę motocyklem WSK ;)

Ekipa Południe®

Awatar użytkownika
pawel15
Posty: 1247
Rejestracja: 2007-01-31, 19:41
GG: 2782862
Moje maszyny: WSK B3 i "Kos" 1980, WSK B3 1977, WSK B1 1969
Lokalizacja: Dąbie
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: pawel15 » 2009-06-27, 14:42

Dodam jeszcze od siebie, ze najprawdopodobniej w 1984roku(albo w połowie tego roku) do B3 zaczęto montować stacyjkę od Charta(w tej WSK z 1984r jeszcze nie ma tych zmian). Ze zmiana lampy WSKowej na lampę Charta wiązała się także delikatna modyfikacja instalacji elektrycznej- zastosowano białą kostkę plastikową która pozwalała na odłączenie lampy od reszty motocykla bez grzebania w niej. Postaram się zrobić fotki jak dorwę aparat. A czy ktoś wie kiedy zmieniono prostownik selenowy na Unitrę(chodzi o prostownik w lampie)? Wraz ze zmianą prostownika wiązała się także modyfikacja lampy(inne mocowanie prostownika). A czy do WSK B3 nie montowano amortyzatorów od "ptaków" półkryte chromowane? Bo kilka WSK widziałem takich. A czy wraz ze zmianą błotników na "kwadratowe" nie zmieniono mocowania lampy?

Kermit

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: Kermit » 2009-06-27, 14:51

Do B3 nigdy nie montowano tylnych amortyzatorów ze szklankami. O mocowaniu tylnej lampy w błotniku kwadratowym jest napisane. Mam oryginalną B3 z 85r. z końca produkcji. Niedługo pyknę kilka fotek ;)

Awatar użytkownika
WSK
Posty: 423
Rejestracja: 2009-02-21, 12:47
GG: 9912702
Moje maszyny: Kilka..
Lokalizacja: Łąki
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: WSK » 2009-06-27, 16:33

Zapomnieliście dodać jeden element wspólny B1 z pierwszą B3 mianowicie Lampa tylnia od gazeli.

- Szklanki przedniego zawieszenia z możliwością zamocowania kierunkowskazów
Jeśli można wiedzieć na czym polegała ta możliwość?, jeśli to były dziury w mocowaniu lampy to takie cudo było już w 1979r.

P.S: czy przejście z baku garbatego na 3'elementowy było napewno w 1978r?, posiadam b3 z 1977r, lecz kupywałem ją bez baku, patrząc się na inne motocykle np na polskajazda, czy u kogoś innego wywnioskowałem że przejście było w 1977r ale niewiem, chcę wiedzieć czy Wasza informacja jest w 100% pewna?
Ostatnio zmieniony 2009-06-27, 16:39 przez WSK, łącznie zmieniany 1 raz.
MoTór nie umiera nigdy!- MoTór jest wieczny!
"make love, not war"

Awatar użytkownika
Wężu
Posty: 1149
Rejestracja: 2007-06-26, 12:36
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06 B1, WSK M06 B3 3x, Iż 49
Lokalizacja: Rdziostów
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: Wężu » 2009-06-27, 16:35

Wiesz powiem ci tak, widziałem i takie i takie Wueski. Ale Marwsk podaje 1978 i tego się trzymam.
Jeżdżę motocyklem WSK ;)

Ekipa Południe®

Awatar użytkownika
Gaceczkos
Posty: 203
Rejestracja: 2007-01-01, 23:28
GG: 0
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: Gaceczkos » 2009-06-27, 21:01

Temat B-trójek nigdy mnie nie pasjonowal, ale moja wiedza na ten temat nieco różni sie od Waszego opisu. Jak to możliwe, że dopiero w roku 1978 zrezgnowano z wymiennych kół? W instrukcji obsługo WSK M06B2 z roku 1971 (I wydanie) nie ma takich kół! Ciezko tez mówić o wahaczu "takim jak z Gazeli". Owszem, wytłoczki były te same, ale szerokość wahacza już uległa zmianie. Nie są więc one współzamienne. Zbiornik miał pojemność 13, a nie 13,5 l. Nigdy nie widziałem malowanej dźwigni hamulca koła tylnego, były one prędzej cynkowane. Nie wiem też czym miały by sie różnić "stopki kierowcy nowego typu" od stopek starego typu (dla modelu 1985)? Panowie, moze do każdej zmiany przypisac zdjecie przedstawiające nowo zastosowany w tym modelu element? W moim odczuciu tekst zrobiony na szybko i "z głowy". To nie jest wyścig...
WSK - Wrócisz Szybciej Koleją

Awatar użytkownika
Tukan
Posty: 386
Rejestracja: 2008-04-01, 12:24
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: pl
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: Tukan » 2009-06-28, 08:21

To ja też coś dodam. Pierwsze sztuki B3 miały zbiornik garbaty lecz szparunek poprowadzony nieco inaczej (brak środkowego łuku i inny profil załamania od strony siedzenia) oraz większe logo z modelu B1. Inne były również opony czyli Stomil U-6 i amortyzatory jeszcze z modelu B1.

Zdjęcia (z instr. obsługi):
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Wężu
Posty: 1149
Rejestracja: 2007-06-26, 12:36
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06 B1, WSK M06 B3 3x, Iż 49
Lokalizacja: Rdziostów
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: Wężu » 2009-06-28, 10:03

Jak to możliwe, że dopiero w roku 1978 zrezgnowano z wymiennych kół? W instrukcji obsługo WSK M06B2 z roku 1971 (I wydanie) nie ma takich kół!
W mojej B3 z 1974 są jeszcze takie koła, w znanych mi B3 z lat 76-77 też takie były.
Nie wiem też czym miały by sie różnić "stopki kierowcy nowego typu" od stopek starego typu (dla modelu 1985)?
Zdjęcie jest.
Zbiornik miał pojemność 13, a nie 13,5 l.
To tylko błąd przy pisaniu.
Nigdy nie widziałem malowanej dźwigni hamulca koła tylnego, były one prędzej cynkowane.
Możliwe, że takie były, niestety wszystkie posiadane przeze mnie późniejsze B3 miały dzwignię potraktowane szarą farbą...
Jeżdżę motocyklem WSK ;)

Ekipa Południe®

Awatar użytkownika
Mateusz WSK
Posty: 1730
Rejestracja: 2008-02-11, 21:47
GG: 514342
Moje maszyny: 175 Kobuz 82r, B3 78r, Pannonia TLF 250 61r.
Lokalizacja: Wiązownica (Podkarpackie) RJA
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: Mateusz WSK » 2009-06-28, 11:17

według mnie pasuje dopisać zmianę stopki centralnej gdzies w 78r. na nowszego typu, bez tych wzmocnień przy końcach.
ja mam dylemat czy lewy dekiel Predom Dezamet nie wszedł w 78r oraz wąski zbiornik jak w ptakach w 78r. z wysokim wlewem, 8,5.l
również w 76r. chyba zastosowano nowe siedzenie,w 78r. na początku tłumika była opaska zaciskowa zamiast nakrętki jak było do tej pory. w 82r. bodajże cyferblat licznika z grubymi kreskami.
w latach 80-tych były chyba już ocynkowane kopniki,dźwignie biegów i uchwyty pasażera zamiast chromowane.
Pedał hamulca chyba rzeczywiście był ocynkowany.Przynajmniej takie spotykałem w WSKach jakie miałem.
Rzecz jasna zmieniły się jeszcze oponki.

szczerze mówiąc to nie widze tam za bardzo różnicy w podnóżkach kierowcy :P

Awatar użytkownika
Wężu
Posty: 1149
Rejestracja: 2007-06-26, 12:36
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06 B1, WSK M06 B3 3x, Iż 49
Lokalizacja: Rdziostów
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: Wężu » 2009-06-28, 11:58

Z tego co mi wiadomo to tylko w 1975 szedł Stomil U6 a tak to cały czas jeździliśmy na Stomilu D103. O stopkach centralnych nie napisałem?!
Jeżdżę motocyklem WSK ;)

Ekipa Południe®

jarek_moto
Posty: 111
Rejestracja: 2009-05-06, 22:52
GG: 0
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: .......
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: jarek_moto » 2009-10-02, 10:48

Wie ktoś coś na temat czerwonych fabrycznych garbusek? Nie wiem czy był ten temat na forum poruszany, szukałem ale nic nie znalazłem, a pytam bo jakiś czas temu była taka sztuka na allegro i poszła oczywiście do Wojtka B. Ma ktoś jakieś informacje na ten temat niech pisze.

Awatar użytkownika
Wężu
Posty: 1149
Rejestracja: 2007-06-26, 12:36
GG: 0
Moje maszyny: WSK M06 B1, WSK M06 B3 3x, Iż 49
Lokalizacja: Rdziostów
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: Wężu » 2009-10-02, 12:46

Pomarańczowa garbuska to według Wojtka z Łowicza pierwszy wersja Gila.
Jeżdżę motocyklem WSK ;)

Ekipa Południe®

jarek_moto
Posty: 111
Rejestracja: 2009-05-06, 22:52
GG: 0
Moje maszyny: .....
Lokalizacja: .......
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: jarek_moto » 2009-10-02, 14:00

Wężu pisze:Pomarańczowa garbuska to według Wojtka z Łowicza pierwszy wersja Gila.
Pomarańczowa to wiem, ale mi chodzi o czerwoną garbuskę.

Dokładnie o tą, lakier wydaje się być oryginalny:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
pawel15
Posty: 1247
Rejestracja: 2007-01-31, 19:41
GG: 2782862
Moje maszyny: WSK B3 i "Kos" 1980, WSK B3 1977, WSK B1 1969
Lokalizacja: Dąbie
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: pawel15 » 2010-02-12, 09:29

Odkopuję temat gdyż jednej kwestii w sprawie B3 nie jestem pewien. Mianowicie- czy w B3 z Garbatym zbiornikiem z roku 1977 numer silnika na lewym karterze był wybijany w jednej linii czy w dwóch. Przykładem niech będzie motocykl-http://allegro.pl/item919389876_wsk_z_p ... kazja.html, który numer silnika ma wybity na dwóch liniach. Czy ktoś wie jak to było- mój motocykl jest z drugiej połowy roku(07 1977 wg. prostownika selenowego)? Z góry dzięki za odpowiedź.

Awatar użytkownika
1angel
Posty: 1113
Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
GG: 10200026
Moje maszyny: Kilka legend PRLu
Lokalizacja: WGR
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: 1angel » 2010-02-12, 10:45

U góry znajduje się numer silnika natomiast w drugiej linii jest to model oznaczony 051 .
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down

Awatar użytkownika
pawel15
Posty: 1247
Rejestracja: 2007-01-31, 19:41
GG: 2782862
Moje maszyny: WSK B3 i "Kos" 1980, WSK B3 1977, WSK B1 1969
Lokalizacja: Dąbie
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: pawel15 » 2010-02-12, 17:29

A czy ktoś wie kiedy dokłądnie wprowadzono oznaczanie silnika 125cmm w dwóch liniach- jedna na numer silnika a druga na oznaczenie(051)?

Awatar użytkownika
WSK
Posty: 423
Rejestracja: 2009-02-21, 12:47
GG: 9912702
Moje maszyny: Kilka..
Lokalizacja: Łąki
Kontaktowanie:

Re: WSK M06B1 a następcy- 3x M06B3 73,76 i 78 rok

Post autor: WSK » 2010-02-12, 20:58

1. Masz zgodnosc nr silnika z ramą?
2. W 1979 były już dwupasmówki.
3. Podaj nr silnika, dojdziemy rok po numerze.
MoTór nie umiera nigdy!- MoTór jest wieczny!
"make love, not war"

Odpowiedz

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 84 gości