WSK M30 Sokół 175
: 2008-02-11, 21:44
Poniższy tekst ma na celu przedstawienie sylwetki motocykla M30 Sokół, ostatniego prototypu nowoczesnego motocykla WSK wyposażonego w dwusuwowy silnik o pojemności 175cm3 który został wyprodukowany jedynie w kilku egzemplarzach.
Rama nośna –konstrukcji zamkniętej, podwoja, kołyskowa, spawana z rur stalowych. Główka ramy wzmocniona nakładkami z blachy stalowej. Mocowanie silników jest trzypunktowe, sztywne; dwa punkty z tyłu i jeden z przodu.
Koła jezdne- w motocyklu M30 ,,Sokół’’ są odlewane ze stopu lekkiego, pięcio szprychowe. Opona przód - 3,00x18 Stomil D-103.
Opona tył - 3,25x18 Stomi D-103
Łożyska kół są osadzone w piastach z zalanymi wkładkami stalowymi.
Hamulce- hamulce tarczowe, sterowane hydraulicznie z zaciskami jedno tłoczkowymi i klasycznymi klockami.
Zawieszanie przednie-stanowi widelec, składający się z dwóch teleskopów osadzonych w półkach odlewanych ze stopu aluminium. Każdy teleskop składa się z następujących głównych zespołów:
-nogi nieruchomej, wykonanej z rury ze stali stopowej, pokrytej warstwą chromu;
-nogi ruchomej, odlanej ze stopu aluminium;
-elementu resorującego, składającego się z dwóch sprężyn o różnej sztywności;
-tłumika drgań.
Zawieszenie tylne - składa się z wahacza wleczonego oraz dwóch elementów resorujących o skoku 90 mm, progresywnym działaniu i tłumieniu olejowym dwustronnego działania.
Bak- wykonany z wytłoczek stalowych, zamocowanych do ramy elastycznie za pomocą elementów tłumiących(4) bez śruby!! W najniższym punkcie, który znajduje się z tyłu zbiornika, jest wkręcony kranik paliwa z filtrem paliwa.
Błotniki – wykonane ze stalowych profili walcowanych.
Siodło kierowcy i pasażera – typu kanapowego, jest przedłużoną konsolą wystającą do tyłu nad błotnik, do którego zamocowana jest lampa tylna.
Kierownica – wykonana z rur stalowych o przekroju 22mm i grubości ścianek 2,5mm długość kierownicy to ok. 75cm (mierzyłem). Kierownica mocowana jest do górnej półki śrubami jarzmowymi.
Fragment ten w oryginalne pochodzi z książki Pana Henryka Załęskiego „Motocykle WSK”(str.38-41). Tekst został przeze mnie przeredagowany oraz "udoskonalony" dzięki własnym spostrzeżeniom i informacją konstruktorów.
Dane techniczne motocykla WSK M30 ,, Sokół”
Dane ogólne:
Ciężar w stanie suchym kG – 124
Dopuszczalne obciążenie kG – 180
Prędkość maksymalna km/h – 115
Zużycie paliwa l/100km przy 80 km/h – 3,6
Podwozie:
Rama – podwójna, zamknięta, kołyskowa z rur stalowych
Zawieszenie przednie – widelec teleskopowy ze sprężynami śrubowymi i tłumieniem olejowym
Skok teleskopów przednich w mm – 170
Zawieszenie koła tylniego – wahacz wleczony z elementami resorującymi
Ogumienie koła przedniego - 3,00x18”
Ogumienie koła tylniego - 3,25x18”
Hamulce – tarczowe sterowane hydraulicznie
Silnik:
Typ silnika – 3.41
Rodzaj silnika – gaźnikowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym
Ciężar silnika kG- 26
Liczba cylindrów – 1
Pojemność skokowa w cm 3 - 174
Średnica cylindra w mm – 61
Skok tłoka w mm – 59,5
Stopień sprężania – 10,00
Moc maksymalna w kW (KM) – 13,2(18)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej obr/min – 7000
Moment obrotowy maksymalny N x n – 19,62
Obroty momentu maksymalnego obr/min – 6500
Smarowanie silnika – mieszankowe 1:30
Gaźnik – GM26U3 lub Bing 1/26/125/II
Zapłon – bateryjny lub iskrownikowy
Wyprzedzenie zapłonu w mm – 4,0
Świeca zapłonowa – F100
Sprzęgło – cierne, mokre z amortyzatorem drgań skrętnych
Przekładnia sprzęgłowa – z kół zebatych śrubowych
Skrzynia 5-biegowa :
I1 =2,78
I2 =1,73
I3 =1,26
I4 =0,96
I5 =0,79
Rozpiętość przełożeń – 3,51
Rozrusznik – umożliwiający rozruch na każdym biegu po wysprzęgleniu, przełożenie rozruchowe 5,15
Zmieniacz – z obrotową krzywką bębnową
Instalacja elektryczna:
Źródło prądu – 6 V/12 V prądnica prądu przemiennego 3206 lub SEM K1/80 , lewo obrotowa
Akumulator – kwasowy 3MB3 6 V
Prostownik – krzemowy-czterodiodowy w układzie Gretza
Lampa przednia:
-żarówka światła głównego – 12 V–35/35 W
-żarówka światła pozycyjnego – 6 V–5 W
Lampa tylna:
-żarówka światła postojowego – 6 V –5 W
-żarówka światła „stop” - 6 V-15 W
Dane również zostały zmienione ale już w minimalnym stopniu. Oryginalne dane pochodzą z książki Pana Henryka Załęskiego ,,Motocykle WSK''(str.43-44)
Opis techniczny podwozi motocykli M30Rama nośna –konstrukcji zamkniętej, podwoja, kołyskowa, spawana z rur stalowych. Główka ramy wzmocniona nakładkami z blachy stalowej. Mocowanie silników jest trzypunktowe, sztywne; dwa punkty z tyłu i jeden z przodu.
Koła jezdne- w motocyklu M30 ,,Sokół’’ są odlewane ze stopu lekkiego, pięcio szprychowe. Opona przód - 3,00x18 Stomil D-103.
Opona tył - 3,25x18 Stomi D-103
Łożyska kół są osadzone w piastach z zalanymi wkładkami stalowymi.
Hamulce- hamulce tarczowe, sterowane hydraulicznie z zaciskami jedno tłoczkowymi i klasycznymi klockami.
Zawieszanie przednie-stanowi widelec, składający się z dwóch teleskopów osadzonych w półkach odlewanych ze stopu aluminium. Każdy teleskop składa się z następujących głównych zespołów:
-nogi nieruchomej, wykonanej z rury ze stali stopowej, pokrytej warstwą chromu;
-nogi ruchomej, odlanej ze stopu aluminium;
-elementu resorującego, składającego się z dwóch sprężyn o różnej sztywności;
-tłumika drgań.
Zawieszenie tylne - składa się z wahacza wleczonego oraz dwóch elementów resorujących o skoku 90 mm, progresywnym działaniu i tłumieniu olejowym dwustronnego działania.
Bak- wykonany z wytłoczek stalowych, zamocowanych do ramy elastycznie za pomocą elementów tłumiących(4) bez śruby!! W najniższym punkcie, który znajduje się z tyłu zbiornika, jest wkręcony kranik paliwa z filtrem paliwa.
Błotniki – wykonane ze stalowych profili walcowanych.
Siodło kierowcy i pasażera – typu kanapowego, jest przedłużoną konsolą wystającą do tyłu nad błotnik, do którego zamocowana jest lampa tylna.
Kierownica – wykonana z rur stalowych o przekroju 22mm i grubości ścianek 2,5mm długość kierownicy to ok. 75cm (mierzyłem). Kierownica mocowana jest do górnej półki śrubami jarzmowymi.
Fragment ten w oryginalne pochodzi z książki Pana Henryka Załęskiego „Motocykle WSK”(str.38-41). Tekst został przeze mnie przeredagowany oraz "udoskonalony" dzięki własnym spostrzeżeniom i informacją konstruktorów.
Dane techniczne motocykla WSK M30 ,, Sokół”
Dane ogólne:
Ciężar w stanie suchym kG – 124
Dopuszczalne obciążenie kG – 180
Prędkość maksymalna km/h – 115
Zużycie paliwa l/100km przy 80 km/h – 3,6
Podwozie:
Rama – podwójna, zamknięta, kołyskowa z rur stalowych
Zawieszenie przednie – widelec teleskopowy ze sprężynami śrubowymi i tłumieniem olejowym
Skok teleskopów przednich w mm – 170
Zawieszenie koła tylniego – wahacz wleczony z elementami resorującymi
Ogumienie koła przedniego - 3,00x18”
Ogumienie koła tylniego - 3,25x18”
Hamulce – tarczowe sterowane hydraulicznie
Silnik:
Typ silnika – 3.41
Rodzaj silnika – gaźnikowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym
Ciężar silnika kG- 26
Liczba cylindrów – 1
Pojemność skokowa w cm 3 - 174
Średnica cylindra w mm – 61
Skok tłoka w mm – 59,5
Stopień sprężania – 10,00
Moc maksymalna w kW (KM) – 13,2(18)
Prędkość obrotowa mocy maksymalnej obr/min – 7000
Moment obrotowy maksymalny N x n – 19,62
Obroty momentu maksymalnego obr/min – 6500
Smarowanie silnika – mieszankowe 1:30
Gaźnik – GM26U3 lub Bing 1/26/125/II
Zapłon – bateryjny lub iskrownikowy
Wyprzedzenie zapłonu w mm – 4,0
Świeca zapłonowa – F100
Sprzęgło – cierne, mokre z amortyzatorem drgań skrętnych
Przekładnia sprzęgłowa – z kół zebatych śrubowych
Skrzynia 5-biegowa :
I1 =2,78
I2 =1,73
I3 =1,26
I4 =0,96
I5 =0,79
Rozpiętość przełożeń – 3,51
Rozrusznik – umożliwiający rozruch na każdym biegu po wysprzęgleniu, przełożenie rozruchowe 5,15
Zmieniacz – z obrotową krzywką bębnową
Instalacja elektryczna:
Źródło prądu – 6 V/12 V prądnica prądu przemiennego 3206 lub SEM K1/80 , lewo obrotowa
Akumulator – kwasowy 3MB3 6 V
Prostownik – krzemowy-czterodiodowy w układzie Gretza
Lampa przednia:
-żarówka światła głównego – 12 V–35/35 W
-żarówka światła pozycyjnego – 6 V–5 W
Lampa tylna:
-żarówka światła postojowego – 6 V –5 W
-żarówka światła „stop” - 6 V-15 W
Dane również zostały zmienione ale już w minimalnym stopniu. Oryginalne dane pochodzą z książki Pana Henryka Załęskiego ,,Motocykle WSK''(str.43-44)