Strona 1 z 1

WSK MR16 : 125 i 175

: 2009-02-09, 22:24
autor: Sebastian440
KOPIOWANIE ZDJĘĆ I TEKSTU BEZ ZGODY SUROWO ZABRONIONE !!!
wsk mr16 1965 1.jpg
WSK MR16 to motocykl rajdowy przeznaczony do rajdów obserwowanych jak i do rajdów szybkich produkowany w latach 1965 -1968 w nieznanej jak dotąd ilości sztuk na zlecenie Polskiego Związku Motorowego.
Aby dokładniej przedstawić sylwetkę tego motocykla postaram się zobrazować to na przykładzie zdjęć fabrycznych i zdjęć z rajdów.
W 1965 roku jako następcę rajdowej WSK Sarenki przedstawiono model MR16. W tym samym roku Jan Szczerbakiewicz startował tym motocyklem na 40 sześciodniówce na Wyspie Mann.

MR16 przed startem i podczas tankowania na ISDT 1965:
WSK MR16 isdt 1965 40.jpg
WSK MR16 isdt 40 1965 isle of man szczerbakiewicz.jpg
W zmodernizowanej ramie, która nie posiada już wytłoczeń w przedniej i tylnej części jak model MR15, zniknęły problemy z pękaniem ramy w okolicy główki:
wsk mr15 sarenka pęknięcie ramy.jpg
Motocykle wyposażono w silniki W2, W1 i S-09:
MR16 z silnikiem W1 125cm3.jpg
W tych właśnie motocyklach testowano pierwsze silniki Wiatr i S-09 który nie wszedł do seryjnej produkcji. Dzięki niezbyt wysilonej konstrukcji silnik wykazuje się dużą trwałością oraz elastycznością. Dzięki licznie zastosowanym tworzywom sztucznym, z których został wykonanych wiele elementów nadwozia motocykl jest dosyć lekki, co pozytywnie wpływa na jego osiągi, oraz zapewnia dobre właściwości jezdne w ciężkim terenie.
Szczerbakiewiecz WSK MR16.jpg
Eugeniusz Rechul z Avii Świdnik.jpg
Laminaty z włókna szklanego pozwoliły znacząco zmniejszyć masę pojazdu które wykorzystano na zbiorniki paliwa, błotniki oraz filtry powietrza w niektórych modelach. Zdarzały się również obudowy filtra powietrza zrobione z aluminium. W początkowej fazie produkcji stosowano osłony filtra powietrza wykonane z czarnej dermy:
wsk mr16 1965 silnik S-09.jpg
wsk mr16 1967 silnik W1.jpg
Pierwsze sztuki z 1965 roku podobno posiadały stalowe zbiorniki paliwa (?). Taką też wersją motocykla wystartowali zawodnicy na sześciodniówce na słynnej Wyspie Mann. Późniejsza seria otrzymała osłony filtra wykonane z aluminium. Dzięki zastosowaniu papierowego filtra powietrza z trabanta żywotność silnika również wzrosła. Z kolei zastosowanie częściowej i pełnej osłony łańcucha zwiększyło żywotność napędu <widoczne na zdjęciach powyżej>. Waga motocykla bez paliwa to około 100 kg. Motocykl malowano na kolor czerwono-czarny z dwubarwnym malowaniem zbiornika oraz czerwonymi błotnikami. Numery startowe malowano na żółto. Model sześciodniówkowy z 1965 roku był cały czerwony <jak na drugim zdjęciu>. Motocykl z 1967 roku startujący na 42 sześciodniówce w Zakopanym był już w malowaniu standardowym czerwono-czarnym z pełnym błotnikiem tylnym:
WSK MR16 1967 isdt Zakopane Poland.jpg
Jak przestało na motocykl rajdowy na obręcze założono terenowe ogumienie. W pierwszych modelach stosowano płytki tylni błotnik, w modelach późniejszych zastosowano błotnik tylni laminatowy ze zintegrowanymi numerami startowymi stosowanym, później stosowanym w wielu innych rajdowych modelach aż do połowy lat 70. Układ wydechowy prowadzony był zawsze na lewą stronę motocykla w którym zależnie od silnika i rocznika stosowano dwa typy tłumika. Jeden jak na zdjęciach wyżej oraz od roku 1969 wydech przeznaczony do trialu :
WSK MR16 1969 wydech stosowany do Trialu.jpg
Znalezienie dziś modelu MR16 jest praktycznie niemożliwe. Motocykle przerabiane były już po trafieniu do klubu, a laminaty zastosowane w motocyklu były bardzo delikatne. Zbiorniki paliwa nawet po drobnym uszkodzeniu przeciekał, zmieniano je przeważnie na te pochodzące od seryjnych modeli M06. Kilka motocykli startowało jeszcze w latach 80 w trialu gdzie dokonywały swojego żywota. Do dnia dzisiejszego wiem, że zachowało się ok. 4 sztuk tego motocykla co czyni go jednym z najrzadszych motocykli rajdowych WSK. Co ciekawe tylko w 2 zachował się charakterystyczny zbiornik paliwa.

Do dnia dzisiejszego zachował się również film promujący 40 sześciodniówkę na Wyspie Mann nakręcony przez firmę Shell. Materiał unikatowy i jedyny w swoim rodzaju pokazuje zmagania ekip fabrycznych WSK Świdnik i SHL Kielce. WSKi w czerwonym malowaniu widać w niektórych momentach filmu np. podczas tankowania WSK z 60 numerem startowym, a ekipę SHL podczas próby zimnego rozruchu przed startem ! :
http://youtu.be/k5KhFlGlJZc - Część pierwsza
http://youtu.be/6FUPoi2qorc - Część druga
http://youtu.be/MK2DwNIWelg - Część trzecia
wsk mr16 1965 silnik S-09 PROSPEKT REKLAMOWY.jpg
KOPIOWANIE ZDJĘĆ I TEKSTU BEZ ZGODY SUROWO ZABRONIONE !!!

Re: WSK MR 16

: 2009-02-23, 13:45
autor: Sebastian440
Ciekawy artykuł z "Motoru" 22.09.1967 roku. Opis motocykli z 42 "sześciodniówki" w Zakopanem. Startowała między innymi, WSK MR16 z nowymi silnikami 125-W1 i 175-W2. Opisany jest silnik W1. Porównajcie sobie moce oraz ilość przełożeń, innych czołowych marek. Skrzynki 5 i 6 biegowe to już z reguły norma. Moce w okolicach 15-16 KM (nasza MR 13 KM i 4 biegowa skrzynka). W dziele o Promocie MCR, zamieszczę artykuł o podwoziu z silnikiem Sachsa 175 właśnie na 6-dniówkę.
WSK MR16 1967 isdt Poland 42 Zakopane.jpg
WSK MR16 1967 isdt Poland 42 Zakopane 2.jpg

Re: WSK MR 16

: 2009-02-24, 01:36
autor: Marcin
Tatran 74ccm miał już stawidło obrotowe i zapłon bezstykowy ... my mogliśmy sobie pomarzyć :-/ jednej rzeczy nie rozumiem - dlaczego Czechosłowacja miała tą wolną rękę do tworzenia i konstruowania coraz to nowszych motocykli rajdowych i pochodnych, a u nas tak licho to wyglądało :?: przecież też należeli do socjalistycznych państw jak my ( na nieszczęście ), tak, tak k.... my musieliśmy budować wszystko dla zbrojeniówki WOJSKO się liczyło, resztę to w dupie mieli czerwone pachołki :shoot:

Re: WSK MR 16

: 2009-02-24, 09:08
autor: @ndi.pl
Marcin ale nasz kraj był pod wiekszym wplywem rusków niz czechosłowacja.
No i mielismy robić sprzety jak wspominasz tylko wojskowe i transportowe, a nie osobowe,
motocykle byly produkowane dla kraju zniszczonego wojną, a na sportowe nam ruski łapy polożyli i koniec...
Na tym forum czytalem jak się nie mylę, że ktoś widział jak dobre motocykle sportowe z klubu cieli i niszczyli : viewtopic.php?f=73&t=3301&start=40" target="_blank" target="_blank
Choć za to jedna rzecz mi sie podobała, za czasow rusków i PRL a mianowicie: hodowca wzamian za np: trzode lub bydło, o okreslonej cenie mógl dostać talon na motocykl :D i stad ja mam dziś swoja WSK.
Słyszlaem troche dobrych rzeczy na temat tamtych rządów i nie wiem czemu wszyscy tylko te złe rzeczy widzą, teraz też tak idealnie nie jest, pod przewodnictwem USA.
No dobra ale to inny temat musialby byc wiec nie off topic'uje.

Re: WSK MR 16

: 2009-09-21, 21:34
autor: Sebastian440
Foto Staregomotocykla wrzucam ponownie ponieważ zaginęło przy problemach z forum. Motocykl na foto to MR16 następca Sarenki już na silniku S-09.

Re: WSK MR16

: 2010-02-03, 22:36
autor: Sebastian440
WSK MR16 W1

Re: WSK MR16 : 125 i 175

: 2011-10-28, 17:40
autor: Sebastian440
Poniżej zdjęcie WSK MR16. Jest to prawdopodobnie rama MR16 z lat 1965-1970 zmodyfikowana pod silnik S-01 125. Ponadto wykorzystano z modelu BP 71 zębatkę tylna, zbiornik paliwa i osłonę łańcucha. Zawieszenie to chyba Ceriani.

Re: WSK MR16 : 125 i 175

: 2012-02-27, 11:06
autor: Sebastian440
Zachęcam do przeczytania poprawionego tekstu o WSK MR16 w pierwszym poście powyżej. Nowe zdjęcia i filmy z ISDT 1965 r. !!! Kto odnajdzie inne WSK podczas rajdu niech wpisze czas i numer filmu :) Odnaleźć też można SHLki M11 !!!
viewtopic.php?f=9&t=4118&p=35955#p35955

Re: WSK MR16 : 125 i 175

: 2012-02-27, 17:55
autor: Szczepan
Są jakiekolwiek informacje na temat tego Silnika S09 ?

Re: WSK MR16 : 125 i 175

: 2012-02-27, 20:56
autor: Szczepan
Pierwszy film 4:01 i 4:06 SHLki na starcie. Drugi film przez moment 1 :18 ponownie SHL-ka 5:41 tankowanie ( to jest 250 tak ? )
Trzeci film 6:13 SHL-ka na mecie. Bardzo fajne filmy.

Re: WSK MR16 : 125 i 175

: 2012-02-29, 23:12
autor: sopi220
Od góry:
WSK Sport 1 Prototyp
WSK MR16 BP 70
WSK MR16 BP 71
WSK MR16 C Formaero 1

Re: WSK MR16 : 125 i 175

: 2015-08-27, 13:14
autor: Sebastian440

Re: WSK MR16 : 125 i 175

: 2015-08-28, 22:52
autor: Sebastian440

Re: WSK MR16 : 125 i 175

: 2017-06-27, 03:08
autor: kowal460
te motocykle były jeszcze z silnikiem s32, do trialu z takim kwadratowym tłumikiem jak na zdjęciu wcześniej. Na jednym zdjęciu podpisane mam że jest to rok 1969