WSK MR16C : 125, 175, 250 (Formaero, Sachs, Puch)
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
WSK MR16C : 125, 175, 250 (Formaero, Sachs, Puch)
Wsk Formaero – To motocykle, których zadaniem było wypełnienie luki, na motocykle rajdowe wysokiej klasy, których osiągi i właściwości terenowe pozwalałyby na rywalizacje z innymi markami. Z powodu braku odpowiedniego sprzętu i zaprzestaniu produkcji rajdowych Promotów w roku 1969, Świdnicka Wsk podjęła wyzwanie skonstruowania motocykla do rajdów szybkich z odpowiednim podwoziem oraz silnikiem. Jako, że ZMD nie produkowała odpowiednich silników o odpowiednich osiągach, przyzakładowy OBR sam postanowił skonstruować gammę odpowiednich silników. W 1971 roku wykonano pierwszy silnik na bazie W-2 o mocy 18 KM z sześciobiegową skrzynką biegów. Wał korbowy, sprzęgło, zapłon, cylinder i głowice wykorzystano z seryjnego silnika. Całość wmontowano w podwozie MR16 C. Tak powstał model Formaero I:
Już w 1972 zakończono prace nad silnikiem Formaero II.
Była to zupełnie nowa jednostka o mocy 23 KM, zapłon Bosch, z całkowicie nowymi elementami silnika. W między czasie zbudowano silniki Fo III i Fo IV o pojemności odpowiednio 250 (31KM) i 125 (16KM). Wszystkie posiadały skrzynki sześciobiegowe, a Fo III pięcio biegową.
Formaero II:
Zachowany model WSK MR16 C FoII z muzeum w Nieborowie:
Podwozie motocykli to niejako kopia rajdowych Promotów 125. Poniżej porównanie motocykli Promot NR 125 i WSK Formaero I:
Zawieszenie przednie podobnie jak w Promotach pochodziło z firmy Ceriani. Zbiornik paliwa, błotniki, filtr powietrza wykonane były z aluminium. Koło przednie 21 cali pochodziło z rajdowych MZ, zaś tylne początkowo odlewane z elektronu poźniej zastąpiono piastami MZ.
Jak to zawsze bywa motocykl powstał jedynie w kilkudziesięciu sztukach:
- ok. 20 sztuk Fo II 175 cm3
- ok. 3 sztuk Fo III 250 cm3
- ok. 3 sztuk Fo IV 125 cm3
- kila (1-3 sztuki) motocykli z silnikiem Sachs 125
- co najmniej 4 motocykle z silnikami Pucha 125 (3 sztuki) i 175 (1 sztuka)
Motocykl był później bazą, do zbudowania silników z serii Rodeo jeszcze szybszych i mocniejszych, jednak w skutek nieporozumienia z PZM projekt po budowie 3 sztuk motocykli zarzucono.
Co ciekawe najpierw stosowano gaźnik od mz ts 250 co widoczne jest na przekroju silnika popiero później zaczęto stosować gaźnik bing 54 :
Elementy silnika:
Dane techniczne silników Formaero:
Parametry: Formaero 175, Formaero 250
Pojemność skokowa (cm3): 172,4 ; 245
Średnica cylindra (mm): 61,5 ; 72
Skok tłoka (mm): 58 ; 60
Moc maksymalna kW(KM): 15,4 (21) ; 20,5 (28)
Obr. mocy maks. (obr/min): 7500 ; 7300
Moment obrotowy Nm (kGm): 20,6 (2,1) ; 28,4 (2,9)
Obr. momentu maksymalny(obr./min): 6900 ; 6800
Ilość biegów 6 ; 5
Do dziś wiadomo o zachowanych 4 sztukach tych motocykli.
Materiały:
-Automobilista1/2008
-Polskie motocykle 1945-85
Artykuł który zamieścił Weżu, z Automobilisty 1/2008 o WSK Formaero II :
http://wezu.fotosik.pl/albumy/644699.html
Już w 1972 zakończono prace nad silnikiem Formaero II.
Była to zupełnie nowa jednostka o mocy 23 KM, zapłon Bosch, z całkowicie nowymi elementami silnika. W między czasie zbudowano silniki Fo III i Fo IV o pojemności odpowiednio 250 (31KM) i 125 (16KM). Wszystkie posiadały skrzynki sześciobiegowe, a Fo III pięcio biegową.
Formaero II:
Zachowany model WSK MR16 C FoII z muzeum w Nieborowie:
Podwozie motocykli to niejako kopia rajdowych Promotów 125. Poniżej porównanie motocykli Promot NR 125 i WSK Formaero I:
Zawieszenie przednie podobnie jak w Promotach pochodziło z firmy Ceriani. Zbiornik paliwa, błotniki, filtr powietrza wykonane były z aluminium. Koło przednie 21 cali pochodziło z rajdowych MZ, zaś tylne początkowo odlewane z elektronu poźniej zastąpiono piastami MZ.
Jak to zawsze bywa motocykl powstał jedynie w kilkudziesięciu sztukach:
- ok. 20 sztuk Fo II 175 cm3
- ok. 3 sztuk Fo III 250 cm3
- ok. 3 sztuk Fo IV 125 cm3
- kila (1-3 sztuki) motocykli z silnikiem Sachs 125
- co najmniej 4 motocykle z silnikami Pucha 125 (3 sztuki) i 175 (1 sztuka)
Motocykl był później bazą, do zbudowania silników z serii Rodeo jeszcze szybszych i mocniejszych, jednak w skutek nieporozumienia z PZM projekt po budowie 3 sztuk motocykli zarzucono.
Co ciekawe najpierw stosowano gaźnik od mz ts 250 co widoczne jest na przekroju silnika popiero później zaczęto stosować gaźnik bing 54 :
Elementy silnika:
Dane techniczne silników Formaero:
Parametry: Formaero 175, Formaero 250
Pojemność skokowa (cm3): 172,4 ; 245
Średnica cylindra (mm): 61,5 ; 72
Skok tłoka (mm): 58 ; 60
Moc maksymalna kW(KM): 15,4 (21) ; 20,5 (28)
Obr. mocy maks. (obr/min): 7500 ; 7300
Moment obrotowy Nm (kGm): 20,6 (2,1) ; 28,4 (2,9)
Obr. momentu maksymalny(obr./min): 6900 ; 6800
Ilość biegów 6 ; 5
Do dziś wiadomo o zachowanych 4 sztukach tych motocykli.
Materiały:
-Automobilista1/2008
-Polskie motocykle 1945-85
Artykuł który zamieścił Weżu, z Automobilisty 1/2008 o WSK Formaero II :
http://wezu.fotosik.pl/albumy/644699.html
- Maciek
- Posty: 561
- Rejestracja: 2007-01-15, 21:00
- GG: 8665055
- Moje maszyny: Dudek Sport
Kobuz
Kos
M06B3
WFM, SHL, Komarki ,itd - Lokalizacja: Łowicz
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero I, II, III, IV
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/02a ... 18813.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e86 ... 2e61f.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fab ... 6a903.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/283 ... d60e5.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f76 ... 7c918.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a98 ... 7d85e.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6ca ... 4b89e.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/183 ... 0c3cd.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/eae ... 7c1c7.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/12a ... be584.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3d9 ... a57b7.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/094 ... bd232.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/e86 ... 2e61f.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fab ... 6a903.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/283 ... d60e5.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f76 ... 7c918.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a98 ... 7d85e.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6ca ... 4b89e.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/183 ... 0c3cd.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/eae ... 7c1c7.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/12a ... be584.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3d9 ... a57b7.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/094 ... bd232.html
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero I, II, III, IV
Maciek można by skan tego artykułu w całości lub nr tego motoru? WSK Formaero w sklepie przyzakładowym ? Zdjęcia pochodzą ze strony "Świdnik na karach historii".
W tym linku macie masę foto dotyczących produkcji i nie tylko: http://www.historia.swidnik.net/image/tid/274
Ogółem świetna strona na którą koniecznie trzeba zajrzeć !
W tym linku macie masę foto dotyczących produkcji i nie tylko: http://www.historia.swidnik.net/image/tid/274
Ogółem świetna strona na którą koniecznie trzeba zajrzeć !
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- 1angel
- Posty: 1113
- Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
- GG: 10200026
- Moje maszyny: Kilka legend PRLu
- Lokalizacja: WGR
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero I, II, III, IV
Artykuł z automobilisty 1/2008 dotyczący WSK Formaero
http://www.megaupload.com/?d=HJLKBW4E
http://www.megaupload.com/?d=HJLKBW4E
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero I, II, III, IV
Koło które miałem w Mr16 W2. orientuje się ktoś czy MZ miała takie w standardzie ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
- 1angel
- Posty: 1113
- Rejestracja: 2007-01-19, 18:14
- GG: 10200026
- Moje maszyny: Kilka legend PRLu
- Lokalizacja: WGR
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero I, II, III, IV
Kilka fotek z wnętrzem Formaero II
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
no stop signs, speed limit, nobody’s gonna slow me down
-
- Posty: 368
- Rejestracja: 2007-11-22, 19:39
- GG: 0
- Moje maszyny: wsk 175
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero I, II, III, IV
Jakbym widział silnik sachsa tylko nie powiem bo wsk gabarytowo jest solidniejsza.
http://www.mxbikes.com/bikes/penton/penton-spare4.jpg
http://www.mxbikes.com/bikes/penton/penton-spare3.jpg
http://www.mxbikes.com/bikes/penton/penton-spare4.jpg
http://www.mxbikes.com/bikes/penton/penton-spare3.jpg
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero I, II, III, IV
Zdjęcie znalezione przez XradusX na jednym z niemieckich for internetowych. WSK MR16 C prawdopodobnie na 6dniówce w stanach w 1973 roku.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero I, II, III, IV
Pisze post pod postem, ponieważ żaden leń nie wrzuca nic ciekawego do tak ciekawych i mało rozwiniętych tematów. Zdjęcie z moich własnych zbiorów, zakupione za gruuuubą kasę.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero : 125, 175, 250
Piękne zdjęcie z 48 sześcidniówki w USA w 1973 roku przedstawiające Szczerbakiewicza na WSK MR16C Formaero 175.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- bing17
- Posty: 362
- Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
- Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
- Lokalizacja: Łódź-Ruda.
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero : 125, 175, 250
Czy ten silnik to pierwsze Formaero na bazie Wiatra ?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Muciek
- Posty: 1466
- Rejestracja: 2010-08-22, 23:28
- Moje maszyny: Yamahy RD250 75 76 78
- Lokalizacja: Radziechowa
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero : 125, 175, 250
Mi to bardziej wygląda na rzeźbę z jakimś garem CZ , CZ cross z tych serii 9xx.
- Szczepan
- Posty: 1778
- Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
- Moje maszyny: B3 Promot
- Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero : 125, 175, 250
Ten motocykl przewinął się kiedyś przez forum. Silnik dokładnie tak jak mówi Muciek - rzeźba.
Ekipa WSKTurbo.pl
Dawniej Borewicz.
Dawniej Borewicz.
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero : 125, 175, 250
Cylinder CZ jak wyżej.
- bing17
- Posty: 362
- Rejestracja: 2007-02-16, 21:59
- Moje maszyny: FSO 125p, CZ 516, Junak M10, Romet KadetM780,110
- Lokalizacja: Łódź-Ruda.
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero : 125, 175, 250
Przypatrzyłem i się faktycznie, mój błąd. Cylinder trochę podobny, ale głowica już nie. Swoją drogą, trochę dziwny miks, góra od crossówki w trialu.
- Szczepan
- Posty: 1778
- Rejestracja: 2009-05-14, 15:05
- Moje maszyny: B3 Promot
- Lokalizacja: Gródki k.Działdowa
- Kontaktowanie:
- Alien
- Posty: 1981
- Rejestracja: 2007-03-13, 00:06
- GG: 0
- Moje maszyny: M21W2 '72, Romet Komar typ 100, Kobuz '82
- Lokalizacja: Słomniki/Kraków
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero : 125, 175, 250
Ja myślę, że to wersja Farmerro. Całkiem zgrabnie wygląda
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK Formaero : 125, 175, 250
Co z tego, że cylinder od crossówki czy enduro jak tuleja nowa
- Sebastian440
- Administrator
- Posty: 1960
- Rejestracja: 2007-01-02, 00:48
- Moje maszyny: .
www.mr16bp.blogspot.com - Lokalizacja: Thorn Kupie polskie motocykle sportowe seba440t2@wp.pl
- Kontaktowanie:
Re: WSK MR16C : 125, 175, 250 (Formaero, Sachs, Puch)
WSK MR16C Zbiornik paliwa, wersja 73 rok.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 13 gości