Strona 1 z 2

WSK MR16C : 125, 175, 250 (Formaero, Sachs, Puch)

: 2009-06-13, 18:25
autor: Sebastian440
Wsk Formaero – To motocykle, których zadaniem było wypełnienie luki, na motocykle rajdowe wysokiej klasy, których osiągi i właściwości terenowe pozwalałyby na rywalizacje z innymi markami. Z powodu braku odpowiedniego sprzętu i zaprzestaniu produkcji rajdowych Promotów w roku 1969, Świdnicka Wsk podjęła wyzwanie skonstruowania motocykla do rajdów szybkich z odpowiednim podwoziem oraz silnikiem. Jako, że ZMD nie produkowała odpowiednich silników o odpowiednich osiągach, przyzakładowy OBR sam postanowił skonstruować gammę odpowiednich silników. W 1971 roku wykonano pierwszy silnik na bazie W-2 o mocy 18 KM z sześciobiegową skrzynką biegów. Wał korbowy, sprzęgło, zapłon, cylinder i głowice wykorzystano z seryjnego silnika. Całość wmontowano w podwozie MR16 C. Tak powstał model Formaero I:
Obrazek
Obrazek

Już w 1972 zakończono prace nad silnikiem Formaero II.
Była to zupełnie nowa jednostka o mocy 23 KM, zapłon Bosch, z całkowicie nowymi elementami silnika. W między czasie zbudowano silniki Fo III i Fo IV o pojemności odpowiednio 250 (31KM) i 125 (16KM). Wszystkie posiadały skrzynki sześciobiegowe, a Fo III pięcio biegową.
Formaero II:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Zachowany model WSK MR16 C FoII z muzeum w Nieborowie:
Obrazek
Podwozie motocykli to niejako kopia rajdowych Promotów 125. Poniżej porównanie motocykli Promot NR 125 i WSK Formaero I:
Obrazek
Zawieszenie przednie podobnie jak w Promotach pochodziło z firmy Ceriani. Zbiornik paliwa, błotniki, filtr powietrza wykonane były z aluminium. Koło przednie 21 cali pochodziło z rajdowych MZ, zaś tylne początkowo odlewane z elektronu poźniej zastąpiono piastami MZ.
Jak to zawsze bywa motocykl powstał jedynie w kilkudziesięciu sztukach:
- ok. 20 sztuk Fo II 175 cm3
- ok. 3 sztuk Fo III 250 cm3
- ok. 3 sztuk Fo IV 125 cm3
- kila (1-3 sztuki) motocykli z silnikiem Sachs 125
- co najmniej 4 motocykle z silnikami Pucha 125 (3 sztuki) i 175 (1 sztuka)
Motocykl był później bazą, do zbudowania silników z serii Rodeo jeszcze szybszych i mocniejszych, jednak w skutek nieporozumienia z PZM projekt po budowie 3 sztuk motocykli zarzucono.
Obrazek

Co ciekawe najpierw stosowano gaźnik od mz ts 250 co widoczne jest na przekroju silnika popiero później zaczęto stosować gaźnik bing 54 :
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Elementy silnika:
Obrazek

Dane techniczne silników Formaero:
Parametry: Formaero 175, Formaero 250
Pojemność skokowa (cm3): 172,4 ; 245
Średnica cylindra (mm): 61,5 ; 72
Skok tłoka (mm): 58 ; 60
Moc maksymalna kW(KM): 15,4 (21) ; 20,5 (28)
Obr. mocy maks. (obr/min): 7500 ; 7300
Moment obrotowy Nm (kGm): 20,6 (2,1) ; 28,4 (2,9)
Obr. momentu maksymalny(obr./min): 6900 ; 6800
Ilość biegów 6 ; 5
Obrazek

Do dziś wiadomo o zachowanych 4 sztukach tych motocykli.

Materiały:
-Automobilista1/2008
-Polskie motocykle 1945-85

Artykuł który zamieścił Weżu, z Automobilisty 1/2008 o WSK Formaero II :
http://wezu.fotosik.pl/albumy/644699.html

Re: WSK Formaero I, II, III, IV

: 2009-06-20, 18:40
autor: Maciek

Re: WSK Formaero I, II, III, IV

: 2009-09-21, 21:14
autor: Sebastian440
Maciek można by skan tego artykułu w całości lub nr tego motoru? WSK Formaero w sklepie przyzakładowym ? Zdjęcia pochodzą ze strony "Świdnik na karach historii".
W tym linku macie masę foto dotyczących produkcji i nie tylko: http://www.historia.swidnik.net/image/tid/274
Ogółem świetna strona na którą koniecznie trzeba zajrzeć !

Re: WSK Formaero I, II, III, IV

: 2009-11-25, 23:56
autor: 1angel
Artykuł z automobilisty 1/2008 dotyczący WSK Formaero
http://www.megaupload.com/?d=HJLKBW4E

Re: WSK Formaero I, II, III, IV

: 2009-11-26, 00:14
autor: Sebastian440
Koło które miałem w Mr16 W2. orientuje się ktoś czy MZ miała takie w standardzie ?

Re: WSK Formaero I, II, III, IV

: 2010-01-19, 02:06
autor: Sebastian440

Re: WSK Formaero I, II, III, IV

: 2010-02-21, 23:40
autor: 1angel
Kilka fotek z wnętrzem Formaero II

Re: WSK Formaero I, II, III, IV

: 2010-02-22, 18:44
autor: rykun
Jakbym widział silnik sachsa tylko nie powiem bo wsk gabarytowo jest solidniejsza.
http://www.mxbikes.com/bikes/penton/penton-spare4.jpg
http://www.mxbikes.com/bikes/penton/penton-spare3.jpg

Re: WSK Formaero I, II, III, IV

: 2010-12-15, 11:22
autor: Sebastian440
Zdjęcie znalezione przez XradusX na jednym z niemieckich for internetowych. WSK MR16 C prawdopodobnie na 6dniówce w stanach w 1973 roku.

Re: WSK Formaero I, II, III, IV

: 2011-02-28, 23:14
autor: Sebastian440
Pisze post pod postem, ponieważ żaden leń nie wrzuca nic ciekawego do tak ciekawych i mało rozwiniętych tematów. Zdjęcie z moich własnych zbiorów, zakupione za gruuuubą kasę.

Re: WSK Formaero : 125, 175, 250

: 2011-10-18, 20:22
autor: Sebastian440
Piękne zdjęcie z 48 sześcidniówki w USA w 1973 roku przedstawiające Szczerbakiewicza na WSK MR16C Formaero 175.

Re: WSK Formaero : 125, 175, 250

: 2014-09-17, 11:11
autor: bing17
10628568_835341096564515_6234864040593516618_n.jpg
Czy ten silnik to pierwsze Formaero na bazie Wiatra ?

Re: WSK Formaero : 125, 175, 250

: 2014-09-17, 11:25
autor: Muciek
Mi to bardziej wygląda na rzeźbę z jakimś garem CZ , CZ cross z tych serii 9xx.

Re: WSK Formaero : 125, 175, 250

: 2014-09-17, 12:15
autor: Szczepan
Ten motocykl przewinął się kiedyś przez forum. Silnik dokładnie tak jak mówi Muciek - rzeźba.

Re: WSK Formaero : 125, 175, 250

: 2014-09-17, 20:49
autor: Sebastian440
Cylinder CZ jak wyżej.

Re: WSK Formaero : 125, 175, 250

: 2014-09-17, 21:24
autor: bing17
Przypatrzyłem i się faktycznie, mój błąd. Cylinder trochę podobny, ale głowica już nie. Swoją drogą, trochę dziwny miks, góra od crossówki w trialu.

Re: WSK Formaero : 125, 175, 250

: 2014-09-17, 21:25
autor: Szczepan
Pewnie od CZ Enduro ;)

Re: WSK Formaero : 125, 175, 250

: 2014-09-17, 21:48
autor: Alien
Ja myślę, że to wersja Farmerro. Całkiem zgrabnie wygląda :-P

Re: WSK Formaero : 125, 175, 250

: 2014-09-17, 22:31
autor: Sebastian440
Co z tego, że cylinder od crossówki czy enduro jak tuleja nowa :)

Re: WSK MR16C : 125, 175, 250 (Formaero, Sachs, Puch)

: 2018-03-16, 12:39
autor: Sebastian440
WSK MR16C Zbiornik paliwa, wersja 73 rok. ;-)