Strona 1 z 9

WSK M21W2 Sport 1 - "S1"

: 2007-01-12, 01:37
autor: Marcin
Motocykl WSK M21 W2 Sport ( później oznaczono S1 )

Dane ogólne

Typ motocykla: WSK 175 M21 W2 S1
Ciężar w stanie suchym w kg: 111
Dopuszczalna masa całkowita w kg: 160
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Zużycie paliwa w litrach na 100 km przy prędkości 80 km/h: 3,8
Produkowany: Od 1973- 1975
Wyprodukowanych egzemplarzy: 8000 sztuk


Wymiary

Długość: 2000 mm
Rozstaw osi: 1320mm
Szerokość: 860 mm
Wysokość: 1080 mm


Podwozie

Rama: Pojedyncza zamknięta spawana z rur
Zawieszenie koła przedniego: Widelec teleskopowy ze sprężynami śrubowymi i tłumieniem olejowym
Skok zawieszenia przedniego: 150 mm
Zawieszenie koła tylnego: Wahacz wleczony z elementami resorującymi
Średnica bębnów hamulcowy szczękowych w mm: 135
Rozmiar koła przedniego i ogumienie: 3,00x18”
Rozmiar koła tylniego i ogumienie; 3,00x18”


Silnik

Typ: W-2BxS/059-3
Rodzaj: Gaźnikowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym
Liczba i układ cylindra: Jednocylindrowy, stojący, odchylony do przodu 15*
Pojemność skokowa w cm3: 173,4
Średnica cylindra w mm: 61
Skok tłoka w mm: 61,0/59,5
Stopień sprężania: 9
Moc maksymalna w KM (kW): 15 (11,0)
Prędkość obrotowa maksymalna dla mocy: 6600 obr/min
Moment obrotowy w Nm: 16,31 (1,7 kGm)
Prędkość obrotowa przy momęcie maksymalnym: 5700 obr/min
Smarowanie silnika: Mieszanka ze stosunkiem oleju do paliwa 1:30
Gaźnik: Pegaz GM 26 U
Zapłon: Bateryjny
Optymalne wyprzedzenie zapłonu przed ZZ w mm: 3,9-4,1
Przerwa na przerywaczu przy maks. rozwarciu w mm: 0,2-0,3
Zalecana świeca zapłonowa: 240-260 lub F100
Filtr powietrza: Siatkowy, zwilżany olejem z benzyna (1:1)
Sprzęgło: Mokre z wkładkami korkowymi 4 tarczowe
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Zespół przeniesienia napędu: zblokowane z silnikiem
Przełożenia na poszczególnych biegach: I bieg 3,24 II bieg 3,18 III bieg 1,49 IV bieg 1,00
Smarowanie zespołów przeniesienia napędu: olejem, rozbryzgowo
Ilość oleju smarowania zespołów przeniesienia napędu: 0,7 l
Zębatka zdawcza: 15 zębów
Zębatka odbiorcza: 45 zębów


Instalacja elektryczna

Źródło energii elek.: od 74r. stosowane były prądnice 6V/50W typu 3206
Prostownik: SPSs-1B/1-25-3
Akumulator kwasowy 6V: 3MA3
Lampa przednia:
-Żarówka światła głównego 12V-35/35W
-Żarówka światła postojowego 6V-4W
-Żarówka oświetlająca szybkościomierz 6V-2W
Lampa tylnia:
-Żarówka światła postojowego 6V-5W
-Żarówka światła ''stop'' 6V-15W lub 6V-21W
Sygnał dźwiękowy: SES 6V
Stacyjka: typu 70-16


Pojemności

Zbiornik paliwa l (dm3): 13
Teleskopy cm3: 90
Skrzynka biegów l (dm3): 0,7

Stosowana kolorystyka: Czerwień meksykańska i Yellow bahama
Cena ( z roku 1973 ) wynosiła: 14 200

WSK Sport 1 "S1"

: 2007-01-29, 00:43
autor: Marcin
no to jak jest bak do S2 to i do S1 musi być :-P
nr katalogowy - M21.15.1.01y ( samego zbiornika ) prezentowany bak jest w oryginalnym malowaniu z roku 75

WSK Sport 1

: 2009-08-24, 11:10
autor: Anzel
WSK M21W2 S1 Sport / S1 Export

Obrazek


Obrazek


Motocykl M21W2 Sport 1 był pierwszym seryjnie produkowanym motocyklem sportowym w Świdniku,powstałym na podstawie prototypu o nazwie M21W2 "Sport".Zaprezentowany w 1972 roku motocykl łączył nowoczesną linię ze sprawdzoną mechaniką bazowego modelu M21W2.Chwalony za prostotę obsługi i niezawodnosc,dowiódł swoich sił w wyprawie wysokogórskiej w Andy (1972).

Obrazek


Pierwsza seryjna sportowa Wueska znacznie różniła się od popularnego modelu M21W2 (zdjęcie powyżej),na bazie którego powstała.Oto najważniejsze elementy,odróżniające oba motocykle:


Nadwozie:

-Rama:

Klasyczna rama stosowana w motocyklu M21W2 została wzmocniona płaskownikami łączącymi podnóżki kierowcy z pojedyńczą rurą stalową stanowiącą główny element nośny ramy.Ciekawostką jest seria motocykli eksportowych (M21W2S1 Ex) które były wyposażane w składane podnóżki kierowcy(poniżej) .

Obrazek


Dodano także uchwyt prostownika pod zbiornikiem paliwa (zmiana spowodowana zastosowaniem płytkiej lampy - zabieg ten stosowano we wszystkich motocyklach wyposażonych w taką lampę).



Pozostałe części ramy nie uległy modyfikacjom w stosunku do bazowego modelu.Należy nadmienic fakt,iż w początkowej serii motocykla M21W2S1 stosowano tzw. "wytłoczkowy" (szeroki) wahacz tylnego koła,który w późniejszych latach produkcji świdnickich motocykli ustąpił miejsca nowszemu modelowi,który produkowano w niezmienionej formie do 1985r,a konsole podnóżków pasażera w wersji "górnotłumikowej" nie posiadają uchwytu mocowania obejmy tłumika dolnego.Fabryka nie brnąc w koszta produkcji nowego elementu,poprostu ucinała odcinek z mocowaniem.


-Zawieszenie:

a) przednie:

Obrazek

Fabryka w Świdniku dobrze poradziła sobie z rozwiązaniem problemu zawieszenia przedniego w nowej serii motocykli.W modelu S1 zastosowano Widelec teleskopowy ze sprężynami śrubowymi i tłumieniem olejowym.Półki odlewane z aluminium posiadały otwory pozwalające demontowac lagi (każdą z lag skręcało się dwoma śrubami M6x50mm) bez konieczności demontażu sztycy z główki ramy.Nogi nieruchome wykonane ze stali nawęglanej były dłuższe od stosowanych w zwykłym zawieszeniu w przybliżeniu o 50mm.W układzie tłumienia zastosowano pojedyńcze sprężyny oraz tulejki wykonane z turbaksu i tarlonu,których zadaniem było odpowiednie dystansowanie nogi nieruchomej względem ruchomej i kasowanie występującego tam luzu.


b) tylne:

Zawieszenie tylne nie różniło się od zwykłego,poza zastosowaniem chromowanej sprężyny przykrytej od góry chromowaną szklanką z sygnaturą fabryki w Krośnie.



-Elementy karoserii:

Obrazek


M21W2S1 w pełnej okazałości:

Sportowa wersja popularnej Garbuski wyróżniała się przede wszystkim efektownym (oczywiście w porównaniu do klasycznej wersji) lakierowaniem w słynnych już kolorach o dumnie brzmiących nazwach "Czerwień meksykańska oraz "Yellow Bahama".Zbiornik paliwa (garbaty z gumowymi nakładkami i czarnym szparunkiem) oraz boczne pokrywy nie posiadające żadnych oznaczeń modelu i pojemności (w wersji M21W2S1 stosowano metalowe zamiast plastikowych) w w/w barwach ciekawie kontrastowały z popielatymi płytkimi błotnikami (Export posiadał błotniki w chromie),stanowiącymi nowosc w porówaniu z głębokimi elementami masowej produkcji.

Obrazek


Ciekawostką są piękne metalowe nakładki zbiornika w wersjach eksportowych,zastępujące szparunki:

Obrazek

Smaku dodawało siedzenie z wytłaczanym wzorem,zwanym potocznie przeszyciami,które występowało także w pierwszych wersjach modelu M21W2.

Obrazek


Zastosowany po raz pierwszy w seryjnym motocyklu ze Świdnika górny układ wydechowy z lakierowaną na szaro osłoną termiczną ( w wersjach eksportowych chromowana) tchnął nieco świeżości w nieco przyciężką sylwetkę motocykla i wyśmienicie pasował do charakteru enduro.


-Galanteria i osprzęt:

Obrazek

Interesująca,szeroka kierownica z poprzeczką (szerokosc w przybliżeniu: 860mm) pozwalała wygodnie manewrowac motocyklem,a zastosowane wzmocnienie przydawało się w przypadku użytkowania motocykla w terenie.

Obrazek


Zastosowanie płytkiej przedniej lampy wymusiło szereg zmian w przedniej części motocykla,począwszy od zmiany umiejscowienia prostownika po zastosowanie nowoczesnego zestawu składającego się z licznika i stacyjki,które zamocowane na górnej półce zawieszenia,popularnie zwane są konsolą.Zestaw ten posiadał kubki wykonane z metalu przystosowane pod starszy licznik wyskalowany do 120km/h.Powyższe zdjęcie przestawia chromowany zestaw pochodzący z wersji eksportowej wyposażony w licznik wyskalowany w milach (Mph).



Uchwyty mocowania lampy przedniej wykonane są z ocynkowanej blachy i są mocowane do lag nieruchomych pomiędzy półkami zawieszenia za pomocą śrub M6.




Lampa tylna pochodziła w linii prostej z motocykla SHL M17 "Gazela" (Na rynek krajowy lampa malowana,w wersji eksportowej pokryta chromem) i znalazła się także w kilku innych modelach WSK.

Obrazek

Powyższe zdjęcie przedstawia charakterystyczne dla eksportowej wersji modelu S1 elementy: chromowane błotniki oraz obudowę lampy tylnej w chromie.Zauważalne są także półkryte amortyzatory tylne występujące we wszystkich wersjach sportowych.


-Instalacja elektryczna:

Źródło energii elek.: od 74r. stosowane były prądnice 6V/50W typu 3206
Prostownik: SPSs-1B/1-25-3
Akumulator kwasowy 6V: 3MA3
Lampa przednia:
-Żarówka światła głównego 12V-35/35W
-Żarówka światła postojowego 6V-4W
-Żarówka oświetlająca szybkościomierz 6V-2W
Lampa tylnia: 15/2W
-Żarówka światła postojowego 6V-5W
-Żarówka światła ''stop'' 6V-15W lub 6V-21W
Sygnał dźwiękowy: SES 6V
Stacyjka: typu 70-16


-Pozostałe:



-Blacha blokująca zabierak koła przedniego,stosowana w "lekkim" zawieszeniu przednim:
-składane podnóżki kierowcy (tylko w wersji eksportowej):

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Silnik:


Wytwórca – „PREDOM-DEZAMET” Zakłady Metalowe im. T. Dębala w Nowej Dębie

Typ: W-2BxS/059-3
Rodzaj: Gaźnikowy, dwusuwowy z przepłukiwaniem zwrotnym
Liczba i układ cylindra: Jednocylindrowy, stojący, odchylony do przodu 15*
Pojemność skokowa w cm3: 173,4
Średnica cylindra w mm: 61
Skok tłoka w mm: 61,0/59,5
Stopień sprężania: 9
Moc maksymalna w KM (kW): 15 (11,0)
Prędkość obrotowa maksymalna dla mocy: 6600 obr/min
Moment obrotowy w Nm: 16,31 (1,7 kGm)
Prędkość obrotowa przy momęcie maksymalnym: 5700 obr/min
Smarowanie silnika: Mieszanka ze stosunkiem oleju do paliwa 1:30
Gaźnik: Pegaz GM 26 U
Zapłon: Bateryjny
Optymalne wyprzedzenie zapłonu przed ZZ w mm: 3,9-4,1
Przerwa na przerywaczu przy maks. rozwarciu w mm: 0,2-0,3
Zalecana świeca zapłonowa: 240-260 lub F100
Filtr powietrza: Siatkowy, zwilżany olejem z benzyna (1:1)
Sprzęgło: Mokre z wkładkami korkowymi 4 tarczowe
Skrzynka biegów: 4 biegowa
Zespół przeniesienia napędu: zblokowane z silnikiem
Przełożenia na poszczególnych biegach: I bieg 3,24 II bieg 3,18 III bieg 1,49 IV bieg 1,00
Smarowanie zespołów przeniesienia napędu: olejem, rozbryzgowo
Ilość oleju smarowania zespołów przeniesienia napędu: 0,7 l
Zębatka zdawcza: 15 zębów
Zębatka odbiorcza: 45 zębów

Stosowany w motocyklach M21W2 S1 oraz M21W2 "Dudek" silnik w wersji 059-3 różnił się od zwykłego 059 zmodyfikowaną głowicą,która wg fabryki zapewniała wzrost mocy o 1KM w stosunku do zwykłej wersji.


Wszelkie informacje zawarte w opisie modelu M21W2S1 pochodzą z powszechnie dostępnych źródeł i własnych doświadczeń.Nikt nie jest nieomylny,dlatego w razie zauważenia jakichś niejasności,proszę o sygnał i dokonam korekty.Podziękowania dla Sebastiana440 za udostępnienie swojego archiwum zdjęciowego.

Materiały i informacje pochodzą z własnych zbiorów,serwisu http://www.allegro.pl , forum http://www.wueska.pl oraz zaprzyjaźnionych forumowiczów.

PS: Zdjęcia poszczególnych opisywanych detali zostaną dodane na dniach ponieważ przygotowuje się do rozbiórki mojego motocykla.

Re: WSK M21W2 Sport 1

: 2009-11-29, 12:27
autor: Anzel
Czy ktoś z forumowiczów posiada w swoich zbiorach dobrej jakości zdjęcia zbiorników krajowej wersji S1? Chodzi mi głównie o ładne loga i wzory szparunków aby lakiernik miał jakiś punkt odniesienia.

Re: WSK M21W2 Sport 1

: 2009-11-29, 12:45
autor: Kapiii
Po co nowy temat?

Re: WSK M21W2 Sport 1

: 2009-11-29, 14:00
autor: 1angel
Sprawa miała się tak samo z tematem o gilu , po co prowadzic dwa takie same tematy równorzędnie , scalcie je w jedno i będzie wszystko w jednym miejscu , a nie tak jak w przypadku tematu o GILu stary został skasowany .

Re: WSK M21W2 Sport 1

: 2009-11-29, 14:25
autor: Anzel
Nie wiem w takim razie po co pisałem pierwszy post w tym temacie.Admin,wywal wszystko i kontynuujmy dyskusję w tym dziesięciostronnicowym bałaganie.

Re: WSK M21W2 Sport 1

: 2009-11-29, 14:32
autor: Tukan
Angel jeśli powstanie portal z opisami każdego modelu to i tak trzeba będzie to rozdzielić. Nie wiem dlaczego tak się niektórzy upieracie do wrzucania nowych, uporządkowanych rzeczy do starych, zagraconych tematów? Co do starego tematu o Gilu - 3/4 postów tam to były same pytania, błędne spekulacje i kompletny brak zdjęć, powiedz mi dlaczego ja (lub Anzel swój do starego wspólnego tematu S1,S2) miał bym tam wrzucać swój art?

Re: WSK M21W2 Sport 1

: 2009-11-29, 18:22
autor: Kapiii
Temat o gilu poprzedni był bezwartościowy. Dziś pomyśle co z tym zrobić...

Re: WSK M21W2 Sport 1

: 2009-11-29, 18:40
autor: WSK
Tukan pisze: Co do starego tematu o Gilu - 3/4 postów tam to były same pytania, błędne spekulacje i kompletny brak zdjęć, powiedz mi dlaczego ja (lub Anzel swój do starego wspólnego tematu S1,S2) miał bym tam wrzucać swój art?
Ja swoje opisy wrzucałem do starych tematów, nie widziałem w tym żadnych przeszkód ;-) .

(Post do usunięcia)

Re: WSK Sport 1

: 2011-02-21, 20:15
autor: Fosiarz
Fosiarz pisze:Czy może ktoś jest w stanie mi powiedzieć kilka wiarygodnych informacji odnośnie WSK M21 W2S1 (sport). Prosiłem o pomoc niektórych tu kolegów indywidualnie ale niestety bez odzewu:

1. Czy we wszystkich sportach (S1) osłona łańcucha była częściowa, jeśli tak to do czego i w jaki sposób była mocowana. Czy występowały S1 z pełną osłoną łańcucha ?
2. Czy w S1 kostka elektryczna była montowana na błotniku tylnym czy do filtra powietrza ?
3. Gdzie był i w jakiej formie zamontowany bezpiecznik ?
4. Czy manetki kierownicy pierwotnie były bardziej gładkie jak w "cywilnych" wsk-ach czy bardziej "agresywne" - sportowe - grubożebrowane ?
5. Czy puszka narzędziowa była tylko metalowa a jeśli nie to kiedy zmieniona ją na plastikową
6. Po czym poznać że sygnał dźwiękowy jest 12V jeśli z wierzchu nie ma żadnych oznaczeń ani nr katalogowych ?
7. czy osłony przednie cylindra były montowane we wszystkich S1 czy w jakiś tylko latach (seriach) ?
8. Czy stópka boczna była taka sama jak od S2 ?

Wszystkie te wątpliwości wynikają z tego iż posiadam M21W2S1 z 1974 roku który próbuję usilnie skompletować. Będę wdzięczny za wszelkie uwagi i spostrzeżenia. Niezależnie od tego postuluję aby rozdzielić definitywnie tematy WSK S1 i WSK S2 ponieważ motocykle te znacznie się od siebie różnią i wrzucając wszystko do jednego "worka" robi się tu bałagan.
Witam ponownie, nawiązując do powyższego tekstu wklejam tu wątek ciągnięty poprzednio na bałaganie o S1/S2 i :

ad. 1 w (seryjnych) sportach S1 osłona była częściowa składająca się z dwóch elementów (zazwyczaj czarna), w wersjach eksportowych chromowana, nie wiem tylko do kiedy ta część montowana do silnika była metalowa a od kiedy plastikowa. Możliwe że plastikowe były tylko w Dudkach ale niech się ktoś wypowie.
ad. 2 w moim sporcie rocznik 74' kostka elektryczna była w niszy ramy pomiędzy bakiem i kanapą.
ad. 3 bezpiecznik siedział w kostce elektrycznej
ad. 4 manetki powinny być grubo żebrowane a la' rowerek BMX, szkoda że już nie do dostania, może ktoś wie czy i gdzie na rynku można dostać coś zbliżonego ? Póki co twierdzę że podobne są od MZ-ki z tym że ta od rolgazu się nie nadaje bo ma dziurę...
ad. 5 puszka u mnie była metalowa z tym że występują dwie wersje, jedna z taką blaszką-zaczepem od spodu do wsunięcia w zaczep ramy, a druga wersja jest bez tego elementu i teraz nie wiem która powinna być docelowo.
ad. 6 Ktoś już o tym pisał na innym poście, podobno można to stwierdzić po podkładce pod sygnał, gorzej jak nie ma tej podkładki, może ktoś podałby jakiś prosty sposób na sprawdzenie czy sygnał jest 6V czy 12V ?a
ad. 7 osłona cylindra była montowana w "lepszych" wersjach, w standardzie nie.
ad. 8 to samo ze stopką boczną, występowała tylko w eksportowych wersjach sportów S1.

A teraz partia kolejnych pytań :-D

a.) Czy ktoś wie czy ktoś produkuje elementy gumowe takie jak : gumowy kapturek na automat stop w tylnej piaście koła, osłony gumowe lag sporta S1 ?
b.) O co chodzi z tylną lampą (starego typu), za cholerę nie mogę dobrać plastikowej ramki do obudowy, za każdym razem spotykam za małe ramki w stosunku do obudowy, czy one się z wiekiem kurczą czy jak ?
c.) Czy ma ktoś nr koloru czerwień meksykańska oraz popielaty (kolor błotników) ? Czy czarny (jeśli chodzi o ramę , wahacz itp.) firmowo to był połysk czy półmat ?

Re: WSK M21W2 Sport 1 - "S1"

: 2012-01-14, 00:47
autor: Dario.G
b.) O co chodzi z tylną lampą (starego typu), za cholerę nie mogę dobrać plastikowej ramki do obudowy, za każdym razem spotykam za małe ramki w stosunku do obudowy, czy one się z wiekiem kurczą czy jak ?
Spotkalem sie juz z tym problemem, ramka sie kurczy. Sposobem na to jest rozciecie jej od dolu na srodku, wtedy ladnie pasuje do obudowy,ale powstaje szpara ok 2-3mm. Mozna ja sprobowac, jesli komus przeszkadza, wypelnic np Poxipolem.

Re: WSK M21W2 Sport 1 - "S1"

: 2012-01-22, 16:35
autor: Savier
S1 miała konsolę z licznikiem do 120. Sprawdź czy rama ma wzmocnienie przy podnóżkach kierowcy.

Re: WSK M21W2 Sport 1 - "S1"

: 2012-01-22, 19:46
autor: Savier
Warn za posty, mogłeś to napisać w jednym. :|

Zdjęcia się nie wyświetlają, jednak po opisie jest to najprawdopodobniej sport.

Re: WSK M21W2 Sport 1 - "S1"

: 2012-01-22, 21:29
autor: lachu1994
Nie działa ;P

Re: WSK M21W2 Sport 1 - "S1"

: 2012-01-22, 21:31
autor: Savier
Eh, no bo je połączyłem... Lodzio, nie wiesz co piszesz? Ogarnij się prędko, bo następny warn w drodze.

Re: WSK M21W2 Sport 1 - "S1"

: 2012-01-22, 22:41
autor: Savier
Poczytaj człowieku! To jest zwykły sport.

Re: WSK M21W2 Sport 1 - "S1"

: 2012-01-22, 22:47
autor: semtex
Etam takie różnice...ważne że export :D

Re: WSK M21W2 Sport 1 - "S1"

: 2012-01-25, 00:21
autor: Dario.G
Jakie powinien miec oznaczenie silnik? Po czym najlatwiej poznac, ze jest oryginalny?
Typ: W-2BxS/059-3 czyli powinno byc nabite W-2Bxs czy 059-3 czy moze wszystko razem?

Re: WSK M21W2 Sport 1 - "S1"

: 2012-06-23, 00:44
autor: Zwierzak1
Witam,
Od razu przeproszę , że tutaj zadaję pytanie, ale czytam już kawał czasu o WSK 175 i nie potrafię określić modelu mojego sprzętu :-(
Nie znalazłem też działu "identyfikacja" stąd pytam tutaj i proszę w razie czego o przeniesienie posta w odpowiedniejsze miejsce forum.
Rama ze wzmocnieniem podnóżków, ma dodatkowe otwory na mocowanie amortyzatorów (być może wykonane amatorsko, ale fachowo). Pedał hamulca prosty, bez wygięcia na wydech, brak mocowania obejmy tłumika przy podnóżku pasażera (krótka konsola), wspornik prostownika pod bakiem. Ale sam prostownik (Unitra) pod siedzeniem. Brak wspornika cewki zapłonowej pod bakiem, są jakieś otworki, nie wygląda to na domową przeróbkę. Nie jest to Sport 2, nie ma otworów na mocowanie osłony pod silnikiem. Nie jest to S1, bo przedni błotnik mocowany do półki. Lewa goleń ma tylko mocowanie do tarczy hamulca, ale prawa jak w standardowej 175-ce. Choć otwory mocujące błotnik do tej lagi mają różną średnicę. Licznik do 140-tu też nie pasuje do S1. Kierownica znacznie szersza niż w standardzie, bez poprzeczki. Cały przód wygląda jak z Lelka, bo i stacyjka z WSK 125.
Być może jest to składak, ale od czego rama? Pasowałby Dudek, ale nie ma śladu po wspornikach dzielonego siedzenia.